کد خبر 1444571
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
گروسی: به دسترسی‌های متناسب با وسعت و عمق برنامه هسته‌ای ایران نیاز داریم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار ادعاهای سیاسی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته ای ایران مدعی شد که پاسخ‌ ایران به پرسش‌های آزانس اختیاری نیست بلکه الزامی است.

به گزارش مشرق، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این اظهارات را در مصاحبه با شبکه الجزیره انگلیسی مطرح کرد.

او از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست.

دکتر محسن نذیری اصل، سفیر نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین پیشتر گفته بود که برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان از شفاف ترین برنامه ها در میان کشورهای عضو آژانس است.

وی با تأکید بر اینکه اجرای بدون وقفه پادمان و فعالیت های گسترده راستی آزمایی آژانس در ایران طی دو دهه اخیر تنها در پرتو همکاری و حسن نیت ایران امکان پذیر بوده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن پایبندی به اصل وفای به عهد در اجرای تعهدات بین المللی خود، در دفاع از منافع و حقوق کشور و مقابله با فشارها و زیاده خواهی های آمریکا و کشورهای غربی مصمم و پایدار خواهد بود.

با این حال شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۶ آبان ماه گذشته به قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان، ناظر بر همکاری بیشتر ایران با آژانس برای حل مسائل ادعایی رای موافق داد. ایران نیز در واکنش به این قطعنامه، اقداماتی را با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی‌سازی نطنز و فردو صورت داد که مهم‌ترین آن تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصدی در نیروگاه فردو است.

گروسی در ادامه مصاحبه با الجزیره ادعا کرد:«این میزان قطعا به غنای مورد نیاز برای تولید سلاح (اتمی) نزدیک است. غنای مورد نیاز برای تولید سلاح ۹۰ درصد است و این ۶۰ درصد است. کسی نمی‌گوید آن‌ها (ایران) سلاح تولید می‌کنند اما روشن است که انباشت مواد اتمی با غنای بالا نیازمند حضور بازرسان آژانس است که مطمئن شوند همه‌چیز مرتب است»

گروسی سپس با تکرار اتهامات پادمانی گفت: «هنگامی که این مسائل را کنار هم می‌گذارید، نیاز به شفاف‌سازی است»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    2 0
    من نمیدونم وقتی اسراییل بمب اتم ساخته و داره وجوابگوی کسی هم نیس چرا باید ما جوابگو باشیم‌.بایدبه آمریکایی جواب پس بدیم که خودش تنها استفاده کننده سلاح اتمی بوده.
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    1 0
    این آقای گروسی خیلی بی تربیت و بی ادب است .....ایران اصلا نباید باهاش دهن به دهن بشه ....جواب بی ادبان خاموشی است ....ادب مرد به زدولتش است .....ادب از که آموختی از بی ادبان ....
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    2 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس