به گزارش مشرق، یوسف نوری شامگاه جمعه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان اردبیل اظهار کرد: ما کار سختی را در رتبهبندی معلمان آغاز کردیم ولی کار در مراحل نهایی است و تا ۲ ماه آینده تمام رتبه معلمان اعمال و معوقات آنها نیز به شکل کامل پرداخت میشود.
وی با گرامیداشت ایام فاطمیه، حضرت فاطمه زهرا (س) و ائمه اطهار را راهبران حقیقی در بحرانها و اغواگریهای عصر معاصر اعلام کرد و گفت: جریان رسانهای امپریالیسم با استفاده از قدرت ارتباطات در صدد هویتزدایی دختران، زنان و مادران این سرزمین است که باید با گذر از این شرایط سخت و بحرانی به سمت ایجاد امنیت و آرامش روحی، روانی نسلهای آینده حرکت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: واقعیت این است که اصلیترین سرمایه جامعه نیروی انسانی است که بالاتر از سایر حوزهها از بهرهوری و کارآمدی بالاتر برخوردار است.
نوری افزود: نرخ بهرهوری و بازگشت سرمایه در مجموعه آموزش و پرورش هشت برابر سایر بخشها است و ما به نسبت پایههای تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه دوم بر اساس شاخصهای تعیین شده سعی میکنیم تا ارزش افزوده را بیش از گذشته شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه بر اساس شاخصها در مقطع دبیرستان بیکاری وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در هنرستانهای فنی و حرفهای ۸۵ درصد هنرآموزان بعد از فارغالتحصیلی وارد بازار کار شده و هیچ مشکلی را در این حوزه شاهد نیستیم.
نوری ضرورت توجه به توسعه انسانی را در مقایسه با سایر مؤلفههای توسعهای یادآور شد و اضافه کرد: بالاتر از زیرساخت راه، راه آهن، فرودگاه و سایر بخشها، مهمترین زیرساخت کشور نیروی انسانی است که آموزش و پرورش اصلیترین نقش را در این حوزه انجام میدهد.
وی به غفلتها و بیتوجهیهای گذشته به این حوزه را یادآور شد و بیان کرد: ما از روز اولی که در آموزش و پرورش حاضر شدیم، سعی کردیم تا چالش نیروهای خرید خدمت را برطرف کرده و حقوق و مزایای آنها را افزایش دهیم.
مدارس بعد از کرونا دیر باز شد
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: چالش اصلی ما در سالهای گذشته تعطیلی مدارس به دلیل شرایط کرونایی بوده هر چند که ما اصرار داشتیم مدارس زودتر باز شود اما این کار دیر انجام شد و ما نتوانستیم به موقع شرایط تحصیل حضوری دانشآموزان را فراهم کنیم.
نوری تصریح کرد: دیر باز شدن مدارس فرصتی را برای بازیگران دیگر فراهم کرد تا دانشآموزان ما در یک زیستبوم جدید به زندگی خود بپردازند و عادت به این زیستبوم مشکلات جدی را رقم زده که امروز آثار و نتایج آن را به عینه شاهد هستیم.
وی گفت: نباید استانهایی مانند اردبیل گرفتار مشکلات آموزشی و پرورشی باشند چرا که این استان مهد پرورش عالمانی همچون مقدس اردبیلی است که مسقطالرأس علما هستند.
نوری یاد و خاطره خیرین درگذشته به ویژه مرحوم علیپور را گرامی داشت و افزود: مرحوم علیپور با ساخت ۷۲ مدرسه مجاهدتی ماندگار انجام داد که برای همیشه در تاریخ این مرز و بوم به یاد خواهد ماند.
وی ضرورت توجه به دانشگاه فرهنگیان را با نگاه تحولی یادآور شد و خاطرنشان کرد: باید اردبیل به دانشگاه جامع فرهنگیان آراسته باشد و باید از منابع مولدسازی ساخت دانشگاه جامع فرهنگیان را به جد دنبال کنیم.
نوری در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با وصله و پینه درست کردن، دانشگاه فرهنگیان اردبیل راه به جایی نخواهد برد و بهتر است از ظرفیتهای موجود برای احداث یک پردیس جامع دانشگاه فرهنگیان در اردبیل استفاده شود.
مجوز جذب یکهزار و ۳۰۰ هیئت علمی برای دانشگاه فرهنگیان دریافت کردیم
وزیر آموزش و پرورش از جذب ۳۰۰ هیئت علمی برای دانشگاه فرهنگیان خبر داد و بیان کرد: جذب یکهزار و ۳۰۰ هیئت علمی نیز در دستور کار قرار گرفته که قصد داریم یکهزار مجوز آن را به دکتر، معلمان شاغل در آموزش و پرورش اختصاص دهیم.
وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: باید این دانشگاه در مسیر تربیت نیروی انسانی متخصص برای آموزش و پرورش حرکت کند و ضرورت دارد به شکل جامع و کامل دانشگاه فرهنگیان مورد توجه قرار گیرد.
نوری تصریح کرد: ما به مجموعههای بزرگ همچون پردیسهای فرهنگی، هنری کودکان و نوجوانان، دهکده ورزشی و شهرک آموزشگاهی در کشور فکر میکنیم و سعی ما بر این است تا سرانه فضاهای آموزشی استان اردبیل را از این طریق ارتقا دهیم.
وی سرانه آموزشی را در استان اردبیل ۵.۸۷ متر مربع اعلام کرد و گفت: این سرانه در کشور ۵.۲ دهم متر مربع است که استان اردبیل بالاتر از میانگین کشوری سرانه آموزشی دارد.
نوری افزود: در شهر اردبیل این سرانه کمتر از ۳.۸ دهم است که به دلیل افزایش مهاجرت به مرکز استان، با کاهش فضاهای آموزشی روبهرو هستیم.
کار آموزش و پرورش تعلیم و تربیت است نه مهیا کردن سرویس ایاب و ذهاب و یا ساختمانسازی
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: کار آموزش و پرورش تربیت نیروی انسانی است و ما نباید در حوزه تأمین سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان و ساختمانسازی ورود پیدا کنیم.
وی اضافه کرد: این کارها به ما مربوط نیست و وظیفه ما تعلیم و تربیت نسل آینده است و در این زمینه قطعاً محوریترین مأموریت خود را به درستی انجام خواهیم داد.
نوری بیان کرد: مردمیسازی که در دولت سیزدهم مورد تاکید است باید در حوزه آموزش و پرورش بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا خود مردم در ساخت فضاهای آموزشی مشارکت کنند.
وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف زمین محل احداث مدرسه دارالفنون انجام شده و با تأمین انشعابات و معافیت عوارض شهرداری، احداث مدرسه دارالفنون آغاز شود.
نوری تصریح کرد: در محل احداث مدرسه دارالفنون به راحتی میتوانیم دانشآموزان را با امر تجارت آشنا کنیم تا با احداث چندین غرفه، خود دانشآموزان را در حوزه فروش محصولات متنوع وارد کرده و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.
وی به ناکامی مجموعههای تعاونی و درمانگاه فرهنگیان در ارائه خدمات به این قشر اشاره کرد و گفت: به جای توسعه درمانگاهها، در صدد تقویت بیمه پایه و تکمیلی فرهنگیان هستیم تا رضایت آنها را فراهم کنیم.
رتبهبندی معلمان زمانبر است
وزیر آموزش و پرورش به اجرای موفق طرح رتبهبندی معلمان اشاره کرد و افزود: ما در ماههای اخیر با تلاش شبانهروزی طرح رتبهبندی را آغاز کردیم و با قوت و قدرت اجرای آن را پیگیر هستیم.
نوری در ادامه خاطرنشان کرد: رتبهبندی کار سخت و زمانبری است و حتی گاه رتبه یک هیئت علمی یک سال طول میکشد و صدها ساعت باید در این زمینه تلاش کرد.
وی اضافه کرد: همکاران ما تا ۱۲ شب در بسیاری از مناطق و نواحی در حال صدور احکام معلمان در قالب طرح رتبهبندی هستند ولی این کار چند ماهی طول میکشد و باید با صبر و حوصله در این زمینه کار کرد.
نوری بیان کرد: باید معلمان این موضوع را به یاد داشته باشند که رتبهبندی پخت نان در نانوایی نیست که به سرعت آماده ارائه شود بلکه این موضوع زمانبر است و سعی ما بر این است تا چند ماه آینده به شکل کامل رتبه تمام معلمان و فرهنگیان در قالب احکام صادر شود.
وی از اعمال ۳۵ درصد فوقالعاده معلمان در حقوق ماه جاری خبر داد و اظهار کرد: تأمین اعتبار در این زمینه انجام شده و ما قطعاً اقدامات عملیاتی را در این حوزه آغاز کردیم.
نوری در مورد بهسازی اردوگاه مقدس اردبیلی تصریح کرد: هم برای اردوگاه و هم برای ساخت و ساز دانشگاه فرهنگیان در قالب پردیس خواهران و خوابگاه اعتبار مورد نظر را تأمین میکنیم و در سالجاری و سال آینده منابعی را در این زمینه پرداخت میکنیم.
وی گفت: ۱۰ میلیارد تومان برای تجهیز و نوسازی اردوگاه اختصاص داده و برای تجهیز دانشگاه فرهنگیان نیز منابع مورد نظر را تأمین میکنیم و در کنار آن از محل تبصرههای قانونی منابع مورد نیاز پرداخت خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش از تأمین اعتبار برای تجهیز هنرستانها و راهاندازی سیستم گرمایشی مدارس خبر داد و افزود: ۲۶ میلیارد تومان منابع در این زمینه تأمین خواهد شد تا صرف اجرای این تعهدات شود.