کد خبر 1438405
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷
نقدی پور

در مراسم تشییع کیان پیرفلک عده‌ای شعار «بختیاری رسم نماز ندارد!» سردادند که بازی با آبرو و حیثیت یک قوم اصیل و دیندار از سوی عده‌ای معلوم‌الحال بود که با استقبال گسترده رسانه‌های ضدایرانی همراه شد.

به گزارش مشرق،محمود نقدی‌پور استاد دانشگاه و روند پژوه طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت:

اخیرا در مراسم تشییع شهید کیان پیرفلک در ایذه عده‌ای با سوءاستفاده از احساسات مردم شعاری سردادند که تعجب‌برانگیز، تأسف‌بار و مغایر با تاریخ و فرهنگ بختیاری است؛ شعاری با عنوان «بختیاری رسم نماز ندارد!» که بازی با آبرو و حیثیت یک قوم اصیل و دیندار از سوی عده‌ای معلوم‌الحال بود که با استقبال گسترده رسانه‌های ضدایرانی همراه شد.

آیا بختیاری‌ها رسم نماز ندارند یا در مراسم‌شان قرآن تلاوت نمی‌شود؟! پاسخ به این سؤال و شبهه، کار چندان دشواری نیست. کافی‌است به فرهنگ و تاریخ بختیاری مراجعه کنید. به مراسم بختیاری‌ها بروید، در هیچ نقطه از خاک بختیاری مراسم تشییع بدون نماز میت مشاهده نخواهید کرد؛ هیچ مراسم ختم بختیاری را بدون قرآن نخواهید دید؛ حتی خواهید دید که بسیاری از طوایف بختیاری خوانندگان محلی عزاداری‌ها را در اولویت بعد قرار داده‌اند و به جای آن به قرآن‌خوان‌ها محوریت بیشتری بخشیده‌اند.

به تاریخ رجوع کنیم. تمامی جنبش‌ها، حرکت‌ها و تحرکات بختیاری‌ها در چند قرن اخیر آمیخته با دین، قرآن و ائمه‌اطهار(ع) بوده است.

آیا غیراز این است که بیرق قیام شهید علیمردان بختیاری متبرک به‌عبارت «لااله‌الاالله، محمد رسول‌الله، علی ولی‌الله» بود؟ شخصیتی که بارها ارادت خود را به اهل‌بیت(ع) و قرآن فریاد زد و هدف از قیام خود را «کوتاه کردن دست اجانب از ایران و احیای دین مبین» اعلام کرد. یا حسینقلی خان بختیاری، ایلخان کل بختیاری در خاطرات خود نقل کرده که براساس فتوای «شیخ جعفر شوشتری» با اشرار و راهزنان جنگید، چندین نوبت برای بازسازی عتبات‌عالیات و آرامگاه امامزاده سلطان ابراهیم اقدام نمود و مبالغ هنگفتی خرج کرد. (گارثویت، ۱۳۷۵)

تاریخ همچنین به ما می‌گوید که فتح اصفهان توسط ابراهیم خان ضرغام‌السلطنه با شعار «علی‌ولی‌الله» و با کسب اجازه وی از مراجع و علما پیش رفت و به‌ثمر نشست. ترجیع‌بندی که «طرب اصفهانی» در سنه۱۳۲۷ قمری بعد از فتح اصفهان به پیشنهاد ضرغام‌السلطنه سرود، گویای همه‌چیز است:

ما چاکر شاه ذوالفقاریم/ در کشور فقر تاج داریم

ما شیره عشق و جذبه شور/ ما حب علی بختیاریم

از همت صاحب ولایت/ ضرغام دلیر کارزاریم

هم نام خلیل و چون ابراهیم / ما شیعه هشت و چهاریم

داستان مشروطیت و فتح تهران توسط سردار اسعد بختیاری را همه ما می‌دانیم، اما شاید ندانیم که اسعد بختیاری پیش از حرکت قشون به سمت تهران از علمای اصفهان و نجف درخواست فتوا کرد و علما نیز فتوا دادند و اسعد و مجاهدین نیز با فتح تهران، استبداد محمدعلی شاه را ساقط کردند.

نکته جالب توجه تاریخی دیگر این است که انگلیسی‌ها وقتی می‌خواستند در عصر اکتشاف نفت در سرزمین بختیاری، مردم آنجا را با خود همراه کنند، با همان سیاست خدعه‌آمیز انگلیسی به بختیاری‌ها می‌گفتند: «هر کی مهر علی به دلسه، نفت ملی سی چنسه»؛ یعنی هر کسی مهر علی را در دل دارد به نفت ملی چه نیازی دارد! درواقع، آنها از ارادت بختیاری‌ها به اهل‌بیت(ع) آگاه بودند و به‌دنبال همراه کردن بختیاری‌ها با خود از این طریق بودند. قطعا داستان‌های مستر جیکاک در این رابطه را نیز شنیده‌اید.

همچنین ارادت بختیاری‌ها به سادات و امامزاده‌ها زبانزد است؛ کمااینکه هرگاه درگیری یا نزاعی در میان طوایف بختیاری شکل می‌گیرد، به جهت احترام ویژه سادات در ایل، آنها واسطه حل اختلاف می‌شوند.

همه آنچه گفته شد روایتی کوچک از جایگاه رفیع مذهب و دین در زندگی تاریخی و فرهنگی بختیاری‌ها بوده است؛ قومی که هویتش جدا از ارزش‌های دینی و تشیع نیست. نماز، قرآن، ائمه اطهار(ع) و مقدسات روح پایدار و زنده در پیکر پرفروغ بختیاری است؛ به همین جهت، دشمنان ایران تمام تلاششان این است که این روح معنوی را از درون پیکر بختیاری خارج کنند تا هم ایران را هدف قرار دهند و هم پیکر هویت بختیاری را بی‌جان کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 218
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 32
  • سید IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    92 63
    اِنَّ الصَّلاةَ تَنها عَنِ الفَحشاءِ وَالمُنکَرِ ! از کسی که تارک الصّلات است انتظار صداقت و صلاح و خیر نداریم!
    • ایرانی IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      96 81
      برادر من بهشت رفتن به اجبار نمی شود .هرکس دین داری اش به خودش مربوط است.
    • وطن پرست DE ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      48 17
      درسته به زور نمی شه برد بهشت ولی ظاهرا شما بزور عادت کردید مردم رو ببرید به جهنم
    • سید IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      24 8
      جناب ایرانی؛ ولی خوب است بدانی جهنم رفتن به اجبار است !!!
    • IQ ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      28 13
      میل خودت هر جور راحتی ولی توهین کنید به قرآن و اهل بیت خورد میکنیم دهان تون رو حالا میخواه بری جهنم برو به درک برو جایی که صدام رفت
    • ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      27 6
      ۱۱:۱۲ : نه تنها نمیخواهید به بهشت بروید بلکه بوی گندتان جلوی چشم پاکان را هم گرفته امیدوارم وقتی زمان گشوده شدن نامه اعمال شد جرات گفتن همین جمله را داشته باشید
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      11 2
      ارتداد
    • سید IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      11 3
      به اسم مجعول ایرانی؛ مشکل آن جاست که جهنم نرفتن اختیاری نیست!!!
    • NL ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      14 2
      به 11:12 ولی خدا قوم لوط رو به زور به جهنم فرستاد.
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      16 3
      نماز خواندن برای یک مسلمان حکم خداوند است و ربطی به بهشت و جهنم ندارد.فمن یعمل مثقال ذزه خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره.
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      22 5
      11:12 نمی خواهند به بهشت بروند به درک ! ولی حق ندارند به مقدسات توهین کنند و به نظام تهمت بزنند .
    • DE ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      26 4
       بختیاری‌ها رسم نماز و قرآن ندارند؟! خب اینهائی که این را میگویند اینقدر پرت و بیسواد و بیفرهنگ هستند که نه تنها ار درون جامعه ایران و خصوصا بختیاری ها بی اطلاع هستند که تاریخ را هم نمیدانند. اگر نماز و قرآن به رسم تبدیل شود که فاتحه آن جامعه خوانده است . کل ملت ایران رسم نماز و قرآن ندارند بلکه اعتقاد قلبی به نماز و قرآن و خدا و رسول ص و روز جرا دارند حالا چارتا بیفرهنگ غربگدایی که میمون وار و کورکورانه از امریکا و غرب وحشی و بی تمدنی آنها پیروی میکنند که نماینده 85 میلیون نفر نیستند. در اقوام خودشون هم حتی به اقلیت نمیرسند چه برسد در اجتماع.
    • بختیاری ساکن تهران IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      16 7
      از عوامل آشوب اوباش و فواحش و... چه انتظاری دارین؟ بگن رسم نماز داریم؟
    • بختیاری IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      18 5
      غلط کرده اون بی ریشه ای که بختیاری را بی عبادت معرفی کرده وقتی حتی قبل از اسلام بزرگترین عبادتگاه ها و معابد ایران در سرزمین بختیاری بوده
    • یک بختیاری IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      31 5
      #بختیاری_جان_نثار_قرآن 🌺در راه قرآن بختیاری جان نثار است - وقت دفاع از رهبرش چون ذوالفقار است 🌺سرباز سردار است و شیر روزگار است - دشمن زدست او به حال احتضار است 🌺صهیون و اِمریکا ز کار او شکار است - خوار و ذلیل و خسته جان و خاکسار است 🌺در پایمردی آسماری و مُنار است - پای امام و انقلابش استوار است 🌺از خون او ملک شهیدان لاله زاراست - مهر علی بر قلب او نقش و نگار است 🌺تا نور ایمان در دل او برقرار است - بی عفتی کی با مرامش سازگار است؟ 🌺فرموده سرداری که نامش ماندگار است - لر زاده بودن از برایم افتخار است #عابدین_کاظمی_بختیاری
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      16 0
      11:12 پس خداوند در قران کریم،چرا بر اجرای احکام اجتماعی اسلام تاکید داشته اند.مثلا جهاد را واجب دانسته اند.نمیشود بگوئی مسلمان ،ولی احکام خداوند به من ربطی ندارد.
    • علی IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      9 8
      برای بهشت رفتن و جهنم جامعه و مردم باید تلاش کرد ، بله درنهایت ممکنه شخصی نپذیرد ولی الان با مشکل جهنم بردن مردم خیلی نرم مواجه هستیم طرف فکر می‌کنه آزاده ولی سالها مهمون رسانه هست و ذره ذره از دین و هویت اسلامی و حتی ایرانی خودش دور شده
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      9 1
      صد البته که کسی رو به زور به بهشت نمیشه برد اما قابل توجه شما اینکه ما در یک جامعه اسلامی زندگی میکنن که و باید قوانین اسلامی احترام گذاشت حتی اگه نه به اسلام و نه به خدای اسلام اعتقاد داشته باشیم?! جالبه قانون گرایی در غرب خوبه اما برای ما خوب نیست?! حالا فکر کنید کسی با ماشین خودش بر خلاف قوانین بر عکس اتوبان بره ببین چه جنگلی میشه?! البته طرز تفکر شما نه دین و نه قانون مهمه فقط و فقط عیش و نوس مهمه ?!
    • يه مامان با حال IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      4 1
      جواب ایرانی:هرکس ایمانش و عملش به خودش ربط داره درسته،ولی نباید همه رو با یه چوب روند، چون ۱۰نفر نماز نمیخونن بگی هیچ کس نماز نمیخونه. اندرستند 😏
    • مریم IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      0 0
      آفرین به شماها
    • محمدایوب IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      0 1
      ایرانی متقلب یک کلاهبردار ودزد لباس پیامبر هم چند سال پیش گفت مردم را به زور نمی توان برد بهشت اما چنان بلایی سرزندگی مردم آورد که جهنم شد زندگی مردم واین شعار که داده بودند قابل توجه آنها که نان دین میخورند ولباس پیامبر برتن دارند این ارازل بهایی کمر به نابودی دین دارند ودین ستیزند مشکل آنها دین است شما که زبان در کام گرفته آید بدانید به وقتش نوبت شما هم می‌رسد آنها دیگر نمی گویند شما دین فقط سفره نان شما بوده وبی خطر بودید به جای امامه سرتان را می پرانند
  • بختیاری IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    نماز و قرآن از جان ما برامون عزیزتر است
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      48 12
      اگه تمام دنیا هم از قرآن و نماز و حتی دین خدا فاصله بگیرن،از بزرگی و حرمت خدا کم نمیشه،هر فردی حالا تو هر دین و مذهبی که باشه،با احترام به خدا به خودش احترام گذاشته،البته تو دنیای امروز و با این وضعیت مسائل بدتر از این رو شاهد خواهیم بود،ای کاش دقیق تر به قبرستونای شهرمون و حقیقت مرگ نگاه می کردیم،دنیای آدما دنیای بهتر از این میشد
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      53 19
      آقایان و بزرگان اقوام ، مسائل درون یک قوم باید توسط خودشان حل شود . لطفا بزرگان و ریش سفیدان سیستان و بلوچستان ، بختیاری ، کرد و جامعه دینی محترم اهل تسنن و غیره خودشان به حساب نفوذی های داخلی شون برسند . مانند ایل سربلند و قهرمان منگوری
    • تینا IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      26 56
      سردار سلیمانی یه بختیاری بود همین کافیه برا ثبات غلط بودن این حرفا
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    85 20
    البته در هر قومی بی دین و مومن هست
    • US ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      35 27
      آنها بهایی بودند که خواستند اسلام را سیاه نمایی کنند.
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      19 16
      اولین مساله امنیت ملی ایران ـــ پرورش جوانان توسط اسب تروآ ی آمریکا ــ فرمانده کل ارتش ؛ امیر موسوی: آمریکایی‌ها، ۱۰ سال پیش گفتند: سربازان ما در ایران؛ میلیون‌ها کاربر اینترنت ؛ هستند. اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. .پرورش یافتن نوجوانان ما توسط اسب تروآ ی آمریکا ؛ باید اولین مساله امنیت ملی ما قرار بگیرد.
    • ZA ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      14 24
      اینترنت جهانی اسب تروایی است که جهانیان بخوبی و توانمندی تمام از آن استفاده میکنند و سواری میگیرند
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      22 13
      اینترنت جهانی رسواگر دزدان و چپاولگران و غارتگران بیت المال و آغازاده های ژن برتر شان است .
  • علی IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    96 28
    بختیاری بخت یارش دین وقران افتخارش نگتان باد که به چنین قوم بزرگ واصیل ایرانی انگ بی دینی میزنید
    • فرزندایران IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      4 2
      انگ وافترا رو یک عده قلیل در مراسم زنده یاد پهلوان کیان کوچک مرد به قوم اصیل بختیاری زدند همان ها که بیشتر از یک ماهه به بهانه اعتراض دارند آشوب می کنند وزمینه مسلح شدن آدم کشهای بدتر از داعش رو فراهم کردند و هر کاری می کنند که از ملت شریف و نجیب ایران کشته بشن با شلوغ کاری آشوب و خسارت به اموال عمومی مردم و فراخوان تو رسانه های معاند والبته با کمک پیاده های گوش دراز و فریب خورده داخلی
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      2 3
      خود اسعد در کتاب تاریخ بختیاری آورده که بختیاری ها مهاجرانی از جبل السماق حال سوریه هستند.
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    65 89
    تا آنجا که من دیده ام در مراسماتشان غزلهای مربوط به قوم خود را می خوانند و خبری از تلاوت قرآن نیست
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      28 25
      تا آنجا که تو دیدی ملاک حکم کلی نیست اونجاهایی رو که ندیدی پس چی میشه؟
    • حامد بختیاری از ایذه IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      25 12
      جفنگ نگو
    • مستضعف IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      41 39
      قوم اصیل و ولایتمدار و کاملا شیعه لربختیاری هیچ موقع انگ بی دینی بهش نمی چسبه
    • یه مامان IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      36 15
      خفه بابا، مگه تو بختیاری هستی که تز میدی. من خودم بختیاری وخوزستانی هستم تو وهرکی مثل تو قصد اهانت به بختیاری ها را دارد بهتره خفه خون بگیره
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      22 10
      کجا دیدی؟؟؟؟؟؟! چندباردر مراسمشون بودی؟!
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      25 6
      مادر کیان که میگفت ،شاهنانه دوست داشته؟! شاهنامه غزل بختیاری است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      15 14
      پس تو یا ایران نیستی یا ایرانی نیستی یا .....................
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      23 12
      مثل سایر اقوام در بختیاری ها هم طیف گوناگونی ار عقاید رو دارن. ولی اکثرا شیعه هستند و معتقد. یه قسمتی از این طایفه که اتفاقا در خوزستان ساکن هستند بله از لحاظ اعتقادی بیتشر قوم گرا هستند تا دین گرا. ولی میدونم که بخش کوچکی از طایفه بختیاری این تفکر رو دارن. ایذه هم برای همین نشانه گزاری شد چون بخشی از این تفکر اونجا ساکن هستند
    • ح IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      21 15
      عجب! این یعنی اونا رسم ندارن؟ مسلمون نیستن؟ چی میدونی از لر ها؟ اقوام لر از زمان امام علی شیعه شدن! و حاکمان لر همیشه طرف خدا و پیامبرش بودن! الان تو بیت رهبری هست که اشعار مختلف میخونن این یعنی رسم نماز و قرآن ندارند؟
    • آشنا IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      20 13
      تو یا بختیاری نیستی یا بختیاری ها رو نمیشناسی !!؟
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      21 18
      شما آلبانی نشین هستی چطور از مراسم تدفین مردم متدین بختیاری خبر داری؟
  • اقبال مهدوی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    22 13
    با سلام وتشکر از این گزارش زیبا و واقعی ، ما بختیاری ها مسلمان و شیعه 12امامی هستیم و مذهب دیگر نداریم و با نگاهی به نام افراد مثل: شکرخدا/شکرالله/علی/ علیار /محمد/حسن جون/ ولی الله/ عزت الله و...به این واقعیت پی برد
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    59 23
    اتفاقا بختیاری ها و لرها اقوم ایرانی هستند که به طور کامل شیعه دوازده امامی هستند من بعنوان کسی که اجدادش ایل خانهای بزرگ بختیاری هستند میگویم اگر الان دوره ایل خانی و این جور فرهنگها بود الان از کل سازمان بختیاری اخراج و تبعیدش می کردیم
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    19 20
    در کل هنوز که هنوز است نود درصد بختیاری به دین و مذهب معتقد و تسلیمند
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    3 9
    تو دهنت را بیبند
  • مجتبی IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    4 11
    فعلا بلا تکلیفیم
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      7 6
      چرا بلاتکلیف ؟ به ولی فقیه نگاه کنید تکلیف معلوم است
  • مژگان IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    17 14
    یکسری از رفتارها نسل به نسل به ادمها ارث میرسد و با اگاهی کنار گذاشته میشود. و اگاهی برای همه به موقع و در یک زمان نمی آید و در حال حاضر بسیاری بعضی عادتها را ترک کردند.
    • NL ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      9 9
      آگاهی یعنی برگشتن به دوران قوم لوط؟! مرده شور این آگاهی رو ببرن. این آگاهی نیست جهل مرکبه
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      5 2
      اگر منظورت از آگاهی این منجلاب فسادی است که اراذل و اوباش مدعی آزادی توش غلت می زنن، این اسمش جهل و نادانی مرکب است که البته مبتلابه را کر کور و لال می کنه و از بهایم هم بدتر!
  • مینا IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    12 16
    خب اینا وطن فروشا هستند وگرنه اقوام اصیل ایرانی همیشه پیرو دین و قران بودند اینا دنبال تفرقه و بی دینی هستند
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    20 9
    لطفا دین و قرآن را برای زندگان بگذارید و حق و حقوق ملت را بدهید
    • NL ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      4 8
      مهم ترین و بالاترین حق مردم بر حاکم حفظ دین و اجرای شریعته.
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 2
    روند پژوه ......؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
  • مجید IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    17 3
    به آداب و رسوم اقوام ایران احترام بگذاریم و خیالبافی نکنیم
  • عاشق IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    14 2
    اومدین دارید اصول دین یاد ما میدید ؟
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    16 7
    جناب استاد دانشگاه شما چه گونه استادی هستید که بجای تحقیق در باب علت هایی که چرا مردم اینگونه شده اند به توجیه و فرافکنی پرداخته آید. التماس مطالعه والتماس شجاعت بیان حقایق اگر علم و اعتقادقرآنی دارید !
    • US ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      3 0
      استاد
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      3 2
      ماهواره ،اینستا،حروم خوری .اگه میخوا بگی مسئولا این بلا رو سرشون آوردن سخت در اشتباهی و داری عذر بدتر از گناه میاری،در ضمن مسئولان از فضا نیومدن و همه را چه مستقیم وچه غیر مستقیم خودمون انتخاب کردیم،موقع انتخابات بعضی با تعصبات بیجا و سوت و کف و هورا و دستبند زدن و این مضخرفات بعضی هم با ژست روشنفکری و تحریم و این حرفا گوه میزنند به سرنوشت مردم و مملکت ،تو مملکت ما همه معترضند و طلبکار،پس به نظر شما گناهکار کیه؟
  • سکوت IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    15 1
    کسی موند بهش انگ نزتید اقای مسلمون از خدا بترس
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    5 3
    برادر بزرگوار, نوشته تون بسیار عالی و علمی و پژوهشی بود, واقعا لذت بردم و یاد گرفتم, اما واقعا اینکه این امر, دو واقع نوعی, فریاد اعتراضی است, شما را به تفکر و تدبر نمی اندازد.؟ یعنی شما این رو نمی دانید؟ پس خواهشا, با قلم توانای خود, درین گونه بنویسید.
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    13 16
    بابا چهل نفر یه حرف غلطی بزنند که نمابنده یک قوم بزرگ و با ریشه نیستند، اینها یه مشت آدم بی همه چیز هستند که پدر مادر خودشون رو برای دشمن هم می فروشند.
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    26 9
    جز با ایمانترین افرادی هستند که دیدم
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      12 2
      دقیقا زنده با.د قوم لر
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    11 4
    خودشون دیدن ندارن برای همین تسری دادن به قوم و ایل و این غلطه
  • يه مامان IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    21 13
    کی گفته بختیاری دین نداره هرکس گفته غلط کرده ما بختیاری ها یه مراد داریم که کاتب امام موسی کاظم علیه السلام بوده اسمش بابا زاهد گیلانی هست هرساله هزاران عاشق به زیارتش میرن معجزه داره ،قسم ما به ایشون هست به بوازهد((بابا زاهد به لهجه بختیاری))قسم، هرموقع گیر وگرفتاری داریم اسمش رو میبریم یا بوازهد ((بابا زاهد))ما به مریدان ائمه اطهار احترام میزاریم بعد یه عده میان میگن ما رسم نماز نداریم واقعا خنده دار هست بی شرفی هم حدی داره. نفرین شون میکنم باوازاهد نهلتون ((بابا زاهد امونتون نده)).
    • یه مامان IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      6 2
      کافر همه را به کیش خود پندارد کسی که اعتقاد به نماز نداره حتمآ این حرف رو زده ولی کلا میگم خدایا منو ببخش نفرین کردم به بنده هات هرچند که حرفهاشون روی مخ هست.من دور وبریام هم نماز خون دارن هم بی نماز ولی معنیش این نیست که اعتقاد ندارن یا رسم ما نیست هرکسی خودش ودینش همین بی نمازهای دور وبریام حساس رو حجاب وحیا هستن مثلا خودش نماز نمیخونه ولی همسرش چادری هست و به حیا و عفت پایبند هستن.
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    15 22
    اون زن بی‌دین تو مراسم پسرش به قرآن کریم توهین کرد و هیچ عکس‌العمل و مجازات و تودهنی هم ندید حالا بایدم برن سراغ نماز و بقیه احکام دین
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      17 13
      هم دینتان را نشان جهانیان دادید هم ایمانتان را .... الحق که روی سنگ پای قزوین را سفید کردید.
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      18 7
      هرکی موافق شماباشه میشه مسلمون
    • ح IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      5 4
      دینمون چشه؟ حمایت از مظلوم چشه؟ مبارزه با ظالم چشه؟ کل مشکلات شما وطن فروشا با مسلمونا اینه که یه حرم امن برای امام زمان درست کردن! وگرنه برو به وهابی ها گیر بده تو عربستان و امارات و به سکولاریستی ها تو ترکیه!
  • ذوالفقار IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    14 16
    شما نمی توانید در بین بختیاری ها یه یهودی یا یه مسیحی یا زرتشت پیدا کنی از بس عشق به اسلام وتشیع دارند
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    10 5
    اینهایی که این شعار را دادند ، از ایل تعریف نکردند ، فقط ضدیت خود را با نماز و هرچه نشان از بندگی خدا دارد را اعلام کردند .
  • لر IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    12 10
    قرآن در قلب ماست
  • علوی IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    15 20
    طنز تلخی است ! بخاطر یک زن با عقده های روحی روانی پیچیده که کت قرمز در عزا میپوشه و خوشنود از محور قرار گرفتن مجازی در حقیقی و الی آخر ....حالا دیانت یک ایل و یک قوم بزرگ و متدین ایرانی را در صدد اثباتش باشیم ! مثل این میمونه که بخواهیم بخاطر صد نفر کمونیست در مقام اثبات عشق مردم زنجان به امام حسین ع باشیم علیرغم مشاهده تجمع میلیونی تاسوعا در زنجان! و امثال فراوان آن ...
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    14 10
    متاسفانه طی این سالها بسیاری از حوانان بختیاری هم به مسیحیت و زرتشتی گری روی آورده اند
  • کارشناس IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    17 14
    شیطان هم خدایش را عبادت میکرد ولی بنده محبوب خدا نبود چون از او سرپیچی کرد. عبادت به نماز خواندن نیست بلکه خدمت به خلق او و امتنا از اذیت به بندگان اوست
    • کاردان IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      15 3
      با با نظرات غیر کارشناسی خلق را اذیت نکن.
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      3 1
      اشتباهی مثبت دادم
    • NL ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      4 0
      شیطان به خدا کبرو غرورش و سجده نکردن به آدم (و عمل نکردن این فرمان الهی که مثل نماز خوندن بود) سقوط کرد نه به خاطر نماز خوندنش.
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      0 0
      12:31 درود بر شما ، بهترین نظر رو شما دارید، در مورد انسان ها همین طور است مثلاً درباره ی برخی سلبریتی ها هم می گویند این ها کار خیر انجام میدن و .... ، مگه بخاطر کار خیرشون هست که باهاشون برخورد میشه ، مثل چندسال پیش در شهری کسی رفته بود سرقت و یک انسان بی گناه رو هم کشته بود و خودش هم بعدا کشته شد بعضی از مردم ( دوستان و اقوامشون ) می گفتن آدم نیکوکاری بود و به فقرا کمک می کرد ، آخه یکی نیست بگه مگه بخاطر کارخیرش کشته و یا اعدام شده بخاطر جرمی بوده که انجام داده و متأسفانه الان به طور احساساتی عده ای از مردم همه چی رو با هم قاطی می کنند و به قول معروف گودرز رو به شفایق ربط میدن
  • معرفت IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    8 16
    روایت شده در آخر الزمان جانوران در شمایل انسان ظهور وبروز میکنند که یاد آوری دوران سلیمان نبی است
  • علی IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    15 8
    کس که میخواد راجع به اصیل ترین قوم بشر صحبت کنه باید اصل و بنیادش را ثابت کنه بختیاری جوانمردی و صدها مورد دیگرش را ایمان و معرفت و علی گویانش داره
  • واببببحح IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    22 11
    آدم گرسنه رسم هیچ چیز ندارد.
    • NL ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      7 4
      اینا گرسنه ان؟ پول دارن اسلحه بخرن ولی پول ندارن نون بخرن؟ تبر گردن این حیوونا رو نمیتونه قطع کنه بعد میگی گرسنه ان؟
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      5 3
      به گرسنگان و پابرهنگان انگ نزنید اتفاقا اینها بیشتر معتقد و متعهد هستند ما هر چه بی شرفی میبینیم و میشنویم بیشتر از روی شکم سیری ست بخصوص از تازه به دوران رسیده ها و بی اصالت ها .
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      1 1
      پول سگ و ....دارن
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    29 21
    دین و ایمانتان به سرتان بخورد همین شماها که دم از دین و ایمان میزنید مردم را از دین وایمانتان بیزار کردید .
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      11 18
      دین نداری شرف و مردانگی داشته باش و چرند نگو.
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      4 9
      بی دینی و بی ایمانیِ تو ،تو سرت بخوره با کلاس منورالفکر مخ سیاه ! که به بی خداییت افتخار میکنی خدایا ! جانورانی آفریدی که حتی انبیاء را کشتند و به آن افتخار کردند و اینان همیشه بوده اند نظیر این جانور
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      1 4
      دین و ایمانی که با رفتار دیگران تغییر میکند نشان از ظاهری بودن آن است نشان از سطحی بودن آن است و باری به هرجهت. هیچ تعقل نمی کنی و بهانه می آوری رفتار غلط من چرا باید تورا از دین بیزار کند ، مگر ایمان و دینت را بستی به اعمال من .
  • حسین IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    21 11
    آقای استاد نمازخون و روزه بگیر در کرمانشاه و همه جای ایران داره آدم و هموطن میکشه این نماز خون ها و روز بگیر ها دین اسلام و لکه دار کردن جوابی داری بگی ؟آق معلم ؟
    • NL ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      1 1
      معاویه هم نماز میخوند. پس باید واسه همین علوی ها ضد اسلام میشدن؟
  • ره یافته IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    8 2
    همش از برکات
  • علی IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    23 10
    همه رواز دین فراری داذین خداازتون نگذره
  • ناشناس IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    10 21
    هیچ قومی به اندازه بختیاریها نماز و قران و حجاب و اسلام و ... براش مهم نیست
    • همدل IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
      0 0
      با سلام مادری هستم که مطمئم روزی روزگاری همه ادیان واقوام مختلف زیر یه پرچم به نام توحید و خداپرستی جمع خواهند شد واین پایان کشمکش وتفرقه وقضاوت خواهد شد به امید ان روز یا امام مهدی موعود والسلام
  • IQ ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    13 28
    تشیع جنازه این بچه مظلوم هم با جشن تولدش اشتباه گرفته بودند یارو نوحه می‌خواند با نی ملت دست میزدن خول شدن این دهه هشتادی ها کلا مخالف هر چیزی هستن که رنگ بوی شیعه بده مثل سینه زنی بخدا اهل سنت من میشناسم تو عراق محمود کریمی گوش میده چرا جوانان ایران دارن میرن به این سمت باعث تاسفه
  • سید IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    15 5
    اگر به کشورهای عربی وفرهنگ وتاریخشان دقت کنیم،،، می بینیم،خود عرب ها،،در کنار اسلام،فرهنگ عربیت را مقدم می شمارند،
  • خواب الود IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    9 3
    استاد در حاضر کل ملت به این نتیجه رسیدن
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    11 17
    بیخود کردن این جماعت حرام لقمه من یک بختیاریم و هرگز اجازه نمیدهم کسی به نماز و قران کوچکترین اهانتی کند و مشخصا تمام ما بختیاری ها از همچین جماعتی بیزاری و تبری میجوییم و ننگ و لعنت ابدی رو نثار همچین لاشخوار ها میکنیم
  • س ح IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    12 19
    من خودم بختیاری هستم وازاین شعار فهمیدم که اونجا دراون جمعیت برای مجلس کیان اغتشاشگر ومزدور و بی دین زیاد بوده بختیاری بالاترین غیرتش به کلام خداست
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    12 0
    علت چنین حرکاتی در چیست ؟!
    • NL ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      3 4
      حرام لقمگی و ....
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    18 15
    متاسفانه الان نزدیک ۷۰ درصد مردم اعتقادات دینی ندارند اینو دیدم که میگم
    • ZA ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      5 6
      اونهایی هم که مدعی دین و اعتقاد هستند درواقع دکان کاسبی برای خودشان است دیدم که میگم.
    • NL ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      4 1
      اونم به خاطر حرام خوری که به واسطه بانک ها ایجاد شده.
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    5 4
    این حرفهای تفرقه افکنانه را نزنید و در پازل دشمن بازی نکنید این اعتراضات بزودی تمام میشود اما شما دارید اب به اسیاب دشمن میریزد و بنزین روی اتش میشوید
  • چگنی IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    8 10
    لرها نه مشابه خارجی دارند و نه تا حالا به ایران اسلامی خیانت کردند.
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    6 5
    چرا یه فکری به حال این ماهواره ها نمیکنین چرا یه کار فرهنگی اساسی نمیکنین توی این مملکت
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 4
    چرا یه فکری به حال این ماهواره ها نمیکنین چرا یه کار فرهنگی اساسی نمیکنین توی این مملکت. این مخصوص اینها نیست شهر ماکه یه شهر کاملا مذهبیه باتعدادزیادی شهید بیشترجوانهاش
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 4
    چرا یه فکری به حال این ماهواره ها نمیکنین
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 4
    چرا یه کار فرهنگی اساسی نمیکنین توی این مملکت.
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    9 19
    اون زن سلیطه ای که من دیدم دست کمی از هندجگرخوار نداشت...
  • حمید IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    5 10
    هرکی که مهر علی دل دلش نفت ملی سی چنش
  • حمید IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    2 10
    هرکی که مهر علی دل دلش نفت ملی سی چنش
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    7 5
    نماز رسم نیست بلکه اعتقاد است که همه ی بختیاری ها معتقدند.
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    9 6
    بختیاری جان میده برای اعتقادش. غلط کرده هرکی گفته
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    4 9
    بختیاریها جزو معتقدترین اقوام ایرانی اند
  • بختیاری IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    4 5
    دین ما عجین شده در فرهنگمون. و ما با جانمون ازش حفاظت میکنیم
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    4 4
    مرگ بر وطن فروش
  • کلیوند IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    6 7
    با سلام درسته وضع مملکت خوب نیس ومعیشت مردم در حد بد قرار داره ولی این حرفای نامربوط نزنیددخواهشا ‌..تنها قومی ک تمام وکمال شیعه هیتن قوم لره
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    6 8
    چراقران مگردرقران چی هست که ازسوزاندن تاانواع تهمتها وطعنه هابه ان زده میشود چون کتابی است که سراسراموزش مبارزه باشیاطین رسواکردن منافقین وراه ورسم بندگی خدارانشان میدهد برای همین به مذا شیاطین خوش نمیاید
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    2 2
    بدجور بی اخلاقی رواج شده
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    2 7
    بچه هایی زیر سن تکلیف را شاید اشتباه گرفته اید بله ولی اکثریت نماز هم می‌خوانند برایشان اما اگر به تکلیف نرسیده باشد و فوت شود مراسم نمی گیرند
  • محمد IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    13 5
    درود بر آقای نقدی مشاور آقا محسن رضایی ( پدر تحول اقتصادی ایران اسلامی) !!!! مبارک است نمیدونستم استاد دانشگاه هم هستند ! درد مردم معیشت و اقتصاد است همونی که امروز سکان دارش آقای سرلشگر دکتر محسن رضایی است .
  • حبیبی IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    7 10
    جانم فدای رسول الله وآل اطهری بیخود کرد هرکس این اراجیف را بافته ..تنها قوم تماما شیعه اثنی عشری لرها هستند کسی که نماز نداره چی داره؟ همه ادیان خدا نماز دارند مگه نماز باباشون رو از روی زین انداخته با افتخار بختیاری وشیعه ای آل علی هستم کسی که گفته بختیاری نماز نداره بگرده ببینه ن ط ف ش از کیست اگه میخواد ادعا زرتشتی کنی زرتشت نماز پنج‌گانه وحتی عبادت مخصوص روز رو داشته
  • حبیبی IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    11 13
    جانم فدای رسول الله وآل اطهری بیخود کرد هرکس این اراجیف را بافته ..تنها قوم تماما شیعه اثنی عشری لرها هستند کسی که نماز نداره چی داره؟ همه ادیان خدا نماز دارند مگه نماز باباشون رو از روی زین انداخته با افتخار بختیاری وشیعه ای آل علی هستم کسی که گفته بختیاری نماز نداره بگرده ببینه ن ط ف ش از کیست اگه میخواد ادعا زرتشتی کنی زرتشت نماز پنج‌گانه وحتی عبادت مخصوص روز رو داشته
    • جهان IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      1 1
      بیزارم
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    اصلأ چرا
  • حسن IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    7 1
    در پاسخ به نظر تینا حاج قاسم سلیمانی بختیاری نبود که یه نفر کرمانی بود حالا تو برای خود نمایی این نظر رادادی
    • فاطمه IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      2 0
      خود سردار سلیمانی گفتن اصالتن لر هستن و جایی در مورد لر بودنش نوشته بود و امضاش هم زیرش هست
    • فاطمه IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      1 0
      خود سردار سلیمانی گفتن اصالتن لر هستن و جایی در مورد لر بودنش نوشته بود و امضاش هم زیرش هست
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 1
    ایمان به خدا وعشق به اهل البیت ع علی الخصوص امیر مومنان ع در وجود لرها نهادینه شده وبه قول ابن سینا .با جان وروان بوعلی مهر علی چون شیر وشکر به هم بر امیخته اند ونابود بشه کسی که فتنه در سرزمین امیر مومنان ع به وجود مییاره
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    2 4
    هیچ با ابروی قومی بازی نکرده ..شما آبرو نظام و شهدا را با دزدیاتون بردین
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    من اهواز زندگی میکنم 39 ساله همسایه بختیاری ها هستم مخصوصا مسجد سلیمانی ها .... حاظرم ثابت کنم .
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    2 2
    همه اینها که ابراز بی دینی میکنند فقط در قوم بختیاری نیست در همه قومها هست علتش هم استفاده ابزاری از دین توسط برخیها میباشد و همه این بدبختیها را از چشم دین میبینند .
  • مهدی IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 1
    وقتی الگوت از شهدا به سلبریتی هارشده لاشخور طرفدار امریکاتغییر کنه وضعیت میشه این یکبار این جماعت رو مجازات سنگین میکردین تموم میشد ماجرا میرفت پی کارش دیگه انقدر خرابی به بار نمی اومد مادر اون پسرک مراسم تشییع جنازه پسرش رو با جشن تولدش اشتباه گرفته بود علیه شخص اول مملکت شعر میخوند و سراخر گفت مامورا زدن پسرش رو
  • حسین IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 0
    خودتون میدونید این شعارها بدلیل نفرت
  • یونس IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 2
    من به عنوان یه بختیاری میگم از اول روز، کدخداهای بختیازی کسایی بودن که قرآن خوندن میدونستن. تمام اجداد ما پیاده رفتن کربلا. *حالا چارتا جقله پنگه .............
  • پدرام IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 1
    من برای همه چاپ لوس ها و بادمجان دور قاب چین ها متاسفم ..
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 2
    یعنی الان شما دلسوز قوم بختیاری شدین
  • شیردل IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    2 0
    من کار ندارم که کسی دین داره یا نداره فقط دور و بر خودم رو نگاه میکنم میبینم هر کس بی نماز یا کاهل نمازه یا اصلا ضد دین شده همش به مسئولین خائن بر میگرده
  • علی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    2 1
    من به عنوان یک بختیاری از این حرف خجالت میکشم نماز دین ایمان ابروخدایا کشور ما را از سر دشمنان نجات بده78732
  • علی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    2 1
    من به عنوان یک بختیاری از این حرف خجالت میکشم نماز دین ایمان ابروخدایا کشور ما را از سر دشمنان نجات بده78732
  • Masoud IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 0
    راست گفته! از لحاظ تاریخی بختاری ها در مراسم سوگواری خواندن مرثیه های غمگین خود را دارند
  • Masoud IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    راست گفته! از لحاظ تاریخی
  • رضا IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 0
    ببین چه برسد ملت آورده آید
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    9 0
    ایمان و اعتقادات فردی و شخصیه ، خداوند هم در هیچ کجای کتاب خود زور و اجبار را برای گسیل مردم به بهشت را عنوان نداشته ،خدا را شکر این روزها همه سواد دارند و دسترسی به کتاب و رسانه ها و .... پس هر کس ایمان و اعتقادات خود را خواهد داشت
    • IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      0 0
      خیلی جالبه ، امروز مردم بسیار فرهیخته شده اند ، نه تنها دانشگاهی بلکه بیشتر مردم ، در ایران سابقه نداشته
  • پرویز IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    5 1
    این اعتراض به مرگ دلخراش آن کودک معصوم است.روایت مادرش چیز،دیگری است.رسانه ها چیز دیگری می‌گویند.
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 2
    رسم نیست! فتنه ۶ست مثل چهلم اهل سنت که نداشتند ولی برای اغتشاش گرفتنند
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 2
    آنهایی که این شعاررادادند یابی دین ویا بهایی هستند خوب آنها ازهرقومی باشند نماز ندارن ولی اقوام کهن ایرانی مثل بختیاری وکرد وترک وفارس وبلوچ مسلمانند ونماز خوانند
  • IQ ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 1
    من این ایلیاتی های اون منطقه رو تابستان میامدن منطقه ما تو کوه میدیدم وایساده داره نماز می‌خواند کنار گله ش همین بختیاری بودن به همچیز اسلام هم اعتقاد داشتن
  • جلیل IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    تلاوت قرآن مجید دارند
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    شکر خدا
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    3 0
    حوصله دارید. در دین اجباری نیست.
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 1
    لعنت بر دشمن خبیث
  • وحید IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    2 1
    با سلام و درود و عرض ادب... اکثر بختیاری ها به فلسفه کورش کبیر اعتقاد دارند همان سه حرف گفتار نیک پندار نیک کردار نیک ... اگر به این سه حرف اعتقاد داشته باشیم یعنی در مرحله اول دین خدای یکتا است... و بزرگترین گناه دروغ است ...
  • ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 0
    چون ناراحت هستند
  • و حید قاسمی نژاد IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    4 1
    در جواب یک کاربر که گفته سردار سلیمانی بختیاری بوده کاملا اشتباه است سلیمانی از ایل سلیمانی بافت سیرجان بودن که بنده تاریخ کشور و ایلیات را برسی میکنم
  • اﻳﺮاﻥ IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 0
    ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﻧﮕﺮاﻥ اﻳﻨﺪﻩ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ ﻋﺰﻳﺰﻣﺎﻥ ﻫﺴﺘﻢ ﺧﻮاﻫﺶ ﻣﻴﻜﻨﻢ ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ ﻛﺸﻮﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﺭا اﺯ اﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﻣﺸﻜﻼﺕ اﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻛﻪ ﻫﺴﺖ ﺩﺭﺳﺖ ﻛﻨﻨﺪ ﻣﻂﻤﻌﻦ ﺑﺎﺷﻨﺪ اﻳﻦ اﺗﻔﺎﻗﺎﺕ ﻧﺎﮔﻮاﺭ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻣﻴﺮﺳﺪ ﻣﺸﻜﻞ اﻭﻝ اﺧﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﻤﻴﻦ اﻗﺘﺼﺎﺩ ﻫﺴﺖ
  • وحید IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    4 5
    ایرانی های بختیاری ایده کورش کبیر را دارند بعد از کورش کبیر اگر فلسفه دین را مطالعه کنید تمام ادیان ابراهیمی هستند یعنی یک ریشه دارند مگر مکه را حضرت ابراهیم نساخت؟ خب ابراهیم یهودی بود بعد حضرت موسی ... عیسی... محمد... بعضی ها افراط در اندیشه و فرقه های دینی دارند خواهش میکنم فلسفه ادیان را مطالعه کنید ...
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      3 0
      ابراهیم از کجا اوردی گفتی یهودی بود!
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    35 9
    مادر کیان با این رفتارش ارزش خودش و خانوادشو کم کرد پدرو مادر شهیدان علی ورری معصومی روح الله را ببینید با شخصیت نجیب عزیز دوست داشتنی هر وقت اینا رو میبینم خودبخود گریم میگیره دلم کباب میشه براشون ولی رفتار مادر کیان خیلی بی شرمانه و افتضاح بود
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    10 1
    دارند ولی اسلام زده شده اند
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    6 4
    مردم مخالف دین نیستن بلکه دارن لجبازی میکنن
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 3
    افراط در تعصب باعث میشود هر انسان یا قومی به انحراف کشیده شود
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    4 1
    مادر کیان گفته بوده قرآن پخش نکنید پسرم از قرآن متنفر بود!!! اگر راست باشه این حرکت، باید گفت تحقیق بشه شاید اینها دستشون رو تغییر داده بودند! یهودی بهایی چیزی در این مایه ها. خدایا، زنده موندیم چه چیزایی ببینیم و چه حرفهایی بشنویم!!! والله سینه آدم تنگ میشه، نفس کشیدن سخته! انسان به کجاها که نمی‌رسه! آخه مگه ممکنه یه بچه ده ساله از شنیدن صوت قرآن متنفر باشه؟!! جز اینه که توی مادر کاری کردی که این کودک اینطور باشه؟! اینها به مرگ فکر نمی کنند.
    • آدم IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      2 0
      این همه غیر مسلمان در دنیا است
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    2 5
    بزرگ فرمانده سپاه اسلام در دفاع مقدس محسن رضایی بختیاری کوچک ترین شهید دفاع مقدس بهنام محمدی بختیاری
  • علی اصغر از تهران IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 0
    خواهش میکنم مسائل سیاسی را با اعتقادات یک قوم قاطی نکنید توی هر قومی افکار مختلفی وجود دارد خواهش میکنم جمع نبندید
  • ناشناس IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    8 2
    اولین قدم پیشرفت کنار گذاشتن سنت های خرافی است. انتشار نده بهتر
    • NL ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      2 4
      خرافی تر از همجنس بازی و سلبریتی پرستی و کاسه لیسی انگلیسیا؟
  • ابیل IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    کلا یه عده هست که فقط دنباله دیده شدن هستن و میخوان خودشون رو با بعضی حرفا بحثا و دامن زدن به عقیده اختلاف و فلان بهمانه اقوام و ملت برا خودشون به نون و نوایی برسن..
  • بختیاری IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    3 3
    فقر وفساد درمنطقه بختیاری از کوهرنگ تا ایذه - ازکوهرنگ تا مسجدسلیمان - از دهدز تا الیگودرز - از لردگان تا ازنا ودرود بیداد میکند
    • مرآتی IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      0 0
      فقر و فساد و تبعیض همه جای دنیا هست، اگر برای هر کشوری ۲۰۰ تا شبکه بزنن و هرکدوم از صبح تا شب شروع کنن به بیان فقط و فقط سیاهی ها معلومه چشمها و ذهن ها پیشرفتها رو نمیبینه البته اینها همه پاشیدن یک مشت خاک به چهره خورشیده ایران بیدی نیست که با این بادها بلرزه، کافیه ما مردم دست به دست هم و محکم پشت کشورمون بایستیم تاریخ رو که بگردی خائن و مزدور همیشه تو این سرزمین بوده نمونش منافقین پستی که به کشور خودشون حمله کردند و ۱۷۰۰۰ نفر از مردم رو به فجیع ترین شکل کشتن
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 3
    چون سنش کم بوده نماز میت لازم نبوده
  • پسرلک IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    5 11
    من خودم لرلرستانم هدایت یافته به مذهب تسنن باافتخارومولوی عبدالحمید هم باشجاعتش وغیرتش می بالم.باخانواده و اطرافیان هدایت یافته به تسنن
    • میثم IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      1 1
      حالا که هدایت شدید برید افغانستان
    • لرستانی IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      1 0
      تو غلط کردی آلبانی نشین . تو لر نیستی داری دروغ میگی همه لرها شیعه هستند
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      0 0
      حتما از آلبانی
    • DE ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      0 0
      البته احتمالا دروغ میگوئی و برای ایجاد جنگ و دعوا و اختلاف نوشتی ولی فرض میکنیم اینگونه باشد که نوشتی خب انشاالله که با عمر در روز قیامت محشور شوی ما هم بتوانیم با علی محشور شویم مشکلی نداریم با هم عزیز.لکم دینکم ولی الدین اهل تسنن هم خدایشان و قرآنشان و پیامبراشان همان خدا و پیامبر و قرآن ماست. شیعه و اهل تسنن در هزاران آیه و حدیث و نقل قول و تفسیر و خدا و معاد ...متفق القول هستند ما در دین خیلی بیشتر از حد تصور اشتراک داریم تا اختلاف . و دشمن فقط دنبال اختلافات است .
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      0 0
      شاید نواده بن لادنی خبر نداری تبریک می گم جدت را پیدا کردی
  • GB ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    4 4
    چرا نمیخواهید قبول واقعیت کنید , تقریبا راست گفتند ,
  • DE ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    4 2
    بسیاری از اسامی بختیاری ها اسامی اسلامی و ائمه است. اگر میخواهی ارادت مردم بختیاری را به دین و قرآن بسنجی به یک پیر مرد شال سبز بندید دوربین مخفی و بگید او سید اولاد پیغمبر است احتیاج به کمک دارد تا ببینید از نان شب خود میزنند و کمک میکنند. بختیاری های با غیرت و با دین را نمیتوانند چارتا سوسول و فوفول دین زدائی کنند.
  • جلیل IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    3 0
    ما بختیاری ها،روز خاکسپاری قرآن خواندن داریم،،وشعرو بیت های حماسی در وصف شخص فوت شده هم میخونیم،
  • جلیل IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    حقیقت بگویید،،،
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    3 1
    همیشه در طول تاریخ خیانت به وطن برای پول برای هوس زیاد داشتیم شغاد برار رستم برای هوس ازدواج با دختر شاه کابلستان و برای مال و منال، برادرش رستم و زواره را با خیانت کشت در اقووام لر هم بی دین و خاین داریم
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    احسن به شاعرغیور بختیاری...
  • ایرانی IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    زنده باد بختیاری باغیرت و باایمان و ولایت مدار
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 1
    من خوزستانی‌ام سالهاس در میان قوم بختیاری زندگی کرده‌ام همواره در مراسم تشییع جنازه نماز میت ادا میکنند بله درسته نوحه و اهنگ غمگین هم به رسم خودشون میخونند ولی مردمی دیندارند مراسم مذهبی برا اباعبدالله و نذورات آنها هم دیدنی است ...با این خبر شوکه شدم مگر میشود کسی مسلمان باشد و رسم نماز و قران نداشته باشد؟؟؟ اراذل و اوباش در شهرهای دیگه هم به مقدسات مردم توهین کردند مگر میشود حماقت آنها را پای مردم آن قوم و محله نوشت؟؟
  • بختیاری IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    بنده اهل شهر فارسان كه ساكنينش بختياري هستند ،هستم ، ودر دوران انقلاب از انقلابي تزين شهرها بود مع ساواك برخي شاه دوستان روستاهاي مجاوررا براي سركوب انقلابي ها به فارسال گسيل داد ،ودرگيري شد گه بايد بشنويد . جنگ برد
  • بختياري IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    اصلا حرف زدنشون لري نبود و پدر بزرگش میگه یه نفرشون رو هم نشناختم
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    قوم بختیاری یک قوم کوچ نشین بوده یعنی در دشت و کوهستان زندگی میکردن و تاالان هم بسیار هستن، و خواستگاه اصلی آنها در چهار محال بختیاری و الیگودرز هستن ،،،اکثرا دامدار هستن، خوب مسلما افرادی که یکجا نشین نباشند از مدرسه، علم محروم میمانند،،،، در زمستان به خوزستان کوچ میکردند و درتابستان، به همان خواستگاه،یعنی چهار محال و اصفهان،،،،با پیدا شدن نفت ، انگلیسی ها برای کارهایی سخت از همین جوانهایی که کوچ رو بودن استفاده کردن،،یواش یواش، در مسجد سلیمان شهرکی احداث شد و کم کم بزرگ شد،،،، حالا عده ای از روی کینه و عقده بخوان اسلام ستیزی بکنند و اصلا هیچ اعتقادی هم نداشته باشن، باید توی خودشان نگه دارن، ن اینکه برای خودنمایی و اینکه بزور تبلیغ و معرفی خود به بقیه مردم کشور همچنین حرفهایی که از روی جهل و بی فرهنگی نشأت میگیره سرو صدا کنن،، اصلا به درک ک اعتقادی نداشته باشن،،، البته همه اینها اینطور نیستن،،حتی خود بختیاری ها از اون عده بی اعتقاد تنفر دارن،،، بیشتر این افراد که اعتقاد ندارن در دو شهر عمدتا بختیاری نشین. مقیم ساکن شمال خوزستان مسجد سلیمان و همین ایذه میباشد،،البته همه اونها اینطور نیستن، بسیار افراد معتقد و خداشناس،هم دارند،،، اسلام که فقط قرأن نماز نیست،،، مثلا مهریه حکم اسلامیه، مراسم دفن کردن اسلامیه، برخلاف زرتشتی که میسوزانند، مثل حجاب، مثل مصرف بعضی گوشت ها که اسلام حلال کرده، ،،،، بعد غیرا از صد سال اخیر در هیچ تاریخی، اسم کلمه یا قوم بختیاری من نخواندم،ای کاش به جای خودنمایی. بیشتر روی فرهنگ کار بشه، و به اعتقاد دیگران توهین نکنن، اعتقاد ندارن توی دلشان نگه دارن، چرا جار میزنن، و حتی عابروی هم تبارآن خودشان میبرن،،، همیشه توی دهان بسیاری از بختیاری ها کلمه( یا علي ) رو بارها میشنیدم،،،،یا علی مدد
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    اگه دینداری هر کس به خودش مربوطه پس بی دینی تونم برای خودتون نکه دارید و در ملا عام فریاد نزنید فقط به نفع خودتون شعار می دین . می دونید بی دینی و ... اشکار شما جه بلایی سر جوانه و زنان و مردان سست عنصر آورده . و چه زندگی هایی رو نابود چه بچه هایی رو آواره کرده
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    شیخ مفید در الارشاد می فرماید امام رضا علیه‌السلام رو هنگام انتقال به مرو از جبال زاگرس نبردند چون منطقه شیعه نشین بود از ترس شورش این قوم سلحشور و محب اهلبیت علیهم السلام علیه خلیفه عباسی
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 2
    جناب ایرانی بنده به عنوان یک لر عاشقانه قرآن ونماز را دوست دارم ضمنا محال است یک لر وبختیاری پیدا کنید که به قرآن ونماز وایران وامام حسین وحضرت عباس بی اعتقاد باشه ضمنا قرآن ونماز رسم نیست یک باور وظیفه دینی است
  • سید امیر IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 2
    قوم لر سنی نداره‌.. تماما شیعه هستد آن هم شیعه دوازده امامی.. شاید آدم ناپاک و بی نماز هم بینشون پیدا بشه ولی همه شیفته اهل بیت و اهل نماز و روزه هستند.. از لرستان تا چهال محال و بختیاری و کیهگیلویه و بویراحمد و خوزستان
  • ۰ IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    2 0
    ببینید چیکار کردید که جوانان این شعار ها رو میدن ، مگر زمان شاه که آزادی بود همچین شعارهایی بود؟ وقتی حکومت دینی بیافتد دست یک عده بی کفایت و زندگی مردم رو نابود کنند ،شنیدن چنین شعار هایی طبیعی است. مشکل از جایی شروع شد که گفتند دیانت ما عین سیاست ماست ، پست ترین نهاد جامعه که در آن دروغ و فساد و پدر سوختگی موج میزند با عالی ترین نهاد جامعه که سرشار از راستی و پاکی است ، هیچ نسبتی ندارد . دین نمی توان حاکم باشد ، دین درون انسان و در جان و نهاد اوست و حکومت تنها یک تخصص است .
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    برداران اینها تمام نقشه دشمنانه و اگر غفلت کنیم مثل سوریه نابود و غارتیم .ماهمه مسلمان و برادریم بایست به دستورات خداوند متعال عمل کنیم و گوش به فرمان رهبر عزیز باشیم و قدری تحمل که صبح صادق و وعده الهی محقق شود
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    من یه دوست در ایذه دارم
  • DE ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    دارند یا ندارند به شما چه مربوط ؟؟
  • فاطمه IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 2
    تنها قومی که کاملا شیعه هستن بختیاری ها هستن درسته تو نماز یومیه شل می گیریم ولی نماز میت حتما می خونیم
    • ش ش IR ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      0 0
      دم از مسلمانی میزنیم هر کس میگه من مسلمانم در خلوت با وجدانش خلوت کن تنها حکومت شعیه در جهانیم سرت بالا کن ب دورورت ی نگاه بکن حالا کی میتونه بگه من مسلمونم. رگ خیلی میزنن بیرون اما امان از این همه ظلم
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 2
    بمیرم برایت وطنم مادرم همه هستی من بمیرم هزاران بار برای دینم برای قرآنم چگونه یک جمع بیخرد مارا جدا از کشور ودین قرآن نشان میدهند من بختیاریم من بلوچم من ترکم من فارسم من کردهستم من عربم من یک ایرانی مسلمان شیعه علیم من ایرانیم باافتخار
  • علی IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 0
    زیاد بیربط نیست. البته دوستدار قرآن هم دارند
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    0 3
    بچشو با لباس قرمز بدون نماز و قرآن فرستاد لای خاک و سر قبرش به جای دعا کردن فحاشی کرد و بعد میگه بچشم شهید شده! خدا چنین مادری را نصیب گرگ بیابون نکنه
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    0 0
    مادره هم خودش و شوهرش فامیل مسئولان نظام هستند نماینده مجلس بودند. خودش هم کارمند نظام هست معلم بوده. متاسفانه بعضی افراد خودشان مسئولیت داشتند و باید پاسخگو باشند و بعد کسانی را متهم می کنند که هیچ مسئولیتی نداشتند و شهروندان عادی هستند.
  • محمد خاتمی IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    2 0
    اینکه میگید انکلیس ها گفتن هر کی مهر علی دارد چه نیازی به نفت دارد که الانم ذکر تمام مسولان مملکت هست هر کی به اخرت فکر میکند چه نیازی به ثروت کار بهداشت خودرو خانه اسایش ووووو دارد
  • رحمان FR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    0 0
    طرفدارران خواندن نماز و قرآن برای میت این حرکت را به عنوان بنر تبلیغاتی و منابع در آمد نگاه میکنند وگرنه کسی که موافق خاندن نماز بر جنازهاش نیست چه ضرری برای دیگران دارد..
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    0 0
    خیلی هم دارن
  • ناشناس ۰۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    0 0
    ببینید برادرانم خودتونو عذاب ندید
  • علیرضا جهانبخش IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 0
    من خودم از بازماندگان قوم عکاسه هستم در اکثر شهر های ایران مشاهده میکنم لرها گروهی با یه نفر ایرانی در گیر میشوند بعد میگویند ما ایرانی هستیم شجاع بودن لر به گروهی حمله کردن نیست باید خود به تنهایی مبارزه کند خصوصیات بد لرها زیاد تر است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس