قطار

قطار ملی در واگن سازی تهران آماده شد. برای تولید انبوه باید مجوزهای لازم اخذ شود. مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه می گوید تلاشمان این است که طی یک تا دو ماه آینده اخذ کلی تأییدیه قطار ملی انجام شود.

به گزارش مشرق،  یک رام قطار ملی در کارخانه واگن‌سازی تهران آماده  شد. ۸۵درصد قطعات و تجهیزات قطار ملی تولید داخل است.

ساخت قطار داخلی به جای خرید قطار خارجی به‌ دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها شروع شد. گفته می شود قرار است تولید انبوه قطار ملی آغاز شود اما قبل از آغاز کار باید مجوزهای نهایی اخذ شود.

 برای اخذ تأییدیه‌ها، مشاور لهستانی برای قطار ملی  انتخاب شد/ گاهی اوقات اتفاقات غیرمنتظره‌ای پیش می‌آید

مسعود درستی مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه می گوید که  برای اخذ تأییدیه‌ها، مشاور لهستانی برای قطار ملی  انتخاب شده بود که یکی از مشاورهای بنام این حوزه در دنیا بشمار می‌رود. این مشاور مراحل ساخت قطار ملی را رصد می‌کند و همزمان تأییدیه مراحل ساخت و طراحی آن را صادر می‌کند. بیش از ۷۵ درصد ارزیابی و تأییدیه مراحل ساخت انجام شده است،  تصور ما این بود که تا الان باید کار تأییدیه به اتمام می‌رسید. گاهی اوقات اتفاقات غیرمنتظره‌ای پیش می‌آید که زمان رفت و برگشت تعدادی از تأییدیه‌ها زمان بر می‌شود. برای مثال تصور می‌کردیم که یکی از داکیومنت‌های قطار ظرف یک تا دو هفته تأیید می‌شود اما بیش از دو ماه صدور تأییدیه طول کشید. این موضوعات خارج از پیش بینی و برنامه ریزی بود؛ تمام تلاشمان این است که طی یک الی دو ماه آینده اخذ کلی تأییدیه قطار ملی انجام شود تا از آن‌طرف قرارداد تولید انبوه قطار ملی اجرایی شود.

بر اساس این گزارش، درحال حاضر ۹۷ دستگاه آسانسور در خطوط ۳، ۴، ۶ و ۷ قابلیت بهره برداری ندارند و منتظر اخذ تأییدیه مجوز بهره برداری سازمان استاندارد تهران هستند و  به زودی نزدیک به ۵۰ درصد از این ۹۷ دستگاه آسانسور مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

 ۵۰ درصد باقی مانده تبدیل به دودسته شده‌اند،  تعدادی از این آسانسورها با اجرای تمهیدات ساده‌ای امکان بهره برداری تا پایان سال را خواهند داشت اما رفع مشکلات حدود ۱۵ الی ۲۰ دستگاه آسانسور سخت‌تر است. زمان بهره برداری از ۱۵ تا ۲۰ دستگاه آسانسور باقی مانده و مدیریت شهری  تلاش می‌کند  تا اوایل سال ۱۴۰۲ این بخش هم وارد مدار بهره برداری قرار گیرد.

صرفه‌جویی ارزی در تولید انبوه واگن‌های داخلی 

بر اساس این گزارش، مطابق ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه و طی قراردادی که سال ۹۸ بین معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران منعقد شد، مراحل طراحی و ساخت قطار ملی مترو در دستور کار قرار ‌گرفت؛ پروژه‌ای که طی آن سهم ساخت قطعات و تجهیزات قطارهای مترو توسط شرکت‌های داخلی به ۸۵ درصد افزایش یافت و صرفه‌جویی ارزی در تولید انبوه واگن‌های داخلی و کاهش ۲۰ درصدی قیمت تمام شده ساخت واگن مترو را می‌توان از مهم‌ترین ثمرات پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو  برشمرد.

این قطار در نهایت در ۱۹ فروردین ماه سال گذشته  رونمایی شد البته درباره میزان داخلی‌سازی آن اما و اگرهایی وجود داشت؛ مسئولان شهری دوره سابق مدعی بودند میزان داخلی‌سازی این قطار از ۲۶ درصد به ۸۵ درصد رسیده است  اما برخی از اعضای شورای ششم شهر تهران نظرات دیگری دارند. تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل ونقل ترافیک شورای شهر می گوید آنچه به عنوان قطار ملی در دوره گذشته مدیریت شهری رونمایی شد به جز چند قطعه و تغییر جزئی در فیس قطار، اقدام ارزشمندی ندیده‌ام؛ در واقع این قطار همان قطاری بود که در گذشته ساخته می‌شد و بخش اندکی به آن اضافه شد و علی‌رغم اینکه به طور کامل قطعات آن نیز ۱۰۰ درصد ایرانی نبود آن را به عنوان یک دستاورد مطرح کردند که بیشتر شبیه به یک شو بود و با این حرکت می‌خواستند پوششی برای ناکارامدی ۴ ساله‌شان فراهم کنند.

وی ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد در دوره قبل داخلی‌سازی شده بود البته ما بسیار خوشحال میشدیم اگر این حرفها واقعیت می‌داشت و قطار ۱۰۰ درصد ایرانی ساخته می شد اما واقعیت این است که حرکات نمایشی و قلب واقعیت‌ها نمی‌تواند ضعف عملکرد و بی‌کفایتی شورای پنجم و فرصت‌هایی که از دست رفتند را جبران کند.

بر اساس این گزارش، در دوره جدید مدیریت شهری توسعه سیستم حمل ونقل عمومی در دستور کار قرار گرفته است و بودجه خوبی برای این بخش در نظر گرفته شده است و برای قطار ملی و انبوه سازی آن هم برنامه ریزی و اقداماتی انجام شد. اکنون روند اجرایی اخذ تأییدیه توسط مشاور خارجی آغاز شده است؛ با نهایی شدن قرارداد شرکت مشاور خارجی، روند اخذ تاییدیه فنی قطار ملی مترو وارد مرحله اجرا شده است. شرکت مشاور اروپایی که مسئولیت بررسی استانداردهای بین‌المللی قطار ملی مترو را بر عهده دارد، به همراه شرکت مشاور همکار ایرانی خود ، فرآیند مذکور را پیگیری خواهند کرد.

تهران در مجموع به ۱۰۵۰ دستگاه واگن نیاز دارد/تعدادی اتوبوس اورهال شد

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به خبرنگار فارس می گوید توسعه حمل ونقل در دستور کار است و همچنین ما در بودجه سال جاری توجه خاصی به حمل ونقل کرده ایم. همچنین اقداماتی در خصوص قطار ملی صورت گرفته و کارها در حال انجام است. مدیریت شهری اقداماتی انجام داده و همچنین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس اورهال و تعدادی اتوبوس هم وارد خطوط شد.

اگر شهرداری تهران و یا سایر شهرداری های کشور درباره ورود قطار ملی درخواستی داشته باشند، آمادگی کمک داریم

مجلس شورای اسلامی هم برای کمک به قطار ملی چراغ سبز نشان داد تا جایی که محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می گوید که اگر شهرداری تهران و یا سایر شهرداری های کشور درباره ورود قطار ملی درخواستی داشته باشند، آمادگی کمک و تامین مالی به روش‌های مختلف را داریم.

به گفته مسوولان شهری و دولتی تهران در مجموع به ۱۰۵۰ دستگاه واگن نیاز دارد،  با محقق شدن قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن بخشی از مشکلات برطرف  و همچنین با انبوه سازی قطار ملی بعد از اخذ تاییدیه ها می توان گره های مترو را تا حدودی باز کرد.

بر اساس این گزارش، طبق قانون «وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی ضمن حمایت از سازندگان داخلی تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری، خرید خارجی تجهیزات مورد نیاز را به گونه‌ای سازماندهی نماید که ضمن رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آن‌ها در امر صادرات و اصلاح ماده (۱۰۴) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱/۵/۱۳۹۱ با اصلاحات و الحاقات بعدی به ازای خریدهای خارجی، انتقال فناوری به داخل کشور صورت گیرد به نحوی که تا پایان اجرای قانون برنامه حداقل ۸۵ درصد دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری با کمک و استفاده از نهادهای علمی و فناوری ملی نظیر جهاد دانشگاهی، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی صورت گیرد.»

کمبود واگن‌ در مترو تهران داریم. مدیریت شهری در تلاش است تا این مشکلات را برطرف کند. دولت هم وظایفی در خصوص توسعه مترو دارد. در حال حاضر دولت بعد از یک دهه برای حمل ونقل عمومی اقداماتی انجام داده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    0 0
    این خبر از زمان احمدی نژاد که حتی افتتاحیه اش را هم نمایش دادن چند بار منتشر شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس