مسکن

قیمت ها در بازار اجاره مسکن صعودی شده است و کنترل این بازار به اجرای سیاست های حمایتی از جمله ساخت مسکن استیجاری نیاز دارد.

به گزارش مشرق،‌ این روزها بازار مسکن نیز همانند سایر بازارها شاهد نوسانات قیمتی بوده و این امر زمینه ساز ایجاد مشکلات بسیاری در حوزه خرید و فروش همچنین اجاره مسکن شده است.

همه ساله میزان اجاره بها در شش ماهه دوم سال به ثبات می رسید اما گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که اجاره ها طی یکی دو ماه گذشته در مناطق مختلف پایتخت روند صعودی داشته است.

غلامی یکی از مستاجران در منطقه ۱۸ تهران می‌گوید: در چند وقت اخیر نرخ‌های اجاره به صورت نجومی افزایش یافته است و در طول چند سالی که مستاجر بوده ام، چنین مشکلی در اجاره نداشتم.

او می‌گوید: طی سال های گذشته مالکانی هم پیدا می‌شدند که چندان به دنبال اجاره نباشند و فقط میزان ودیعه را افزایش می‌دادند، اما متاسفانه در نیمه دوم امسال، تمامی مالکان تنها به دنبال اخذ اجاره هستند و برای کارگر با حداقل دستمزد این موضوع بسیار سخت است.

قیامی یکی دیگر از مستاجران هم که در منطقه ۱۲ تهران ساکن است به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: بازار اجاره امسال عجیب و غریب شده و اجاره خانه در بسیاری از مناطق تهران کمتر از ۳ تا ۴ میلیون تومان در ماه نیست.

بسیاری از مشاوران املاک هم اعلام می کنند که بازار اجاره امسال بسیار پر نوسان است و این موضوع زمینه ساز کوچ برخی مستاجران به حاشیه شهرهای بزرگ شده است.

در همین رابطه مداحی یکی از مشاوران املاک در منطقه ۱۴ تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: میانگین قیمت اجاره در بازار این منطقه به متری ۱۳ میلیون تومان رسیده است و نرخ‌های اجاره در این منطقه کمتر از ۳ میلیون تومان نیست این در حالی است که تابستان امسال بازار اجاره بسیار آرام‌تر بود.

نرخ های اجاره جایگزین نرخ های ودیعه مسکن شدند

در همین رابطه عبدالله اوتادی عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشوری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر بازار دریافت اجاره مسکن بسیار داغ‌تر از بازار رهن کامل واحد مسکونی شده است. به دلیل نرخ سود پایین بانک‌ها و کاهش ارزش پول، برای بسیاری از مالکان رهن کامل فایده‌ای ندارد و حتی اگر در بانک هم باشد به میزان اجاره‌ای که دریافت می‌کنند برای آن‌ها سودآور نیست.

به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور، این موضوع برای بسیاری از مستاجران باعث ایجاد مشکل شده و در همین زمینه باید دولت برنامه ریزی لازم را انجام دهد.

طبق آخرین آمارهای مرکز آمار، در آذرماه تورم در بازار اجاره نسبت به ماه قبل ۲.۸ درصد افزایش داشته و تورم این بخش نسبت به سال قبل ۴۱.۶ درصد ثبت شده است. این آمار درمورد خانوارهای شهری ۲.۸ درصد نسبت به ماه قبل و برای خانوارهای روستایی ۳.۴ درصد نوشته شده است.

در این شرایط دولت باید با برنامه ریزی و اجرای هرچه سریعتر طرح های حمایتی بخشی از مشکلات در این بازار را کاهش دهد.

البته طی سال های گذشته سیاست های حماتی متعددی در بازار اجاره طراحی و اجرا شده است که یکی از این برنامه ها بحث مسکن استیجاری بود که به گفته کارشناسان اجرایی شدن این طرح می تواند تعادل را به بازار اجاره بازگرداند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که برای کاهش مشکلات اجاره نشینی بهتر است دولت و شهرداری‌ها به سمت تولید و احداث مسکن استیجاری حرکت کنند.

چند سال پیش شهرداری تهران موافقت خود را با ساخت واحدهای مسکونی در قالب مسکن استیجاری را اعلام کرده بود، اما به مرور بعد از گذشت چند سال این طرح به فراموشی سپرده شد.

به نظر می رسد در شرایط فعلی، ساخت مسکن استیجاری می تواند راهکار کنترل بازار اجاره باشد اما باید منتظر ماند و دید چه زمانی به مرحله اجرایی می رسد و در آن زمان تاثیری بر بازار خواهد گذاشت یا خیر؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس