به گزارش مشرق، ناصر بختیاری رئیس انجمن صنفی شرکتهای ریلی مسافری امروز در نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل در تشریح عملکرد شرکتهای مسافری ریلی اظهار داشت: در ۹ ماه از سال جاری ۲۱ میلیون و ۵۵۰ هزار مسافر از طریق شرکتهای ریلی جابه جا شوند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۰ درصدی دارد.
وی ادامه داد: در مدت زمان یاد شده ۱۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون نفر-کیلومتر جابه جایی مسافر ریلی انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد رشد داشته است.
بختیاری اضافه کرد: در ۹ ماه از سال جاری ۱۵ میلیون و ۸۹۰ هزار مسافر بین شهری و ۵ میلیون و ۶۶۰ هزار مسافر از طریق قطارهای حومهای جابه جا شدند، این عدد در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۰ میلیون و ۵۴۰ هزار نفر و ۳ میلیون و ۸۸۰ هزار نفر بود.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای ریلی مسافری ادامه داد: میانگین تاخیر از مبدا قطارهای مسافری در ۹ ماه سال ۱۴۰۰ عدد ۲۶ ثانیه بود که این رقم در ۹ ماه از سال جاری به متوسط ۲۲ ثانیه کاهش یافت.
بختیاری اظهار کرد: میانگین تاخیر نهایی قطارها در ۹ ماه از سال ۱۴۰۰ عدد ۲۵ دقیقه بود که این رقم امسال به ۲۰ دقیقه کاهش یافت.
* آغاز جلسات هماهنگی سفرهای ریلی نوروزی
وی بیان کرد: جلسات هماهنگی سفرهای ریلی نوروزی از هم اکنون آغاز شده است همچنین جلسات هماهنگی فروش بلیتهای نوروزی نیز شروع شده است.
بختیاری اظهار داشت: برخی واگن های شرکت ها به بهسازی و بازسازی رفته است تا برای نوروز ۱۴۰۲ آماده شود.
بختیاری بیان کرد: در حال حاضر روزانه ۱۲۰ لکوموتیو به بخش مسافری ریلی اختصاص می یابد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های ریلی مسافری ادامه داد: ۱۱۰۰ سالن مسافری و ۲۰۰ دستگاه سالن مسافری خدماتی و مولد برق و بخار سالانه در شبکه ریلی مسافری فعال است.
*ضرورت واقعی سازی نرخ بلیت قطار برای جبران عقب ماندگی
وی اظهار کرد: در موضوع نرخ بلیت قطارهای مسافری عقب ماندگی هایی داریم و خواهان جبران عقب ماندگی ها هستیم.
بختیاری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر افزایش سن برخی ناوگان مسافری ریلی به ۴۵ سال گفت: در همه دنیا برای واگن تای مسافری سن مطرح میست و در واقع زنده بودن واگن مطرح است، چون با بهسازی و بارسازی واگن از نظر کیفیت و ظاهر نو میشود.
* برنامه تامین لکوموتیو از محل منابع صندوق توسعه ملی
وی دو پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر شیوههای رفع چالش تامین لکوکوتیو اظهار کرد: به تازگی مجوزهایی صادر شده است که از محل صندوق توسعه ملی بخش ریلی کشور توسعه یابد و این مورد مطمئنا بستری برای برنامهریزی تامین لکوموتیو خواهد بود.
* برنامهریزی برای واردات واگنهای نو از اروپا و چین
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره تامین واگنهای نو از سوی شرکتهای ریلی اظهار کرد: در بخش واگن مسافری تلاش ما واردکردن واگن نو در کنار قراردادهای تولید داخل است.
بختیاری ادامه داد: اگر نیاز داخل نقاضای ما را تامین نکند، از خارج وارد می منیم که پیگیری هایی از اروپا و چین داشته ایم.
* نیازمند ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری هستیم
بختیاری بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی شرکت های ریلی و تقاضا حدود ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری نیاز داریم.
وی افزود: در حال حاضر شرکت های ریلی از کمبود نقدینگی رنج می برند و ضرورت دارد دولت انقلابی در موضوع ارائه تسهیلات توسعه ناوگان به شرکت های ریلی اهتمام ویژه داشته باشد.
* راه اندازی و تعمیر قطارهای خودکشش ۵۰۰ میلیار تومان اعتبار می خواهد
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا ظهار داشت: در حال حاضر قطارهای خودکشش نظیر ریل باس و ترانست برای فعال بودن با مشکل تامین مالی مواجه است. برای فعال بودن خودکشش تگهای رجا حداکثر ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.
* قیمت بلیت قطارهای ریل باس غیرواقعی است
بختیاری اظهار کرد: قیمت بلیت قطارهای حومه ای رجا غیرواقعی است مثلا ر مسیر قم ۷ هزار تومان یا در مسیر گرمسار ۴ هزار تومان است که ضرورت دارد اصلاح شود.
وی بیان کرد: ترانست و ریل باس های رجا به اندازه هزینه خود درآمد ندارند.
بختیاری بیان کرد: بازسازی واگن های حدود ۱۰ میلیارد تومان برای هرواگن هزینه دارد هزینه تامین یک واگن نو مسافری ۲۰ میلیار تومان است.