تهران تا تیرانا - کراپ‌شده

کوشکی گفت: رجوی به احتمال زیاد، مرده است چون اخلاقی داشت که دوست داشت رسانه‌ای بشود و حالا که حدود ۱۵ سال خبری از او نیست یعنی احتمال زیاد از دنیا رفته است.

به گزارش مشرق، نشست نقد و بررسی کتاب «تهران تا تیرانا» که خاطرات مسعود خدابنده، محافظ مسعود رجوی است و آن را انتشارات شهید کاظمی به چاپ رسانده، در بیست و سومین نشست پایگاه نقد کتابخانه مرکزی پارکشهر با حضور محمد جعفربگلو، نویسنده کتاب و دکتر محمدصادق کوشکی، منتقد با حضور تعدادی از اعضای فعال و مخاطبان کتاب، برگزار شد.

کوشکی: البته نویسنده خواسته امانتداری را رعایت کند

دکتر کوشکی در این نشست گفت: در این کتاب، در مورد شخص مسعود رجوی برخی مطالب تکرار شده و برخی مطالب نیامده است. خیلی از راویان توالی تاریخی را رعایت نمی‌کنند و در این کتاب بارها رفت و برگشت تاریخی داریم و برای مخاطبی که این حوادث را نمی‌داند موجب اشکال و خستگی می‌شود.

کوشکی:‌ رجوی مرده است!

وی گفت: کسی که زحمت تدوین کار را کشیده است باید این رفت و برگشت را اصلاح می‌کرد. البته نویسنده احتمالا خواسته امانتداری را رعایت کند. غلط‌های تاریخی این کتاب احتمالا به خاطر پرش ذهن راوی بوده است. مثل سال شروع جنگ که سال ۱۳۵۸ بیان شده است. چطور نام هایی مانند شهید اندرزگو به گوشش خورده است؟ این شخصیت را با عنوان شیخ عباس تهرانی می‌شناختند. آقای مطهری و محلاتی هم در دهه چهل معروف نبودند. یا این که بنی‌صدر با فانتوم فرار نکرد. ما در این کتاب، متوجه نمی‌شویم که چرا راوی، بادیگارد مسعود رجوی می‌شود؟ یا این که دونالد رامسفلد هیچ وقت وزیر خارجه آمریکا نبوده است و در مدتی وزیر دفاع بوده. همچنین در کتاب، حرفی از عملیات مهندسی نیامده است.

این استاد دانشگاه افزود: البته نکاتی که مطرح شد، ارزش این کار را کم نمی‌کند چرا که مواردی دارد که برای ما محققان نیز نقاط زیادی را روشن می‌کند.

محمد جعفربگلو: بخشی از خاطرات راوی بعد از چاپ کتاب به دست ما رسید

محمد جعفربگلو، نویسنده کتاب نیز در این نشست گفت: ما دسترسی خاصی به آقای خدابنده داشتیم و نوع دسترسی باعث می‌شد نتوانیم برخی مطالب را رفت و برگشت کنیم.آقای خدابنده هم در بیان روایت‌هایشان حرفه‌ای نبودند. سوالات را با تاخیر سه چهار روزه جواب می‌دادند و برخی اوقات در اسامی هم دچار اشتباه می‌شدند. بخشی از خاطرات ایشان بعد از چاپ کتاب به دست ما رسید؛ مثل سخنرانی ۱۶ ساعته مسعود رجوی و تهیه سیگار برای مسعود رجوی از انگلیس و شنودهای اطلاعاتی در زمان جنگ که در اختیار آمریکا قرار می‌دادند. امیدوارم بشود این تغییرات را در چاپ‌های کتاب، اضافه کنم.

وی افزود: این کتاب، روایت‌هایی است که باید آن را به طور کلان‌تر ببینیم و از برخی جزییات گذر کنیم.

کوشکی:‌ رجوی مرده است!

کوشکی:‌ رجوی مرده است!

دکتر کوشکی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: رجوی به احتمال زیاد، مرده است چون اخلاقی داشت که دوست داشت رسانه‌ای بشود و حالا که حدود ۱۵ سال خبری از او نیست یعنی احتمال زیاد از دنیا رفته است. بعد از حذف مسعود، مریم رجوی آنقدر بالا آمده بود که می‌توانست جایش را بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    6 6
    خب حالا با دُمت گردو بشکن
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    1 0
    بدل رجوی کیه ؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس