عطاری ها جایگزین غیرقانونی داروخانه ها/ همه چی هست به جز دارو

آنچه را امروز از فعالیت عطاری ها می بینیم، متفاوت از کارکرد اصلی این صنف قدیمی است که در سال های خیلی دور، محل اعتماد مردم برای تهیه گیاهان دارویی و درمان های سنتی بودند.

به گزارش مشرق، عطاری‌ها از قدیم الایام به عنوان داروخانه‌های سنتی شناخته می‌شدند که مردم وقتی دچار یک درد یا بیماری می‌شدند، به آنجا مراجعه می‌کردند تا عطارباشی برای درد آنها، نسخه‌ای از گیاهان دارویی را تجویز کند.

حالا با گذر از آن دوران، فعالیت عطاری‌ها هم دستخوش تغییر شده و امروزه دیگر، کمتر از گیاهان دارویی و شفابخش در این مغازه‌ها خبری هست و آنچه را می‌بینیم، تجویز داروهای عجیب و غریب برای درمان بیماری‌هایی است که پزشکان هنوز نتوانسته اند برای درمان آنها، دارویی تولید کنند. البته برخی از عطاری‌ها، پا را فراتر گذاشته و فروشنده داروهای غیرقانونی شده اند.

همین چند روز قبل، سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت، گفته بود که ۲۷۲ کیلوگرم مواد روان گردان از جمله قرص‌های لاغری، سیگارهای روغنی که حاوی ماده مخدر شیشه هستند، از عطاری‌های پایتخت کشف شده است.

هر وقت مردم به استفاده از ظرفیت‌های طب سنتی و گیاهان دارویی، علاقمند شده اند، بازار سودجویی و کاسبی نیز داغ شده است. به طوری که شاهد شکل گیری جریان تبلیغاتی در این حوزه هستیم که می‌خواهد از عدم آگاهی و سواد سلامت مردم سوءاستفاده کند.

تبلیغاتی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی از کارکرد گیاهان دارویی می‌بینیم و می‌خوانیم، بیشتر از آنکه با واقعیت همراه باشد، گمراه کننده است. زیرا، آنچه عنوان می‌شود؛ نه تنها درست نیست، بلکه می‌تواند به سلامت افراد هم لطمه و آسیب بزند.

نفیسه حسینی یکتا مدیرکل طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، با بیان اینکه وزارت صمت، مجوز فعالیت عطاری‌ها را می‌دهد، گفت: عطاری‌ها کاملاً در حوزه سلامت فعالیت دارند که یکی از موضوعاتی است که در دستور کار ما قرار دارد تا ارائه مجوز و نظارت بر عطاری‌ها، بر عهده وزارت بهداشت باشد.

وی افزود: علمی شدن عطاری‌ها به صورت آزمایشی در تهران با مشارکت صنف عطاری‌ها آغاز شده است. در حال حاضر ارائه و تمدید مجوز عطاری‌ها در تهران منوط به گذراندن یک دوره آموزشی و علمی است.

در همین حال، همایون سامه یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: عطاری‌ها در گذشته و زمانی که داروخانه‌های فعلی در دسترس نبود مراکز بسیار خوب و سودمندی بودند که به مردم خدمات رسانی می‌کردند و بر اساس علم آن زمان بیماران توسط آنها درمان می‌شدند.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه نباید به افراد فاقد تخصص و صلاحیت اجازه ورود به حوزه طب سنتی و سلامت مردم را داد، افزود: عطاری‌ها مجاز به فروش داروهای شیمیایی و گیاهی نیستند و تنها می‌توانند گیاهان دارویی را عرضه کنند.

این نماینده مجلس گفت: متأسفانه عطاری‌ها در حال حاضر علاوه بر فروش داروهای گیاهی که اطلاعات کافی هم در مورد آنها ندارند، اقدام به فروش دارو به صورت کپسول، قرص و شربت می‌کنند که اغلب آنها یا تقلبی و یا داروهایی هستند که به صورت فله خریداری و تغییر شکل داده می‌شوند؛ در واقع داروهای کاهش و افزایش وزن و ریزش مو توسط عطاری‌ها عرضه و به فروش می رسد، در حالی که این داروها نه تنها مشکلی را حل نمی‌کنند بلکه عوارض جانبی بسیار بالایی دارند.

به نظر می‌رسد، در شرایطی که دچار کمبود دارو شده ایم، عطاری‌ها توانسته اند تا حدودی نقش داروخانه‌ها را عهده دار شوند. در حالی که هیچ نظارت جدی از سوی وزارت بهداشت بر عطاری‌ها وجود ندارد؛ زیرا مجوز فعالیت عطاری‌ها را وزارت صمت صادر می‌کند.

بنابراین، وزارت بهداشت باید به دنبال رفع این چالش باشد تا بتواند عطاری‌ها را ساماندهی نماید.

امروزه در برخی از عطاری‌ها، شاهد فروش داروهایی هستیم که نه تنها به سلامت مردم کمک نمی‌کند؛ بلکه با عارضه‌هایی همراه است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    1 0
    اولا همه عطاری ها تخلف ندارند . دوما وقتی برای یک سرما خوردگی ساده هزینه پزشک و اردو بیش از دویست هزار تومان هزینه دارد مردم با مراجعه به یک عطاری با 50تا 80تومان داروی گیاهی درمان میشوند . سوما وقتی نظارت بر شبکه های دیگر کم است متادون و...به عطاری ها پا باز میکند و چون با انها برخورد نمیشود به عطاری ها انتقاد میشود
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    1 0
    می خواهند با اجبار گذراندن اموزش علمی غربی برای صدور مجوز، عطاری ها و طب سنتی را هم بی خاصیت کنند. نه که داروخانه ها داروهای غیرمجاز نمی فروشن؟ اقایون دکتر که دم از ازادی می زنن چرا با ازادی مردم برای حق انتخاب عطاری به رعشه افتاده اند
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    1 0
    داروخانه ها هم که جایگزین پروتئین فروش‌های بدنسازی و لوازم آرایشی فروشها شده اند
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    2 0
    داروخانه ها هم شده اند مرکز فروش پوشک نواربهداشتی لوازم آرایشی ، لوازم جلوگیری و ... که سود خیلی خوبی دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس