رونمایی از  37 فیلم احتمالی جشنواره فجر

کمتر از ۴۰ روز به آغاز چهل‌ویکمین روز جشنواره فیلم فجر باقی است. مدیران سینمایی اعلام کردند که ۷۵ فیلم فرم حضور در جشنواره را پر کرده‌اند.

به گزارش مشرق، هنوز هیچ لیستی به بیرون درز نکرده است اما می‌توان پیش‌بینی کرد که لیست متفاوت و متنوعی از آثار سینمایی را در این رویداد فرهنگی خواهیم داشت.

در گزارش پیش رو، لیستی از آثار سینمایی تهیه کردیم که به احتمال زیاد در این جشنواره حاضر می‌شوند. قطعا پروژه‌های سینمایی زیادی در مراحل پیش‌تولید قرار دارند، اما پروژه‌هایی را آوردیم که احتمال حضورشان در جشنواره امسال بیشتر است.

بنیاد سینمایی فارابی، سازمان هنری رسانه‌ای اوج و همچنین سازمان سینمایی حوزه هنری از جمله نهادهایی هستند که آثار مهمی را در ادوار گذشته رونمایی کردند. برای همین بخشی از لیست پیش‌رو مربوط به این موسسات سینمایی است.

خردادماه امسال، مدیران سازمان هنری رسانه‌ای اوج اعلام کردند که برای امسال، ۱۰ فیلم سینمایی در دست تولید دارد و از این میزان حدود ۸ فیلم به جشنواره چهل‌ویکم می‌رسد؛ با این‌حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اوج با ۴ فیلم در جشنواره امسال حضور دارد. بنیاد سینمایی فارابی هم اعلام کرده بود که از جشنواره چهل تا رسیدن به جشنواره چهل‌ویکم حدودا ۲۰ فیلم سینمایی را در دستورکار خودش داشته است، اما طبق گزارش‌ها، حدود ۸ فیلم از این مجموعه سینمایی به جشنواره فجر خواهد رسید.

سازمان سینمایی حوزه هنری هم یک فیلم آماده برای رونمایی از جشنواره فیلم فجر دارد.

آماده‌باش فارابی با ۸ فیلم سینمایی

هوک و روایت سیستان

فیلم سینمایی «هوک» ازجمله فیلم‌هایی است که با سرمایه‌گذاری فارابی به جشنواره امسال می‌رسد. براساس آنچیزی که در سامانه وزارت ارشاد ثبت شده است، این فیلم اول شهریورماه پروانه ساخت گرفته و حسین ریگی کارگردانی آن را برعهده دارد. علی آشتیانی‌پور تهیه‌کنندگی این کار را برعهده دارد و مهدی تراب‌بیگی فیلمنامه «هوک» را نوشته است.

ریگی درباره این فیلم سینمایی گفته است: «‌این فیلم سینمایی یک داستان اجتماعی را دنبال می‌کند و قرار است در سیستان‌وبلوچستان جلوی دوربین برود. «هوک» روایتگر داستانی با نگاهی انسانی است، قرار است برای چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر آماده شود. بی‌شک سینما تنها مخصوص تهران نیست که البته و متاسفانه مرکزیت سینمای ایران این روزها در تهران است که شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که در این زمینه وجود دارد مسائل مالی و نیازهای اجتماعی است. برای تولید فیلم هرچقدر از تهران فاصله بگیریم و با اقلیم‌ها و شرایط مختلف فرهنگی و بومی آشنا شویم می‌توانیم به یک همگرایی بهتر چه در سینما و چه در جامعه برسیم. متاسفانه همیشه در سینما نسبت به سیستان‌وبلوچستان نگاه‌هایی چون فقر، قاچاق، مواد مخدر، اشرار و... وجود داشت و همین نگاه باعث شده تا مردم در شهرها و مناطق دیگر با واقعیت سیستان‌وبلوچستان آشنا نشوند. اگر بتوانیم به شرایطی برسیم که سینما در سراسر کشور گسترده شده و تولیدات سینمایی به اقلیم‌های مختلف ورود پیدا کند، بی‌شک به یک سینمای غنی‌تری دست پیدا خواهیم کرد.»

سال ۹۹ فیلم سینمایی «لیپار» نخستین اثر حسین ریگی جلوی دوربین رفت و مهرماه ۱۴۰۰ در جشنواره فیلم کودک و نوجوان رونمایی شد. «لیپار» نخستین فیلم استان سیستان‌وبلوچستان است که توسط یک کارگردان بومی ساخته شده بود.

راه شیری و قصه اربعین

علی جعفرآبادی سال گذشته فیلم سینمایی «پسر مریم» را برای حضور در جشنواره فیلم فجر ساخت. این فیلم امکان حضور در جشنواره را نداشت و عدم حضور آن در بین آثار جشنواره پارسال با انتقادات زیادی از جانب حامیان مالی این پروژه همراه شد. جعفرآبادی در فیلم جدیدش «راه شیری» به سراغ قصه‌ای رفته است که در دل اتفاقات راهپیمایی اربعین رقم می‌خورد. جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درمورد این فیلم گفته است: «بنیاد سینمایی فارابی وظیفه خود می‌داند که از تولید آثار عاشورایی حمایت کند و در این راه هم اقداماتی انجام دادیم که اولین خروجی آن فیلمی با موضوعیت اربعین حسینی است که ان‌شاءالله به‌زودی کلید خواهد خورد. در بنیاد سینمایی فارابی از هر طرحی که نگاه ویژه و درست به موضوعات عاشورایی و اربعین حسینی داشته باشد، حمایت خاص خواهیم داشت. بنیاد سینمایی فارابی در این عرصه حضور جدی خواهد داشت و بستر را برای هر فیلمسازی که به‌عنوان اصحاب آخرالزمانی سیدالشهدا بخواهد در وادی کربلا قدم بگذارد فراهم خواهد کرد.»

صدرعاملی و جنگل پرتقال

رسول صدرعاملی فیلمساز نام‌آشنای سینمای ایران، مهرماه امسال برای تهیه‌کنندگی فیلم جدیدش، پروانه ساخت گرفت. فیلمی که «جنگل پرتقال» نام دارد و کارگردانی آن را آرمان خوانساریان که فیلم اولی است برعهده دارد.

آرمان خوانساریان کارگردان و فیلمنامه‌نویس در کارنامه خود فیلم کوتاه «بن‌بست»، «سایه فیل» و «سبز کله غازی» را دارد. برخی از فیلم‌های او در گروه هنروتجربه به نمایش درآمدند. خوانساریان فارغ‌التحصیل رشته تئاتر از دانشکده هنر و معماری و کارگاه فیلمسازی عباس کیارستمی است. خوانساریان همچنین به همراه مجید برزگر نویسندگی فیلم «ابر بارانش گرفته» را برعهده داشته ‌است.

خوانساریان ازجمله فیلمسازان سینمای کوتاه است که درجشنواره‌های متعدد فیلم کوتاه جایزه گرفته است. به‌شرط حضور فیلمش در جشنواره فیلم فجر، می‌توان پیش‌بینی کرد که او ازجمله پدیده‌های این دوره از جشنواره خواهد بود.

او در گفت‌وگو با فیلمسازان کوتاه توصیه‌های جالبی دارد که نشان از جنس نگاه او به فیلمسازی است. او گفته است: «این را که می‌گویند در ساخت فیلم به سراغ تجربه‌های شخصی خودتان بروید، قبول دارم، اما نباید به این معنی باشد که فیلم شخصی بسازید به این معنی که کسی از آن سر درنیاورد، یا قابلیت ارتباط با عموم مخاطب را نداشته باشد. منظورم این است که فیلمی نسازند که فقط خودشان بفهمند و از آن لذت ببرند. فیلم باید امکان تجربه و لذت جمعی را فراهم کند؛ چراکه اساسا سینما هنر جمعی است. کسی که تازه فیلمسازی را شروع کرده، نباید خود را کارگردان مولف بداند. مشکل بزرگی که در خیلی از کارگردان‌های جوان وجود دارد، این است که می‌خواهند در اولین فیلم کوتاه خود، یا حرف‌های بزرگ بزنند که غالبا دچار محتوازدگی می‌شوند و فرم را فراموش می‌کنند یا آنقدر دغدغه‌های فردی خود را پررنگ می‌کنند که اثرشان به یک فیلم کاملا شخصی بدل می‌شود که نمی‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.»

دومین روز پاییز

فیلم سینمایی «دومین روز پاییز» به کارگردانی اردلان عاشوری‌کلاچاهی است. فیلمنامه این کار را حسین تراب‌نژاداصفهانی و اردلان عاشوری‌کلاچاهی نوشته‌اند و حبیب‌الله والی‌نژاد تهیه‌کنندگی کار را برعهده دارد. ۱۲ مردادماه امسال پروانه ساخت این فیلم صادر شده است. این فیلم هم با مشارکت و سرمایه‌گذاری بنیاد سینمایی فارابی ساخته می‌شود. گفته می‌شود که داستان این فیلم براساس زندگی و خدمات انجام شده خلبان هوانیروز شهید علی‌اکبر شیرودی است. با این حال همان‌طورکه از اسم فیلم پیداست، این اثر سینمایی روایتگر دومین روز جنگ در منطقه گیلانغرب است و قرار است گوشه‌ای از رشادت‌ ارتشی‌های جان بر کف در طول هشت سال دفاع مقدس روایت شود. این اولین بار نیست که زندگی این شهید، بازنمایی تصویری می‌شود. سال ۱۳۷۱، مجموعه تلویزیونی به نام سیمرغ به کارگردانی حسین قاسمی جامی از شبکه یک سیما پخش شد که روایتگر زندگی احمد کشوری و علی‌اکبر شیرودی بود.

پالایشگاه

فیلم «پالایشگاه» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی و با سرمایه‌گذاری بنیاد سینمایی فارابی قرار است تا روی موضوع مهم «مهندسی جنگ» و با محوریت پالایشگاه نفت آبادان در سال‌های دفاع مقدس ساخته شود. قصه فیلم درباره جابه‌جایی تمام تجهیزات و امکانات پالایشگاه آبادان در زمان حصر است.

این فیلم به‌دلیل موضوع تولیدش بسیار سنگین و سخت خواهد بود. پالایشگاه به چهره‌ خاصی از شهدا نمی‌پردازد، بلکه روح جمعی رزمندگان نخبه و تیزهوش جنگ را به نمایش می‌گذارد. جوانانی که در روزگاری که کشور زیر موشک‌باران بود، با مهندسی دقیق نفت کشور را به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه اقتصادی حفظ می‌کردند و حتی به آن‌سوی دنیا می‌فرستادند. حمید فرخ‌نژاد یکی از بازیگران این فیلم سینمایی بود که گفته می‌شود بخشی از دستمزد خودش را برای حضور در این پروژه دریافت کرده است، بعد از رفتن او به آمریکا و حواشی اخیری که این بازیگر ایجاد کرد، از پروژه کنار گذاشته شد و حالا نادر سلیمانی جایگزین او در پروژه سینمایی پالایشگاه است.

سینما متروپل

محمدعلی باشه‌آهنگر برای ساخت فیلم سینمایی «سینما متروپل» به تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی در ۱۱ مهرماه امسال پروانه ساخت گرفته است. این فیلم هم از جمله آثار سینمایی دفاع مقدس است، اما از اسامی بازیگران و محتوای آن چیزی بیرون نیامده است. طبق شنیده‌ها، مانی حقیقی یکی از بازیگران این پروژه سینمایی است.

مومن

«مومن» تازه‌ترین پروژه سینمایی هادی مقدم‌دوست به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی است. این فیلم روایت بخشی از زندگی شهید حسین همدانی است که فیلمنامه آن پس از ۲ سال تحقیق و پژوهش به نویسندگی هادی مقدم‌دوست به رشته تحریر در آمده است. شهید حسین همدانی، فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله و معروف به «حبیب سپاه»، از بنیانگذاران سپاه همدان و کردستان به شمار می‌آمد و از سال ۱۳۵۹ در دفاع مقدس حضور داشت. وی در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۹۴ در اطراف شهر حلب سوریه، در نبرد علیه نیروهای داعش به درجه رفیع شهادت رسید.

شوماه

فیلم سینمایی «شوماه» به کارگردانی مژگان بیات و تهیه‌کنندگی دکترعبدالمحمد نجیبی است. شهریور ۱۴۰۰ پروانه ساخت گرفته است. این فیلم یک ملودرام عاشقانه در بستر جنگ می‌باشد که با قلم حمیدرضا علیقلیان و براساس طرحی از مژگان بیات به نگارش درآمده است. این فیلم با محوریت شهدای غواص جلوی دوربین رفت اما نتوانست خود را به جشنواره چهلم برساند. مژگان بیات، کارگردان این فیلم است و فاطمه معتمدآریا و پژمان بازغی هم نقش‌های اصلی آن را بازی می‌کنند.

اوج و ۴ پروژه سینمایی

غریب

فیلم سینمایی «غریب» به تهیه‌کنندگی حامد عنقا و کارگردانی محمدحسین لطیفی در تاریخ ۵ مرداد ۱۴۰۱ پروانه ساخت دریافت کرد. این فیلم در مورد شهید بروجردی است و البته سازندگان آن تاکید کرده‌اند که پرتره این شهید نیست بلکه به مقطعی از دوران فرماندهی او در منطقه غرب، پیش از آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس می‌پردازد. این فیلم سینمایی شمایلی از احوالات باطنی، سبک زندگی و شیوه فرماندهی شهید بروجردی با نگاهی به دوره‌ای کوتاه از زندگی و تلاش او برای ایجاد اتحاد در غرب کشور است. بابک حمیدیان نقش شهید بروجردی را در این فیلم سینمایی ایفا می‌کند. همچنین فیلم با نگاهی به کتاب مسیح کردستان ساخته شده است.

سرهنگ ثریا

«سرهنگ ثریا» یکی دیگر از فیلم‌های اوج در جشنواره امسال است که ۱۱ مهرماه امسال پروانه ساخت دریافت کرده است، این فیلم سینمایی به کارگردانی لیلی عاج است که پیش از این نمایشنامه «سالی که دوبار پاییز شد» را نوشته بود و نمایش‌های موفقی نظیر «خواب زمستانی»، «قندخون» و «کمیته نان» را روی صحنه برده بود. همچنین تهیه‌کنندگی این اثر را جلیل شعبانی به عهده دارد.

نائله

«نائله» یکی از پروژه‌های مهم اوج به شمار می‌آید که هم قرار است فیلم سینمایی آن به جشنواره برسد و هم سریال آن به نام «عشق کوفی» سال آینده از تلویزیون پخش شود. گفته می‌شد نائله شخصیتی تخیلی است اما به‌عنوان یکی از کاراکترهای اصلی این داستان، روایتی از داستان حضرت سیدالشهدا(ع) دارد، اما قصه عاشورا نیست. در توضیح داستان «عشق کوفی» هم آمده، قرار است روایتگر یک عشق در کوفه سال ۶۱ هجری قمری باشد و ماجرای آن تا واقعه کربلا و شهادت سیدالشهدا(ع) ادامه پیدا کند. فیلمبرداری سریال «عشق کوفی»، به کارگردانی حسن آخوندپور و تهیه‌کنندگی سعید سعدی همزمان با شروع محرم امسال آغاز شد، لعیا زنگنه، شبنم قربانی و سعید شریف از بازیگر اصلی این پروژه هستند.

انیمیشن ببعی

انیمیشن سینمایی «ببعی» به کارگردانی حسین صفارزادگان و تهیه‌کنندگی محمدمهدی مشکوری در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی می‌شود. سریال «ببعی» یکی از پرمخاطب‌ترین آثار شبکه پویاست که نسخه سینمایی آن برای حضور در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر در مرحله تولید است. در خلاصه این انیمیشن آمده است: «ببعی که همیشه مجلات جغد قهرمان درباره پرواز را می‌خواند، در سر رویای پرواز دارد و می‌خواهد مانند یک پرنده پرواز کند...» این انیمیشن سینمایی که با مشارکت موسسه «قاب رویا» و شرکت رایمون مدیا تولید شده، با تکنیک سه بُعدی ساخته شده است.

چند احتمال سینمایی برای جشنواره فجر

استاد

فیلم سینمایی «استاد» به تهیه‌کنندگی بهروز افخمی و کارگردانی سیدعماد حسینی، آذرماه امسال پایان فیلمبرداری‌اش بود و این روزها در مرحله‌ تدوین قرار دارد. این فیلم به یکی از موضوعات ملتهب اجتماعی در سال اخیر می‌پردازد. فیلمنامه‌ این اثر را پیام لاریان و عماد حسینی نوشته‌اند و محمدحسین مهدویان به عنوان مشاور کارگردان این پروژه را همراهی می‌کند. حسن معجونی، سجاد بابایی و هدیه حسینی‌نژاد بازیگران اصلی این فیلم و حوریه مقدم و مهدی ابوحمزه دیگر بازیگران آن هستند.

رکسانا

مسعود رادیی تهیه‌کننده «رکسانا» اردیبهشت ماه امسال از گرفتن پروانه ساخت این فیلم خبر داد و همچنین حضور در جشنواره امسال را تایید کرد. او درباره این فیلم می‌گوید: «بعد از فیلم «سال دوم دانشکده من» که نویسنده‌اش پرویز شهبازی بود و «مالاریا» که کارگردانی و نویسندگی‌اش را برعهده داشت، این سومین همکاری من و پرویز شهبازی محسوب می‌شود. «رکسانا» یک مضمون اجتماعی دارد و درباره جوانان است که پرویز شهبازی نویسندگی و کارگردانی آن را برعهده دارد. به دلیل جنس کاری که پرویز شهبازی در این سال‌ها ارائه کرده است همه می‌دانند که او در هر کارش چهره‌ه‌ای تازه‌ را به سینما معرفی می‌کند. ما برای این فیلم در حدود ۳۲ روز پیش‌تولید داشتیم و بعد از آن حدود ۶۰ روز در شهریور و مهرماه همین امسال، درگیر مراحل تولید و فیلمبرداری بودیم. بخش عمده فیلم در تهران ضبط شده است و در حدود ۳۰ درصد فیلم هم در شمال کشور تصویربرداری شده است. با همکاری تک‌تک عوامل، فیلم تا این مرحله پیش رفته است و پرویز شهبازی در مقام کارگردان هم همواره در زمینه تولید، دقت‌ها و وسواس‌های خاص خود را دارد و کار را بسیار خوب تا این مرحله هدایت کرده است.»

رکر

شهریور ماه امسال بود که با اعلام صدور پروانه ساخت فیلم سینمایی «رکر» ساخته جدید کیانوش عیاری از سوی وزارت ارشاد، کار تیم شروع شد. این فیلم سینمایی اگر چه که کمدی نیست اما فضای مفرحی دارد. بازیگرانی نظیر پژمان جمشیدی، رضا عطاران، مهران رجبی، ریما رامین‌فر و ابوالفضل پورعرب در آن به ایفای نقش می‌پردازند. داستان فیلم جدید عیاری درباره مرد متمولی است که ویلای شمال خود را به دست باغبانش می‌سپارد و به خارج از کشور می‌رود اما باغبان در نگهداری از این ویلا دچار بحران بزرگی می‌شود.

نهر خین

فیلم سینمایی «نهر خین» به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی حسین پارسایی پروانه ساختش را شهریور ماه امسال دریافت کرد. حسین پارسایی که اول تجربه سینمایی خود را به‌عنوان تهیه‌کننده پشت سر می‌گذارد، قرار است این فیلم را با موضوع دفاع مقدس به تولید برساند؛ فیلمی که درباره شهدای غواص است. «نهر خین» یکی از مهمترین مناطق جنگی در طول هشت سال دفاع مقدس است که عملیات‌هایی چون کربلای ۴ و کربلای ۵ در آن رخ داده است.

دست ناپیدا

پروانه ساخت فیلمنامه «دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه‌حسینی آبان ماه همین امسال، از سوی سازمان سینمایی صادر شد و سیدسعید سیدزاده، تهیه‌کننده‌ این فیلم در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت آن گفته است: «مقدمات اولیه مثل لوکیشن و آنچه مربوط به گروه تولید بوده را تا حدودی آماده کرده‌ایم ولی منتظر تامین سرمایه هستیم. در این مورد مذاکراتی انجام شده و امیدواریم به نتیجه برسد تا بتوانیم کار را شروع کنیم و فیلم هم به جشنواره برسد. «دست ناپیدا» به طور کامل در استان خوزستان ساخته خواهد شد و فیلمی در حوزه دفاع مقدس و کاملا ارزشی است که آیندگان ما نیاز دارند قصه‌هایی شبیه آن را ببینند. فیلم، یک قصه اجتماعی در میانه‌های جنگ و روایتگر ایثارگری قشر خاصی از جامعه در دوران جنگ است.»

مداربسته

پروانه ساخت فیلم «مداربسته» به تهیه‌کنندگی سعید ملکان و کارگردانی مهدی جعفری صادر شد و قرار بود یکی از پروژه‌های مهم فارابی برای جشنواره امسال باشد اما شنیده‌ها حاکی است که ملکان و بنیاد سینمایی فارابی برای مشارکت حداکثری در این پروژه به تفاهم نرسیدند. به احتمال زیاد این اثر سینمای اجتماعی هم با سرمایه‌گذاری ملکان برای جشنواره فجر آماده می‌شود. این روزها سعید ملکان جزو تهیه کنندگان پرکار سینمای ایران به حساب می‌آید و تهیه کنندگی فیلم «قیف» به کارگردانی محسن امیریوسفی و سریال «مترجم» به کارگردانی بهرام توکلی را هم بر عهده دارد. مهدی جعفری هم بعد از موفقیت فیلم «یدو» در جشنواره سی و نهم قصد داشت سریال«خون‌خورده» را کارگردانی کند که به دلیل عدم صدور پروانه ساخت از طرف ساترا تولید آن به زمان دیگری موکول شد. «مداربسته» براساس فیلمنامه مشترکی از مهدی جعفری و مهین عباس‌زاده جلوی دوربین می‌رود.

آزردگان

فیلم سینمایی «آزردگان» فیلمی اجتماعی، درام و خانوادگی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی مهدی فردقادری است که در سال ۱۴۰۰ ساخته شد و قرار بود به جشنواره چهلم برسد و به نظر می رسد که احتمالا برای حضور در جشنواره چهل و یکم فجر کنار گذاشته شده است. آزردگان سومین فیلم سینمایی فردقادری پس از جاودانگی و بی وزنی است؛ در این فیلم از سه گروه مختلف عوامل و بازیگران استفاده شده و فیلمبرداری آن در سی جلسه انجام شده است. قادری درباره جدیدترین فیلم خود می‌گوید: «آزردگان اثری کلاسیک پر از کات با روایت خطی است و در واقع یک تراژدی معترض در شش اپیزود خواهد بود.»

مرد ایرانی

فیلم سینمایی «مرد ایرانی» که مجوز ساختش به نام مجید مظفری صادر شده بود، با تغییر کارگردان تولیدش ادامه پیدا کرد. اواخر سال ۱۴۰۰ پروانه ساخت فیلم سینمایی «مرد ایرانی» به کارگردانی مجید مظفری و تهیه‌کنندگی محمدحسین فرح‌بخش صادر شد ولی ساخت آن پس از هشت ماه با کارگردان دیگری انجام می‌شود. به گفته فرح‌بخش، کریم امینی جایگزین مظفری شده است. کریم امینی هم که در بازیگری سابقه بیشتری دارد، پیش‌تر در فیلم‌هایی همچون «خواب زده‌ها»، «ایتالیا ایتالیا»، «پاسیو»، «اگزما»، «نیمه شب اتفاق افتاد» بازی داشته است. او دو فیلم «دشمن زن» و «گربه سیاه» را نیز کارگردانی کرده است.

حدود ساعت ۸ صبح

«حدود ساعت ۸ صبح» پروژه جدید منوچهر هادی است. تهیه‌کننده این فیلم محمدصادق رنجکشان معرفی شده و این فیلم نخستین همکاری هادی و رنجکشان به شمار می‌آید. منوچهر هادی پس از فیلم «رحمان ۱۴۰۰» در سال ۹۷، سه سریال نمایش خانگی ساخته است و فیلم سینمایی «حدود ساعت هشت صبح» بازگشت او به سینما محسوب می‌شود. سریال «نیسان آبی» به کارگردانی منوچهر هادی که از فیلیمو منتشر شد، پیش‌تر قرار بود یک فیلم سینمایی باشد، اما با گسترش داستان به سریال نمایش خانگی تبدیل شد.

قیف

مردادماه امسال خبری منتشر شد با این مضمون که رضا عطاران جلوی دوربین «قیف» جدیدترین ساخته محسن امیریوسفی رفت. عطاران که آخرین حضورش در سینما به فیلم «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان برمی‌گردد، پس از دو سال جلوی دوربین فیلم سینمایی «قیف» رفت. قیف مضمونی کمدی ترسناک دارد و تهیه‌کنندگی آن را سعید ملکان به عهده دارد و جواد عزتی، غلام‌رضا نیک‌خواه، کتایون ریاحی، عباس جمشیدی‌فر و صابر ابر از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

فیل

فریدون جیرانی آذرماه سال ۱۴۰۰ برای ساخت «فیل» پروانه ساخت دریافت کرد، کارگردانی این فیلم را رضا گوران به عهده دارد. سرکوب، اولین فیلم سینمایی گوران است که سال ۱۳۹۷ ساخته شد. او تا سال ۱۳۹۴ در تئاتر فعال بود و نمایش‌های «شب آوازهایش را می‌خواند»، «یرما»، «هملت» و «مرداب روی بام» از جمله آثار اجرا شده این کارگردان تئاتر روی صحنه است.

ستاره سینما

فیلم‌سینمایی «ستاره سینما» به کارگردانی عادل تبریزی در اردیبهشت ماه پروانه ساخت گرفت، احسان ظلی‌پور، تهیه‌کننده این فیلم سینمایی درباره آن می‌گوید: «داستان این فیلم نیز مانند فیلم قبلی عادل تبریزی یعنی «گیج‌گاه» با فضای صنعت سینما ارتباط دارد و درباره فردی است که در خلال زندگی شخصی‌اش اتفاقاتی برای او رخ می‌دهد که به سینما ارتباط دارد. زمان فیلم زمان حال و امروزی و گونه فیلم هم کمدی است.»

عشق جامگان

«عشق جامگان» این فیلم سینمایی در ابتدای سال پروانه ساخت دریافت کرد. محمد متوسلانی که تهیه‌کننده آن است، تصمیم گرفت تا با همراهی گروهی جوان، فیلمی درباره روزهای کرونایی تولید کند. او درباره این فیلم در گفت‌وگویی با ایسنا گفته است: «فیلمنامه «عشق جامگان» را علی رویین‌تن نوشته و رضا چوبینه آن را کارگردانی می‌کند. داستان این فیلم بیشتر در حال و هوای روزهای کروناست با روایتی از فداکاری پرستارها و کسانی که در کادر درمان بودند.»

سمفونی باران

«سمفونی باران» ساخته جدید علیرضا امینی است که به احتمال زیاد در جشنواره امسال حضور دارد. رضا محقق که شهریور ماه امسال پروانه ساخت این فیلم سینمایی را دریافت کرد، درباره آن می‌گوید: «با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم، این فیلم بی‌شک برای حضور در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود. «سمفونی باران» ازجمله آثاری است که پروداکشن بزرگ و سنگینی دارد و بی‌شک برای تولید باید شرایط سخت جغرافیایی را تحمل کرد. این فیلم، نسبت به دیگر کارهای علیرضا امینی کاملا متفاوت بوده و داستان و فضای دیگری را دنبال می‌کند و از داستان‌های شهری کاملا فاصله دارد. درواقع می‌توان گفت این فیلم یک اثر کاملا هنری است که در مرز جلفا فیلمبرداری شد.»

الناز

فیلم سینمایی «الناز» به تهیه کنندگی و کارگردانی مریم دوستی یک اثر اپیزودیک است که در قالب ۶ قصه کوتاه و پیوسته در سال ۱۴۰۰ ساخته شد. حدیثه تهرانی، بهروز پناهنده، غزل ذوالفقاری، فرزین حاجیلو، حمیده ایرانچی، بابک برزویه، محمد نیکبخت و با حضور افتخاری مهرداد خوشبخت، ازجمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

در بخشی از داستان این فیلم که روایت‌هایی از زنان است، آمده: «همه زن‌های این شهر، هزاران کودک متولد نشده دارند که اسمی برایشان نمی‌گذارند. همه زن‌های این شهر مادر نیستند، آنها گاهی در رویای کودکان به دنیا نیامده‌شان، پیر می‌شوند.» الناز دومین ساخته مریم دوستی پس از «دریاچه ماهی» است.

پرونده باز است

علی قائم‌مقامی تهیه‌کننده «پرونده باز است» شهریور ماه امسال خبر از آغاز فیلمبرداری بیست‌ویکمین اثر سینمایی این کارگردان، پس از فیلم‌های «خواهران غریب»، «شب یلدا»، «کفش‌هایم کو»، «اتوبوس شب» و... داد. پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، علی باقری و فرهاد قائمیان و بازیگران نوجوان: پویا نجفی، متین ستاری، مهبد جهان‌نوش، امیرعلی سیفی بازیگران این فیلم هستند. اثر جدید پوراحمد اجتماعی است و درمورد فرهاد نوجوان ۱۵ ساله‌ای است که ناخواسته مرتکب قتل می‌شود.

دختری با لباس ارغوانی

«دختری با لباس ارغوانی» به کارگردانی خداداد جلالی، سومین فیلم از سه‌گانه‌ سینمایی با مضمون عاشقانه است. «بچه‌ای با جوراب قرمز» و «زنی با ارابه چوبی» دو فیلم دیگر این عاشقانه به ترتیب روایتگر عشق مادر به فرزند و عشق یک زوج جوان بود و حالا در قسمت سوم تعریف دیگری از مفهوم عشق روایت شده است. در این فیلم سینمایی بخش عمده فیلم در یک اتوبوس درحال حرکت فیلمبرداری شده است. محمد نشاطی تهیه‌کنندگی این پروژه سینمایی را برعهده دارد.

زاپاتا

اوایل سال ۱۴۰۰ فیلمی ویدئویی به دست دانش اقباشاوی، کارگردان سینما رسید که از طرف دو سینماگر جوان و گمنام ارسال شده بود. این تصاویر نسخه اولیه فیلمی به نام «عموزادگان» بود. اقباشاوی بعد از ناامیدی از یافتن سازندگان، این فیلم را تدوین نهایی کرد و به این ترتیب، فیلم سینمایی «زاپاتا» ساخته شد. در آماده‌سازی این پروژه کریم نیکونظر، احسان شیبانی، رضا مسعودی، محیا صدر، امیر سماواتی، ایمان غیرتمند، مانی صدیقی، الهام شکیب، علیرضا ساوه‌درودی، زهرا تحقیقی، سیاوش رمضانلو، علی احسانی، سحر شهامت، امیر نوبخت، هادی لطفی، صفورا برسان، فاطمه تقوی و… همکاری داشته‌اند. ایرج تقی‌پور تهیه‌کنندگی فیلم «زاپاتا» را پذیرفته و اویس توفانی و بهراد مهرجو همکاران او در تولید این اثر بوده‌اند.

زمانی برای ابدیت

«زمانی برای ابدیت» اولین فیلم سینمایی ساخته مهدی نوروزیان است. نوروزیان این اثر را یک درام متافیزیکی در مرزهای علمی -تخیلی توصیف می‌کند که به پویایی‌های اجتماعی موجود در ایران معاصر می‌پردازد. این کارگردان می‌گوید: «فضای علمی-تخیلی در فیلم هیچ ربطی به فضاپیماها و موجودات فضایی ندارد و بیش از هر چیز دیگری به فضای ذهنی متفاوت مربوط می‌شود و فضای ذهن در فیلم شکل واقعی به خود می‌گیرد.» لیلا حاتمی نقش اصلی این فیلم سینمایی را بازی می‌کند.

چرا گریه نمی‌کنی؟

فیلمبرداری فیلم سینمایی «چرا گریه نمی‌کنی؟» دومین ساخته‌ علیرضا معتمدی با تهیه‌کنندگی رضا محقق که از نیمه‌ اسفندماه آغاز شده بود، شهریورماه امسال به پایان رسید. باران کوثری، هانیه توسلی، فرشته حسینی، مانی حقیقی، علی مصفا، لیندا کیانی، نهال دشتی و امیرحسین فتحی بازیگران فیلم هستند و علیرضا معتمدی مثل فیلم قبلی‌اش «رضا» در این فیلم نیز بازی کرده است. «چرا گریه نمی‌کنی؟» داستان مردی است که توانایی گریه کردن را از دست داده است. «اتاقک گلی» عنوان دیگر فیلمی است که روایت فتح به همراه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در دست تولید دارد. این فیلم روایتی زنانه از عملیات مرصاد است، و روایت آن درباره نجات یک دختر کرد از دست منافقان توسط بچه‌های لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) است.

مسخ نرگس

«مسخ نرگس» پروژه مشترک ایران و اسپانیا است، حامد حقیقت مدیرعامل موسسه «نگار فیلم تبیان» درباره این اثر سینمایی می‌گوید: «داستان این فیلم مرتبط با یکی از مسائل راهبردی است که باید به آن ورود می‌کردیم. قصه این فیلم که با همکاری هنرمندان ایران و اسپانیا مقابل دوربین رفته است، تماما در شهر بوشهر می‌گذرد. این فیلم درباره یک خانم هنرمند اسپانیایی است که برای کاری به کشورهای حاشیه خلیج فارس آمده است اما براساس یک اتفاق، قایق تفریحی او دچار سانحه می‌شود و او سر از بوشهر درمی‌آورد. داستان اصلی فیلم از همین مرحله‌ای آغاز می‌شود که این هنرمند در شهر بوشهر، گام به گام در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرد که جذب آئین‌ها و اصالت‌های ارزشی و اخلاقی سرزمین ما می‌شود.»

در آغوش درخت

فیلمبرداری فیلم سینمایی «در آغوش درخت» اولین تجربه کارگردانی سینمایی بابک خواجه پاشا است و برای حضور در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آماده شده است. مارال بنی‌آدم، جواد قامتی، روح‌الله زمانی، اهورا و رایان لطفی در این فیلم سینمایی ایفای نقش می‌کنند. «در آغوش درخت» یک درام خانوادگی است و دغدغه‌های یک زوج ایرانی و فرزندان‌شان را با روایتی ساده بیان می‌کند. محمدرضا مصباح تهیه‌کننده و سجاد نصرالهی‌نسب مجری طرح و سرمایه‌گذار این فیلم هستند.

پروانه‌ها فقط یک روز زندگی می‌کنند

«پروانه‌ها فقط یک روز زندگی می‌کنند» دومین فیلم سینمایی محمدرضا وطن‌دوست است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: ننه پروانه، نذر سکوت گرفته است و با کسی صحبت نمی‌کند. او فقط یک هدف بزرگ دارد؛ دریافت مجوز برای ورود به جزیره، کسی آنجا منتظر اوست. در این فیلم، منظر لشگری، مریم رستمی، ندا حبیبی، عزیز محسنی، سیدحمید میران، بهروز اقیان، رحیم حاجی‌تبار و بهزاد شاهنده به ایفای نقش پرداخته‌اند.

خاطرات بندباز

فیلم سینمایی «خاطرات بندباز» به نویسندگی و کارگردانی حامد رجبی و تهیه‌کنندگی روح‌الله برادری و سمیرا برادری در سکوت خبری تولید شد. این فیلم دومین تجربه رجبی پس از فیلم «پریدن از ارتفاع کم» است. میرسعید مولویان که با سریال «خاتون» مورد توجه قرار گرفت، در کنار فرزاد موتمن کارگردان سینما و معصومه بیگی گروه بازیگران فیلم را تشکیل می‌دهند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس