‌

بعد از بیانیه پنتاگون درباره حملات اخیر ترکیه به مناطقی از سوریه و عراق، وزارت خارجه آمریکا هم درباره وضعیت شمال سوریه بیانیه صادر و در این باره ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش مشرق، واکنش‌ها به حملات اخیر نظامی ترکیه به سوریه و عراق ادامه دارد و حالا وزارت خارجه آمریکا ضمن تاکید بر درک این کشور از «نگرانی‌های امنیتی مشروع» آنکارا، خواستار کاهش فوری تنش‌ها شده است.

در ادامه اظهارنظرهای بین‌المللی درباره تحرکات نظامی اخیر ترکیه در شمال سوریه و عراق، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای خواستار «کاهش فوریتنش در سوریه و عراق» شده است.

این مقام ارشد واشنگتن تصریح کرد: «ایالات متحده خواستار کاهش فوری تنش در شمال سوریه است. ما به شدت نگران اقدام نظامی اخیر هستیم که منطقه را بی‌ثبات، هدف مشترک ما برای مبارزه با داعش را تهدید می‌کند و غیرنظامیان و پرسنل (نیروهیا نظامی) آمریکایی را به خطر می‌اندازد».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «ما درک می‌کنیم که ترکیه نگرانی‌های امنیتی مشروعی در مورد تروریسم دارد. در عین حال، ما همواره نگرانی‌های جدی خود را در مورد تاثیر تشدید تنش در سوریه بر اهداف مقابله با داعش و اثرات آن بر غیرنظامیان در هر دو طرف مرز اعلام کرده‌ایم. ما تسلیت صمیمانه خود را برای جان باختن غیرنظامیان در سوریه و ترکیه ابراز می‌کنیم».

«ند پرایس» در حالی این اظهارنظر را مطرح کرده که پیش از این سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درباره تداوم حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش ترکیه به مواضع شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه و تهدید مقامات آنکارا به اجرای عملیات زمینی، انتقاد کرده بود.

پیشتر «پاتریک رایدر» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا طی بیانیه‌ای گفته بود حملات ترکیه به شمال سوریه، مستقیما نظامیان آمریکایی مستقر در این مناطق را تهدید می‌کند.

به گفته او، «حملات اخیر به سوریه، مستقیماً امنیت نظامیان آمریکایی که در حال همکاری با شرکای محلی برای شکست داعش و حفظ بازداشت بیش از ده هزار زندانی داعشی هستند را تهدید می‌کند».

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با لازم دانستن کاهش تنش فوری افزود: «ما همچنین از گزارش‌ها درباره هدف قرار دادن عمدی زیرساخت‌های غیرنظامی نگران هستیم. همزمان که خواستار کاهش تنش هستیم، نگرانی‌های امنیتی مشروع ترکیه را نیز درک می‌کنیم. ما به گفت‌وگو با ترکیه و شرکای محلی برای ترتیب دادن آتش‌بس ادامه می‌دهیم».

ابراز نگرانی مقام‌های واشنگتن درباره حملات اخیر ترکیه و تهدید نیروهای آمریکایی در حالی مطرح شده که حضور اشغالگرانه نظامیان واشنگتن در شمال سوریه به رغم تاکیدهای مقام‌های دمشق بر خروج آنها ادامه دارد.

مقام‌های ترکیه بعد از انفجار تروریستی اخیر در آنکارا، گروه تروریستی پ‌ک‌ک را عامل این حمله خواند و چند روز بعد، حملات نظامی به شمال سوریه و عراق را از سر گرفتند.

همچنین، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه عملیات زمینی در شمال سوریه را در مناسب‌ترین زمان آغاز می‌کنند، ادعا کرده بود اقدامات آنکارا تمامیت ارضی و امنیت سوریه و عراق را تضمین می‌کند.

«ایمن سوسان» معاون وزیر خارجه سوریه روز چهارشنبه (دیروز) در نشست آستانه، ضمن تاکید بر این موضوع که سوریه در نتیجه منطق سلطه آمریکا آسیب دیده است، تاکید کرد: بهانه‌های اشغالگران ترکیه برای سیاست‌های خود در سوریه، دیگر کسی را فریب نمی‌دهند.

معاون وزیر امور خارجه سوریه افزود: «حضور غیرقانونی نیروهای خارجی در خاک سوریه نقض قوانین بین‌المللی است و با هدف جلوگیری از ایجاد ثبات در سوریه، از بین رفتن دستاوردهای دمشق در زمینه مبارزه با تروریسم و مانع تراشی در روند بازسازی کشور ماست و باید فوراً با هر شرایطی پایان یابد».

همچنین «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه در دیدار با «خالده بوزار» دستیار دبیر کل سازمان ملل و مدیر منطقه‌ای برنامه توسعه‌ این سازمان در کشورهای عربی در این باره صحبت کرد.

المقداد در این دیدار به همکاری بین سوریه و برنامه توسعه سازمان ملل اشاره کرد و درباره آثار فاجعه‌بار اقدامات یکجانبه تحمیلی برخی کشورهای مدعی بر سوریه، سرقت نفت و محصولات کشاورزی توسط اشغالگران آمریکایی و تجاوزات ترکیه هشدار داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس