خشونت

«فوتبال را بازی زیبا می‌نامند اما برایم، فوتبال مساوی با کتک‌خوردن و خشونت جنسی است؛ اتفاقی که در انگلیس چندان عجیب نیست...

به گزارش مشرق، یازدهم جولای(۲۱ تیرماه ۱۳۹۹)، ایتالیا قهرمان یورو ۲۰۲۰ شد. این تیم در آخرین بازی خود در ضربات پنالتی با نتیجه ۲-۳ انگلیس را شکست داد. باخت ناامیدکننده انگلیس فقط در سکوهای استادیوم احساس نشد، بلکه فراتر رفت و خود را در جنایات نفرت‌انگیز و خشونت علیه زنان نشان داد.

هر چقدر شکست در فینال برای طرفداران فوتبال انگلیس دردناک بود اما تحت‌الشعاع افزایش نگران‌کننده موارد خشونت‌خانگی و جرائم ناشی از رفتار خشن طرفداران فوتبال در این کشور قرار گرفت. در واقع، طبق داده‌های به اشتراک گذاشته شده توسط «مرکز ملی خشونت خانگی انگلیس» صرف‌نظر از برد یا باخت، هر زمان که تیم فوتبال انگلیس به میدان می‌رود، ارتکاب به جرائم خشن به ویژه خشونت خانگی در این کشور افزایش چشمگیری می‌یابد. یکی از قربانیان خشونت خانگی می‌گوید: «تعداد دفعاتی که بعد از باخت تیم باشگاهی مورد علاقه همسرم یا شکست تیم ملی انگلیس در مسابقات، کتک خورده‌ام از دستم خارج شده است.»
 

پیامد جام جهانی فوتبال برای زنان انگلیس، ضرب‌وشتم و خشونت جنسی
البته رفتار خشونت‌آمیز مردان انگلیسی پس از فینال جام ملت‌های اروپا، محدود به خشونت خانگی نشد و طرفداران تیم ملی ایتالیا نیز با توهین و شعارهای نژادپرستانه بدرقه شدند. همچنین توهین و نژادپرستی نسبت به بازیکنان انگلیسی که ضربات پنالتی را از دست داده بودند، در استادیوم و شبکه‌های مجازی به شدت مشاهده شد.

«تعداد دفعاتی که بعد از باخت تیم باشگاهی مورد علاقه همسرم یا شکست تیم ملی انگلیس در مسابقات، کتک خورده‌ام از دستم خارج شده است»خشونت کلامی در شبکه‌های اجتماعی به‌اندازه‌ای رسیده است که توسط اتحادیه فوتبال انگلیس، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر اسبق بریتانیا و حتی شاهزاده ویلیام محکوم شده است. با این حال، بسیاری از این رفتارهای افراطی به‌سادگی توجیه می‌شوند و به عنوان رفتار قابل قبول یک هوادار فوتبال تلقی می‌شود.

افزایش ترس و اضطراب برای زنان انگلیسی با شروع جام جهانی
شکی نیست که فوتبال پرطرفدارترین ورزش انگلیس است و تیم ملی فوتبال این کشور بیشترین طرفدار را در میان همه تیم‌های ورزشی دارد؛ پیگیری فوتبال توسط انگلیسی‌ها در تورنمنت‌های بین‌المللی مانند جام‌جهانی فوتبال به اوج خود می‌رسد. پس از به‌دست آوردن جام قهرمانی اروپا توسط تیم ملی زنان انگلیس، انتظارها از تیم ملی فوتبال مردان این کشور در جام جهانی قطر بالاتر رفت اما شکست انگلیس در مقابل فرانسه و عصبانیت مردان فوتبالی این کشور باعث خواهد شد زنان و کودکان زیادی در سراسر انگلیس مورد تجاوز و خشونت قرار گیرند.

آمار عجیبی از خشونت علیه زنان توسط هواداران تیم ملی فوتبال انگلیس وجود دارد. خشونت خانگی با شکست تیم ملی انگلیس ۳۸ درصد و با برد این تیم ۲۸ درصد افزایش می‌یابد. این خشونت‌ها حدود ۱۰ ساعت پس از شروع بازی به اوج خود می‌رسد. برای بسیاری از افرادی که در روابط ناهنجار به سر می‌برند، رقابت‌های بزرگ فوتبال، مانند جام جهانی، نشانه شروع دوره‌های شدید ترس و اضطراب به دست شریک زندگی‌شان است.

«الین یتس» مدیر اجرایی مرکز کمک به زنان می‌گوید امسال بیشتر از زمان‌های دیگر نگران وضعیت خشونت علیه زنان است زیرا افزایش هزینه‌های زندگی در انگلیس سبب شده زنان قربانی خشونت به دلیل اینکه نمی‌توانند زندگی مستقلی برای خود فراهم کنند، مجبورند شرایط را تحمل کنند.
 

پیامد جام جهانی فوتبال برای زنان انگلیس، ضرب‌وشتم و خشونت جنسی
در طول جام‌جهانی گذشته، «مرکز ملی خشونت خانگی»، پویش‌هایی را با طراحی و نصب پوسترهایی در سطح شهر پیگیری کرد تا بتواند خشونت علیه زنان را پس از بازی‌های تیم انگلیس کاهش دهد. این پوسترها چهره خونین یک زن را نمایش می‌داد که روی آن نوشته شده بود «اگر انگلیس شکست بخورد، او شکسته خواهد شد».

خشونت خانگی با شکست تیم ملی انگلیس ۳۸ درصد و با برد این تیم ۲۸ درصد افزایش می‌یابد. این خشونت‌ها حدود ۱۰ ساعت پس از شروع بازی به اوج خود می‌رسدبا توجه به ماهیت آزار خانگی که بیشتر به عنوان «جرم پنهان» در نظر گرفته می‌شود، امکان‌پذیر است که این آمار فقط نوک کوه یخ در حوادث آزار خانگی در طول مسابقات بزرگ فوتبال باشد و بسیاری از خشونت‌های صورت گرفته علیه زنان گزارش نشده باشد. به همین منظور وزارت کشور انگلیس پویشی برای افزایش آگاهی در مورد سوء‌استفاده‌های مرتبط با فوتبال، علیه زنان در این کشور راه‌اندازی کرده است.

مردان انگلیسی جدا از اینکه از تماشای چه ورزشی لذت می‌برند، مسئول خشونتی هستند که بر شریک زندگی خود اعمال می‌کنند. به نظر می‌رسد فرهنگ زن‌ستیزی در میان طرفداران فوتبال انگلیس بسیار شایع است. در انگلیس هر هفته ۲ زن توسط شریک زندگی‌اش به قتل می‌رسند. در عین حال، فقط یک درصد از اتهام‌های تجاوز جنسی، به محکومیت منجر می‌شود.

«فرح نظیر» مدیرعامل موسسه کمک به زنان معتقد است: نگاه زن‌ستیزانه در انگلیس و تبعیض جنسیتی، رابطه مستقیمی با تجاوز و خشونت علیه زنان و دختران در این کشور دارد.

انگلیس مدت‌هاست به نقطه بحرانی خشونت خانگی نزدیک شده است. آخرین آمار دفتر آمار ملی این کشور نشان می‌دهد تعداد جرائم مرتبط با آزار خانگی ثبت شده توسط پلیس از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ نزدیک به ۶ درصد افزایش یافته؛ همچنین تماس افراد با مراکز پیگیری خشونت خانگی علیه زنان ۲۲ درصد افزایش داشته است.
 

هرچند که «ویکتوریا کانن» وکیل خانواده تاکید کرده بیشتر بازماندگان، خشونت خانگی را گزارش نمی‌کنند زیرا از پیامدهای آن می‌ترسند و مورد آزار بیشتر قرار می‌گیرند. همچنین در بیشتر موارد، پلیس برای رسیدگی به پرونده‌های خشونت خانگی وقت زیادی صرف نمی‌کند و می‌گوید این موضوع‌ها، مسائل خانوادگی است.
امروزه این یک واقعیت غیرقابل انکار است که یک همه‌گیری خشونت علیه زنان و دختران در انگلیس وجود دارد که پلیس در مرکز آن است و نمی‌توان انتظار داشت که بتواند به طور موثر با خشونت علیه زنان در جامعه مقابله کند.

افزایش هزینه‌های زندگی در انگلیس سبب شده زنان قربانی خشونت به دلیل اینکه نمی‌توانند زندگی مستقلی برای خود فراهم کنند، مجبورند شرایط را تحمل کنندرابطه جدایی‌ناپذیر هواداران انگلیسی با الکل
«آنا ترندل» رفتارشناس انگلیسی در این زمینه نوشته، با وجود اینکه بررسی دقیق ارتباط نتیجه مسابقات تیم ملی فوتبال انگلیس، با افزایش تعداد موارد آزار خانگی و جرائم خشن دیگر بسیار پیچیده است اما شواهد نشان می‌دهد مصرف الکل نقش کلیدی در این رابطه دارد.

هواداران ورزشی و نوشیدنی‌های الکلی به طور جدایی‌ناپذیری با هم مرتبط هستند. این به ویژه در زمینه هواداران فوتبال انگلیس به شدت صادق است. سال ۲۰۱۸ در روز پیروزی انگلیس در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی مقابل سوئد، بیمارستان‌های سراسر انگلیس رکورد جدیدی از تعداد موارد مسمومیت با الکل را گزارش کردند. چندین پژوهش، ارتباط بین مسمومیت با الکل و رفتار خشونت‌آمیز را مستند کرده‌اند.
در حالی که الکل ممکن است علت مستقیم رفتار خشونت‌آمیز نباشد، می‌تواند به عنوان یک عامل تشدیدکننده عمل کند. طبق گزارش منتشر شده توسط دفتر آمار ملی، در سال منتهی به مارس(اسفند-فروردین) ۲۰۱۸، قربانیان جنایات خشونت‌آمیز در انگلیس معتقد بودند عامل خشونت علیه آنها در ۳۹ درصد موارد تحت تأثیر الکل بوده است.

برای بررسی نقش الکل در پیوند بین فوتبال و خشونت خانگی، داده‌های ۱۰ سال پلیس انگلیس مورد بررسی قرار گرفت. تمرکز تحقیق، روی مسابقات تیم ملی فوتبال انگلیس در جام جهانی و قهرمانی اروپا بوده است. نتایج، افزایش ۴۷ درصدی در تعداد موارد خشونت خانگی مرتبط با الکل را در روزهایی که تیم انگلیس در این تورنمنت‌ها برنده می‌شود، و افزایش ۱۸ درصدی در روزهای پس از مسابقه انگلیس نشان می‌دهد.

وقتی به الگوی زمانی دقیق اثرِ برد انگلیس نگاه می‌کنیم، می‌بینیم افزایش تعداد موارد خشونت خانگی مرتبط با الکل در سه ساعت اول مسابقه شروع می‌شود، در سه ساعت بعدی به اوج خود می‌رسد و سپس در مدت ۲۴ ساعت پس از مسابقه به تدریج به سطح اولیه خود کاهش می‌یابد. این الگو به شدت با جشن‌های طولانی مدت الکلی پس از پیروزی انگلیس همخوانی دارد.

افزایش خشونت را می‌توان برای موارد مشابه دیگر مرتبط با الکل، در روزهای پیروزی انگلیس مشاهده کرد که نشان می‌دهد تأثیر پیروزی تیم ملی فوتبال این کشور بر تمایل به خشونت مرتبط با الکل به محیط‌های خانگی محدود نمی‌شود. افزایش مصرف الکل و احساسات قوی مرتبط با بازی می‌تواند باعث شود ارتکاب به خشونت، هم از نظر شدت و هم از نظر دفعات افزایش یابد.

صحبت‌های زیادی در مورد فوتبال وجود دارد اما هنگام صحبت از ارتباط فوتبال با خشونت و به طور خاص خشونت علیه زنان، همه رسانه‌ها ساکت می‌شوند؛ چون خواندن یا شنیدن درباره این مساله برای مخاطب خوشایند نیست و از نظر قانونی نیز محدودیت‌های زیادی برای آن وجود دارد.

منابع:

https://www.glamourmagazine.co.uk/article/world-cup-anti-domestic-violence-campaign
https://www.unison.org.uk/news/article/۲۰۲۲/۱۱/world-cup-women-prepare-for-increased-domestic-abuse
https://blogs.lse.ac.uk/politicsandpolicy/england-football-alcohol-domestic-violence
https://inews.co.uk/news/uk/euro-۲۰۲۰-domestic-abuse-england-increase-cases-during-football-tournament-۱۱۰۰۹۹۵
https://www.cps.gov.uk/cps/news/world-cup-there-no-excuse-domestic-abuse
https://www.deccanchronicle.com/sports/football/۱۶۰۷۲۱/when-england-loses-everyone-suffers.html
https://www.theguardian.com/football/blog/۲۰۲۲/sep/۱۵/silence-football-links-with-sexual-and-domestic-violence
https://www.independent.co.uk/voices/fifa-world-cup-۲۰۲۲-domestic-violence-b۲۲۴۲۷۰۱.html
https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/domestic-abuse-world-cup-england-win-b۲۲۳۷۶۶۶.html
https://www.express.co.uk/news/uk/۱۷۰۶۴۴۲/football-world-cup-qatar-۲۰۲۲-domestic-violence-increase-womes-aid
https://www.aljazeera.com/opinions/۲۰۲۱/۱۱/۲۵/uk-is-facing-an-epidemic-of-violence-against-women-and-girls

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس