بحرین

یک پایگاه اطلاعاتی فرانسوی از نقش موثر «‌ناصر بن حمد» فرزند دوم شاه بحرین در برقراری روابط بین حکومت بحرین و رژیم صهیونیستی پرده برداشت.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری - تحلیلی «اینتلجنس آنلاین» ویژه امور اطلاعاتی نفوذ روزافزون «ناصر بن حمد بن عیسی آل خلیفه» فرمانده گارد سلطنتی، مشاور امنیت ملی و رئیس شورای عالی جوانان و ورزش بحرین را در دستگاه حاکمه این کشور فاش کرد.

این پایگاه در گزارشی خود به تلاش مداوم ناصر بن حمد، پسر شاه بحرین برای کنترل بر سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی در این کشور کوچک خلیج فارس و نقش محوری وی در مدیریت پرونده عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و همچنین نقش او در مشارکت بحرین در حمله عربستان به یمن اشاره کرده است.

به نوشته اینتلجنس آنلاین، ناصر بن حمد تلاش می‌کند تا با هزینه برادر ناتنی خود، «سلمان بن حمد» ولیعهد، سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی را کنترل کند. سال‌ها پیش، او به‌ویژه با ایفای نقش فعال در رهبری سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی که با خشونت به اعتراض‌های مردمی سال ۲۰۱۱ پاسخ دادند، مسئولیت‌های گسترده‌ای را در کاخ منامه به دست آورد.

این پایگاه خبری با اشاره به اینکه چند ماه پس از آن اعتراضات، پدرش او را به فرماندهی گارد سلطنتی منصوب کرد و این نقطه شروعی برای شاهزاده جوان برای ادامه صعود از درخت نفوذ در دستگاه حاکمه بحرین بود، افزود: ناصر بن حمد همچنین در سال ۲۰۱۹ به عنوان مشاور امنیت ملی و در سال ۲۰۲۰ به عنوان دبیرکل شورای عالی دفاع که بالاترین مقام دفاعی در بحرین است، منصوب شد.

بر اساس این گزارش، شاهزاده جوان از زمان تصدی این مناصب مهم، راهبرد خود را برای حاکم شدن بر سیاست خارجی کشور در دو موضوع مبارزه با جنبش «انصارالله» در یمن و به حاشیه راندن قطر در منطقه و مقابله با ایران را آغاز کرد.

این گزارش همچنین بیان کرد که به رغم اینکه «سلمان بن حمد» (ولیعهد - فرزند اول شاه) ناظر اصلی سرویس‌های اطلاعاتی بحرین است و ارتباط خوبی با شاخه‌های مختلف وزارت دفاع دارد اما همچنان از رابطه خاص پدرش با «ناصربن حمد» رنج می‌برد.

در ادامه این گزارش آمده است که نفوذ اقتصادی ناصر بن حمد در داخل کشور از طریق مدیریت یک صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی به نام Infinity Capital - که از آن برای پیشبرد منافع شخصی خود در خارج از کشور استفاده می‌کند- افزایش یافته است.

این گزارش روابط بین شاهزاده بحرینی با امارات بطور کلی و با «محمد بن زاید» رئیس امارات به طور خاص را روشن کرده است و می‌گوید که «ناصر بن حمد» در سال ۲۰۰۹ با «شیخه بنت محمد بن راشد آل مکتوم» یکی از دختران امیر دبی ازدواج کرد و به نقطه تماس بحرین با «محمد بن زاید» و «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات تبدیل شد و با آن‌ها برای اصلاح ساختار امنیتی منطقه‌ای با دشمن صهونیستی و آمریکا همکاری می‌کند.

«اینتلجنس آنلاین» در گزارش خود شاهزاده بحرینی را پدرخوانده عادی‌سازی بحرین با دشمن اسرائیلی معرفی کرد و افزود: پس از میزبانی از هیات‌های سازمان موساد اسرائیل در دفاتر خود در دربار سلطنتی مدت‌ها قبل از «توافق سازش ابراهیم» در سپتامبر ۲۰۲۰، ناصر همچنین عامل واردات گسترده ابزارهای الکترونیکی اسرائیلی بود که همچنان در قلب استراتژی جهانی بحرین باقی مانده است. این امر دسترسی انحصاری ناصر به نرم‌افزار جاسوسی "پگاسوس" شرکت اسرائیلی "NSO" را فراهم کرد. استفاده از این نرم افزار جاسوسی علیه بسیاری از فعالان بحرینی، به منزله عاملی برای نزدیکی روابط امنیتی بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس