پایان ایمنی علیه کرونا/ تزریق واکسن ۱۰۰۰ برابر کمتر شده است

آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که روند واکسیناسیون علیه کرونا در کشور، به شدت کُند شده و به کمتر از دو هزار نفر در روز رسیده است که می تواند زنگ خطری برای بازگشت بیماری باشد.

به گزارش مشرق، آمارهای روزانه وزارت بهداشت از وضعیت واکسیناسیون علیه کرونا در کشور نشان می‌دهد که هر روز شاهد نزولی شدن روند تزریق واکسن هستیم‌. این در حالی است که نگرانی‌ها از ورود موج جدید کرونا به کشور، شدت گرفته است.

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، در پاسخ به این سوال که علت کاهش آمار کرونا در ایران چیست، از اعتماد مردم به نظام سلامت کشور سخن گفته و عنوان داشته که استقبال مردم از واکسیناسیون، باعث شد تا شاهد کاهش آمار کرونا در کشور باشیم.

بعد از ورود موج پنجم کرونا به کشور که با افزایش موارد ابتلاء و مرگ و میر روزانه بیماران مواجه شدیم، شاهد تشکیل صف‌های زیادی برای دریافت واکسن کرونا بودیم، به طوری رکورد تزریق یک میلیون و هفتصد هزار دوز واکسن در یک شبانه روز را داشتیم.

بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، تا کنون ۶۵ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۸۵۲ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۶۱ هزار و ۹۵۸ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۱۲۵ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۹۳۵ دوز رسید.

با نگاهی به آمارهای روزانه وزارت بهداشت از روند واکسیناسیون در کشور، نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری، شاهد نزولی شدن استقبال مردم از دریافت واکسن بوده‌ایم و این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای بازگشت به روزهای سخت کرونایی باشد.

پدرام پاک آئین سخنگوی وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که میزان مراجعه روزانه برای واکسیناسیون کمتر از ۵۰۰۰ نفر است، گفت: از رسانه‌ها و مردم می‌خواهیم موضوع واکسیناسیون را جدی بگیرند.

این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد، در یک ماه اخیر میانگین تزریق روزانه واکسن کرونا در کشور هزار و ۷۴۰ دوز بوده است. یعنی هزار برابر کمتر از رکورد ۱.۷ میلیون دوز واکسن در کشور شده است.

متخصصان بیماری‌های عفونی و اپیدمیولوژیست ها، حداکثر ۶ ماه را برای ایمنی واکسن کرونا علیه ویروس بازگو می‌کنند.

ناگفته نماند که هنوز تعداد کسانی که موفق شده اند، سه دوز یا بیشتر واکسن کرونا دریافت کنند، خیلی کمتر از حد انتظار بوده است.

با این اوصاف، می‌توان حدس زد که زمان ایمنی کسانی که حداقل ۲ دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، به پایان رسیده و باید نگران روزهای پیش رو بود.

در همین حال، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، به مردم توصیه می‌کند هر سال یک دوز واکسن کرونا را تزریق کنند. همچنین، از افراد بالای ۱۸ سال دارای بیماری زمینه‌ای، خواسته شده نسبت به تزریق دوز یادآور واکسن کرونا اقدام کنند.

اگر نگرانی ها از ورود موج جدید کرونا به کشور، درست باشد و ما بعد از پایان تعطیلات سال نو میلادی، درگیر این موج بشویم؛ لازم است که وزارت بهداشت برای ترغیب بیش از پیش مردم به دریافت حداقل یک دوز واکسن در سال جاری اقدام کند. زیرا، اگر درگیر موج جدید بیماری شویم، با توجه به سرمای زمستان و شیوع آنفلوانزا، شرایط برای کنترل موج جدید، تا حدودی سخت خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    0 0
    دلیلش ایمنی دسته جمعی است نه کارآمدی سیستم بهداشت!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس