روسیه سفیر فرانسه را احضار کرد

سخنگوی کاخ کرملین درباره تنش ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مشرق از خبرگزاری رویترز، سخنگوی کاخ کرملین با اعلام این موضوع که مذاکرات با دو طرف جمهوری آذربایجان و ارمنستان ادامه دارد از مسدود بودن ۲ هفته ای تنها جاده ای که ناگورنو- قره باغ را به ارمنستان وصل می کند، ابراز نگرانی کرد.

کریدور لاچین که اجازه می دهد آذوقه به حدود ۱۲۰ هزار ارمنی که در کوهستان های آذربایجان ساکن هستند، برسد از سال ۲۰۲۰ تحت نظارت گروه های صلحبان روسی کنترل می شود.

غیرنظامیان جمهوری آذربایجان که خود را فعالان محیط زیست معرفی کرده اند از ۱۲ دسامبر ( ۲۱ آذر) این جاده را مسدود کردند.

آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت ارمنستان سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد: جمهوری آذربایجان برای پاکسازی قومی گذرگاه لاچین را مسدود کرده است.

وی در جلسه فوق‌العاده مجمع ملی، پاکسازی قومی گذرگاه لاچین را هدف اصلی جمهوری آذربایجان عنوان کرد و گفت، ارمنستان با تمام شرکا در حال همکاری برای باز کردن گذرگاه لاچین است.

دبیر شورای امنیت ارمنستان یادآور شد که بر اساس بیانیه سه جانبه رهبران باکو، مسکو و ایروان در روز ۹ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹)، امنیت در گذرگاه لاچین باید از سوی صلحبانان روسیه تضمین شود.

وی همچنین تاکید کرد که ارمنی‌های ناگورنو- قره باغ باید از بحران انسانی دور بمانند.

از روز ۱۲ دسامبر(۲۱ آذر)، باکو گذرگاه لاچین را بست و یک روز بعد از آن عرضه گاز به منطقه قره باغ را قطع کرد اما ۳ روز بعد عرضه گاز مجددا از سر گرفته شد.

ساکنان این منطقه ارمنی‌نشین با کمبود بنزین، گازوئیل و گاز مایع مواجه شده و وادار به صرفه جویی در مصرف سوخت شده اند. همچنین مسئولان این منطقه به منظور اجتناب از وقوع بحران با صاحبان مشاغل و کسب و کار در زمینه صرفه‌جویی در مصرف سوخت به توافق رسیده اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 28
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    5 9
    جمهوری جعلی باکو زورش برسه سر شهرهای مرزی ایران هم همین بلا رو می‌آورد. ولی چون زورش نمی رسه به پاچه‌ گیری تو مجازی بسنده می کنه!
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      2 4
      دقیقا زنده بادایران قدرتمند
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    3 8
    پاینده دوستی ایران و روسیه.
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    5 10
    استان آران (آذربایجان جعلی) باید به ‌سرزمین اصلی خودش یعنی ایران ملحق بشه تا برای همیشه این مسخره بازی ها و نژادپرستی ها تمام بشه.
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    4 8
    این اراضی باید به سرزمین اصلی خودشان ایران ملحق شوند تا دشمنان کوچک مغز منطقه برای ابد ساکت شوند.
  • حمید IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    10 4
    درباره کریدور زنگه زور و محاصره نخجوان توسّط ارمنستان طیّ ۳۰ سال، روسیه و برخی کشورهای به اصطلاح مسلمان ابراز نگرانی نمی کنند؟
    • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      1 7
      توبه فکر خودت باش وبروقرص های اعصاب خودت روبخور
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    0 5
    ایران هم تالش شمالی را ببندد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس