اولین اقدام فدراسیون فوتبال برای جذب حامی مالی

تکمیل گواهی ها و فرم های صدور مجوز حرفه ای، پیک نوروزی دانش آموزی برای تعطیلات عید نیست!

به گزارش مشرق، آنگونه که در اخبار آمده و ریاست محترم فدراسیون فوتبال نقل قول نموده است، کنفدراسیون فوتبال آسیا به تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه ای فدراسیون فوتبال پایان داد. هر چند تصویر این نامه به زبان انگلیسی در رسانه ها منتشر نشده است اما شنیده ها حکایت از آن دارد که کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا طی نامه مورخ ۱۸ آذر ۱۴۰۱ نظر مساعد خود را در مورد رفع تعلیق از کمیته صدور مجوز حرفه ای، البته با ادامه نظارت AFC بر این کمیته اعلام کرده است.

ضمن قدردانی از پیگیری های فدراسیون فوتبال برای بازگشت اختیار نظارت بر اجرای استانداردهای صدور مجوز حرفه ای باشگاه ها به خود فدراسیون و با امید به اینکه پیشنهاد کمیته مسابقات AFC در مجمع این کنفدراسیون نیز مورد تأیید قرار خواهد گرفت، لازم است تأکید کنم این نامه، نه به منزله رفع مسئولیت از باشگاه ها بویژه استقلال و پرسپولیس برای رعایت الزامات مربوط به تأمین پیش شرط های مالی، زیرساختی، ورزشی، حقوقی و ساختاری اخذ مجوز حرفه ای است و نه فدراسیون فوتبال می تواند تکلیف خود را در اینجا تمام شده تلقی کند و کنار بنشیند.

آنچه بر عهده باشگاه ها می باشد قبل از هر چیز لازم است تأکید کنم باشگاه ها باید نگاه خود را نسبت به فرایند دریافت صدور مجوز حرفه ای تغییر دهند. تکمیل گواهی ها و فرم های صدور مجوز حرفه ای، پیک نوروزی دانش آموزی برای تعطیلات عید نیست که سرسری و یکی در میان توسط افراد فاقد دانش حقوقی و مسلط به زبان خارجی تهیه شود!

بیشتر بخوانید:

کمیته مجوز حرفه‌ای ایران چگونه رفع تعلیق شد؟

اما فدراسیون فوتبال نیز که بر اساس بند اول ماده ۵ مقررات کنفدراسیون فوتبال آسیا بوسیله کمیته صدور مجوز حرفه ای و با استفاده از سامانه جمع آوری اطلاعات ای.اف.سی باید بر اجرای صحیح روند صدور مجوزها نظارت داشته باشد نباید از تکالیف خود غافل شود:

۱- اعضای جدید کمیته صدور مجوز حرفه ای از گذشته درس عبرت بگیرند و شاهد مصاحبه های وقت و بی وقت آنها که موجب تشدید حساسیت های ناظران کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره روند صدور مجوز حرفه ای سرخابی ها در فدراسیون در سال گذشته شد، دیگر نباشیم.

۲- تجربه تلخ سال گذشته تکرار نشود و مسئولان ورزش کشور برای دلداری دادن به هواداران در صدد ارایه اطلاعات غیرحقوقی و نادرست برنیایند که می تواند بی جهت موجب افزایش توقعات دوستداران فوتبال شود.

۳- تنظیم یک آیین نامه جامع و روزآمد شده درباره صدور مجوز حرفه ای که با مقررات کنفدراسیون فوتبال آسیا مطابقت داشته باشد، از جمله وظایف کمیته صدور مجوز حرفه ای فدراسیون بر اساس بند چهارم ماده ۵ مقررات ای.اف.سی است.

۴- فدراسیون فوتبال موظف است برای رعایت شفافیت و پاسخگویی، کلیه مقررات ملی حاکم بر صدور مجوز حرفه ای باشگاه ها را روی وبسایت رسمی خود قرار دهد.

۵- به استناد بند پنجم ماده ۵ و ماده ۶ مقررات AFC، فدراسیون متعهد به اجرا و توسعه سیستم صدور مجوز حرفه ای باشگاه هاست که این مسئولیت مهم، مستلزم آموزش متقاضیان اخذ مجوز، ارایه مساعدت های لازم و مشاوره در حوزه‌های مالی، زیرساختی، حقوقی و غیره است. قطعاً تشکیل یک یا دو جلسه برای توجیه کارکنان باشگاه ها از سوی فدراسیون کافی نیست و لازم است دوره های آموزشی مستمر یا فیلم های آموزشی مناسبی برای این منظور تهیه و در اختیار باشگاه‌ها قرار داده شود.

۶- فدراسیون فوتبال مکلف است در راستای اجرای مفاد بند پنجم و ماده ۷ مقررات کنفدراسیون فوتبال آسیا، شرایط لازم را برای تضمین استقلال اعضای کمیته های بدوی و استیناف صدور مجوز حرفه ای تأمین نماید و البته جای تردید نیست که استفاده از افراد مجرب، متخصص و آگاه در ترکیب این کمیته ها برای رسیدن به نتایج مطلوب، اجتناب ناپذیر است.

۷- ماده ۹ مقررات ای.اف.سی، کمیته صدور مجوز حرفه ای فدراسیون را مکلف به تعریف فرایند ارزیابی معیارهای صدور مجوز از جمله توزیع اسناد مربوطه بین باشگاه های متقاضی اخذ مجوز حرفه ای، بررسی اسناد و ارزیابی تصمیمات در مورد صدور یا عدم صدور مجوز حرفه ای در کمیته های بدوی و استیناف مربوطه و نهایتاً اعلام فهرست نام باشگاه هایی که موفق به دریافت مجوز حرفه ای شده اند، به دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا شده است. این امر، ارتباط و تعامل سازنده بین فدراسیون و باشگاه ها را در این خصوص طلب می کند.

با امید به اینکه همکاری مثبت بین باشگاه ها و فدراسیون، فوتبال ما را در مسیر پیشرفت پایدار و زیربنایی قرار دهد. در واقع، ضابطه مندی و شفافیت مدیریت فوتبال باشگاهی و ملی و همچنین طراحی چشم انداز کاملی از توسعه فوتبال در گرو التزام به شرایط صدور مجوز حرفه ای خواهد بود.

امیرساعد وکیل- عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و وکیل دادگستری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس