مصاحبه خاخام وایس 2 - نمایه

سخنگوی سازمان یهودی «ناتوری کارتا» ضمن درخواست از رهبران آمریکا برای قطع حمایت از رژیم صهیونیستی، می‌گوید بهترین راه برای برقراری صلح در جهان حذف اسرائیل است.

سرویس جهان مشرق تشدید تنش‌ها در فلسطین اشغالی و نوار غزه بار دیگر به مرور تاریخ این سرزمین ضرورت بخشیده است. در حالی که سیاستمداران و رسانه‌های غربی بر «حق اسرائیل در دفاع از خود» تأکید می‌کنند و فریاد «یهودستیزی» سرمی‌دهند، ملت‌های شرق و غرب جهان در حمایت از ملت فلسطین به پا خاسته‌اند. در این میان، یکی از جذاب‌ترین صداهای ضداسرائیلی، صدای یهودیان مذهبی است که از جمله در آمریکا بر توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان تأکید دارند.

مشرق در همین‌باره با خاخام «ییسروئل داوید وایس» دستیار مدیر و سخنگوی شاخه‌ی سازمان یهودی «ناتوری کارتا» در آمریکا، مصاحبه کرده تا موضع یهودیان مذهبی و متعهد به تورات درباره‌ی مسئله‌ی فلسطین و رژیم صهیونیستی را جویا شود. خاخام وایس که اولین بار به همت مرحوم حاج نادر طالب‌زاده و از طریق کنفرانس «افق نو» به مخاطبان ایرانی معرفی شد و تا کنون چندین بار به ایران سفر کرده، به استناد تورات، دیدگاهی مشابه با آیات قرآن را تشریح می‌کند و تأکید دارد که یهودیان واقعی از تشکیل هرگونه «کشور یهودی» منع شده‌اند و نباید جنبش سیاسی و ضددینی «صهیونیسم» را با «یهودیت اصیل» اشتباه گرفت.


مصاحبه‌ی مفصل مشرق با خاخام وایس در دو بخش خدمت مخاطبان محترم ارائه می‌گردد. آن‌چه در ادامه می‌خوانید بخش دوم از این مصاحبه است و خاخام وایس در آن به سؤالات مشرق درباره‌ی وضعیت کنونی در غزه، بهترین راه‌حل برای مسئله‌ی فلسطین، و این‌که آیا حماس شروع‌کننده‌ی جنگ بوده یا نه، پاسخ می‌دهد. بخش اول این مصاحبه را می‌توانید از این‌جا بخوانید. ویدیوی بخش دوم این مصاحبه در ادامه آمده است. همچنین متن خام مصاحبه نیز برای ارجاع‌های بعدی در ادامه‌ی این گزارش آمده است.


پس از دور اخیر تشدید تنش‌ها در غزه، رسانه‌های غربی دائماً روی به‌اصطلاح «حق دفاع از خود» در مورد اسرائیل تأکید می‌کنند. می‌گویند حماس بود که این جنگ را شروع کرد. شما گفتید «ما از خشونت دفاع نمی‌کنیم» و این جمله‌ی بسیار بسیار کلیدی‌ای است. ما قبول داریم که این اتفاقات اخیر در غزه مصداق تشدید تنش‌ها بود، اما روایت ماجرا بستگی به نقطه‌ای دارد که برای شروع تعریف داستان انتخاب می‌کنید. اخیراً شاهد تعدی‌ها و تظاهرات صهیونیست‌ها در بیت‌المقدس بودیم. همچنین یادمان هست که در دولت ترامپ، بیت‌المقدس توسط آمریکا به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی و به رسمیت شناخته شد. شما چه نقطه‌ای را برای شروع روایت اتفاقاتی انتخاب می‌کنید که در فلسطین، و اخیراً در غزه، دارد رخ می‌دهد؟

خیلی خوب گفتید. خیلی خوب توضیح دادید. همان‌طور که گفتید، مهم است که روایت را از کدام نقطه شروع می‌کنید. می‌توانید از الآن شروع کنید و بگویید: حماس حمله کرد، اما این توطئه‌ی کلیدی صهیونیسم است، برای این‌که هرگونه مخالفتی با خودشان را ساکت کنند. این‌طوری نباید روایت را شروع کرد. اگر یک نفر به‌زور وارد خانه‌ی یک نفر دیگر شود و با بینی خون‌آلود بیرون بیاید و بگوید: «دیدید چه کار کرد؟ به دماغ من مشت زد»، کسی نمی‌گوید: «بگذار ببینیم آیا بیش‌ازحد از خشونت استفاده کرده یا نه.» اول می‌گویند: «چرا به‌زور وارد خانه‌اش شده بودی؟ اول باید تو را به زندان بیندازیم. ببینیم چه اتفاقی افتاده؛ چه‌قدر خسارت به خانه‌اش زده‌ای. اول از همه باید به این مسائل بپردازیم.»

این‌گونه حرف زدن اصلاً توهین‌آمیز است. توهین‌آمیز است که فکر می‌کنند ما و جهان آن‌قدر خنگ هستیم که می‌توانند ما را مجبور کنند قدم‌به‌قدم با صهیونیست‌ها همراه شویم و همان حرف‌هایی را بزنیم که آن‌ها می‌خواهند. «می‌خواهند درباره‌ی حماس حرف بزنیم، پس ما هم باید درباره‌ی حماس حرف بزنیم.» نخیر! ما می‌خواهیم درباره‌ی مرگ و عذابی حرف بزنیم که آن‌ها علیه یهودیان و همچنین فلسطینیان به بار آوردند. درباره‌ی ده‌ها و ده‌ها هزار نفری که کشته شده‌اند و دارند کشته می‌شوند. آن‌وقت شما می‌خواهید درباره‌ی مسئله‌ی حماس حرف بزنیم؟ این یعنی توهین به شعور ما. ما چنین چیزی را نمی‌پذیریم و در زمین آن‌ها بازی نمی‌کنیم. باز هم می‌گویم: ما زخم‌خورده‌ی مرگ غم‌انگیز و خون‌های ریخته‌شده‌ی یهودیان و فلسطینیان هستیم. ما را به خاطر صهیونیسم کتک زده‌اند و دستگیر کرده‌اند و کشته‌اند و عذاب داده‌اند. ما طعم عذاب را چشیده‌ایم.

از جهان می‌خواهیم این موجودیت جنایت‌کار را از بین ببرد و بساطش را از میان بشریت برچیند. به کمک خدا این کار می‌تواند سریع و مسالمت‌آمیز انجام شود. خدا باید کمک کند، اما این اتفاق به دست رهبران سیاسی است. دقیقاً مانند آپارتاید. آپارتاید به خاطر قدرت سیاستمداران و رهبران سیاسی نبود که متوقف شد؛ به خاطر فشار شدیدی بود که عامه‌ی مردم به سازمان ملل آوردند. سفیر آپارتاید در سازمان ملل را با عنوان «عالی‌جناب» خطاب می‌کردند. چنین چیزی غیرقابل‌قبول بود. از آن‌طرف، «نلسون ماندلا» بود که ابتدا به عنوان تروریست او را به زندان انداختند، اما بعداً رئیس‌جمهور و «عالی‌جناب» شد. او بود که آپارتاید را متوقف کرد. و امروز همه می‌دانند که آپارتاید دیوانه‌وار و غیرقابل‌قبول بود. ما هم این را می‌خواهیم؛ دنیا باید قیام کند؛ دعا کند؛ و رهبران جهان این اشغالگری را پایان بدهند.

درباره‌ی «یهودستیزی» و برچسب‌های دیگری صحبت کردید که برای بدنام کردن مخالفان «رژیم صهیونیستی اسرائیل»، نه «یهودیان»، استفاده می‌شوند. یکی دیگر از اصطلاحات و برچسب‌هایی که استفاده می‌کنند «انکار هولوکاست» است. من می‌دانم که شما در هولوکاست پدربزرگ و مادربزرگ از دست داده‌اید، اما باز هم مخالف استفاده از آن رنج برای دست‌یابی به منافع سیاسی هستید. سؤال من این است که با توجه به کاری که اسرائیل دارد در غزه انجام می‌دهد، صدور دستور تخلیه‌ی دسته‌جمعی و بمباران کورکورانه و تقریباً فرشیِ مردم غزه، آیا به نظر نمی‌آید اسرائیل دارد نسخه‌ی خودش از هولوکاست را در غزه مرتکب می‌شود؟

ببینید؛ ما نمی‌خواهیم در زمین صهیونیست‌ها بازی کنیم و از واژه‌هایی استفاده کنیم که با احساسات برخی‌ها بازی می‌کند. شما اشاره کردید، پدربزرگ و مادربزرگ من در هولوکاست کشته شدند. شش میلیون یهودی را کشتند. اما وقتی یهودیان را در هولوکاست قتل‌عام کردند، اتفاقاً نگذاشتند و نمی‌خواستند یهودیان فرار کنند. بنابراین نمی‌خواهیم دو نسل‌کشی و قتل‌عام را با هم مقایسه کنیم. دارند فلسطینی‌ها را می‌کشند؛ دارند غزه را با خاک یکسان می‌کنند. اما من از واژه‌ی «هولوکاست» استفاده نمی‌کنم، چون این هم یکی از بازی‌های صهیونیست‌هاست. این جنایت‌ها را همان‌طور که هستند توصیف می‌کنیم: غیرانسانی. کورکورانه. نه؛ حتی از واژه‌ی «کورکورانه» هم استفاده نمی‌کنیم. قتل‌عام نامشروع. دارند می‌کشند و فلج می‌کنند. فلسطین را اشغال کرده‌اند و این اشغالگری را دارند با بمباران پیاده‌سازی می‌کنند. این کار غیرقابل‌قبول است؛ بر خلاف خداوند است؛ بر خلاف تورات ماست. ما این‌گونه حرف می‌زنیم. از کلماتی استفاده نمی‌کنیم که مردم را گیج کنند.

می‌دانیم که رئیس‌جمهور بایدن و بنیامین نتانیاهو در گذشته رابطه‌ی عالی‌ای با هم نداشته‌اند. اما می‌بینیم که در مسائل مهم، مانند تحولات کنونی، بایدن ابایی از حمایت بی‌قیدوشرط از اسرائیل ندارد؛ از جمله با چشم‌پوشی از جنایات جنگی اسرائیل؛ استفاده از بمب‌های فسفری و اقدامات دیگر اسرائیل در غزه. به نظر شما نقش دولت آمریکا در توانمندسازی اسرائیل برای ارتکاب این جنایات جنگی چیست؟

یهودیان، با استعانت از خداوند، باید بنده‌ی خداوند باشد. و خداوند به ما دستور می‌دهد در هر کشوری که زندگی می‌کنیم، شهروند وفادار آن کشور باشیم. بنابراین سیاست ما همیشه این است. یهودیان ساکن ایران باید شهروندان وفادار ایران باشند؛ در کانادا همین‌طور؛ در آمریکا همین‌طور. ما شهروند آمریکا هستیم و با نوعی احترام نسبت به رؤسای‌جمهور و سایر مقامات صحبت می‌کنیم. می‌دانیم که اسرائیل دارد آن‌ها را فریب می‌دهد. می‌دانیم که لابی اسرائیل دارد آن‌ها را تهدید می‌کند و می‌ترسند به یهودستیزی متهم شوند. این را هم می‌دانیم که بسیاری از این افراد روایتی که صهیونیسم به خوردِ آن‌ها داده، مبنی بر این‌که «فلسطینی‌ها از یهودی‌ها متنفرند»، را پذیرفته‌اند.

بنابراین از آن‌ها درخواست می‌کنیم. می‌دانیم بسیاری از این افراد در سراسر جهان افراد خوش‌قلبی هستند و حسن نیت دارند. بنابراین از آن‌ها خواهش می‌کنیم به خاخام‌های برجسته و جوامع یهودی بسیار محترم خودشان احترام بگذارند. این‌جا در نیویورک، دقیقاً مقابل «منهتن»، بزرگ‌ترین اجتماع یهودیان مذهبی در محله‌ی «ویلیامزبرگ» در «بروکلین» قرار دارد و حتی یک اسرائیلی آن‌جا نیست. این افراد زمامداران یهودیت هستند؛ به حرف‌هایشان گوش کنید. بنابراین از مقامات آمریکا خواهش می‌کنیم، دست از حمایت از این «نکبت» و جنایت بردارند. خداوند کمک کند تا صدای ما را بشنوند. اگر خداوند کمک کند، موفق خواهیم شد.

می‌دانیم که آمریکا و بایدن اظهارات مثبتی هم داشته‌اند؛ مثلاً توصیه‌ی خویشتن‌داری به اسرائیل و این‌که دست از اقداماتش در غزه بردارد؛ یا حداقل به مردم اجازه بدهد منطقه را ترک کنند؛ یا بمباران کورکورانه را متوقف کند. جهان، به طور کلی، آمریکا، ایران و کشورهای دیگر، چه نقشی می‌توانند در حل این «معضل» یا «مسئله»ی هفتادوچندساله ایفا کنند؟ بهترین راه‌حل برای موضوع فلسطین چیست؟

خدا را شکر ما چندین بار به ایران سفر کرده‌ایم و بسیار دوست داریم که دوباره هم برگردیم. ایران جامعه‌ی یهودی فوق‌العاده‌ای دارد. نام کنیسه‌هایشان را با افتخار به عبری روی آن‌ها نوشته‌اند. نه عبری معاصری که اسرائیل استفاده می‌کند؛ چون آن‌ها از خداوند متنفرند و زبان عبری را هم عوض کرده‌اند؛ بلکه به عبری قدیم. ایرانی‌ها و آیت‌الله خمینی به‌صراحت گفته‌اند ما با یهودیت مخالف نیستیم. هنوز هم می‌گویند. برای همین هم می‌گویند «کشور صهیونیستی اسرائیل». علت خشم و نفرت صهیونیست‌ها از ایران هم همین است. چون می‌دانند ایرانی‌ها دست‌شان را خوانده‌اند. می‌دانند جمهوری اسلامی ایران فرق یهودیت و صهیونیسم را می‌داند.

بنابراین امیدواریم مردم و رهبران سراسر جهان قیام کنند. ما از آن‌ها می‌خواهیم. البته من یک بنده‌ی حقیر هستم؛ پیامبر نیستم؛ نمی‌توانم به مردم بگویم چه کار کنند. اما فکر می‌کنیم باید هزینه‌ی بیش‌تری برای ترویج این روایت شود که ما در گذشته همیشه در صلح زندگی کرده‌ایم و یهودیت، صهیونیسم نیست. قیام کنیم و به دنیا بگوییم که ما با یهودیت و یهودیان مخالف نیستیم؛ و این‌ها صرفاً جنایت‌های یک جنبش سیاسی است. و کاری کنیم رهبران جهان در دفاع از این روایت قیام کنند. البته ما همیشه می‌گوییم این در دستان خداوند است و همه باید به درگاه خداوند دعا کنند تا این مسئله را با رحم و رحمتش به‌سرعت ختم به صلح کند. اما شاید راهش آموزش رهبران جهان باشد.

ما، خدا را شکر، ۳۰، ۴۰ سال است که این کار را می‌کنیم. خواهش کرده‌ایم. گفته‌ایم که باید از این همه ثروت در جهان عرب استفاده کرد و به دنیا گفت که این جنایت‌ها کار یهودیت و یهودیان نیست. دنیا این روایت را شنیده که این جنگ، یک جنگ دینی است؛ و صهیونیسم و یهودیت یکی هستند؛ و دارند با مسلمانان می‌جنگند. ما از جهان می‌خواهیم که بین این دو تمایز قائل شود. آن‌وقت خودبه‌خود مشخص می‌شود که صهیونیسم یک جنبش سیاسی اشتباه است که به دنیا تحمیل شده. مثل این است که بخواهید یک مربع را وارد یک دایره کنید؛ جا نمی‌شود. آن را خارج کنید تا صلح برقرار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    7 6
    داعش برای تخریب اسلام ساخته شد و صهیونیزم برای تخریب یهودیت ، هر دو ساخته و پرداختهء انگلستان خبیثه
  • ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    1 5
    این همون نیست ؟
  • ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    8 6
    مرگ بر آمریکا و اسراییل ....
    • سجاد ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      7 2
      مشرق اگه کامنت مارو سانسور نمیکنی یه کامنت بذاریم!! از اینستا هم بدترین شماها تا یه حرف مخالف باشه سریع رد میکنین با مرگ بر این ان گفتن غزه ازاد میشه؟؟؟؟ فقط حرف میزنین
    • ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      5 5
      طوری نکنید طوری بشود که مردم بگویند طوری شده است
    • ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      3 0
      ۱۶:۵۵ اینستا که کلا ازادی بیانه مشکلی نداره کل پستا سریعا ارسال وقابل مشاهده هست اصلا کلمه بدتر نمیشه روش گذاشت
  • ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    2 1
    خاخام وایس: از جهان می‌خواهیم بساط موجودیت جنایت‌کار اسرائیل را برچیند/ مقامات آمریکا حمایت از این نکبت را متوقف کنند/ صهیونیست‌ها یهودیان را هم کشته‌اند/ برای برقراری صلح باید اسرائیل را حذف کرد// صهیونیستها همان منافغان جانی خونریز هستند که اگر مردم انقلابی ایران این حیوانات وحشی را بیرون نریخته بودند الان همین نسل کشی و جنایاتی که جانیان و وحوش داعشی صهیون با مردم غزه لبنان ...و حتی با کلیمی ها میکردند را با مردم ایران میکردند. مرگ بر منافقین صهیون
  • مسعود دیپلمات ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    6 3
    می پرسند بنی اسرائیلیان کیستند؟، جواب: ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ. فرزندان کسانی که به همراه نوح نبی سوار بر کشتی نجات شدند. باز می پرسند یهودیان کیستند؟. جواب: فرزندان یهودا. یاز می پرسند یهودا کیست؟. پاسخ : یکی از فرزندان شیطان صفت یعقوب نبی، کسی که حضرت یوسف را در چاه انداخت و پس از یوسف با فرعونیان همراه شدند تا اینکه توسط حضرت موسی از رود نیل گذشتند و در آنطرف رودخانه، پیرو سامری بت پرست شدند. یهودیان نه یک فرقه بلکه یک قوم از همان بنی اسرائیلیان هستند که مورد لعن و نفرین انبیاء بنی اسرائیل و خداوند تبارک و تعالی قرار گرفتند و آواره شدند و از هدایت الهی بی بهره گشتند : فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ و بعضا به صورت حیوانات در کالبد انسان درآمدند : فَلَمَّا عَتَوْا عَنْ مَا نُهُوا عَنْهُ قُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ و . . .
  • ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    5 8
    باید از یهودیان ضد صهیونیسم حمایت کنیم، این افراد بهترین راه برای اثبات مظلومیت فلسطین و نشان دادن حقیقت به جهان هستند. باید صدای این افراد به گوش دنیا رسوند.
  • ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    8 2
    ما شاهد جنگ افراطی های مذهبی هستیم که مردم معمولی قربانی این افراطی ها میشوند منجی که بیاد هر دو طرف را نابود میکنه
    • شبانی ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      0 5
      این جمله دو پهلو هست ، یعنی فلسطینیها که برای دفاع از کشور و سرزمینشان مقاومت می کنند افراطی هستند؟؟؟؟
  • ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    7 5
    طوری نکنید طوری بشود که مردم بگویند طوری شده است
  • ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 10
    ایرانیها حتی در سطح عوامی مثل خودم همیشه بدنبال واژه ای هستند که بتواند منظورشان را ار یهود و یهودیت جدا کند! رژیم غاصب، صهیونیسم، اشغالگر، رزئم جعلی، و ... اینکه نهضتی برای نزدیکی میان ادیان توحیدی و انزوای اندیشه های افراطی اعم از صهیونیسم یا اسلام داعشی یا شیعه انگلیسی ایحاد شود همیشه مودد غفلت بوده و مسلما علمای خاص خودش ( نه سیاستمداران) را میطلبد.
  • ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 9
    دول غربی ها در طوفان الاقصی در هر دو حال بازنده هستن.اگر از اسرائیل حمایت نکنن اسرائیل محبوب آنها نابود خواهد شد و اگر از اسرائیل حمایت کنن ملت های غربی حاکمان خونخوار رو از عریکه قدرت به زیر خوهند کشید
  • ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 9
    دولت‌های عربی خائن منطقه با سکوت خود در برابر جنایت اسرائیلی ها نوکری خود را بیش از پیش به غربی ها نشان می‌دهند.ولی این طوفان این حکام عربی خائن رو ساقط خواهد کرد.ملت های عربی تحمل دیدن هر روزه کشتار فلسطینیان که برادر و خواهر آنها محسوب میشن رو توسط رژیم اسرائیل ندارن
  • ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    1 4
    ملت های اردن و مصر چرا در این روزهای عاشورا به کربلای غزه نمیرین؟فلسطین به شما نیاز داره.حصار مرز رو بشکنین و صهیونیست هارو در هم بکوبید .اونها برادران و خواهران شمارو به طرز وحشیانه ای قتل عام میکنن .
  • ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    2 9
    درود بر شرف" سخنگوی سازمان یهودی «ناتوری کارتا» که ضمن درخواست از رهبران آمریکا برای قطع حمایت از رژیم صهیونیستی، می‌گوید بهترین راه برای برقراری صلح در جهان حذف اسرائیل است. و مرگ بر امریکا، بریتانیا، آلمان و...‌که مخالف آتش بس و پرهیز از قتل عام و جنایات جنگی نتانیاهوهههووووی وحشی، نکبت و چهار پا و دراز گوش می شوند.
  • وحید ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 8
    تیم کثیف طاغوتی تاج تهران طرفدار فلسطین بوده است.
  • ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 8
    افکار صهیونیست ها برگرفته از آیین یهود است. بیشتر احکام صهیونیست ها در یهود وجود دارد. یهود بدتر قوم تاریخ است
  • ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 5
    هولوکاست خودش قطعی نیست
  • ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 10
    والله که این خاخام عین حقیقت و گفته.تازمانیکه صهیونیست جهانی باحکومت یهودی اشغالگر وجود داره.بشریت روی صلحو ارامشو نخواهد دید.والسلام
    • ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      0 0
      سر مار در آمریکا و انگلیس و اسراییله
  • دهقان ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    تا صهیونیسم در فلسطین اشغالی به موجودیت خودش ادامه دهد هیچ کشور مسلمان یا مسیحی از شرش در امان نخواهد بود چرا برای اوکراین اتحادیه اروپا و کل دول غربی از همه جهت پشتیبانی کردند ولی حکام کشورهای مسلمان حتی حاضر نیستند کمک های که به مصر ارسال میشود پذیرا باشند و به غزه در وقت ممکن ارسال شود کمک نظامی پیشکش چون حکام اسلامی ثابت کردند هیچ کدام مرد میدان مبارزه نیستند و همیشه دوست دارند غلام و نوکر غرب باشند تا آقا و ارباب خودشون
  • ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    اسراییل را زیادی بزرگش کرده اند یمن را ببینید با وجود آنکه از تسلیحات و موشک های خیلی قوی برخوردار نیست به اسراییل موشک میزند خوب چه شد؟ آیا اسراییل به یمن حمله اتمی کرد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس