کد خبر 1439659
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
اعتراض انگلیس به وضع حقوق بشر در عربستان

معاون وزیر امور خارجه انگلیس گفت که مراتب اعتراض لندن به وضعیت حقوق بشر و آمار بالای اعدام‌ها در عربستان سعودی را به سفیر این کشور در لندن اعلام کرده است.

به گزارش مشرق، طارق احمد در نشستی با موضوع حقوق بشر در مجلس اعیان انگلیس گفت که دولت لندن «در همه موارد، در هر شرایط و همه کشورها قاطعانه در برابر مجازات اعدام ایستاده است».
وی با بیان اینکه این مساله را به اطلاع سفیر عربستان رسانده است، افزود که درباره وضعیت «حسین ابوالخیر» شهروند اردنی نیز که در معرض خطر قریب‌الوقوع اعدام قرار دارد گفت‌وگو کرده است. گفته می‌شود که ابوالخیر در سال ۲۰۱۴ به جرم قاچاق مواد مخدر دستگیر اما تحت شکنجه به این اتهام اعتراف کرده است.

طارق احمد گفت که وضعیت حقوق بشر در عربستان را زیر نظر دارد و وزیر امور خارجه انگلیس را در جریان آخرین تحولات قرار داده است.
طبق گزارش‌های منتشر شده، از ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) سال جاری میلادی تا کنون ۱۷ نفر در عربستان اعدام شده و بدین ترتیب تعداد اعدامی های این کشور در سال ۲۰۲۲ به ۱۴۴ نفر رسیده است. عربستان در سه سال گذشته نیز مجموعا ۲۸۳ حکم اعدام را اجرا کرده است.

رژیم آل سعود در صدر کشورهایی است که بیشترین اعدام‌ها را دارد و از این مجازات به مکرر استفاده می‌کند تا مردان، زنان و حتی افراد زیر سن قانونی را تحت تاثیر قرار دهد. این درحالی است که بسیاری از آن‌ها مخفیانه و برخلاف قانون اسلامی و قوانین بین‌المللی مجازات می‌شوند.

حکومت سعودی صدها حکم اعدام را اجرا کرده است و به رغم تمام وعده‌هایی که برای توقف این نوع احکام داده شده است، همزمان احکام جدیدی را صادر کرده است.
مارس گذشته عربستان سعودی ۸۱ نفر را اعدام کرد که رقم آن معادل کل کسانی است که سال گذشته میلادی اعدام کرده بود. چهار روز بعد از این رویداد، بوریس جانسون نخست وزیر وقت انگلیس با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در ریاض دیدار و گفته می‌شود که در جریان آن به مسائل حقوق بشری نیز اشاره کرد. اما در جریان همان سفر سه نفر دیگر اعدام شدند.

یک سازمان حقوق بشری در ماه آگوست اعلام کرد که علی رغم وعده‌های «محمد بن سلمان»، عربستان سعودی از مجازات اعدام به طور خودسرانه استفاده می‌کند و این درحالی است که این احکام کاملا ناعادلانه و تا حد زیادی با شکنجه و بدرفتاری همراه است. ناعادلانه بودن سیستم قضایی در عربستان سعودی علاوه بر جلوگیری از هرگونه فعالیت جامعه مدنی، مانع از پاسخ‌گویی به تداوم اعدام‌های خودسرانه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    1 0
    چی شد؟ گاوه خوب شیر نمیده ؟؟خخخخخخخخخخخخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس