کد خبر 1442186
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
اعداد تاریخی در مرحله گروهی جام جهانی

مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در حالی شب گذشته به پایان رسید که چند رکورد و آمار تاریخی در این مرحله ثبت شد.

به گزارش مشرق، مرحله گروهی جام جهانی قطر دیشب (جمعه) به پایان رسید و ۱۶ تیم راه‌یافته به مرحله یک‌هشتم نهایی مشخص شدند. سایت فیفا با نگاهی آماری، اتفاقات تاریخی این مرحله از مسابقات را بررسی کرده است.

۶۷

کالیدو کولیبالی ۶۷ بار برای تیم ملی سنگال بازی کرد تا سرانجام نخستین گل ملی خود را برای این تیم به ثمر برساند. گل زیبای او که روی یک ضربه والی وارد دروازه شد، سنگال را به پیروزی ۲ بر یک مقابل اکوادور رساند. فقط ۲ بازیکن دیگر در جام جهانی حضور داشتند که بازی‌های ملی بیشتری در کارنامه دارند بدون اینکه گل ملی زده باشند؛ کوکه از اسپانیا با ۷۰ بازی ملی و کریس گانتر از انگلیس با ۱۰۹ بازی. برد سنگال باعث شد روند ۲۱ بازی بدون پیروزی تیم‌های آفریقایی مقابل نمایندگان آمریکای جنوبی در مسابقات جام جهانی متوقف شود. آخرین بار که یک تیم آفریقایی در جام جهانی یک تیم آمریکای جنوبی را شکست می‌داد، پیروزی کامرون مقابل کلمبیا در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا بود.

۴۴

پس از ۴۴ سال، مکزیک برای نخستین‌بار نتوانست از مرحله گروهی جام جهانی صعود کند. تیم تاتا مارتینو در حالی از این دوره از رقابت‌ها کنار رفت که لوئیس چاوز به نخستین بازیکن مکزیکی تبدیل شد که در جام‌های جهانی از روی ضربه ایستگاهی گل می‌زند.

۳۹

آتیبا هوتچینسان در حالی که ۳۹ سال و ۲۹۶ روز داشت، در بازی مقابل مراکش به میدان رفت تا به دومین بازیکن پیر تاریخ جام جهانی تبدیل شود. آنخل لابرونا از آرژانتین مقابل چکسلواکی در جام جهانی ۱۹۵۸ و روژه میلا از کامرون مقابل آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۴ در حالی بازی کردند که ۴۲ سال داشتند.

اعداد تاریخی در مرحله گروهی جام جهانی

۳۶

مارکوس رشفورد در ۱۰۹ دقیقه سه بار برای انگلیس گل زد تا رکورد یک گل در هر ۳۶ دقیقه را به نام خود ثبت کند. فاصله گل‌های رشفورد و فیل فودن در بازی با ولز فقط ۹۶ ثانیه بود که رکورد فاصله ۱۴۵ ثانیه بین گل‌های بوکایو ساکا و رحیم استرلینگ در بازی با ایران را بهتر کرد. این کم‌ترین فاصله بین ۲ گل تیم ملی انگلیس در تاریخ جام جهانی است.

اعداد تاریخی در مرحله گروهی جام جهانی

۸

کامرون هشت بازی پیشین خود در هشت شهر مختلف سه دوره جام جهانی را با شکست پشت سر گذاشته بود تا اینکه سرانجام موفق شدند در الوکره یک تساوی دشت کنند. رکورد باخت متوالی در جام جهانی به مکزیک تعلق دارد که در فاصله سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۸ در ۹ بازی پیاپی شکست خورد. کامرون در بازی با صربستان و درحالی که سه بر یک عقب بود در فاصله ۱۵۱ ثانیه ۲ گل زد. این سریع‌ترین بازگشت تاریخ جام جهانی برای تیمی محسوب می‌شود که ۲ گل از حریف خود عقب بوده است. البته رکورد کامرونی‌ها با عملکرد اتریش در بازی با سوئیس در جام جهانی ۱۹۵۴ برابر شد.

۷

همه‌ی هفت ضربه نخست داخل چارچوبی که بازیکنان اسپانیا در این دوره از جام جهانی زدند، به گل مقابل کاستاریکا تبدیل شد. پیروزی هفت بر صفر لاروخا در این بازی، بهترین برد تاریخ این تیم در تاریخ جام جهانی نیز محسوب می‌شود و کاری کرد که تفاضل گل این تیم حتی از مجموع هفت بازی اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی که با قهرمانی این تیم تمام شد هم بهتر شود. بازیکنان اسپانیا در این بازی هزار پاس به هم دادند و به نخستین تیم تاریخ تبدیل شدند که در ۹۰ دقیقه به این آمار می‌رسد. در این بازی الخاندرو بالده، گاوی، پدری و نیکو ویلیامز چهار بازیکن زیر ۲۱ سال اسپانیا بودند. آخرین‌بار ۹۲ سال پیش بود که یوگسلاوی در جام جهانی چند بازیکن در این رده سنی داشت و در این مدت هیچ‌یک از تیم‌های اروپایی این تعداد بازیکن جوان در ترکیب خود نداشتند.

۵

کریستیانو رونالدو به نخستین بازیکن تاریخ تبدیل شد که در پنج دوره جام جهانی گلزنی می‌کند. اوه شیلر، پله،‌ میروسلاو کلوزه و لیونل مسی در چهار دوره جام جهانی و گرگور لاتو، آندره شارماخ، میشل پلاتینی، کارل‌هاینز رومینیگه، دیه‌گو مارادونا، لوتار ماتئوس، رودی فولر، روبرتو باجو، یورگن کلینزمن، گابریل باتیستوتا، فرناندو هیرو، هنریک لارسن، رائول، رونالدو، تیم کیهیل، آرین روبن، داوید ویا، ادینسون کاوانی و لوئیس سوارز هم در سه دوره جام جهانی دروازه رقیبان را باز کرده‌اند.

۵

لیونل مسی هم به نخستین بازیکنی تبدیل شد که در پنج دوره جام جهانی پاس گل می‌دهد. او پیش از این در سال ۲۰۰۶ به هرنان کرسپو، در سال ۲۰۱۰ به کارلوس توز، در سال ۲۰۱۴ به آنخل دی‌ماریا و در سال ۲۰۱۸ به دی‌ماریا و گابریل مرکادو پاس گل داده بود و در این دوره هم با پاس گلی که به انزو فرناندز در بازی با مکزیک داد، برای پنجمین‌دوره پیاپی هم‌تیمی‌های خود در موقعیت گلزنی قرار داد. هیچ بازیکنی نتوانسته در بیش از سه دوره جام جهانی پاس گل بدهد. گرگور لاتو، دیه‌گو مارادونا و دیوید بکام تنها بازیکنانی هستند که در سه جام جهانی پاس گل داده‌اند.

اعداد تاریخی در مرحله گروهی جام جهانی

۳

به‌شکل غافلگیرکننده‌ای هری کین با سه پاس گل، بهترین آمار مرحله مقدماتی را در میان همه بازیکنان به خود اختصاص داد. او در جام جهانی ۲۰۱۸ بهترین گلزن مسابقات شد اما حتی یک پاس گل هم نداد. این بار در مرحله مقدماتی جام جهانی قطر او هیچ گلی نزد ولی سه بار به هم‌تیمی‌هایش پاس گل داد و به دومین‌ بازیکن انگلیسی تاریخ تبدیل شد که در یک جام جهانی این آمار را ثبت می‌کند. پیش از این دیوید بکام در سال ۲۰۰۲ سه پاس گل داده بود. جوردی آلبا، برونو فرناندز، تئو هرناندز، داوی کلاسن، ایوان پریشیچ و آندریا زیوکوویچ در این دوره از مسابقات ۲ پاس گل داده‌اند.

۳

وهبی خضری به نخستین بازیکن آفریقایی تبدیل شد که در سه بازی پیاپی جام جهانی گل می‌زند. او در سال ۲۰۱۸ مقابل بلژیک و پاناما گل زد و این کار را این بار مقابل فرانسه تکرار کرد. این بازیکن ۳۱ ساله در پنج گل اخیر تیم ملی تونس در جام جهانی تاثیر مستقیم داشته است.

۲

ویچخ شزنی با مهار پنالتی سالم الدوساری و لیونل مسی، به چهارمین دروازه‌بان تاریخ تبدیل شد که ۲ بار پنالتی‌های جریان بازی را مهار می‌کنند. به این ترتیب دروازه‌بان لهستان نام خود را کنار یان تواژفسکی، برد فریدل و ایکر کاسیاس قرار داد که پیش از این در یک دوره جام جهانی ۲ پنالتی را مهار کرده بودند. مسی هم با از دست دادن پنالتی مقابل لهستان، پس از آساموآ ژیان دومین بازیکنی شد که در جام جهانی ۲ پنالتی جریان بازی را از دست می‌دهد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس