کد خبر 1448671
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳
محمدجواد اخوان

پروژه‌ای با این همه وسعت که همه جبهه باطل پشت سر آن آمده بودند، فقط به خیابان محدود نمی‌شد، هرچند در این طراحی «خیابان» محور اصلی و در واقع نقطه عزیمت بی‌ثبات‌سازی ایران به شمار می‌آمد.

به گزارش مشرق، محمدجواد اخوان طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: اکنون که شکست فراخوان‌ها بیش از پیش روشن شده و عملاً پروژه «شلوغی خیابان» به بن‌بست رسیده، مهم‌ترین سؤال آن است که گام بعدی هدایتگران پشت‌صحنه آشوب چه خواهد بود؟ آیا آن‌ها کلاً ناامید شده و دست از سر ملت ایران برمی‌دارند؟ روشن است پروژه‌ای با این همه وسعت که همه جبهه باطل پشت سر آن آمده بودند، فقط به خیابان محدود نمی‌شد، هرچند در این طراحی «خیابان» محور اصلی و در واقع نقطه عزیمت بی‌ثبات‌سازی ایران به شمار می‌آمد.

اکنون که شکست فراخوان‌ها بیش از پیش روشن شده و عملاً پروژه «شلوغی خیابان» به بن‌بست رسیده، مهم‌ترین سؤال آن است که گام بعدی هدایتگران پشت‌صحنه آشوب چه خواهد بود؟ آیا آن‌ها کلاً ناامید شده و دست از سر ملت ایران برمی‌دارند؟ روشن است پروژه‌ای با این همه وسعت که همه جبهه باطل پشت سر آن آمده بودند، فقط به خیابان محدود نمی‌شد، هرچند در این طراحی «خیابان» محور اصلی و در واقع نقطه عزیمت بی‌ثبات‌سازی ایران به شمار می‌آمد.

اما به‌رغم طراحی‌ها خیابان هرگز شلوغ نشد و در واقع به‌جز معدودی سطل‌زباله‌افروز و فحاش تربیت‌نایافته عملاً کسی به فراخوان‌های ضدانقلاب وقعی ننهاد. هرچند بسیاری از مردم از اوضاع معیشتی خود ناراضی و معترض بودند، اما می‌دانستند که «امنیت» را نباید قربانی هوسرانی نفسانی اقلیتی مرفه بی‌درد کرد و به تروریست‌های مزدور و تجزیه‌طلبان روی خوش نشان ندادند. بااین‌حال می‌دانیم که صحنه، آوردگاه «جنگ ترکیبی» است و اغتشاش و آشوب بخشی از این مدل تهاجمی به‌حساب می‌آمد. بر اساس الگوهای مشابه، از ابزارهای مختلفی برای تشدید نارضایتی عمومی استفاده می‌شود و اینک که «امپراتوری دروغ» در «شلوغی خیابان» ناکام ماند، به «جنگ اقتصادی» متمسک می‌شود.

به یاد داریم که در فتنه ۸۸، هنگامی‌که عملاً پروژه آشوب و انقلاب مخملی شکست خورد، دشمن به انتقام از ملت ایران روی آورد و تلاش کرد با ایجاد مضیقه معیشتی مردم را در مقابل حاکمیت قرار دهد. «تحریم‌های اقتصادی» که با پسوند «فلج‌کننده» عمق کینه دشمن از مردم «ایستاده» ایران را نشان می‌داد، دقیقاً سفره مردم را نشانه گرفته بود. دقیقاً از ابتدای دهه ۹۰ قرن گذشته بود که این تحریم‌ها بر اقتصاد ایران تحمیل شد و سوءمدیریت‌ها و بی‌عملی دو سال پایانی دولت دهم و سال‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم، میدان را برای تخریبگری‌های جنگ اقتصادی دشمن مهیا نمود. جنگ اقتصادی درواقع طرح جایگزین (پلن B) فتنه بود و در اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ نیز به نظر می‌رسد همین‌گونه باشد.

ابتدا با اجبار به اعتصاب کوشیدند در فرایند بازار و زنجیره تأمین نیازهای اساسی، اختلال ایجاد کنند. هدف این سناریو آن بود که هم کسب‌وکار فعالان اقتصادی مختل شود و به‌تبع آن معیشت آن‌ها و عموم مردم در مضیقه قرار گیرد، و هم با کمبود ساختگی کالا در بازار (به دلیل اختلال در فرایند توزیع و حمل‌ونقل کالا) قیمت‌ها افزایش یابد و تورم ناشی از آن بر موج نارضایتی‌ها بیفزاید. در واقع هدف کل این پروژه، به خیابان کشاندن اکثریتی بود که با اغتشاشگران همراه نشده بودند، اما دغدغه‌های معیشتی داشتند. حال که اعتصاب اجباری نیز ناکام مانده، به اختلال در نظام پولی و بازار ارز روی آورده‌اند.

در یک‌ساله اخیر گفتمان عمومی دولت مستقر جداسازی اقتصاد ملی از مذاکرات بوده و همین امر تا حدی (البته نه کافی) تأثیرات انتظاری تحولات دیپلماتیک بر بازارهای داخلی از جمله ارز را کاهش داده و به‌طور محسوسی درآمدهای ارزی کشور نسبت به سال پایانی دولت گذشته افزایش یافته است. ازاین‌رو به‌طور طبیعی وضعیت بازار ارز در موقعیتی مناسب‌تر از یک یا دو سال قبل است، اما سناریوهای مخرب جنگ شناختی دشمن و القائات تشدیدکننده عدم‌اطمینان در بازار تا حدی اثر خود را گذارده است. به‌بیان‌دیگر نوسانات اخیر بازار ارز نه دلیل اقتصادی، بلکه دلایل سیاسی و روانی دارد و متأثر از تبلیغات سوء رسانه‌های بیگانه است.

همان‌گونه که شکست فتنه ۸۸، دشمن را به فکر انتقام‌گیری از مردم ایران با «جنگ اقتصادی» واداشت، اینک با شکست براندازی و فراخوان‌های متعدد، دشمنان این ملت به جنگ اقتصادی از طریق اختلال در بازارهای داخلی از جمله بازار ارز روی آورده و امید دارند با بالابردن قیمت ارز، موج تورمی جدیدی به اقتصاد ایران تحمیل کنند که هم دستاوردهای یک سال اخیر دولت سیزدهم را به حاشیه ببرد و هم بر حجم نارضایتی‌ها بیفزاید. در مقابل این سناریوی کثیف دشمن مدیران اقتصادی، به‌ویژه متولیان بازار ارز در دولت و بانک مرکزی باید بیش‌ازپیش هوشیار بوده و از ابزارهای مختلف در اختیار خود برای مهار تقاضا استفاده کنند. قانون مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) امکان خوبی را برای تنظیم‌گری در بازارهای سوداگرانه به دولت می‌دهد. در مقابل نیز هم عموم مردم با درک نقشه دشمن و تبیین آن برای یکدیگر نگذارند تاوان غفلت یک اقلیت کوچک را اکثریت جامعه بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    20 18
    قبل از اعتراضات اوضاع اقتصادی کشور خراب بود ربطش ندهید به اعتراضات
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      9 8
      تنها توجیه این اغتشاشات رسوندن دلار به بالای 40 هزارتومن بود ... این اغتشاشات به سبک سریال کره ای 1987 بود.
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      10 5
      جناب زیاد فکر کردن لازم نیست چون با ایجاد اشوب هزینه های کشور بیشتر می شود
    • ح IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      7 2
      این بهانه ها رو داعش در سوریه می آورد که جالب!!
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      2 1
      خرابتر شده جناب البانیائی.خرابی درجه نداره که
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    12 5
    ما به ندای آشوبگرا گوش نمی دیم
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      1 3
      ما به ندای درونی خودمان که مبارزه با دغل بازی وحقه بازی هست گوش میکنیم
  • نادر جابری IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    6 4
    رهنوز نمی دونه بسیج برای چه بوجود اومد . ازش انتظار فهم اعتراض مردم رو دارید
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    5 4
    شما دیگه کی هستین؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!
  • علی افصحی IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    9 1
    وقتی آرایش مناسبی برای جنگ ترکیبی از جانب انقلابیون صورت پذیرد ضد انقلاب کوکی غرب وحشی کاری از پیش نمی تواند ببرد. البته صحنه جنگ ، صحنه ای است که دشمن غدار قطعا ضربه اول را می زند چه در خیابان باشد و چه در بازار و یا محیط های کارگری و...چنان که امام خامنه‌ای در دیدار بسیجیان دلاور این نکته را تذکر دادند که ممکن است دشمن مثلا به محیط های کارگری طمع کند.این که دشمن چه عرصه ای را برای ضربه زدن انتخاب می کند دست مدافعان انقلاب نیست آن چه که مهم است حفظ همه جانبه آرایش جنگ تمام عیار است. الحمدلله در فتنه اخیر دولت انقلابی جناب رئیسی با هوشمندی انقلابی توانست با تمرکز بر رهنمودهای امام خامنه‌ای میدان جنگ با دشمن را خوب مدیریت و فرماندهی کند بر خلاف دولت ذلیل روحانی جهانگیری و نیز خاتمی که خود دولت اصلاحات آمریکایی در کنار ضدانقلاب قرار گرفته و علیه مدافعان انقلاب چنگ کشیده و کوچه های وسیع برای ضد انقلاب باز می کرد. تکانه در یازار های سرمایه ، ارز، طلا و، خودرو و....در شرایط جنگی طبیعی است و نباید تأویل به ندانم کاری و رها شدگی شود چرا که جنگ در میدان اقتصاد مؤلفه های خاص خود را داشته و ضربه اقتصادی سریع اما ترمیم آن بطیئ است فلذا باید با اعتماد به دولت انقلابی صبورانه در همه عرصه ها از جمله عرصه اقتصادی در کنار دولت انقلابی باشیم و یقین بدانیم انقلابیون گوش به فرمام ولی فقیه در مبارزه با شیطان بزرگ آمریکا و دنباله های ذلیلش همواره پیروز خواهند بود.چرا که انقلابیون ولایی به وعده نصرت الهی یقین دارند خداوند در سوره عافر آیه پنجاه و پنج روشی که می دهد این است :«فاصبر ان وعدالله حق وطیفه انقلابیون پافشاری بر آرمان ها و پا عقب نکشیدن بوده و نصرت الهی هم در صورت صبر حتمی است.
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    1 0
    یه چند وقت
  • عارف اردبیل IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    3 0
    ❤️🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷❤️
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    6 5
    جوانان را دریابید ــ حنای آمریکا ؛ برای بزرگسالان ایران زمین ؛ دیگه رنگ نداره ــ مردم ایران(بزرگسالان) دیگه آنقدر در تاریخ خود با شگرد آمریکا و انگلیس آشنا شدند که دیگه فریب نمی خورند. ـــ از اولین آن : کودتای 28 مرداد ؛ تا آخرین آن : نارو زدن در برجام ـــ شگرد اصلی آمریکا : (گنجشک را رنگ میکنه جای قناری میفروشه) . اما اکنون جوانان را دریابید ـ اولین اولویت امنیت ملی ایران : آگاه نمودن جوانان ؛ مخصوصاً دانشجویان و دانش آموزان از شگرد ها و شعبده بازی های آمریکا در طول تاریخ ـــ
  • جواد IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    3 4
    والله بالله دشمن را بزرگ نکنید و هیچ غلطی هم نمی‌تواند بکند
  • US ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    13 8
    تا اين إعدام هاى قاتلين و اغتشاشكران اجرا نشود بايد منتظ اغتشاش هاى بزركتر بود .دستگاه قضائى خود را بخواب خركوشى زده عوض مجازات اغتشاشگران با آنها مماشات ميكند كه جاى بسيار تأسف است
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      1 9
      جاسوس برای ایجاد نفرت بیشتر و دو قطبی سازی بیشتر خیلی عجله داری
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      9 4
      تو این شرایط مملکت _این دولت ایران نیست که دلار رو گرون می کنه. بلکه کار ایادی عربستان هست که تو این 3ماه هرکاری برای صدمه زدن به ایران انجام دادن و حالا دلار رو میبرن بالا. راهش خیلی آسونه. با 20 میلیون دلار میتونی دلار رو به هر قیمتی تو بازار ایران برسونی. مگر اینکه 20-10 دلال ارز تو میدون فردوسی اعدام بشن. وگرنه این کثافتکاری عربستان و امارات (به دستور آمریکا) ادامه داره.
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    11 3
    بنظر من گرانی ارز توسط عوامل داخلی آمریکا یعنی اصلاح طلبان نفوذی در بازار ارز شکل گرفته است تا ایران سر مذاکره برگردد و امتیاز بدهد. دولت باید مواظب باشد و بازار ارز را در دست بگیرد و کنترل کرده و پایین بیاورد.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    2 2
    انتقام معمولا" جنبه شخصی دارد
  • ج IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    2 6
    این اعتراضی که شماها میگین اغتشاش
  • سلام IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    9 1
    حالا که معلوم شده تخریب اماکن ومغازه های مردم به دستور اغتشاشیهای مرفهین بیدرد بوده ،باید خسارتها را ازجیب آن ها جبران کرد،نه از بودجه ملت.
  • اسماعیل IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    4 2
    ای کاش این شدت عمل برای اعدام اغتشاشگران برای مفسدین اقتصادی هم اجرا می شد.
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    1 2
    خود کارشناسان اقتصادی صدا و سیما در برنامه های مختلف از جمله در برنامه پایش اعلام میکنن که این گرانی ها ریشه های اقتصادی داره.ازجمله سه روز پیش در برنامه پایش کارشناس اقتصادی اعلام کرد که با توجه به تورم موجود دلار 40 تومانی قابل پیش بینی بود
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    3 0
    بر خرید و فروش ارز مالیات سنگین ببندید.ارز الان یک کلای سرمایه‌ای شده .
  • قاسم IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    2 3
    ایشالله این دفعه مردم برای مشکل اقتصادی خواهند به خیابان آمد برنج پاکستانی ازنیم میلیون عبورکرد
    • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      0 0
      تو فعلا جای فعل و فاعل در ادبیات فارسی رو یاد بگیر تا بعد. در ضمن اسم حاج قاسم عزیز ما رو با انگشتهای کثیفت تایپ نکن .
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    4 0
    فی الوقع آنچه در جریان است انتقام گیری نیست بلکه جنگ است. جنگ هم تعارف ندارد بلکه استراتژی و برنامه دارد. استراتژی غربی ها هم کاملا" روشن و واضح است: اعمال قدرت و فشار به انحاء مختلف اعم از تهدید و تحریم و اغتشاش و تخریب و اخراج و . . . و در عین حال بازنگه داشتن درهای مذاکره برای تحدید و تحمیل و تسلیم و . . . و سپس فاتحه!
  • هموطن IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    3 0
    مدعی خواست که از بیخ کند ریشه ی ما . غافل از آنکه خدا هست در اندیشه ی ما
  • شاهین IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    6 1
    من اعتراض دارم به تورم و تبعیض ،اما عمرا با عصیانگری که قصدش لخت کردن و تعرض به ناموس مردمه همراه نمیشم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس