کد خبر 1436189
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
آخرین وضعیت واردات خودرو

در این مطلب به بررسی آخرین شرایط واردات خودرو و زمان آغاز واردات خواهیم پرداخت.

به گزارش مشرق، واردات خودرو خارجی از سال ۱۳۹۷ یکی از اساسی‌ترین مسائل در میان مجلس، دولت و بازار خودرو به‌شمار می‌رود که در دولت سیزدهم سال ۱۴۰۱، خبر آزادسازی واردات خودرو با چند شرط اعلام شد. بعد از گذشت چندین ماه از آزادسازی واردات خودرو، برخی از کارشناسان معتقدند شرایط برای واردات خودرو خارجی فراهم نیست. بنابراین بازار خودرو برای واردات خودرو دچار ابهام شده است. در این مقاله به بررسی آخرین شرایط واردات خودرو و زمان آغاز واردات خواهیم پرداخت.

آخرین شرایط واردات خودرو و زمان آغاز واردات

بنابر گزارش‌های مختلف درباره واردات خودرو، دولت تسهیلات ویژه‌ای برای شرکت‌های خودروسازی واردکننده خودرو در نظر گرفته است. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرده که واردکنندگان خودروهای خارجی علاوه بر محصول اقتصادی وارداتی، اگر تکنولوژی ساخت خودرو وادراتی را نیز به کشور منتقل کنند، قادر به استفاده از تسهیلات ویژه دولت هستند. امتیازات دولت عبارتند از: کاهش عوارض گمرکی، پرداخت تسهیلات بانکی و تسهیل در فروش محصول.

شرایط واردات خودروهای خارجی در سال ۱۴۰۱

از مهم‌ترین شرایط واردات خودروهای خارجی در سال ۱۴۰۱ از سمت دولت برای واردات ماشین، اخذ ضمانت از شرکت‌های خودروسازی خارجی برای جلوگیری از خلف وعده است.

یکی دیگر از شرایط واردات خودروهای خارجی در سال ۱۴۰۱ از طرف دولت این است که سقف قیمت خودروهای وارداتی، زیر ۲۰ هزار یورو و حجم موتور خودروها بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی باشد.

از شروط دیگر برای واردات ماشین، خدمات پس از فروش برای واردکنندگان خودرو است.

شرکت‌های خودروسازی باید در کشور نمایندگی داشته باشند.

تأمین قطعات یدکی خودروهای خارجی نیز یکی دیگر از شرایط واردات خودروهای خارجی در سال ۱۴۰۱ به‌شمار می‌رود.

تأمین تجهیزات و آموزش متقاضیان برای خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی الزامی است.

خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه می‌شوند.

تخلیه خودرو وارداتی بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع خواهد بود.

هزینه گمرک بر طبق ماده ۱۴ قانون امور گمرکی محاسبه می‌شود.

انتقال فناوری و تکنولوژی‌های ساخت محصولات وارداتی به کشور در خدمات پس از فروش، امری ضروری است.

در واردات ماشین، اولویت با خودروهای برقی، هیبریدی، کم‌مصرف و ایمن است.

سقف واردات خودرو از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود.

استفاده از شرکت‌های خودروسازی واردکننده با تجربه در زمینه واردات خودرو، الزامی است.

اعلام مشخصات فنی و قیمت خودروهای وارداتی الزامی است.

واردات خودروهای سواری برای سرمایه‌گذاری خارجی و جهت استفاده در بخش حمل‌ونقل عمومی مجاز است.

سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودرو، حداکثر یک میلیارد یورو است.

وزارت صمت با همکاری و هماهنگی بانک مرکزی مواردی نظیر چگونگی تأمین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان خودرو را تدوین و ابلاغ می‌کند.

زمان آغاز واردات خودرو

با توجه به بیانیه سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات خودرو از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۱ آغاز شده است. اما بر اساس اخبار و گزارش‌های مختلف درباره واردات خودرو، زمان مشخصی برای واردات ماشین وجود ندارد.

عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۱۷ نمایشگاه بین‌المللی قطعات و لوازم خودرو اعلام کرد که زمان واردات خودرو به کشور مشخص نبوده و به میزان سرعت عمل، واردکنندگان بستگی دارد. در ادامه بیان کرد که ثبت درخواست خودروسازان و واردکنندگان در حال اجرا بوده و مواردی نظیر شرایط واردات خودرو و تأیید خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروسازی واردکننده، بررسی می‌شود.

بر طبق گفته مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت، اگر واردات خودرو انجام شود، بازار خودرو کشور رقابتی شده و شاهد پیشرفت و رشد صنعت خودرو در کشور خواهیم بود. با توجه به گفته‌های سخنگوی وزارت صمت، اگر فرآیند واردات خودرو به خوبی پیش برود، از آذرماه ۱۴۰۱ باید منتظر خودروهای وارداتی باشیم.

بنابراین برای عملیاتی شدن واردات خودرو باید به مواردی نظیر به نتیجه رسیدن برجام، برطرف کردن مشکل نقل و انتقالات مالی و واگذاری نمایندگی‌های مجاز توجه شود.

چه خودروهایی وارد کشور می‌شوند؟

به گفته امید قالیباف، واردات خودرو از بین شرکت‌های خودروسازی کره‌ای، ژاپنی و اروپایی انجام خواهد شد. خودروهایی نظیر هیوندا اکسنت، هیوندای ۱۰، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس ۳۵، ام جی ۳، ام جی ۶، سیتروئن C ۳ و خودرویی از شرکت فولکس واگن به کشور وارد می‌شوند.

کلام آخر

بنابر آنچه در این مقاله بیان کردیم، وزارت صنعت، معدن و تجارت در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ تصمیم به آزادسازی واردات خودرو خارجی به کشور را با چندین شرط اعلام کرد. از مهم‌ترین شرایط واردات خودروهای خارجی در سال ۱۴۰۱ این است که سقف قیمت خودروهای وارداتی زیر ۲۰ یورو و حجم موتورشان بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی باشد.

انتقال فناوری و تکنولوژی ساخت خودروهای وارداتی توسط خودروسازان خارجی به کشور نیز از شروط مهم دیگر برای واردات خودرو به کشور است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    2 1
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    1 0
    اولویت با خودروی اقتصادی با کیفیت بود وقتی خودروسازها بخاند خودرو وارد کنند معلوم نیست با چه کیفیت و قیمتی میخاند وارد کنند تا خودشون ضرر نکنند خودروی اقتصادی یعنی قیمت 100 - 150 میلیون. مردم عادی توان بیشتر از این رو ندارند حالا ببینیم این آقایون آخرش با چه قیمت و کیفیت و چه زمانی وارد می کنند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس