«خانه چینی»، نهاد جدید آمریکا برای مقابله سریعتر با قدرت چین

رسانه‌های آمریکا می‌گویند واشنگتن برای مقابله سریعتر با چالش‌های روزافزون پکن در عرصه‌های مختلف، به جای «میز چین» در وزارت خارجه، نهادی جدیدی به نام «خانه چینی» تأسیس کرده است.

به گزارش مشرق، نشریه پولیتیکو به نقل از منابع آگاه اعلام کرد دولت بایدن امروز جمعه «خانه چینیی» را راه‌اندازی می‌کند که محور تلاش‌های آن متمرکز بر تقویت توان دیپلماتیک کاخ سفید در رقابت جهانی با پکن است.

یک مقام آگاه در وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با پولیتیکو گفته است این واحد مستقر در وزارت خارجه برای حذف بن‌بست‌های میان نهادهای دولتیِ بعضاً اضافی طراحی شده و این امکان را در اختیار مقامات آمریکا در وزارت خارجه و دیگر نهادها قرار می‌دهد تا برای شکل‌دهی به سیاست‌ها درباره چین، تبادل اطلاعات کنند.

تأسیس «خانه چینی» بازتاب‌دهنده این احساس و تصور تیم جو بایدن است که بوروکراسی اداری موجود در آمریکا برای مقابله به چالش‌های چندجانبه چین از عرصه تجارت تا قدرت نظامی، به اندازه کافی چابک و سریع نیست.

به نوشته پولیتیکو گرچه اساسا این نهاد جدید، سازمانی درون دولتی است، ایجاد چنین نهادی تاکنون با موانعی روبرو بوده است. سناتور «جیم ریش» جمهوری‌خواه و از اعضای ارشد کمیته روباط خارجی ماه‌ها از امضای پیشنهاد تأسیس این نهاد خودداری می‌کرد.

خانه چینی، که به صورت رسمی «دفتر هماهنگی چین» شناخته خواهد شد، جایگزین «میز چین در دفتر امور آسیای شرقی و اقیانوسیه وزارت خارجه» آمریکا می‌شود.

این نهاد جدید وزارت خارجه آمریکا، تقزیبا ۶۰ تا ۷۰ نیروی انسانی استخدام می‌کند؛ از جمله رابطینی از بخش‌های دیگر وزارت خارجه آمریکا مانند دفاتر آفریقا، آمریکای لاتین و همچنین افرادی از سایر ادارات و آژانس‌های دیگر دولت آمریکا که ممکن است بر موضوعاتی مانند فناوری یا سیاست اقتصادی متمرکز هستند.

بر اساس پیش‌نویسی که به دست پولیتیکو رسیده، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه قرار است در پیامی خطاب به کارکنان وزارت خارجه بگوید «خانه چینی ظرفیت ما را برای تبادل اطلاعات، تیزکردن پیام‌هایمان افزایش می‌دهد و سازگاری ما با تحولات فوری و بی‌درنگ جهان واقعی بیشتر می‌کند».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس