کد خبر 1443296
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
تصمیم فغانی اشتباه نبود/دلیل عدم حضور داور ایرانی در یک هشتم نهایی جام جهانی

کارشناس داوری فوتبال کشورمان به تشریح شرایط علیرضا فغانی در مراحل حذفی جام جهانی ۲۰۲۲ پرداخت.

به گزارش مشرق، حیدر سلیمانی در مورد شایعاتی که پیرامون حذف علیرضا فغانی از مسابقات جام جهانی مطرح شده، اظهار داشت: فغانی از لحاظ داوری، دو قضاوت خوب انجام داده و همه داورانی که در حد و اندازه او هستند مانند لاهوز، تیلور و اورساتو، همگی دو قضاوت داشته‌اند. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم به فلان داور قضاوت بیشتری دادند چون مد نظر است.

وی افزود: نمی‌دانم چرا این انتظار به وجود آمد که فغانی در مرحله یک هشتم نهایی باید قضاوت کند؟ تیم ملی اروگوئه و رئیس فدراسیون این کشور آمدند علیه فغانی شروع به کار کردند و عده‌ای هم با آن‌ها همراه شدند. در صورتیکه تیم ملی اروگوئه علیه داور آلمانی هم به خاطر صحنه‌ای که می‌گفتند روی کاوانی پنالتی شده، توطئه کرده بود. کارشان این است. یک خبرنگار بولیویایی هم به این داستان دامن زد.

کارشناس داوری تصریح کرد: شما ببینید فغانی کدام بازی یک هشتم نهایی را می‌توانسته سوت بزند؟ یک بازی استرالیا، یک بازی ژاپن و یک بازی کره جنوبی بود. یعنی در سه بازی آسیایی‌ها بودند که نمی‌توانسته سوت بزند. بازی پرتغال و همچنین برزیل را هم که در مرحله گروهی سوت زده بود. عملا از ۸ بازی، ۵ بازی را نمی‌توانست قضاوت کند و به این ترتیب شانس او خود به خود پایین آمد. نه به خاطر اینکه فیفا روی او نظر ندارد.

بیشتر بخوانید:

زمان جلسه سرنوشت ساز علیرضا فغانی

سلیمانی گفت: برخی گفتند فیفا اشتباه فغانی را تایید کرده است. فیفا هیچ موقع حتی در مورد اشتباهات محرز داوران نیز تاییده نداده است. به عنوان مثال در بازی عربستان-لهستان، دقیقه ۳۴ بازیکن لهستان که با آرنج به گردن بازیکن عربستان زد باید اخراج می‌شد چون قبل از آن یک کارت زرد گرفته بود اما داور کارت زرد مسلم را نداد و اخراج نکرد. فیفا در مورد این صحنه نیامد بیانیه صادر کند و بگوید این تصمیم اشتباه بود ولی عده‌ای دامن می‌زنند و بیشتر هم تیم ملی اروگوئه این قضیه را خیلی دنبال کرد که فغانی و تیمش را حذف کند.

تصمیم فغانی اشتباه نبود

وی افزود: اگر قرار بود تیمی حذف شود تا به حال از قطر رفته بود. فیفا با کسی تعارف ندارد که هزینه اضافه بدهد. من حس می‌کنم در مرحله یک چهارم نهایی فغانی قطعا یکی از گزینه‌هاست. ضمن اینکه در یک جام جهانی، یک داور خوب می‌تواند سه قضاوت داشته باشد. اگر هم خیلی مورد توجه فیفا قرارداشته باشد و به او فینال را بدهند، ۴ بازی را سوت می‌زند. فغانی الان دو قضاوت کرده، برداشتم این است که در یک چهارم نهایی هم یک قضاوت خواهد داشت. اگر قضاوتش خیلی خوب بود، برای حضوش در فینال تصمیم می‌گیرند.

کارشناس داروی فوتبال کشورمان ادامه داد: ۴ داور برای حضور در فینال مد نظر هستند. داور ایتالیایی از همه شانس بیشتری دارد چون تیم ندارد و بعد از او فغانی شانس دارد. این دو نفر رقیب هم هستند. لاهوز هم شانس کمی دارد چون اسپانیا هنوز در جام هست و احتمال اینکه به مراحل بالاتر نیز برود وجود دارد. اگر اسپانیا به یک چهارم نهایی برود لاهوز باید خداحافظی کند. تیلور هم گزینه‌ای قوی است اما چون انگلیس در مسابقات حضور دارد، احتمال حذف او نیز وجود دارد. بنابراین شانس فغانی و اورساتو بیشتر است. مگر اینکه آمریکایی‌ها فشار بیاورند تا اسماعیل الفتح داور مراکشی الاصل که داور آمریکایی حساب می‌شود و بازی ژاپن-کرواسی را هم سوت زد، بالا برود. او قضاوت بدی نداشته و دیشب هم خوب سوت زد.

سلیمانی در مورد اینکه ارتباط خوبی با فغانی دارد و آیا واکنشی نسبت به این شایعات داشته، عنوان کرد: خودش می‌گوید این‌ها شایعاتی است که دیگران به وجود می‌آوردند. فیفا هم چیزی به او اعلام نکرده است. شب گذشته هم فغانی و تیمش در ورزشگاه تماشاگر بازی ژاپن و کرواسی بودند. در صورتیکه اگر قرار بود حذف شود، قطعا بر گشته بود. بنابراین قطعا او در مرحله یک چهارم نهایی سوت می‌زند. ضمن اینکه احتمال حضور یک تیم اروپایی در فینال زیاد است و به همین خاطر خود به خود شانس فغانی برای قضاوت در فینال هم بالا می‌رود.

وی با بیان اینکه از روز اول شروع جام جهانی گفتم فیفا روی اورساتو و فغانی نظر دارد، تصریح کرد: هردو با تجربه‌ای هستند که خیلی خوب قضاوت کردند. بالاخره زمان‌هایی می‌رسد که شما باید با VAR تصمیم‌بگیرید. فغانی بعد از ۲ دوره جام جهانی چنین تصمیمی گرفت. او تصمیم اشتباهی هم نداشت. تصمیم او خیلی کتابی بود. اگر VAR‌نبود آن را خطا نمی‌گرفت اما بر اساس کمک داور ویدئویی تصمیم درست بود. در این دوره هم چند مورد بود که توپ به دست خورد و اعلام پنالتی کردند. چون اروگوئه این بازی را باخت به این مسائل دامن زدند. یا در بازی که سیبرت سوت زد و اروگوئه ۲ بر صفر غنا را برد، اگر ۳ گل می‌زدند صعود می‌کردند به همین خاطر به داور آلمانی حمله کردند. در کل کشورهای آمریکای جنوبی زیاد به داوران اعتراض می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    4 0
    امثال شما حمایت نکنید کی حمایت بیجا کنه چرا دروغ میگی نا داوری های امثال شما باعث این وضع فوتبال کشور ما شده همش حق رو پایمال کردید
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    2 2
    چوب خدا صدا ندارد دست بالای دست بسیار هست ..آقای فغانی ..سرنوشت تراکتور عوض کردی ..انشالله هيچ وقت توی زندگيت خیر نبینی
  • ناشناس IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    1 1
    فکر کردید اونجا هم ایرانه که با ناداوری تیمی رو قهرمان کنید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس