پشتیبانی غرب از رژیم صهیونیستی و ناکامی دیوان لاهه در پیگیری جنایات

پشتیبانی همه‌جانبه غرب از رژیم صهیونیستی موجب شده تا دیوان کیفری بین‌المللی در پیگیری جنایات این رژیم راه به جایی نبرد.

به گزارش مشرق، شبکه «الجزیره» گزارش داد که پس از تکمیل تحقیقات خود درباره شهادت «شیرین ابوعاقله»، پرونده شهادت وی را به دیوان بین‌المللی کیفری تحویل داده است.

پرونده ارسالی به دادگاه کیفری بین‌المللی شواهدی را نشان می‌دهد که ابوعاقله از سوی نظامیان صهیونیست هدف گلوله قرار گرفته است.

الجزیره می‌گوید: پرونده ارائه شده به دیوان بین‌المللی کیفری تایید می‌کند که ادعای اسرائیل درباره نحوه کشته شدن شیرین بی اساس است.

اما دیوان کیفری بین‌المللی تا کجا می‌تواند در تعقیب رژیم صهیونیستی به دلیل جنایاتش در فلسطین پیش رود؟

به گزارش «میدل ایست مانیتور»، فوریه گذشته، دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) اعلام کرد که صلاحیت رسیدگی به موضوع غزه، کرانه باختری و قدس شرقی را دارد؛ در اطلاعیه دفتر دادستانی دیوان لاهه آمده است که دولت فلسطین اساسنامه رم را پذیرفته است. این بدان معناست که دولت فلسطین اکنون یکی از اعضای ICC است که اصولاً صلاحیت قضایی آن را می‌پذیرد.

این تحول مهم هفت سال پس از آن اتفاق افتاد که تشکیلات خودگردان فلسطین برای نخستین بار از دیوان لاهه درخواست کرد تا به جنایات «در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، از جمله قدس شرقی، از ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴» رسیدگی کند. در اینجا این سوال را مطرح می‌شود: «دیوان لاهه تا چه حد آماده است تا به نتیجه برسد و چه مدت طول می کشد تا نتیجه‌ای در مورد فلسطین حاصل شود؟»

صادقانه و از نظر عملی، انتظار بسیار کمی از این تحقیقات به دلیل پشتیبانی غرب از رژیم صهیونیستی می‌رود و این احتمال وجود دارد که دیوان کیفری بین‌المللی برای هرگونه کیفرخواست جنایی علیه مقامات نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار گیرد.

مسلم است که تحقیق در مورد هرگونه وحشیگری خاص رژیم صهیونیستی در فلسطین، مانند آخرین جنگ غزه در سال ۲۰۱۴، به مقامات ارشد صهیونیست خواهد رسید که از زنجیره فرماندهی پیروی می‌کند.

از آنجایی که رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن، یعنی آمریکا، اعضای دیوان بین‌المللی کیفری نیستند و هر دو از پذیرش یا حتی به رسمیت شناختن صلاحیت آن امتناع می‌ورزند، هر گونه تحقیقات – چه رسد به کیفرخواست – آسان نخواهد بود.

رژیم صهیونیستی سابقه طولانی در زیر پا گذاشتن و نقض قوانین بین‌المللی دارد و تکرار مجدد آن برای این رژیم مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

با وجود موانع و تأخیرها، این ایده که دیوان کیفری بین‌المللی در مورد جنایات رژیم صهیوینستی تحقیق خواهد کرد، واقعا یک پیروزی بزرگ برای فلسطینی‌ها و حامیان آنهاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس