کد خبر 1446166
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
تورم

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت سیزدهم با اقدامات خودش توانست جلوی رشد تورم را بگیرد، معتقد است نابسامانی‌های اقتصادی کنترل شده و دلیلی برای رشد تورم در سال آینده وجود ندارد.

به گزارش مشرق، عبدالمجید شیخی درباره پیش‌بینی وضعیت نرخ تورم در سال آینده، اظهار داشت: دو نظریه راجع به تورم وجود دارد، یکی نظریه مکانیکی که ارتباط بین حجم نقدینگی و نرخ تورم را بیان می‌کند و دیگری نظریه رفتاری است و ارتباط بین حجم نقدینگی با رفتار مردم و انتظارات تورمی را تحلیل می‌کند.

وی افزود: چنانچه انتظارات تورمی را سرکوب کنیم، تورم متوقف می‌شود ،البته باید سایر عوامل بیرونی افزایش قیمت‌ها به کمک سیاست‌های تعرفه‌ای بازرگانی کنترل شود همان کاری که دولت دنبال می‌کند و در کنار آن بنگاه‌های نیمه تعطیل را احیا کرد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: مجموع سیاست‌های تعرفه‌ای در بحث واردات و صادرات و رونق تولید باعث می‌شود که مردم احساس ‌کنند شرایط تولید و عرضه بهبود یافته است.

وی درباره راهکارهای کنترل نرخ تورم گفت: اقتصاد ما هنوز از نوسانات نرخ دلار و یورو ضربه می‌خورد و باید سراغ حذف دلار و یورو از معاملات اقتصادی حرکت کنیم که مبادلات پولی دو جانبه و چند جانبه باید اجرایی شود و دلار و یورو را در معاملات حذف کنیم.

شیخی با تاکید بر اینکه باید از فرارهای مالیاتی جلوگیری کنیم، گفت: تراکنش‌های پولی باید پایش شود و مالیات از عایدی سرمایه، خانه‌های خالی، انتقال ارز و سکه اخذ و مبادلات سوداگرایانه مسکن، زمین، خودرو متوقف شود و ارزش پولی را ثابت نگه داریم و خلق اعتبار در نظام بانکی را به صفر برسانیم، زیرا ابزاری برای خلق نقدینگی و تورم است.

این کارشناس اقتصاد اظهار داشت: عاملی قابل پیش‌بینی مبنی بر اینکه اقتصاد کشور سال آینده دچار مضیقه باشد وجود ندارد و امیدواریم وضعیت اقتصادی بهبود یابد.

وی ادامه داد: اقدامات دولت سیزدهم در بخش تولید همچون ساخت مسکن نهضت ملی نه‌تنها موجب کاهش هزینه سبد مصرف خانوار می‌شود، بلکه با ایجاد ۳۰۰ رشته شغلی موجب ایجاد اشتغال و افزایش درآمد و بهبود وضعیت اقتصادی خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 19
  • غیر قابل انتشار: 0
  • 👀 IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    12 1
    واقعا که همه شماها پرو تشریف دارین،کتاب چپه بهت درس دادن آقای کارشناس
    • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
      0 2
      پماد بمال
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    9 0
    چی میزنی
    • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
      0 3
      خودت چی میزنی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس