کد خبر 1442100
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
واکنش وزارت خارجه روسیه به طرح تشکیل «دادگاه ویژه» علیه مسکو

وزارت خارجه روسیه با انتقاد صریح از طرح تشکیل دادگاه علیه روسیه، گفت که هرگونه محکمه‌ای که غرب برای تحقیق درباره اقدامات روسیه در اوکراین تشکیل دهد، هیچ صلاحیت قضایی ندارد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه روسیه در واکنش به پیشنهاد اتحادیه اروپا مبنی بر تشکیل «دادگاه ویژه» برای تحقیقات درباره آنچه جنایت جنگی در اوکراین خوانده شده، در بیانیه‌ای صلاحیت قضایی چنین دادگاهی را رد و آن را پوچ‌گرایی حقوقی توصیف کرد.

در این بیانیه آمده است: تلاش کنونی کشورهای غربی برای تشکیل یک سازوکار شبه‌قضایی، در نوع خود بی‌سابقه بوده و پوچ‌گرایی حقوقی نهفته‌ای داشته و نمونه دیگری از کاربرد استاندارد دوگانه از سوی غرب است. چنین فرقه توطئه‌گری، درباره مسکو صلاحیت قضایی ندارد.

این بیانیه پس از آن صادر شد که وزارت خارجه فرانسه از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تشکیل دادگاه ویژه برای تحقیقات درباره آنچه جنایات جنگی روس‌ها در اوکراین خوانده شده، حمایت کرد. چنین دادگاهی عملا می‌تواند مقامات ارشد روسیه از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور را به محکمه بکشاند.

وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که از بیانیه و طرح کشورهای غربی به شدت خشمگین شده و کشورهای غربی را به تلاش برای ایجاد یک نهاد قضایی سیاست‌زده دیگر که هیچ ارتباطی با عدالت ندارد، متهم کرد.

وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از این بیانیه نوشت که بدبینی مقامات فرانسوی، همواره و بی‌وقفه مسکو را غافلگیر می‌کند. وزارت خارجه روسیه، همچنین پاریس را به چشم‌پوشی از «بی‌قانونی رژیم کی‌یف، سرکوب خشونت‌آمیز رسانه‌های منتقد و ارتکاب چندین و چند فقره جنایت جنگی مستند علیه مردم دونباس» متهم کرد.

مسکو همچنین به فرانسه پیشنهاد داد تا به جای این دادگاه، محکمه‌ای ویژه برای رسیدگی به جنایات این کشور در جریان جنگ‌های استعماری و مداخلات در امورات سایر کشورها تشکیل دهد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته است که بازرسان روس از سال ۲۰۱۴ به دقت جنایات رژیم کی‌یف را به ثبت رسانده و به گفته وی، به اصطلاح «غرب یکپارچه» تاکنون هیچ واکنشی به این جرایم نشان نداده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    0 1
    کرملین بهتر از همه می داند در چه دامی افتاده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس