شیوع بیماری "گریپ" در بین کودکان/ منشا ویروس در مدارس است

یک متخصص عفونی، در ارتباط با شیوع بیماری "گریپ" در بین کودکان و منشا این بیماری، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش مشرق، سارا ابوالقاسمی، با اشاره به شیوع آنفلوانزا یا گریپ در کودکان، گفت: در پاندمی کرونا بسیاری از کودکان در قرنطینه بودند و با انواع ویروس‌های تنفسی در تماس نبودند بنابراین سیستم ایمنی بدن آنان آمادگی مواجهه با این ویروس‌ها را ندارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: این کودکان که متأسفانه کمتر از ماسک در مدارس استفاده می‌کنند و پروتکل‌های بهداشتی را نیز رعایت نمی‌کنند، در مواجهه با انواع ویروس‌های تنفسی شایع در جامعه مبتلا به بیماری شده و بیماری را به سایر افراد خانواده خود نیز منتقل می‌کنند.

به گفته وی، شیوع بیماری گریپ یا آنفلوانزا در بزرگسالان نیز مشاهده می‌شود اما منشأ شایع این بیماری در مدارس است که توسط کودکان به خانواده‌ها منتقل می‌شود و چرخه انتقال ویروس از طریق فردی به فرد دیگر و خانواده‌ای به خانواده دیگر در جامعه منتشر می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی، ویروس‌های تنفسی در فصل زمستان را شامل انواع مختلفی از جمله ویروس‌های سرماخوردگی، ویروس آنفلوانزا A و B، ویروس کرونا به شکل اومیکرون و…، برشمرد که در جامعه در جریان هستند.

ابوالقاسمی با اشاره به تعابیری که از گریپ در جامعه وجود دارد، گفت: عوام گاهی از سرماخوردگی به عنوان گریپ نام می‌برند که با علامت گرفتگی بینی همراه است. گاهی نیز به آنفلوانزا گریپ گفته می‌شود که به معنای زکام، آنفلوانزا و سرماخوردگی ترجمه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تفاوت گریپ (آنفلوانزا) با سرماخوردگی، افزود: هر دوی آنها از جمله بیماری‌های تنفسی هستند اما آنفلوانزا می‌تواند منجر به بروز علائم متفاوت‌تر و بسیار جدی تری از سرماخوردگی شود که شامل تب، لرز، بدن درد و بی حالی (بیشتر از حالت سرماخوردگی) است.

به گفته وی، معمولاً آنفلوانزا با شروع ناگهانی تب همراه است و بعد علائم تنفسی و گاهی گوارشی در فرد ایجاد می‌شود البته گاهی نیز همزمان هر دو علامت تنفسی و گوارشی در فرد مشاهده می‌شود.

ابوالقاسمی با تاکید بر اهمیت پیشگیری در بیماری آنفلوانزا، افزود: افراد در صورت داشتن علائم تنفسی به ویژه در روزهای اول بیماری (سه یا چهار روز اول) باید حتماً در منزل استراحت کرده و از حضور در جمع، اداره یا مدرسه اجتناب کنند تا مانع شیوع و انتشار بیماری در جامعه شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به درمان در بیماری‌های ویروسی تنفسی، گفت: در صورت سرماخوردگی و عدم وجود علائم شدید آنفلوانزا درمان صرفاً شامل استراحت در منزل، مصرف مایعات، درمان‌های علامتی (ضد سرفه، ضد آبریزش و ضد تب) است.

وی افزود: در صورت ابتلاء به آنفلوانزا نیز در افراد عادی همان درمان‌های علامتی انجام می‌شود. اما در گروه‌های پرخطر نظیر مبتلایان به بیماری‌های مزمن (قلبی، کبدی، دیابت، کلیوی)، سالمندان، مبتلایان به نقص سیستم ایمنی، مبتلایان به تالاسمی، زنان باردار و افراد دارای وزن بالا توسط پزشک داروی اختصاصی آنفلوانزا تجویز می‌شود.

ابوالقاسمی گفت: با توجه به اینکه تا پایان سال و حتی اوایل اردیبهشت، همچنان شاهد پیک‌هایی از شیوع بیماری آنفلوانزا هستیم؛ افرادی که هنوز واکسن نزدند سعی کنند در اسرع وقت نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    2 0
    زکام !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس