قرائتی: باید به فرزندان‌مان امید تزریق کنیم

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: باید به فرزندان‌مان امید تزریق کنیم، به سؤالات آنان پاسخ دهیم و گفت‌وگوی رو در رو با آنان داشته باشیم.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور در دوره آموزش و توانمندسازی مدیران مدارس غیردولتی ـ طرح مبین (مدیریت برنامه‌های یاوران نماز) که همزمان در ۶ قطب کشوری تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، فارس و خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به جایگاه رفیع معلمی، اظهار کرد: تنها کسی که انسان می‌سازد، معلم است، البته معلمی که قرآن معرفی می‌کند، شرایط و ویژگی‌های مهمی دارد و معنی حقیقی وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ است و در واقع تقسیم علم و دانش می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه، وزارت آموزش و پرورش باید در رأس وزارتخانه‌ها باشد، خاطرنشان کرد: هر وزارتخانه و نهادی هر کاری که می‌کند، باید سهم نسل آینده را هم در نظر بگیرد، لذا بخشی از خدمات خود را به دانش‌آموزان که آینده‌سازان کشور هستند، ارائه دهد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه سخنان خود بر همکاری همه نهادها در امر تعلیم و تربیت تأکید و اظهار کرد: نماز یک فعل چند ساحتی است که توجه به ابعاد گوناگونی چون اخلاق، نظافت، زیبایی، عدالت، نظم، تغذیه حلال، حفظ ارزش‌ها و ... را در فلسفه خود دارد، لذا همه نهادهای تربیتی باید فعالیت لازم را در کارهای پرورشی، قرآنی و به ویژه نماز داشته باشند، تا بر نهادینه شدن هرچه بیشتر این کار مقدس در جامعه سهم داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به اینکه، میزان خلاف در فرد نماز خوان کم است و علم باید توأم با بارمعنوی باشد، گفت: بهترین راه بندگی، نماز است و امور تربیتی باید برنامه موثری در حوزه نماز ارائه دهد و پاسخ دهی به سؤالات دانش‌آموزان در خصوص نماز را امر مهمی دانسته و به سؤالات دانش‌آموزان پاسخ دهد؛ حتی اگر پاسخ را ندانیم باید پاسخ را بیابیم و توجه داشته باشیم که تمام سؤالات مربوط به چرایی نماز نیز در قرآن وجود دارد.

وی اضافه کرد: در واقع تمام نهادهای آموزشی باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و موثر، علم نافع و مفید به معنای واقعی را به دانش‌آموزان ارائه دهند که رشد و تعالی در آن باشد و در این مسیر، باید مهارت آموزی را مبنای آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها قرار داد تا نتیجه تحصیلات، کارآمدی و اشتغالزایی در جامعه باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر اینکه نماز را باید با شیوه‌ای شیرین به دانش‌آموزان آموخت، امیدآفرین بودن را امری حائز اهمیت خواند و گفت: باید در همه فعالیت‌های تربیتی به طور مستمر بازنگری انجام شود تا مطابق با نیاز شرایط و افراد، فرآیند تربیتی شکل گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: ستاد اقامه نماز تشکیل شده و معلمان باید دوره تخصصی نماز را ببینند و باید تلاش کنیم تا همه افراد حداقل یک کتاب مربوط به نماز را بخوانند؛ اگر اخلاق را در رأس امور قرار دهیم و اخلاق مدار باشیم، آموزش‌های ما هم اثرگذار خواهد بود؛ از این رو، هیچگاه خود را فارغ‌التحصیل ندانید چون مسیر علم و آگاهی باید ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه راه نزدیک کردن دانش‌آموزان به نماز ایجاد عشق به خداوند در دل آنهاست، گفت: با طرح این سؤال که «آیا خداوند به نماز خواندن ما نیاز دارد؟»، این سؤال را برای دانش‌آموزان توضیح دهیم که خداوند به نماز خواندن بندگانش نیازی ندارد و نماز خواندن برای خود افراد است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: از فواید نماز خواندن برای دانش آموزان بگوییم؛ گفت‌وگوی رو در رو، کار معلمان و کار امور تربیتی است.

وی عنوان کرد: آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مهارت محور شوند؛ فرزندان ما باید بر اساس مهارت فارغ‌التحصیل شوند تا دولت در زمینه اشتغال نیز مشکل نداشته باشد؛ باید به فرزندانمان امید تزریق کنیم، به سؤالات آنان پاسخ دهیم و گفت‌وگوی رو در رو با آنان داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    0 1
    بهشت اجباری...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس