کد خبر 1443961
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۲
۵ هزار معدن در کشور تعطیل هستند/ ضعف در حوزه تجارت و بازرگانی

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به وجود پنج هزار معدن تعطیل در کشور، مهم مشکل در این بخش را ضعف در حوزه تجارت و بازرگانی عنوان کرد.

به گزارش مشرق، رضا بستامی امروز پنج شنبه در چهارمین نشست خانه ملی گفت‌وگوی آزاد دانشگاه لرستان، اظهار داشت: کشور ایران، یک کشور معدنی و دارای ذخایر بسیار بالای معدنی است.

وجود ۵ هزار معدن تعطیل در کشور

وی، عنوان کرد: کشور ایران در حال حاضر ۸۱ نوع ماده معدنی دارد و دارای ۴۰ میلیارد تُن ذخیره ثبت‌شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، افزود: از مجموع ۸۱ ماده معدنی موجود در کشور، لرستان دارای ۱۷ نوع ماده معدنی است.

بستامی، تصریح کرد: در حال حاضر در کشور، تعداد ۱۲ هزار معدن وجود دارد و از این تعداد، هفت هزار فعال و پنج هزار نیز تعطیل هستند.

وی، گفت: استان لرستان دارای ۲۳۶ معدن است و از این تعداد، بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ معدن این استان، فعال هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، عنوان کرد: لرستان چندان یک استانی معدنی نیست اما از نظر شاخص سنگ تزئینی، لرستان، در فهرست سه استان برتر کشور قرار دارد.

بستامی، درباره معناشناسی معدن، عنوان کرد: معدن یعنی فلز؛ همچون آهن، مس، سرب، روی، طلا و …؛ زیرا این‌ها دارای ارزش افزوده و زنجیره‌ی تولید بالایی هستند.

جایگاه اول لرستان در ذخایر سنگ‌های تزئینی

وی با بیان اینکه در کل کشور تعداد ۸۰ هزار واحد صنعتی وجود دارد که از این تعداد، ۱۷ هزار از نوع صنایع معدنی هستند که مهم‌ترین صنایع ایران محسوب می‌شوند، بیان داشت: مهم‌ترین صنایع ایران از نوع معدنی و پُرسودترین صنایع کشور، صنایع فولاد هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، سهم لرستان از تعداد صنایع معدنی را، عدد ۷۵۰ دانست که تعداد ۵۰۰ نوع آن، کارخانه سنگ هستند و استان لرستان، معدن سنگ تزئینی است.

بستامی، جایگاه لرستان را اینگونه تبیین کرد که لرستان از نظر ذخایر سنگ تزئینی در سطح کشور، اول و از نظر تولید این سنگ، رتبه دوم را در ایران دارد؛ همچنین لرستان از نظر شاخص تعداد سنگ‌بُری، جایگاه سوم کشور را دارد.

وی، تاکید کرد: باید استان لرستان، نمایشگاه تخصصی سنگ، برپا کند و معدن‌کاران لرستان، حضور قوی در این نمایشگاه داشته باشند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، درباره چرایی مشکلات صنعت سنگ کشور، عمده‌ترین علت را ضعف تجارت و بازرگانی دانست؛ به این معنی که ما نمی‌دانیم چگونه در این حوزه، صادرات مطلوب داشته باشیم.

بستامی برگزاری این‌گونه نشست‌های پرسش و پاسخ دانشجویی را بسیار مفید برای پاسخ‌گویی و رفع ابهامات حوزه کاری معدن دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • رضا IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    من تو این دو ماهی که گذشت به دوازده معدن تو شهرستان خودمون رفتم هر دوازده معدن متروکه بودن، بوکسیت، لاتریت، و انواع مختلف تزئینی مثل تراورتن مرمریت و و مرمر... ، کاش دولت فکری به حال این سرمایه های ملی بکنی، حداقل خودش کار بگیره دستش
  • ش. AE ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    خاک بر سر روحانی و دار و دسته اش این ۵۰۰۰ معدن که یکسال پیش تعطیل نشدن توی اون هشت سال چپاول و خوش خدمتی به انگلیس ها بوده حالا با این همه توصیف نباید اینها رو دادگاهی کرد ؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    اینطور که معلومه مملکت را توسط خودیهاتون شخم زدید
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    معدن سهله کشور تعطیل است
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    کشور را پیمانکاری بدیداروپایی ها مدبریت کنند نصف به نصف بعد از ۱۰ سالهم رفاه داریم هم امنیت هم کشور اباد هم کودک از اموزش جا مانده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس