پلتفرم دونگی به عنوان ارائه دهنده روش تامین مالی در جذب سرمایه به تعداد زیادی از کسب و کارهای خدماتی و صنعتی و استارتاپ ها کمک کرده تا بتوانند ضمن توسعه محصول یا خدمتشان، مشتریان بیشتری جذب کنند. جذب سرمایه از طریق دونگی نسبت به وام بانکی، سرمایه گذار خانوادگی، شرکتهای سرمایه گذاری خطرپذیر و جذب شرکا، ایمنتر، آسانتر و سریعتر است.
فرض کنید ما کمینه محصول قابل انتظار را به بازار ارائه کردهایم و بعد از گذشت چند ماه، توانستهایم تعداد قابل توجهی کاربر به دست بیاوریم. موفقیت ما به اندازهای بود که اکنون داریم به توسعه کسب و کارمان فکر میکنیم و اساسیترین پیشنیاز ما برای رشد کسب و کار و احتمالا اجرای فاز دوم، دسترسی به سرمایه است.
دونگی یک پلتفرم تامین سرمایه از طریق روش تامین مالی جمعی برای کارآفرینان و اشخاص حقوقی است که میخواهند کسب و کارشان را توسعه دهند. مثلا در همین مثال فرض کنید موضوع کسب و کار ما توسعه راهکارهای خرید مبتنی بر فناوری NFC است، میتوانیم با ثبت این طرح در پلتفرم دونگی از حمایت سرمایه گذاران خرد و کلان بهرهمند شویم. در ادامه بیشتر جزییات تبدیل شدن ایده MVP به محصول گسترش یافته با بازارهای بزرگتر از طریق کرادفاندینگ دونگی را بررسی میکنیم.
تامین مالی برای توسعه MVP
محصول MVP با توجه به بوم کسب و کار ما طراحی شده است. بر این اساس جریانهای درآمدی ما از طریق کسر کارمزد از مجموع فروش ماهیانه فروشگاهی که از این راهکار نوین در فروش استفاده میکند تامین میشود. البته ما از طریق تولید محتوا و جذب اسپانسر برای محتوای مرتبط با فناوری NFC هم کسب درآمد میکنیم. از سوی دیگر ساختارهای هزینه ما بیشتر شامل مواردی مثل توسعه سایت و اپلیکیشن، پشتیبانی، بازاریابی و پرداخت دستمزد منابع انسانی است. در کنار اینها با توجه به ارزشهای کلیدی که به دو گروه از مشتریان ارائه میکنیم از جمله خرید و فروش سریعتر کالاها، بررسی موجودی فروشگاه از خانه و تحلیل دقیق رفتار خرید مشتریان برای صاحبان فروشگاهها، ما تصمیم گرفتیم سرمایه نیاز خود از طریق سرمایه گذاران دونگی جذب کنیم.
برای ثبتنام در پلتفرم دونگی و شروع فرایند کرادفاندینگ باید برخی از محاسبات مالی را انجام میدادیم. هزینه جذب هر کاربر (CAC) برای ما به طور میانگین 18520 تومان است. همچنین ما ارزش مادامالعمر هر کاربر (CLV) که از محصول ما برای خرید مایحتاج روزانه استفاده میکند را 24250 تومان برآورد کنیم. بر اساس شرایط بازار و استقبال از محصول، ما انتظار داریم ارزش مادام العمر هر کاربر تدریجا افزایش پیدا کند تا بتوانیم به نقطه سر به سر و حتی سودآوری برسیم. بررسیهای بیشتر به ما نشان داد که ما برای توسعه و عبور از نقطه سر به سری به 3 میلیارد تومان نیاز داریم. در واقع برای اینکه به این اهداف برسیم و MVP ساخته شده را تقویت کنیم و فرایندها را بهبود ببخشیم، باید این مبلغ را در اختیار داشته باشیم.
ثبتنام در پلتفرم کرادفاندینگ دونگی
برای ثبت طرح ابتدا باید تضمینهای لازم را برای بازگشت سود و سرمایه فراهم میکردیم. ما چون سابقه اجرایی قابل توجهی نداشتیم، با استفاده از یک وثیقه ملکی این کار را انجام دادیم تا به سرمایه گذاران دونگی اطمینان دهیم که میتوانند به ما اعتماد کنند. در ادامه کارشناسان و تیم ارزیابی دونگی برای بررسی دقیقتر، عملکرد مالی و اعتباری مدیران کسب و کار را ارزیابی کردند تا مطمئن باشند که ما میتوانیم تعهدات خودمان را در این طرح عملی کنیم. در نهایت طرح تامین مالی جمعی ما در دونگی معرفی شد. ما متعهد شدیم سود خود در یک دوره 12 ماهه را با سرمایه گذارانی که بر روی طرح ما سرمایه گذاری حرفه ای میکنند شریک شویم. طبق طرح کسبوکار تهیه شده، ما سالانه در حدود 50 درصد سود را به سرمایه گذاران برمیگردانیم و البته اصل سرمایه دریافتی هم که تضمین شده است. همچنین دونگی با انتشار فراخوان کرادفاندینگ این محصول فناورانه، به همه سرمایه گذاران اجازه داد با هر مبلغی که تمایل دارند بر روی طرح ما سرمایه گذاری کنند. هدف ما جمعآوری 3 میلیارد تومان در بیست روز بود و خوشبختانه با سرویسهای دونگی موفق شدیم به این هدف برسیم.
با توجه به تقویم سرمایه گذاری که پلتفرم دونگی برای ما طراحی کردهبود، ما به زودی اولین گزارش عملکرد کسب و کار را برای سرمایه گذاران ارسال میکنیم. همچنین با گذشت سه ماه از تامین مالی جمعی موفق طرح، ما موظف به ارائه گزارش دورهای هم هستیم. این گزارشهای دقیق با این هدف آماده میشوند که سرمایه گذاران نسبت به روند اجرایی سرمایه گذاری خود نگرانی نداشته باشند. ما در فاز دوم علاوه بر استفاده از فناوری NFC، امکان دریافت کشبک (باز پرداخت بخشی از مبلغ خرید به کیف پول کاربران) را نیز فراهم میکنیم. همین قابلیت جدید به ما امکان میدهد تا بتوانیم با فروشگاههای بیشتری قرارداد امضا کنیم و در کنار آن جریانهای درآمدی جدیدی نیز ایجاد کنیم.
دونگی برای توسعه کسب و کارها
دونگی به عنوان ارائه دهنده راهکارهای کرادفاندینگ میتواند یکی از راهکارهای جدی تامین سرمایه برای کسب و کارها و استارتاپ هایی باشد که محصول خود را معرفی کرده و بازار نسبتا خوبی دارند اما میخواهند وارد فاز گسترش و توسعه شوند.
یکی از نقاط تمایز دونگی با سایر روشهای تامین سرمایه از قبیل بانک یا شتابدهندهها، سرعت بالای جذب سرمایه است. اگر طرح کسب و کار شما جذابیت لازم را برای سرمایه گذاران داشته باشد، در کمتر از ماه، سرمایه مورد نظرتان را جذب میکنید.
ترس از ریسکهای توسعه کسب و کار اغلب افراد را از جذب سرمایه دور نگه میدارد اما دونگی با طراحی مناسب سازِکارهای کرادفاندینگ این امکان را فراهم کرده تا کارآفرینان با اعطای سود بیشتر به سرمایه گذاران، بخشی از ریسک خود را با آنها شریک شوند.
علاوه بر این شما به عنوان کسی که صاحب ایده اولیه یک کسب و کار هستید و حالا تصمیم دارید آن را توسعه دهید، میتوانید صرفا جزییاتی را در پلتفرم دونگی منتشر کنید که برای جذب سرمایه و اطلاع سرمایه گذاران لازم است. به این ترتیب خیال شما راحت خواهد بود که اطلاعات حساس کسب و کار شما افشا نمیشود و مالکیت معنوی ایدههای شما حفظ شده باقی میمانند.