ارائه کارت پایان خدمت برای تشکیل پرونده "بیمه بیکاری" الزامی است

با رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری و ابطال نشدن بخشنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارائه کارت پایان خدمت برای تشکیل پرونده بیمه بیکاری الزامی است.

به گزارش مشرق، به دنبال شکایت از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و درخواست ابطال بخشنامه شماره ۱۹۷۴۸۷ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۸ این وزارتخانه که در آن مقرر شده بود، "ارائه کارت پایان خدمت یا مدرکی دال بر رسیدگی به وضعیت مشمولین به جهت تشکیل پرونده بیمه بیکاری الزامی می‌باشد"، این مقرره در هیئت عمومی پس از بحث و بررسی ابطال نشد.

در رای مزبور آمده است؛ اولاً براساس ماده ۱ قانون بیمه بیکاری مصوب سال ۱۳۶۹: «کلیه مشمولین قانون تأمین اجتماعی که تابع قوانین کار و کار کشاورزی هستند، مشمول مقررات این قانون می‌باشند» و این در حالی است که براساس رای شماره ۹۷۰۹۹۷۰۹۰۶۰۱۰۲۴۸ مورخ ۱۳۹۷/۸/۲۰ هیئت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی دیوان عدالت اداری، ﻋﺪﻡ ﺷﻤﻮﻝ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﮐﺎﺭ ﺑﺮ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﻓﺎﻗﺪ ﮐﺎﺭﺕ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺧﺪﻣﺖ ﯾﺎ ﮐﺎﺭﺕ ﻣﻌﺎﻓﻴﺖ ﺩﺍﺋﻢ تأیید شده و اشخاص ﻓﺎﻗﺪ ﮐﺎﺭﺕ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺧﺪﻣﺖ ﯾﺎ ﮐﺎﺭﺕ ﻣﻌﺎﻓﻴﺖ ﺩﺍﺋﻢ از شمول قانون بیمه بیکاری خارج هستند. ثانیاً براساس ماده ۶۲ قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۱۳۶۳/۰۷/۲۹: «استخدام مشمولان به طور کلی در وزارتخانه‌ها و مؤسسات وابسته به دولت و در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و مؤسسات خصوصی بدون داشتن معافیت دائم ممنوع است» و انجام اقدامی غیرقانونی منجر به ایجاد امتیازات مختلف و از جمله بیمه بیکاری برای اشخاص نمی‌گردد.

ثالثاً بخشنامه شماره ۱۹۷۴۸۷ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۸ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ناظر بر مشمولین بوده و از این حیث مغایرتی با ماده ۸۰ قانون کار جمهوری اسلامی ایران ندارد و مبنای این امر آن است که اشخاص بین ۱۵ تا ۱۸ سال اگرچه دوره سربازی را نگذرانده‌اند، ولی جزء مشمولین نیز به شمار نمی‌‌روند. رابعاً براساس رای شماره ۱۹۳۲ مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری اعلام شده است که مفاد بخشنامه شماره ۲۳۱۷۷۷ مورخ ۱۳۹۴/۱۲/۰۱ ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺍﺯ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﻭ ﺑﻴﻤﻪ ﺑﻴﮑﺎﺭی ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺗﻌﺎﻭﻥ، ﮐﺎﺭ ﻭ ﺭﻓﺎﻩ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ (که مفادا مشابه بخشنامه مورد اعتراض در این پرونده بود)، ﻣﻨﻄﺒﻖ ﺑﺎ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺣﻴﺚ ﻣﺤﺘﻮﺍ ﻭ ﻣﺎﻫﻴﺖ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺑﻄﺎﻝ ﻧﻴﺴﺖ، ولی با توجه به رای شماره ۵۳۸ مورخ ۱۳۹۵/۰۸/۱۸ این هیئت ﻫﺮﯾﮏ ﺍﺯ ﻭﺯﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ وظایف ﺧﻮﯾﺶ ﻭ ﻣﺼﻮﺑﺎﺕ هیئت ﻭﺯﯾﺮﺍﻥ ﺣﻖ ﻭﺿﻊ ﺁﯾﻴﻦﻧﺎﻣﻪ ﻭ ﺻﺪﻭﺭ ﺑﺨﺸﻨﺎﻣﻪ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ، در نتیجه حکم به ابطال ﺑﺨﺸﻨﺎﻣﻪ ﺷﻤﺎﺭﻩ ۲۳۱۷۷۷ مورخ ۱۳۹۴/۱۲/۰۱ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حیث عدم صدور آن ﺗﻮﺳﻂ ﻣﻘﺎﻡ ﺻﻼﺣﻴﺘﺪﺍﺭ ﺻﺎﺩﺭ می‌شود که با لحاظ این موضوع که بخشنامه مورد اعتراض در پرونده حاضر به تأیید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده است، این ایراد نیز برطرف شده است.

بنا به مراتب فوق، بخشنامه شماره ۱۹۷۴۸۷ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۸ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که براساس آن مقرر شده است: «... ارائه مدرکی دال بر رسیدگی به وضعیت مشمولین، جهت تشکیل پرونده بیمه بیکاری الزامی می‌‌باشد»، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار نیست و ابطال نشد.

بنابراین با ابطال نشدن مقرره فوق‌الذکر به جهت تشکیل پرونده بیمه بیکاری ارائه کارت پایان خدمت و یا مدرکی که وضعیت مشمولین را مشخص کند الزامی می‌باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس