آمریکا اسراییل آمریکا

اسرائیل، آمریکا را هم‌پیمان مهم و نخست خود در جهان می‌داند، اما محافل سیاسی اسرائیل و نهادهای یهودی آمریکایی از تقویت راست‌گرایان افراطی در آمریکا ابراز نگرانی می‌کنند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: وبسایت «رادیو فردا»، ضمن انتشار این نگرانی به نقل از رسانه‌های صهیونیستی از جمله اسرائیل‌هیوم نوشت: دغدغه سیاستمداران اسرائیلی و سازمان‌های آمریکایی یهودی از افزایش نفوذ یهودستیزان و راست‌گرایان افراطی در جامعه و صحنه‌های آمریکایی بعد از آن شدت گرفت که کانیه وست، خواننده آمریکایی، موسوم به «یه»، پس از دیدار با دونالد ترامپ، در یک برنامه به میزبانی الکس جونز، چهره راست افراطی، از دوست داشتن هیتلر و نازی‎‌ها سخن گفت.

به نوشته اسرائیل‌هیوم، اسرائیلی‌ها نگران هستند که اظهارات کانیه وست و دوست دیگرش، نیک فوئنتوس، که انکارگر هولوکاست است، تازه اول ماجرا باشد.

اسرائیل‌هیوم افزود: اسرائیلی‌ها از تلاقی رویدادها و روندهایی در آمریکا که یهودستیزی را وارد جریان اصلی آن کشور می‌کند، نگران هستند.

یک منبع اسرائیلی به این روزنامه گفت: پیش‌بینی می‌شود که از این نظر، سال ۲۰۲۳، سالی تعیین‌کننده و دشوار باشد، چه اینکه نظرسنجی در آمریکا نیز نشان داده که ۵۷ درصد مردم آن کشور معتقدند که یهودستیزی یک مشکل جدی در جامعه آمریکایی است. تنها دو درصد از جمعیت آمریکا را یهودیان تشکیل می‌دهند. یهودستیزی (صهیونیسم‌ستیزی) به‌ویژه در دانشگاه‌های آمریکا تشدید شده است.

از سوی دیگر، ایب فاکسمن، رئیس ‌پیشین ای‌دی‌ال، یک نهاد مهم آمریکایی یهودی که سازمان ضد افترا است، این هفته گفت اگر اسرائیل از یک دموکراسی باز عدول کند، من دیگر نمی‌توانم حامی آن باشم.

این رهبر پرنفوذ آمریکایی یهودی در مصاحبه با جروزالم پست به تغییرات احتمالی اشاره می‌کرد که قرار است در پی اجرای برنامه‌های دولت آتی بنیامین نتانیاهو در دستگاه قضایی اسرائیل و ساختار نهادهای مذهبی و دولتی آن ایجاد شود. فاکسمن گفت اگر این تغییرات عملی شود، کوشش برای جلب حمایت یهودیان آمریکایی از اسرائیل، برای او کاری سخت خواهد بود و این تغییرات روابط اسرائیل با یهودیان آمریکایی را به شدت تحت تاثیر قرار

خواهد داد.

فاکسمن اضافه کرد اگر خواسته بتسال‌ال اسموت‌ریچ، رهبر حزب «صهیونیسم مذهبی»، برای مبدل شدن اسرائیل به یک دولت ناسیونالیسم تئوکراتیک عملی شود، این به مفهوم قطع رابطه ۷۰ درصد از یهودیان جهان با اسرائیل است زیرا در آن صورت، این یهودیان واجد شرایط تعریف «یهودی»، طبق آیین ارتدوکس یهودی، نخواهند بود. او تأکید کرد در چنان شرایطی حتی خود من یک یهودی محسوب نمی‌شوم.

محافل سیاسی و فرماندهان ارشد نظامی اسرائیل نیز این هفته همچنان از حضور راستگرایان افراطی در دولت آتی ابراز نگرانی کرده و نسبت به عواقب آن هشدار دادند. ران خولدایی، شهردار تل‌آویو هشدار داد که با وجود افرادی مانند خاخام آوی مائوز، رئیس‌جنبش «نوعام» در ائتلاف دولت جدید، اسرائیل در حال گام برداشتن به سوی تئوکراسی از نوع «فاشیستی» آن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس