قطار

مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان گفت: با بهره‌برداری از قطار سریع‌السیر اصفهان-قم- تهران، مسیر حدود ۴۱۰کیلومتری اصفهان تا تهران با سرعت ۲۵۰ تا ۳۰۰کیلومتر بر ساعت، در کمتر از ۲ساعت طی می‌شود.

به گزارش مشرق، با اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا صلواتی مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان در خصوص طرح قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران اظهار کرد: خیلی از کشورهای دنیا هنوز از این فناوری بی‌بهره‌اند و شاید کشورهایی که از این تکنولوژی بهره‌مند هستند به کمتر از ۱۵ کشور برسد.

وی افزود: در کشور ما نیز در دهه ۸۰ تصمیم گرفته شد که بین اصفهان، قم و تهران به عنوان متراکم‌ترین و پر مسافرترین کریدور مسافربری کشور و ستون فقرات مسیر شریانی ریلی کشور قطار پر سرعت احداث شود.

راه‌آهن نیازمند تحول عمده در سرعت و کیفیت خدمت‌رسانی است

مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان گفت: این طرح فراز و نشیب‌های فراوانی داشته و صرف زمان زیاد و موانع داخلی و خارجی باعث شده تا در تصور برخی اتمام پروژه رویا و آرزو باشد.

مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان با اشاره به علت نیاز کشور به تکنولوژی راه‌آهن بیان کرد: اکنون عمر تکنولوژی راه‌آهن نزدیک به یک قرن و بسیار قدیمی است و اصلا پاسخگوی نیاز شهروندان نیست، علی‌رغم اتفاقات خوبی که رقم خورده، نیاز به یک تحول عمده در سرعت و کیفیت خدمت‌رسانی داریم.

وی افزود: در حال حاضر زمان، یکی از مولفه‌های ارزشمند هر شهروندی است و نقش قطارهای پر سرعت نیز از این رو نقش پر رنگ‌تری شده است.

صلواتی تصریح کرد: در دهه ۸۰ و در مقطعی با بودجه‌های دولتی تصمیم به اجرای کار گرفته شد و مقرر شد در دولت یازدهم با استفاده از فاینانس خارجی و منابع اعتباری کشور خودمان در چین که به واسطه تحریم‌ها امکان جابه‌جایی آن‌ها نبوده، یک سری از طرح‌های عمرانی ویژه در کشور احداث شود که از جمله آن فولاد، پتروشیمی و قطار سریع‌السیر بوده است که به نوعی این طرح آغاز و از پیمانکاران داخلی تحویل گرفته می‌‍‌شود.

وی اضافه کرد: با تغییر وزرا در مسیر اختلاف نظرهایی وجود داشت که از مسیر کاشان و یا دلیجان عبور کند که نهایتا تعیین تکلیف می‌شود. مدتی بحث بر این بود که در محدوده تهران-قم اجرا شود و بعد تصمیم بر اجرای آن در مسیر قم-اصفهان شد.

صلواتی ادامه داد: این جابه‌جایی‌ها زمان اجرای پروژه را طولانی‌تر کرد، همچنین از دو سال پیش شرایط کرونایی ایجاد شد و چینی‌ها متعهد به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بودند و چند ماهی پروژه را متوقف کردند تا پروتکل‌های کرونایی اجرا شود که پس از بازگشت پیمانکاران چینی، موانع بانکی، مالیاتی، بیمه‌ای و اجرایی با پیگیری‌ برداشته شد و خوشبختانه اتفاقات خوبی افتاد.

قطار سریع‌السیر رقیب جدی برای هواپیما خواهد بود

مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان با اشاره به ویژگی‌های اصلی طرح خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ویژگی این طرح سرعت آن است؛ امیدواریم که با سرعت ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت به بهره‌برداری برسیم و مسیر حدود ۴۱۰ کیلومتری اصفهان تا تهران در کمتر از دو ساعت و بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه طی می‌شود.

وی بیان کرد: قطعا قطار سریع‌السیر رقیب جدی برای هواپیما خواهد بود و ویژگی دیگر آن این است که یک تکنولوژی جدید وارد کشورمان می‌شودکه باعث فاصله گرفتن از بعد سنتی می‌شود.

صلوای ادامه داد: به این ترتیب هم در شرکت‌های دانش‌بنیان و هم در سیستم بهره‌برداری اتفاق مثبتی رخ خواهد داد.

هدفگذاری دسترسی مستقیم ۳۰ میلیون نفر به به شبکه سریع‌السیر راه‌آهن

به گفته این مقام مسئول، بلافاصله بحث قطار تهران- مشهد، اصفهان به شیراز، تهران به تبریز و شبکه قم به اراک و شبکه‌ سریع‌السیری که منجر به اتصال ۸ استان کشور به هم شود، دنبال شده به تا جایی که ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور دسترسی مستقیم به شبکه سریع‌السیر داشته باشند.

صلواتی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که ما در کشور داریم، این است که جاده وظیفه اصلی هم مسافر و هم بار را به دوش می‌کشد و صنف رانندگان ما به این دلیل با مشکلاتی مانند سوخت، استهلاک خودرو و راه روبه‌رو هستند که بخش ریلی سهم خود را در جابه جایی بار ایفا نمی‌کند و تنها حدود ۸ درصد شهم دارد، این در صورتی است که باید سهم ریلی در جابه‌جایی بار به حدود ۴۰ درصد برسد.

مجری طرح قطار سریع السیر قم، تهران، اصفهان ادامه داد: با بهره‌برداری از این طرح تا سقف ۲۰ میلیون مسافر در سال و در این مسیر جابه‌جا می‌شوند و دسترسی استان‌های هم‌جوار مانند چهارمحال و بختیاری، یزد و فارس به پایتخت بسیار تسهیل می‌شود.

مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان کاهش مهاجرت از شهر را از دیگر ویژگی‌های قطار پر سرعت برشمرد و گفت: این طرح از مهاجرت نخبگان هم جلوگیری می‌کند چرا که یکی از مشکلات اصفهان این است که افرادی که مراودات اقتصادی با پایتخت دارند، به دلیل محدودیت وسیله نقلیه و حمل‌ونقل و محدودیت پروازها به تهران، مجبور به مهاجرت به تهران و سکونت در آن شهر هستند.

وی افزود: قطعا اگر این طرح در هر شهر اجرا شود، دیگر شهروندان لزومی ندارند در شهر مقصد ساکن شوند و می‌توانند هر روز به شهر دیگر سفر کنند و در پایان روز کاری به شهر خود بازگردند، همانطورکه در بسیاری از شهرهای اروپایی که قطار پر سرعت اجرا شده، این اتفاق رخ داده است.

صلواتی در بیان دیگر مزایای این طرح خاطر نشان کرد: با اینکه بسیاری از جاده‌های استان و کشور آزادراهی، بزرگراهی و ایمن هستند اما باز هم به دلیل نقص وسیله نقلیه و بی احتیاطی رانندگان، تصادفات منجر به فوت زیادی داریم.

وی افزود: کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوا، کاهش تصادفات و سوانح رانندگی از دیگر پیامدهای مثبت اجرای این طرح است.

صلواتی با اشاره به ایستگاه‌های قطار سریع‌السیر قم- تهران- اصفهان تصریح کرد: ایستگاه اصفهان در کنار ورزشگاه بزرگ نقش جهان واقع شده است تا بتوانیم دهکده المپیک را تکمیل کنیم و ایستگاه بعدی شهر قم در بلوار پیامبر اعظم(ص) واقع شده که خط ۲ متروی قم به ایستگاه قطار پر سرعت متصل می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجا اتصال به شهر جمکران نیز وجود دارد، در شهر تهران هم ایستگاه شهر آفتاب را داریم و سپس به راه‌آهن ختم می‌شود.

مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان با اشاره به میزان پیشرفت پروژه خاطر نشان کرد: اکنون در مسیر قم به تهران راه‌آهن دو خطه موجود است که با سیگنالینگ و ارتقا ناوگان و موضوعات الکتریکال و مکانیکال، با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در مسیر موجود امکان بهره‌برداری وجود دارد اما بین قم و اصفهان این اتفاق نمی‌تواند رخ دهد زیرا مسیر قدیمی با طول زیاد و شعاع قوس‌های نامناسب است که امکان سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت وجود ندارد و ملزم به احداث مسیر جدید هستیم، بر این اساس تمرکز را بر احداث قم به اصفهان قرار دادیم.

پیشرفت ۷۰درصد قطار پر سرعت قم- تهران- اصفهان در بخش زیرسازی

صلواتی با بیان اینکه ۷۰درصد زیرسازی و در واقع ۱۵۰ کیلومتر از ۲۴۵ کیلومتر مسیر اصفهان به قم انجام شده و به مرحله ریل‌گذاری رسیده است ابراز امیدواری کرد که بتوان با برطرف شدن موانع بانکی تا پایان سال، مراحل روسازی آغاز شود.

وی خاطر شان کرد: بنا داریم بر اساس دستور رئیس جمهور در سفر استانی خردادماه به اصفهان، تا پایان دولت فعلی این قطار را به بهره‌برداری برسانیم.

هزینه‌کرد حدود ۴ میلیارد یوآنی برای طرح قطار سریع‌السیر قم- تهران- اصفهان

صلواتی در خصوص اعتبار طرح اظهار کرد: قطار سریع‌السیر تکنولوژی گران‌قیمتی است، به خصوص که قرار است یک بار اجرا شود و باید همه الزامات از جمله تجهیزات، اتاق کنترل و اتاق فرمان رعایت شود.

مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان، این طرح را دارای توجیه اقتصادی دانست و گفت: با احتساب یارانه سوختی که پرداخت می‌شود، آلودگی هوا، تصادفات و تلفات رانندگی و جراحات، این طرح بسیار اقتصادی است.

وی در ادامه تصریح کرد: تا کنون حدود ۴ میلیارد یوآن در این طرح هزینه شده و بخش عمده آن ناوگان و تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی است که وارد می‌شود.

به گفته صلواتی، برای خطوط بعدی دیگر این هزینه انجام نمی‌شود چرا که هرچه طول قطار سریع‌السیر در کشور ادامه پیدا کند، هزینه اجرای آن کاهش می‌یابد.

مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان تاکیدکرد: با بهره‌برداری از قطار سریع‌السیر اصفهان-قم- تهران، مسیر حدود ۴۱۰ کیلومتری اصفهان تا تهران با سرعت ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، در کمتر از دو ساعت و بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه طی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 66
  • غیر قابل انتشار: 2
  • htn IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    7 1
    قطار سریع السیر تهران-قم- اصفهان
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    12 2
    تا جایی که یادمه ؟این حرف و بهره برداریش مال دوره احمدی نژاده. هنوزم دارین حرفش رو میزنین
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      4 1
      عزیز این طرح از مفاد برجام بود و تولی اون هم به آلمان سپرده شده بود. طرح محمد خان منوریل قم بود
  • ایرانی IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    16 36
    چقدر این اصفهانیا موزمار و خودخواه هستن همه چی رو واسه خودشون میخوان ...یه استان کویری که هیچی نداره ولی تمام امکانات و منابع کشور رو داره می بلعه
    • مهدی IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      29 2
      خوش بحالت عقل نداری راحتی
    • مهدی IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      6 0
      خوش بحالت عقل نداری راحتی
    • محمد IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      7 0
      بجاش مغز داریم ازش استفاده میکنیم
    • عباس IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      6 0
      حسودی تا به کجا خانواده تورا هممیخای ببلعند
    • علی IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      2 0
      ببند
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      0 0
      داداش توهین نکن اصفهان چی داره به جز به رود خشک
  • شهاب IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    6 2
    انشالله با مدیریت جوانانی نخبه مثل سید میعاد صالحی یه تکونی توی مدیریت بخوریم .
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    7 3
    شما قطار تندروی پردیس در مسیر مشهد را به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی تعطیل کردید با آن همه زائر. حالا تهران اصفهان را می خواهید راه بیندازید
  • جواد IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    4 2
    بله و مثل همیشه فقط استان های مهم و اطراف خودشون بقیه مردم هم شهروند درجه ۳به پایین فرق نمیکنه که کی سکان دولت و مجلس رو بگیره تفکر اشرافی و لیبرال دمش از همه اداره میزنه بیرون چه توقعی از اونور ابی ها دیگه میشه داشت با این اقایون داخلی . خدا رحم کنه به مردم که همه جوره زیر فشار هستن چه از دوست چه از دشمن مشرق حذف کردی هم مشکلی نیست درد دله گفته بشه خوبه
  • علی IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    4 11
    دم اصلاح طلبها مثل خاتمی و روحانی گرم که حداقل ی کارهایی انجام دادند
    • یاس IT ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      4 0
      لعنت خدا بر همه افسادطلبان خاین و منافق و نوکر شیطان بزرگ
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      5 1
      اللهم اشف کل مریض
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    5 9
    تهران اصفهان پرترددتره یا تهران مشهد؟! تهران اصفهان اهمیت اقتصادی بیشتری داره یا تهران مشهد؟ تهران اصفهان یا ... ؟ و باز تهران اصفهان یا ....و باز .... . حالا کی می خواهید آب خلیج فارس و دریای مازندارن و اگر شد رود ارس را به اصفهان ببرید؟ راستی از ساخت یک اصفهان دیگر در کنار خلیج فارس چه خبر؟! نتیجه ی همه ی اینکارها این شده که الان آب ندارید بخورید
  • مهدی IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    3 0
    از نظر اقتصادی مهمترین درآمد قطار از باربری می باشد دو تا شهر پر جمعیت با جابجایی کالا داریم مشهد شهر زیارتی هست از همجای ایران می‌آیند و در ضمن شهر پرجمعیت بعدی با مشهد فاصله زیاد دارد مسیر اصفهان تهران قم را هم در بر می گیرد مسیر کویری است و بنابراین مقرون صرفه تر می باشد برای راه اندازی بیاییم موقعیت شهر های که در آن زندگی می کنیم و برسی کنیم ما با هم هموطن هستیم با هم سربازی رفتیم دختر از شهرهای مختلف گرفتیم همه جوانب و در نظر بگیریم بعد صحبت کنیم بنده آرزوم اینه تمام شهر های استان‌ها ریل و راه آهن داشته باشند یاسوج بوشهر و عسلویه که واقعا مسیر مهمی برای جابجایی محصولات پتروشیمی هستند زاهدان کرمانشاه اردبیل من ا ایرانی هستیم منتها ساکن شهر های مختلف آرزوی بهترینها برای مردم کشور عزیزم
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    4 1
    امیدوارم به خوبی و خوشی از قطار سریع السیر بتونیم استفاده کنیم خسته نباشید دلیران ایران
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    2 0
    یکی از بهترین اقدامات این دولت قطعا همین پروژه هست که باعث پیشرفت کشور و رونق اقتصاد میشه چون اصفهان قطب اقتصادی ایرانِ و مسیر اصفهان_تهران و تهران_اصفهان پر تردد ترین مسیر ها است
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    8 0
    به امید پیشرفت های بیشتر برای اصفهان
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    0 0
    به جای این مسخره بازیا موشک هایپر سونیک رو تولید انبوه بکنیم
  • ح ر IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    2 1
    خدا رحم کند با این سرعت از ریل خارج نشود که به قول معروف پدر صاحب بچه در می آید.،،،..🤔⁦☹️⁩
  • زری IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    1 0
    چقدر عالی میشه زودتر انجامش بدید
    • As IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      1 0
      راحت می اییم ورزشگاه آزادی فوتبال نبینیم بعد دوباره برمیگردیم اصفهان استقلال استقلال
  • فرناز IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    0 1
    خیلی هم عالی .ای کاش قطار در ورامین هم توقف داشته باشه چون من اهل ورامین هستم و ساکن اصفهان
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    0 0
    این اتفاق باید حداقل ۲۰ سال پیش میفتاد اونم در تمام کشور
  • محسن IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    3 0
    راه اندازی قطار به عمر ما کفاف نمی دهد حاضرم سر هر چی شرط بندی کنم...50سال دیگه این پروژه راه میوفته... اینجا کجاست دارم میگم.‌‌
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    1 0
    به عمر ما که قد نمیده
  • علی IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    2 0
    خدا بخیر کنه قطارایی که 40تا سرعتشونه کشته و حادثه میده تو ایران خدا بداد برسه😂😂
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    1 0
    تصور کنید، قطار اصفهان ، تهران از ریل خارج شد، خبر تازه اضافه می کنید،
  • Mahdi IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    امیدوارم که هر چه سریعتر بهره‌برداری بشه خدا قوت
  • نرسی NL ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    هزینه بلیط این قطار قراره چقدر باشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس