انتقاد رسانه آمریکایی از انفعال کنگره؛ زمان پاسخگو کردن عربستان فرارسیده است

تارنمای هیل نوشت، با توجه به نقش عربستان در کشتار یمنی ها و اعدام سعودی ها اکنون وقت آن رسیده که کنگره، عربستان را به خاطر قربانیان جنگ یمن و شهروندان این کشور پاسخگو بداند.

به گزارش مشرق، این رسانه آمریکایی نوشت: مجموعه ای از مخالفت ها از سوی دولت جو بایدن و فقدان آرای کافی، هفته گذشته اجازه نداد قطعنامه اختیارات جنگی در جنگ یمن تصویب شود.

بایدن تهدید کرده بود که تصویب این قطعنامه را که به شکل موثری حمایت واشنگتن از تلاش های جنگی عربستان را کاهش می دهد، وتو خواهد کرد که این تهدید با حمایت تعدادی از دموکرات ها مواجه شد.

این قطعنامه که از سوی برنی سندر سناتور مستقل از ایالت ورمونت ارائه شده بود، در مواجهه با مخالفت های شدید از جمله تهدید وتو از سوی بایدن پس گرفته شد.

اکنون سندرز مجبور است ارائه دوباره این قطعنامه را تا ژانویه ۲۰۲۳ و روی کار آمدن کنگره ای که جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا اکثریت را در آن برعهده دارند و رابطه دوستانه تری با عربستان دارند به عقب بیندازد.

هیل نوشت: از زمان روی کار آمدن بن سلمان ولیعهد عربستان، ریاض در کشتار بیش از ۳۷۷ هزار یمنی و اعدام بیش از ۵۲۳ سعودی نقش داشته است.

رئیس جمهور بایدن و کنگره تحت کنترل دموکرات ها فرصت های بشماری داشتند تا عربستان را به خاطر نقش خود در این کشتارها پاسخگو بدانند اما همچنان آن را به تاخیر می اندازند.

این موضوع با مواضع حزب سیاسی که منتقد روابط دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا با عربستان بوده مغایرت دارد.

همچنین این مخالفت به معنای نقض وعده های کمپین های تبلیغاتی بایدن در حمایت از حقوق بشر و برخورد با عربستان به عنوان یک «کشور منفور» بوده است.

این گزارش افزود: اهداف عربستان سعودی در یمن معلوم است: قدرت بخشیدن به یک رهبر دست نشانده و رنج دادن هر مخالف سیاسی، حتی اگر او فردی غیرنظامی باشد. ائتلاف به رهبری عربستان سعودی جنگی را در یمن آغاز کرده است که فقط شامل یک عملیات هوایی و محاصره است.

این جنگ باعث شد که بیش از ۱۷.۶ میلیون یمنی به کمک غذایی نیاز داشته باشند. در مجموع، غیرنظامیان بیش از ۱۹ هزار و ۲۰۰ نفر از افراد کشته یا معلول در یمن را تشکیل می دهند.

شاخص سالانه خطر فروش سلاح در موسسه کاتو (Cato) که به ارزیابی عوامل منفی مرتبط با فروش سلاح از جمله پراکندگی، انحراف و سوء استفاده از سلاح توسط دریافت کنندگان آن می پردازد، عربستان را یکی از ۳۰ کشور پرخطر برای فروش سلاح معرفی کرده است زیرا مقام های این کشور از آن برای سرکوب حقوق بشر استفاده می کنند و سطح فساد دولتی در عربستان بالا است. همچنین خطر افتادن سلاح ها به دست افراد نابکار وجود دارد.

این گزارش همچنین نشان می دهد که سلاح ها در نهایت به بازار سیاه راه یافته و به دست تروریست ها می رسند.

این در حالیست که عربستان در ۱۳ سال گذشته کشور نخست خریدار سلاح های آمریکایی بوده است زیرا سه دولت متوالی در این کشور سود حاصل از قراردادهای تسلیحاتی را بر دفاع از حقوق بشر اولویت داده اند.

برخی از افراد تندرو در آمریکا می گویند به دلیل عدم وجود خشونت، قطعنامه اختیارات جنگی و یا کاهش فروش سلاح به عربستان ضرورتی ندارد. قطعنامه سندرز فقط دولت بایدن را وادار به قطع حمایت از جنگ یمن می کند و به فروش تسلیحات به عربستان و یا وادار کردن عربستان به توقف جنگ ارتباطی ندارد.

برخی از منتقدان این قطعنامه، چنین استدلال می کنند که این قطعنامه به کنگره بهانه ای می دهد که بیان کنند کاری انجام داده اند اما فقط از آمریکا می خواهد از حمایت از جنگ یمن دست بردارد و به همین خاطر این قطعنامه برای توقف خشونتی که این روزها یمنی ها تحمل می کنند کافی نیست.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علـی IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    6 0
    حق‌حسابشون نرسیده وگرنه آمریکایی جماعت هیچی بجز پول براشون مهم نیست!
  • رضا IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    8 0
    لعنت بر آل سعود که بزرگترین خیانت را به جهان اسلام و مسلمانان دارند می کنند از مسلمان کشی گرفته تا اجرای دقیق دستورات صهیونیزم و جنایتکاران آمریکایی لعنت بر محمد بن سلمان و پدرجنایتکارش
  • حاج حسین IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    0 0
    وقت آن است که بگذاریم ببینیم گاوچران با گاو شیرده چه می کند. اگر البته این گاو شیرده ماهیت تغییر دهد و رویه اش را تغییر دهد شرارتهای منطقه ای اش را پایان دهد روند عادی سازی رژیم صهیونیستی را متوقف کند و یمن و بحرین را رها کند، ممکن است در برابر آمریکا مورد حمایت مقاومت قرار گیرد.
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    1 0
    همه ی ارزش های انسانی فقط در زمان اختلافات مقدس می شوند. تا الان برای کشتار سالیان یمنی ها هنوز وقتش نبود؟ حالا که با چین دوست شده و نفت مفت نمی ده جان یمنی ها ارزشمند شده. تو دیگه چه عوضی هستی هستی یوسف بایدن
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    1 0
    تیتر بهتری هم وجود داشت زمان دوشیدن گاوهایمان رسیده است یکی دوتا گاو هم ندارند! ژاپن و تایوان و کره و..........
  • مهیار IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    1 0
    اینم یک بازی دیگه از طرف آمریکا! از اون ور فله ای تسلیحات به عربستان می‌فرسته و از این ور مخالف جنگ افروزی عربستان!!
  • US ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    1 0
    این یک روش برای دوشیدن است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس