کنعانی

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت: ما هرگونه اتهامات بی اساس مندرج در اجلاس چهل و سوم شورای خلیج فارس با حضور مقام چینی را محکوم می‌کنیم .

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۱ آذر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی با اشاره به پیروزی بر خلافت خودخوانده داعش در عراق و سوریه، یاد قهرمانان بزرگ مدافع حرم در عراق و سوریه و منطقه از جمله سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همه رزمندگان فداکار و شجاع که در مسیر مقاومت علیه توطئه نظام سلطه بین‌المللی در منطقه و در مقابله علیه تروریسم سیاه داعشی جان خود را در مسیر ایجاد امنیت در منطقه و تثبیت ثبات و آرامش تقدیم کردند، گرامی داشت.

* جزایر سه گانه جزو لاینفک و ابدی ایران هستند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره رابطه راهبردی ایران با چین و همچنین بیانیه مشترک چین و عربستان سعودی عنوان کرد: در این موضوع ما به عنوان دستگاه دیپلماسی مواضع و دیدگاه‌های رسمی خود را در این زمینه به تفصیل بیان کرده و به اطلاع ملت ایران و افکار عمومی رساندیم. 

کنعانی یک بار دیگر بر اصول اساسی ایران در بیانیه مشترکی که در این سفر طرح شد تأکید کرد و گفت: هرگونه اتهامات بی اساس مندرج در بیانیه پایانی اجلاس چهل و سوم سران شورای همکاری خلیج فارس با حضور مقام چینی را محکوم می‌کنیم. ما در خصوص موضوعات مرتبط با برنامه هسته‌ای کشورمان، یک بار دیگر مطالب مندرج در این بیانیه را مردود اعلام می‌کنیم.

وی اضافه کرد: اینکه عده‌ای در منطقه با نادیده گرفتن پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران به برجام و قوانین بین‌المللی، نسبت به اقدامات مشروع ایران نکاتی را در این بیانیه اعلام کردند ما این را هم بار دیگر مردود اعلام می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران به امنیت درون‌زای منطقه‌ای مبتنی بر رعایت هنجارهای بین‌المللی و عدم مداخله خارجی در امور منطقه و امور داخلی کشورهای منطقه یک بار دیگر تأکید می‌کند و همچنین در ارتباط با جزایر سه گانه بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک یک بار دیگر تأکید می‌کنیم این جزایر سه گانه جزو لاینفک و ابدی ایران هستند و درباره ادعاها در خصوص این جزایر، ما این ادعاها را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و چنین ادعایی از سوی هر طرفی مطرح شود، به شدت محکوم می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین تأکید کرد:‌ مذاکرات رفع تحریم‌های غیرقانونی منحصر به موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است و طرف‌های مذاکره کننده هم طرف‌های شناخته شده‌ای هستند و ما ادامه همان مسیر را مسیر قابل قبولی می‌دانیم و آمادگی داریم همان مسیر را ادامه دهیم.

کنعانی اضافه کرد: آنچه مرتبط با ادعاهای مطرح شده است، ما مواضع خودمان را صریحا اعلام کردیم و بار دیگر بر مواضع اصولی ایران تأکید کرده و در همین چارچوب از منافع اساسی جمهوری اسلامی ایران حمایت خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: آن چیزی که مربوط به جمهوری اسلامی ایران است، ما در خصوص موضوعات منطقه‌ای به سیاست همسایگی مبتنی بر همکاری در راستای منافع و اصول مشترک پایبند هستیم و از هرگونه ابتکار در این زمینه حمایت می‌کنیم. آن چیزی که مرتبط با دخالت در امور داخلی ایران باشد، محکوم کرده و نمی‌پذیریم و هیچگونه ادعایی در خصوص تمامیت ارضی و سرزمینی جمهوری اسلامی ایران نمی‌پذیریم و به کسی اجازه دخالت در امور داخلی و اظهارنظر درباره تمامیت ارضی و سرزمینی جمهوری اسلامی ایران نخواهیم داد. در عین حال بر همکاری‌های منطقه‌ای مبتنی بر اصول و منافع مشترک و همچنین بر سیاست همسایگی پایبند خواهیم بود و در این مسیر به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد.

*  مداخله در امور داخلی ایران بدون واکنش نخواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات سلسله وار کشورهای غربی در اعمال تحریم‌ها علیه ایران در پی تحولات اخیر و فضاسازی‌های رسانه‌های غربی و ...بیان کرد: آن چیزی که مربوط به مواضع و اقدامات کشورهای خارجی در ارتباط با تحولات اخیر داخلی جمهوری اسلامی ایران هست، ما هیچگونه مداخله و اقدام مداخله جویانه در امور داخلی کشور را نمی‌پذیریم و چنین اقداماتی را مردود، غیرسازنده و متناقض با منشور ملل متحد و مقررات و سازوکارهای بین‌المللی می‌دانیم.

وی با بیان اینکه کشورها حق مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر و مستقل را ندارند، خاطرنشان کرد: در ارتباط با اقدامات غیرسازنده‌ای که انجام دادند، جمهوری اسلامی ایران از حق واکنش و اقدام متقابل برخوردار بود و در این زمینه از حقوق شناخته شده خودش در حوزه دیپلماتیک استفاده کرد و واکنش متقابل نشان داد. اقداماتی که در ارتباط با تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی برخی کشورها انجام شد، جمهوری اسلامی ایران واکنش به موقع و سریع و متقابل نشان داد.

به گزارش فارس، وی گفت: در عین حال برخی از کشورها رفتارهای غیرسازنده‌ای انجام دادند و اقدامات مداخله جویانه‌ای را برخی از کشورها چه به صورت مستقل و چه در قالب رویکردهای دسته جمعی از جمله سازوکار اتحادیه اروپا انجام دادند، ما نسبت به این اقدامات به موقع واکنش نشان دادیم. در عین حال با توجه به ادامه رفتارهای غیرسازنده این کشورها و همچنین اتحادیه اروپا، جمهوری اسلامی ایران اقدامات بازدارنده مبتنی بر حق مشروع خودش در واکنش به رفتارهای غلط این کشورها را استفاده کرده و خواهد کرد.

* تحریم‌های جدید علیه اتحادیه اروپا و انگلیس/ مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران بدون واکنش نخواهد بود

کنعانی همچنین اعلام کرد: امروز در همین چارچوب لیست تحریم‌های جدیدی را هم علیه برخی نهادهای مرتبط با اتحادیه اروپا و شخصیت‌های اتحادیه اروپا و همچنین تحریم‌هایی را علیه برخی نهادهای انگلستان و برخی نهادها و شخصیت‌های این کشور اعلام و اعمال خواهیم کرد.

وی توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران در استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و حقوق قانونی خودش به منظور ایجاد بازدارندگی در رفتار غلط و غیرسازنده اینگونه کشورها تردیدی به خود راه نخواهد داد و در خصوص هرگونه رفتار غیرسازنده به موقع اقدام خواهد کرد. مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران بدون واکنش نخواهد بود و ایران تحت تاثیر فشارهای سیاسی که با هدف اخذ امتیاز از جمهوری اسلامی ایران در برخی از زمینه‌ها در حال اجراست، قرار نخواهد گرفت.

خبرنگاری با بیان اینکه اگر چه ناآرامی‌ها در داخل ایران به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده، ولی رسانه‌های فارسی زبان مرتبط با عربستان سعودی (ایران اینترنشنال) بنایی بر عقب نشینی از موضع مداخله جویانه خود علیه ایران ندارند و اخیرا هم به احکام صادره از سوی دادگاه‌های ایرانی منتقد هستند، از سخنگو پرسید آیا رویکرد ایران نسبت به عربستان تغییر نخواهد کرد؟ که وی بیان کرد: ما در این ارتباط با توجه به نقش مداخله جویانه و تحریک آمیز برخی رسانه‌های فارسی زبان مشخصا لندن نشین که از میزبانی گرم دولت انگلستان که ادعای ضدیت با تروریسم را دارد، برخوردارند در این زمینه هم دیدگاه‌های خود را اعلام و هم اقداماتی را صورت دادیم.

وی ادامه داد: در حوزه دیپلماتیک ما هم در تهران به سفارتخانه‌های اینها چه در جلسات ملاقات و احضار روسای نمایندگی‌ها به صورت جدی اعتراض کرده و درخواست کردیم اقدامات لازم را برای جلوگیری از این گونه اقدامات تروریستی انجام دهند و مانع فعالیت‌های اینگونه شبکه‌ها شوند و هم یادداشت رسمی اعتراض دادیم و هم از طریق سفارتخانه‌های خود اقدام کرده و هم مبتنی بر چارچوب‌های قانونی موجود اقدامات حقوقی را در خصوص این شبکه‌ها طراحی کرده و گام‌هایی را در این زمینه برداشتیم. این شبکه‌ها در حوزه‌های خارج از صلاحیت سرزمینی ایران و در حوزه اروپا و مشخصا کشور انگلستان فعالیت می‌کنند.

وی افزود: از چارچوب‌های حقوقی موجود در این کشور در حال استفاده هستیم و در این زمینه اقدامات حقوقی را انجام دادیم و در عین حال بر اثر اقدامات تروریستی این شبکه‌ها، تلاش برای ایجاد آشوب، تحریک افکار عمومی، حمایت از اغتشاشات و آموزش رفتارهای تروریستی، آموزش ساخت سلاح و تجهیزات، آموزش مقابله با نیروهای مسلح و آموزش نحوه ایجاد بلوا و آشوب، اقداماتی که انجام دادند شهروندان در ایران دچار آسیب شدند و حتی منتهی به تلفات جانی شد و تعداد قابل توجهی از شهروندان ما جان خود را در نتیجه اقدامات این شبکه‌ها از دست دادند.

کنعانی بیان کرد: در این ارتباط اشخاص حقیقی و شهروندان جمهوری اسلامی ایران نیز اقدامات حقوقی انجام دادند. امیدواریم سازوکارهای حقوقی موجود مشخصا در انگلیس با پرهیز از رفتار سیاسی با اینگونه شکایت‌ها از منظر حقوقی رسیدگی و نگاه کنند و اقدامات قانونی و بازدارنده را انجام دهند. در ارتباط با کشور مورد اشاره (عربستان) هم جمهوری اسلامی ایران با توجه به نوع رابطه، مواضع و دیدگاه‌ها و پیام‌های جدی خود را از طرق دیپلماتیک و برخی از طرف‌های منطقه‌ای به صورت جدی اعلام و در این زمینه مطالبات و انتظارات صریح و شفاف خودش را منتقل کرده و انتظار داریم به این درخواست‌ها توجه جدی کند و به مسؤولیتش در این رابطه عمل کند.

وی تصریح کرد: مسؤولیت دولت انگلیس در میزبانی از این شبکه‌ها و فضایی که برای اینها فراهم کرده مسئولیت انکارناپذیر است و دولت انگلیس هم به عنوان میزبان و هم کشوری که اینگونه جرایم در حوزه سرزمینی آن صورت می‌گیرد، مسؤولیت حقوقی و قانونی دارد و باید پاسخگوی جمهوری اسلامی ایران و شهروندان جمهوری اسلامی ایران باشد.

* آوارگان افغانستان

به گزارش فارس، کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره نشست چهارجانبه ایران، پاکستان، افغانستان و کمیساریای عالی پناهندگان در تهران خاطرنشان کرد: موضوع افغانستان از موضوعات بسیار مهم مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است. ما هم در چارچوب دوجانبه در خصوص کمک به توسعه ثبات و امنیت در افغانستان و ایجاد شرایط بهتر به ویژه برای شهروندان این کشور تلاش‌های حداکثری را در سالیان گذشته و بعد از خروج نظامی آمریکا از افغانستان داشته و به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد و از سازوکارهای منطقه‌ای چندجانبه و بین‌المللی که در راستای کمک به ثبات و امنیت در افغانستان و ایجاد شرایط بهتر معیشتی برای مردم این کشور شکل گرفته از این تشکل‌ها حمایت کرده و در آنها حضور جدی و موثر داشتیم. در خصوص نشست مزبور بر مبنای نگاه ایران در مسیر کمک به صلح و ثبات در کشور و ایجاد شرایط بهتر برای مردم این کشور، موضوع آوارگان و پناهجویان افغانستان موضوع بسیار مهم است و جامعه بین‌المللی مسؤولیت دارد و باید حداکثر ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده شود هم در کمک به ایجاد و تحکیم ثبات در افغانستان به نحوی که شهروندان افغانستانی در خارج از کشور با امنیت خاطر به این کشور بازگردند و هم در کشورهایی که امکان بازگشت ندارند شرایط بهتری را برای زندگی داشته باشند و از حداقل مزایای لازم برای زندگی برخوردار باشند.

کنعانی گفت: ایران پذیرای میلیون‌ها نفر از شهروندان افغانستان است و جمهوری اسلامی ایران با نگاه به همسایگی و حق همسایگی و ناظر بر نگاه انسانی از تقدیم حداکثر خدمات به اینها دریغ نکرده است و خدمات آموزشی، بهداشتی، معیشتی و .. ارائه می‌دهد. حضور ما در تشکل‌های منطقه‌ای در همین راستا که از پتانسیل‌های منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده شود که شرایط بهتری برای این عزیزان فراهم شود و هم اینکه شرایط بهتری در افغانستان فراهم شود که این عزیزان در شرایط بهتری به کشورشان برگردند.

* شبکه پرس.تی.وی

سخنگوی وزارت خارجه درباره قطع دسترسی شبکه پرس.تی‌.وی به یوتل‌ست، گفت: پرس.تی.وی بارها و بارها در طول سال‌های گذشته به انحای مختلف مورد تحریم قرار گرفت و از منظر فنی شرایطی را برای آن فراهم آوردند که نتواند به عنوان رسانه آزاد و شناخته شده امکان فعالیت آزاد رسانه‌ای داشته باشد. گردش آزاد اطلاعات شعاری است که از سوی همین دسته کشورهای غربی مکرر می‌شنویم. در شرایطی که با همین شعار بهترین شرایط را برای شبکه‌هایی فراهم آوردند که نوع رفتار و اقدام آنها تروریستی است. اقداماتی را علیه پرس.تی.وی فراهم کردند. اقدام کاملا متعارض با شعارهای این دسته از کشورهاست. این شبکه از منظر سیاست رسانه‌ای کاملا شفاف و مسئولانه و منطبق بر مقررات بین‌المللی عمل می‌کند. این اقدام غیر مسئولانه و کاملا سیاسی و خلاف فعالیت‌های مرتبط با آزادی رسانه و با انگیزه‌های سیاسی و با هدف ایجاد ممانعت از رسیدن صدای ملت ایران است. 

* اعتراض امری قانونی است و جمهوری اسلامی ایران می‌پذیرد و اغتشاش غیرسازنده است

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار سی.بی.اس بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران حق اعتراض مسالمت آمیز مبتنی بر مقررات را به رسمیت می‌شناسد و انتقاد و اعتراض در ایران آزاد است و همه شهروندان می‌توانند اعتراضات و انتقادات خود را به گوش مسؤولان ایران برسانند. آنچه مربوط به ما به عنوان دستگاه دیپلماسی است بارها اعلام کردیم مداخلات غیرسازنده کشورها در امور داخلی ایران هم غیرقانونی است و هم کمک کننده نیست. این دسته از کشورها بارها و بارها راجع به موضوعاتی اظهارنظر کردند که ایران اعلام کرد در حال بررسی ابعاد موضوع هستیم. اعلام نظر در موضوعی که از نظر بعد و بازه زمانی در کشور مدنظر در حال بررسی است، پیشداوری است و ایران نه پیشداوری و نه مداخله را سازنده می‌داند. معتقدیم اعتراض امری قانونی است و جمهوری اسلامی ایران می‌پذیرد و اغتشاش غیرسازنده است و حمایت خارجی از اغتشاش کمکی به رسیدن صدای معترضان و منتقدان نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار العهد عراق درباره نشست شورای همکاری خلیج فارس و بیانیه صادر شده گفت: تکرار مواضع غیرسازنده که در پایان نشست‌هایی از این دست صورت می‌گیرد هیچ کمکی به مناسبات دوجانبه و همکاری‌های سازنده منطقه‌ای نخواه کرد. بارها دیدگاه‌ها و مواضع خود را به کشورهای شرکت کننده در این نشست‌ها اعلام کردیم هم مواضع رسمی خود را بیان کرده و هم در کشورهای شرکت کننده از طریق سفارتخانه‌های خود دیدگاه‌های انتقادی و اعتراضی خود را به این دسته از کشورها اعلام کردیم. بارها اثبات شده که ما در مذاکرات دیپلماتیک از سوی تعداد قابل توجهی از کشورهای شرکت کننده در این نشست‌ّا به ما گفته شده مواضعی که در این نشست‌ّا به عهنوان بیانیه عنوان می‌شود قالبا مواضعی است که از سوی یک کشور خاص مکتوب و در فضای اجلاس بعنوان خروجی نشست بیان می‌شود. ایران همزمان با تعداد قابل توجهی از کشورهایی که در این نشست‌ها حضور دارند مناسبات خوب دوجانبه و روابط در سطح سفیر دارد و مشورت‌های سیاسی صورت می‌گیرد و همکاری‌های خوبی در حوزه‌های تجاری و اقتصادی داریم.

وی گفت: ایران بارها انتقاد و اعتراض خود را به شیوه‌های مختلف اعلام کرده است. توسل به این بیانیه‌های تکراری کمک کننده نیست و کمکی به همکاری‌های چندجانبه و سازنده منطقه‌ای نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی تصریح کرد: تأکید کردیم مداخله در امور داخلی ایران مردود است و این دسته از کشورها را ارجاع می‌دهیم به اقدامی که در قبال معترضان خود انجام دادند. این کشورها حق ندارند در ارتباط با اجرائات قانونی ایران برای ایجاد آرامش و امنیت عمومی مردم اظهارنظر کرده و یا اقدامات و رفتارهای مداخله جویانه‌ای داشته باشند.

* روابط با بوسنی و هرزگوین

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان درباره سفر امیرعبداللهیان به بوسنی گفت:‌رابطه با کشورهای حوزه بالکان جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است. سفر انجام شده مبتنی بر وجود مناسبات دوجانبه با بوسنی و هم نگاه توآم با اهمیت ایران به کشورهای منطقه و مبتنی بر دعوت رسمی به عمل آمده و تلاش برای توسعه مناسبات دوجانبه انجام شد. افکار عمومی کشورها در سفرهای دوجانبه در معرض موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه قرار می‌گیرند. همواره برخی رسانه‌ها با انگیزه‌ها سیاسی در حوزه‌های مورد ارتباط تلاش‌هایی می‌کنند که افکار عمومی را نسبت به مناسبات دوجانبه متاثر و یا با طرح مباحث انحرافی موضوعات مورد نظر رهبران دو کشور را منحرف یا از کارآمدی لازم بیندازند. ارتباط ایران با بالکان روابط خوبی است و توسعه مناسبات صرفا موضوع دوجانبه سیاسی و اقتصادی نیست و مناسبات فرهنگی هم حائز اهمیت است. حتما همکاری‌های فرهنگی امکان توسعه و گسترش خواهد داشت. امکان آمد و رفت مردم دو کشور فراهم می‌شود. چنین فضایی به بهبود مناسبات فرهنگی دو کشور کمک خواهد کرد. امیدواریم با توسعه مناسبات بتوانیم زمینه توسعه مناسبات فرهنگی و مردمی بین ایران و کشورهای این منطقه را فراهم کنیم.

* سفیر چین را خواستیم و اعتراض خود را منتقل کردیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره موضع نرم ایران در برابر اقدامات غیرسازنده چین اظهار داشت: رابطه با چین در سایه وجود اراده سیاسی رهبران دو کشور مبتنی بر مصالح و منافع مشترک در حال گسترش است. در همین چارچوب امروز میزبان هیأت عالیرتبه چینی در تهران خواهیم بود که با هدف گسترش و توسعه مناسبات دو کشور به ایران سفر می‌کنند. ما در ارتباط با چین نگاهمان در مسیر توسعه مناسبات است و این هدف هم هدف مشترک دو کشور است. آن چیزی که اشاره کردید ما در ارتباط با موضوعات مرتبط با منافع اساسی ایران و موضوعات مرتبط با تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی مصالحه و مسامحه نخواهیم کرد و واکنش جدی نشان خواهیم داد. هم موضع رسمی خود را بیان کردیم و هم وزارت امور خارجه بلافاصله وارد عمل شد و سفیر چین را خواستیم و اعتراض خود را منتقل کردیم و در این ارتباط دیدگاه‌های خود را بیان و یادداشت اعتراضی دادیم و ایران با جدیت عمل کرد و با جدیت دیدگاه‌ها و مواضع خود را بیان کرد. در ارتباط با موضوعات اساسی منافع ایران از جمله تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی مصالحه و مسامحه نخواهیم کرد و از همه ابزارهای خود در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

*  همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه علیه هیچ کشور ثالثی نیست

وی  در پاسخ به سؤال خبرنگار اسپوتنیک درباره اعزام مستشار نظامی و خرید تجهیزات از سوی روسیه به ایران بیان کرد: همکاری‌های ایران و روسیه مبتنی بر منافع و مصالح مشترک در زمینه‌های مختلف در حال انجام است و همکاری‌های دفاعی دو کشور علیه هیچ کشور ثالثی نیست.

خبرنگار  پرسید که گفته می‌شود این اقدامات برای سرکوب سیاسی صورت می‌گیرد که کنعانی تصریح کرد: حرف‌های رسانه‌های معلوم الحال است و ما به اینها توجه نمی‌کنیم.

* به هیچ طرفی در جنگ اوکراین کمک تسلیحاتی و نظامی نکردیم 

خبرنگاری درباره خرید موشک‌های بالستیک توسط روسیه از ایران گفت: بارها دیدگاه ایران در ارتباط با این ادعاها در سطوح مختلف اعلام شد. ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و معتقدیم راهکار این بحران گفت‌وگوی سیاسی برای ایجاد صلح و پایان بخشیدن به جنگ است. بارها گفتیم به هیچ طرفی در این جنگ کمک تسلیحاتی و نظامی نکردیم و باز تأکید می‌کنیم ایران همواره تلاش کرده و آمادگی دارد از مناسبات و توانمندی خود برای کمک به دیدگاه‌های دو کشور برای رسیدن به راهکار سیاسی استفاده و در این زمینه تلاش کند. ادعاها علیه ایران و استمرار آن با انگیزه سیاسی صورت می‌گیرد و از سوی کشورهایی صورت می‌گیرد که اقدام به ارسال سلاح به یک طرف جنگ می‌کنند. طرح این ادعاها را با انگیزه‌های سیاسی و با هدف سرپوش گذاشتن بر اقدامات آنها می‌دانیم.

وی گفت: تحریم‌ها اقدام غیرقانونی است که از سوی تعداد مشخصی از کشورها از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا اعمال می‌شود. در واکنش به اقدامات غیرسازنده و مداخله جویانه این کشورها در امور داخلی ایران،‌امروز فهرست جدید تحریمی خود را اعلام و اعمال خواهیم کرد.

* برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت ایران و چین به عنوان یک نقشه راه و محل اهتمام جدی دو کشور است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه اخیر چین و شورای همکاری خلیج فارس و اینکه آیا این رفتار چین ممکن است باعث تغییر مفاد توافق ۲۵ ساله ایران و چین شود؟ اظهار داشت: در این ارتباط در این خصوص صحبت کردیم و موضع رسمی ما گویا و شفاف بوده است. برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت ایران و چین به عنوان یک نقشه راه و محل اهتمام جدی دو کشور و دو دولت است و در این زمینه هیأتی که امروز وارد تهران خواهد شد بخشی از مذاکرات متمرکز بر اجرای این برنامه خواهد بود. طبیعتا منافع مشترک ایران و چین اقتضا می‌کند همکاری‌های خوب و سازنده دو کشور مبتنی بر احترام متقابل ادامه یابد.

* اگر ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل اخراج شود؟

کنعانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل اخراج شود چه اقدامی صورت خواهید داد؟ گفت: با ۴۳ رای از ۵۴ رای کشورهای عضو مجموعه اکوسوک ما عضو این سازوکار هستیم و عضویت در این سازوکار تلاشی بود از سوی ایران در کمک سازنده و موثر به ارتقای سازوکارهای بین‌المللی ناظر بر ارتقای مقام زن و حقوق زن. اقدامی که دولت آمریکا در پی انجام دادن آن است و ما براساس اطلاع می دانیم که این رویکرد دولت آمریکا با مخالفت جدی تعداد قابل توجهی از کشورهای عضو مجموعه اکوسوک هم روبرو است و آمریکا با استفاده از رویکردهای سیاسی و غیرسیاسی در جهت جلب موافقت این کشورهاست. این اقدام مخالف روح حاکم بر چنین تشکل‌هایی است. برخلاف منویات دولت آمریکا در ارتباط با مسئله حقوق زنان است. کشوری که مدعی حقوق زنان و مدعی دفاع از حقوق زنان در ایران است در یک تلاش غیرسازنده در تلاش است ایران را از یک سازوکار بین‌المللی خارج کند. اقدام آمریکا اگر محقق شود هم یک اقدام سیاسی و هم مخالف روح این سازوکار است. این اقدام غیرقابل قبول است.

وی گفت: آمریکا مدعی دفاع از حقوق زنان در ایران است و این شعار دروغ است. تحریم‌های طولانی مدت آمریکا به ویژه تحریم‌های یکجانبه علیه ایران صورت گرفته است. بیش از ۱۷۰۰ تحریم که رکورد بی سابقه است بر کشوری تحمیل شود و زنان و کودکان این کشور از این تحریم‌ها متاثر نشوند؟ آمریکا بعد از خروج برجام بیش از ۸۰۰ تحریم یکجانبه علیه ایران اعمال کرد این با شعار دفاع از حقوق زنان چه سنخیتی دارد؟ بد نیست نگاهی به وضعیت زنان در داخل آمریکا بیندازیم. دولت آمریکا هم بزرگ‌ترین زندان ساز و هم بزرگ‌ترین زندانبان دنیاست. بیش از ۲۱۱ هزار زندانی زن در زندان‌های آمریکاست. اجازه می‌دهند اصحاب رسانه این زندان‌ها را ببینند؟ چرا این میزان زندانی زن در آمریکاست و چرا این میزان جرم و جنایت در آمریکا بالاست. آیا غیر از این است که آمریکا وقت و انرژی شهروندان خود را صرف مداخله در امور داخلی دیگر کشورها می‌کند. 

کنعانی افزود: سطح بالای خشونت در داخل زندان‌های آمریکا گزارش‌هایی است که وجود دارد هم اقدام غیرقانونی است و هم شعارهایی که می‌دهند دوگانه است.

* تعلیق تبادل زندانیان بین ایران و بلژیک

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره به تعلیق درآمدن مبادله زندانیان بین ایران و بلژیک اظهار داشت: متاسفیم که با یک نگاه سیاسی، موضوعات مرتبط با همکاری‌های قضایی ایران و بلژیک تحت تاثیر قرار گرفته است. یک موضوع قضایی بود و متاسفانه سیاسی نگری باعث می‌شود یک موافقتنامه‌ای که اساسا با نگاه به کمک به شهروندان دو کشور منعقد و تایید و تصویب شده احیانا اجرای آن با تعلیق مواجه شود. رفتار سازنده و کمک کننده‌ای نیست و حتی با نگاهی که آنها ادعا می‌کنند نسبت به حقوق شهروندان و حقوق انسانی سازگار نیست و امیدواریم در این نگاه تغییر دهند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره شعارنویسی بر دیوار سفارت انگلیس در تهران و بالعکس اقدام مشابه در قبال سفارت ایران در لندن، گفت: سفارتخانه‌ها مصونیت دارند و نباید نسبت به آنها تعرضی صورت بگیرد و این انتظاری است که از سوی کشورهای میزبان خواستیم به مسؤولیت‌های خود عمل کنند. نقض مصونیت سفارتخانه‌ها و امکان دیپلماتیک و دیپلمات‌ها را نمی‌پذیریم  و به این موضوع پایبند هستیم.

* مطالبات ملی ایران از دولت انگلیس لیست بلندبالایی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تهیه پرونده جنایی علیه انگلیس در پی قحطی در ایران و همچنین اقدامات دیگر این کشور علیه ملت ایران اظهار داشت: سابقه اقدامات ضد حقوق بشری دولت انگلستان نسبت به ملت ایران صرفا محدود به سال‌های جدید و تاریخ جدید و بعد از پیروزی انقلاب نیست. در سابقه رفتاری و عملکرد دولت انگلستان تاریخ مبسوط و حجیمی از اقدامات مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی و ضد مردمی علیه ملت ایران وجود دارد و اینها در تاریخ مناسبات دو کشور ثبت است. حافظه تاریخی ملت ایران این موضوعات را فراموش نکرده و نخواهد کرد. اقداماتی که بعد از پیروزی انقلاب انجام شده، ایران مطالبه حقوق ملی خود را از هیچ دولتی از جمله انگلیس به بوته فراموشی نخواهد سپرد و آنها را در اوراق و اسناد ثبت نخواهد کرد، بلکه جزو مطالبات خود از دولت انگلیس قرار داده و خواهد داد و به مرور زمان متناسب با شرایط پیگیری خواهد کرد.

وی تصریح کرد: قطعا مطالبات ملی ایران از دولت انگلیس لیست بلندبالایی است و اگر جای مطالبه و سؤال پرسیدن باشد، این جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران هستند که باید همواره طرف انگلیسی را در مقام پاسخگویی بنشانند و درباره این همه سابقه جرم و جنایت و نقض حقوق ملی و مردمی ایران از آن سؤال و مطالبه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    6 3
    فقط درباره جزایر هم نبود درباره برنامه موشکی هم بود خود چین به عربستان موشک صادر میکنه بعد از ایران میخواد موشک نسازه
    • SE ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      0 0
      تلاش کنیم نشستهای بین المللی و دوجانبه را در جزایر سه گانه برگذار کنیم تا مالکیت ایران بر این جزایر در ازهان دیگر کشورها تثبیت شود
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    0 2
    دمتون گرم
  • موریس IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    5 4
    جواب دخالت رو باید مثل خودشون داد.شما هم اگر راست میگید در مورد تایوان مثل خودشون صحبت کنید.تازه تایوان زیر نظر حاکمیت چین نیست که این مفت خورهای نون به نرخ روز خور درمورد خاک ایران اظهارنظر میکنند.چین و روسیه فرق زیادی با انگلیس و آمریکا ندارند..مستقل و شجاع باشید
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      رئیس جمهور چین اشتباه بزرگی مرتکب شده است چین در مقابل واکنش ایران خیلی اسیب پذیر است اعراب از سرنوشت رژیم صهیونیستی عبرت نگرفتند
  • موریس IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    3 4
    جواب دخالت رو باید مثل خودشون داد.شما هم اگر راست میگید در مورد تایوان مثل خودشون صحبت کنید.
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    2 1
    درود
  • پیام IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    1 1
    عالی
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    2 1
    مرگ بر انگلیس با بیش از 150 سال جنایت آشکار علیه کشور و ملت ایران
  • کارمند ساده IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    5 3
    حالا که اجازه داده اید؟!!! مگر اینکه معاون نخست وزیر چین رسما و غیر رسما از طرف امضا کننده ی آن عذرخواهی کند و اینکه اگر نکرد ما هم در مورد تایوان اعلام کنیم که می شود در رابطه با آن که چین می گوید مال ماست با دیگران از جمله خود تایوان مذاکره کرد....
  • CN ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    0 0
    این ایرانه
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    2 0
    فعلا جرات دارید اسم چین را به زبان آورید؟؟؟
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    0 0
    لیاقتشو نداشتن
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    0 1
    آفرررررین درود بر دستگاه دیپلماسی عزتمندمون.
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      1 0
      خیلی
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    4 1
    یه مشت چینی منفی میدند به کامنت ها
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    2 0
    در کشتی هم که به آمریکا باختیم
  • ابو IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    0 0
    ايران بايد مقابله به مثل بكند مثلا" در ديدار رسمي مقامات چيني در بيانيه مشترك از عربستان بخواهد كه به اقدامات نظامي بر ضد مردم يمن پايان دهد يا دست از حمايت گروههاي تروريستي از جمله داعش دست بردارد
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    2 0
    شمافقط بفکرازددست ندادن قدرت هستید
  • صلوات IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    1 0
    این عاقبت دولتی هست ک حرف امام و رهبرشو گوش نده امام خمینی ۴۰ و اندی سال پیش فرمودن: #ن شرقی ن غربی # آمریکا بد انگلیس بدتر شوروی کمونیست از هر دو بدتر ( چین هم کمونیستیه )
  • احسان US ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    1 0
    الان تحریم شدن مثلا چی میشن؟ ما که نفت هم دیگه به حتی چین هم بزور صادر میکنیم چه برسد به انگلستان. گاز هم که با اینکه ذخایر غنی گاز داریم در داخل کشور کمبود داریم. محصول خاصی هم که الحمدلله نداریم. این تحریم به چه دردی میخوره.
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس