نماینده ایران: آمریکا مسبب بی نتیجه ماندن مذاکرات رفع تحریم‌ها‌ است

سفیر و نماینده دائم ایران در آژان گفت:علیرغم مذاکرات طاقت فرسایی که بیش از ۱۸ ماه به طول انجامید، به دلیل عدم اراده سیاسی و عزم آمریکا نتوانستیم آن را به نتیجه برسانیم.

به گزارش مشرق، «محسن نذیری اصل»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با حضور در نشست فصلی شورای حکام، آخرین مواضع و دیدگاه‌های کشورمان را تشریح کرد.

نذیری خروج یکجانبه بی دلیل و غیرقانونی آمریکا از برجام را علت اصلی وضعیت فعلی خواند و گفت: هیچکس نباید فراموش کند که قصور سه کشور اروپایی عضو برجام و اتحادیه اروپا در اجرای تعهدات خود و رفع نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ توسط ایالات متحده، چاره‌ای برای جمهوری اسلامی ایران جز توسل به حقوق خود در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام باقی نگذاشت.

وی ضمن انتقا از برخی کشورهای طرف برجام که با قرائت بیانیه و وارونه جلوه دادن واقعیت خواهان اجرای برجام توسط ایران هستند، خطاب به اعضای شورای حکام خاطرنشان کرد: این کشورها نه تنها عمداً تعهدات داوطلبانه را با تعهدات قانونی درهم می‌آمیزند، بلکه نهایت تلاش خود را برای پنهان کردن یک واقعیت کاملا واقعی انجام دادند و آن اینکه برجام دارای شرکت کنندگان دیگر و همچنین ضمیمه‌هایی است که باید بدون تأخیر بیشتر توسط آن شرکت کنندگان اجرا شود.

نماینده ایران همچنین ضمن ابراز نگرانی عمیق از بخشی از گزارش مدیرکل آژانس، اظهار داشت: همه اقدامات جبرانی هسته‌ای انجام شده توسط ایران با حقوق ما ذیل برجام مطابقت دارد.

وی به گزارش مدیرکل استناد کرد و ضمن تشریح نمونه‌هایی از سطح همکاری خوب ایران با آژانس، گفت: جزییات گزارش‌های مدیرکل، جلوه‌ای قوی از سطح بی‌نظیر شفافیت در برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر اساس توافقنامه پادمان جامع با آژانس است.

نذیری اصل همچنبن به روند مذاکرات احیای برجام نیز اشاره کرد و افزود: علیرغم مذاکرات طاقت فرسایی که بیش از ۱۸ ماه به طول انجامید، به دلیل عدم اراده سیاسی و عزم آمریکا نتوانستیم آن را به نتیجه برسانیم.

وی اضافه کرد: ما آمادگی خود را برای پایان دادن به مذاکرات اعلام کرده‌ایم که متأسفانه و علیرغم ارائه ابتکارات بسیار از سوی ایران، ایالات متحده نتوانسته است تا به امروز از فرصت سخاوتمندانه ارائه شده توسط اعضای برجام برای اصلاح اشتباهات گذشته خود استفاده کند.

وی با بیان اینکه صرفنظر از برجام، ایران همکاری خود را با آژانس در مسیر پیش رو به منظور رسیدگی به مسائل باقیمانده افزایش داده، عنوان کرد: با توجه به همکاری‌ها و رایزنی‌های اخیر با آژانس و چشم‌انداز مثبت برای رسیدگی به مسائل پادمانی باقیمانده، معتقدیم که وضعیت برای به نتیجه رسیدن مذاکرات آماده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پایان ضمن فراخواندن همه طرف‌های برجام برای ادامه کار در فرآیندی که منجر به راه‌حلی دوستانه برای موضوع مورد نگرانی مشترک شود، افزود: ایران مصمم به این هدف است و ما در حال حاضر بیش از حرف به اقدام و عمل مشخص در راستای اهداف مشترک خود نیاز داریم و باید از پیگیری منافع سیاسی محدود خودداری کنیم، چراکه همه دستاوردهای گذشته را به خطر می‌اندازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس