روایت ترکیه و یونان از تقابل هوایی برفراز دریای اژه

انتشار جزئیات بیشتری از تقابل هوایی تازه یونان و ترکیه از شمار بسیار جنگنده‌های دو طرف و قفل موشکی جنگنده‌های ترکیه و یونان بر روی هم حکایت دارد.

به گزارش مشرق، در حالی که هر دو کشور ترکیه و یونان همچنان یکدیگر را به نقض قوانین بین‌المللی متهم می‌کنند جزئیات بیشتری از تقابل هوایی این دو کشور همسایه منتشر شده است.

به گزارش شماره چهارشنبه وبگاه «ارو تایمز» یونان، جت های ترکیه را به نقض حریم هوایی خود متهم کرده و ترکیه مدعی است این ماموریت‌های تمرینی و به عنوان بخشی از ماموریت ناتو انجام شده و این یونان است که تلاش کرد است این ماموریت را مختل کند.

بنابر ادعای وزارت دفاع ترکیه، جنگنده‌های یونانی برای جنگنده‌های ترکیه‌ای که همراه با سایر هواپیماهای ناتو در حال انجام ماموریت آموزشی بودند مشکل ایجاد کردند.

به دنبال این حادثه، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که چندین جنگنده نیروی هوایی یونان بر روی هواپیماهای ترکیه که در حریم هوایی بین‌المللی پرواز می‌کردند، قفل راداری انجام دادند. بر اساس این بیانیه، ۱۴ جنگنده «اف-۱۶»، یک هواپیمای هشدارسریع، یک سوخترسان «بوئینگ» و یک هواپیمای جستجو و نجات نیروی هوایی ترکیه همراه با هواپیمای «آواکس» یک کشور ناشناس ناتو در حال انجام پرواز بودند.

در بیانیه توضیح داده شده که این پرواز به عنوان بخشی از ماموریت ناتو انجام شده و مسیر پرواز با سایر کشورهای عضو ناتو به اشتراک گذاشته شده بود. وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که هواپیمای یونانی تلاش کردند از ماموریت ناتو جلوگیری کنند.

با این حال، مطبوعات یونان روایتی از این واقعه را منتشر کردند که تفاوت قابل توجهی با روایت ترکیه داشت.

رسانه‌های یونانی مدعی شدند که این جنگنده‌ها ۴۳ بار حریم هوایی یونان را نقض کردند. نیروی هوایی یونان در پاسخ به تخلفات ادعایی ترکیه، حدود ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ و میراژ -۲۰۰۰ را در به پرواز درآورد و در این تقابل جنگنده‌ها روی یکدیگر قفل موشکی انجام دادند.

این در حالی است که یک مقام ناتو که نامش فاش نشده، گفت: «دریای مدیترانه برای ناتو اهمیت حیاتی دارد و ما از یونان و ترکیه می‌خواهیم هرگونه اختلاف در دریای اژه را با روش‌های دیپلماتیک و با روحیه همبستگی متحدان حل کنند.»

این در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین دو عضو ناتو، از جمله اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر اینکه یک موشک جدید ترکیه، موشک تایفون، به آتن اصابت خواهد کرد، صورت می‌گیرد.

در تازه ترین تنش بین دو کشور، رئیس جمهور ترکیه گفته است که برد موشک بالستیک جدید تایفون ترکیه به ۱۰۰۰ کیلومتر می‌رسد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه گفت: «برد موشک تایفون را ۵۶۰ کیلومتر اعلام کردند، اما ما حتی ۵۶۰ را هم کافی نمی‌دانیم. چند روز قبل جلسه داشتم، پرسیدم وضعیت نهایی چگونه است. آن‌ها گفتند برد تایفون بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر می‌رسد.»

رئیس جمهور ترکیه افزود که یونان باید از چنین تحولات فناوری در ترکیه هراس داشته باش

این اولین بار نیست که یونان و ترکیه ادعاهای مربوط به نقض حریم هوایی را رد و بدل می‌کنند. با وجود عضویت هر دو کشور در ناتو، آنها اغلب درگیر اختلافات سیاسی و پیامدهای نظامی تهدیدآمیز هستند.

وزارت دفاع یونان روز چهارشنبه اعلام کرد که پروازهای غیرمجاز هواپیماهای نظامی ترکیه بر فراز شرق دریای اژه روز چهارشنبه ادامه یافت.

به نوشته وبگاه «کاثیمرینی»، ۲ فروند جنگنده «اف-۱۶» ترکیه پنج پرواز بر فراز شرق دریای اژه انجام دادند. این جنگنده‌ها در ارتفاع ۲۶ تا ۲۹ هزار پایی پرواز کردند.

وزارت دفاع یونان اعلام کرد که این جنگنده‌ها توسط جنگنده‌های یونانی مطابق با قوانین بین‌المللی درگیری شناسایی و رهگیری شدند. روز چهارشنبه یک هواپیمای بدون سرنشین ترکیه نیز بر فراز جزیره «کیناروس» پرواز کرد.

دولت ترکیه، یونان را به استقرار تسلیحات در جزایر دریای اژه که وضعیت غیرنظامی طبق معاهده لوزان را نقض می‌کند، متهم کرده است. علاوه بر این، آنکارا و آتن نمی‌توانند درباره تعیین حدود مناطق دریایی به توافق برسند و ترکیه، یونان را به نقض حقوق اقلیت اتباع ترکیه‌ای متهم می‌کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    4 13
    پسمانده عثمانی در مقابل یونان کاملا زانو زده است. یونان همه جزایر دریای اژه و مدیترانه را نظامی کرده و همه میدان های گازی را هم تحت کنترل گرفته است.
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    3 5
    بخش غربی آناتولی باید به صاحبان اصلی اش یعنی یونانی ها برگردد . بخش شرقی هم به دیگر صاحبان آن سرزمین یعنی ارمنی ها و کُردها
  • US ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    4 4
    خیلی دوس دارم یه جنگی بشه تا یونان بفهمه با طناب پوسیده فرانسه چه بلایی سرش میاد. ترکیه یه هفته ای اتن رو میکوبه. موندم یونان یه کشور خیلی کوچیک و ضعیف چجوری میخواد جلو ترکیه وایسه!!!! فرانسه رو وقتی ترکیه از شمال مدیترانه میندازه بیرون ناوهاشو حالا یونان میخواد چیکار کنه خدا داند
    • شیخ IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      0 0
      همونطوری که روسیه نتونست کیف رو بگیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس