کد خبر 1451960
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
باکو دنباله رو آنکارا

جمهوری آذربایجان اولین سفیر خود در سرزمین های اشغالی فلسطین را معرفی و قرار است به زودی سفارت باکو در تل آویو نیز افتتاح شود.

به گزارش مشرق، روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارانوت"، اعلام کرده که جمهوری آذربایجان "مختار ممدوف" معاون وزیر آموزش خود را به عنوان سفیر در تل آویو به مقامات این رژیم معرفی کرده است.

"مختار ممدوف" پیش از این مسئول پیشبرد طرح‌های مشترک باکو با رژیم صهیونیستی در حوزه آموزش و فناوری بود.

در همین این راستا "فاریز رضایف" معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان که چهارشنبه گذشته عازم تل آویو شده بود، در حالی رایزنی با مقامات رژیم صهیونیستی در خصوص افتتاح سفارتخانه باکو در فلسطین اشغالی است. گفته می‌شود که ساخت ساختمان سفارتخانه جمهوری آذربایجان در تل آویو از چند ماه پیش آغاز شده و در مراحل پایانی قرار دارد.

پارلمان جمهوری آذربایجان در ۲۷ آبان ماه با افتتاح سفارت در تل آویو موافقت و الهام علی‌اف رییس جمهور باکو نیز آن را تأیید کرد. "یائیر لاپید" نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی با استقبال از این تصمیم پارلمان باکو، گفته بود، جمهوری آذربایجان «شریک مهم» این رژیم و یکی از بزرگترین مکان‌های استقرار یهودیان در کشورهای مسلمان است.

در مهر ماه امسال، رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که این رژیم به بهانه کمک! به یهودیان مقیم روسیه و اوکراین و انتقال آن‌ها به سرزمین های اشغالی، اردوگاه‌های موقت آوارگان در جمهوری آذربایجان برقرار می‌کند و برای این کار ۲۵ میلیون دلار به دولت باکو می‌دهد.

در ماه آبان نیز «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان با توافقنامه برقراری ارتباطات هوایی باکو با رژیم موقت صهیونیستی موافقت کرد. تمام موارد یاد شده نشان می دهد که مقامات باکو به پیروی از مقامات آنکارا و با چشم پوشی از جنایات رژیم صهیونیستی به دنبال ارتقای روابط با تل آویو هستند.

باکو و تل آویو از سال ۱۹۹۲ و پس از استقلال جمهوری آذربایجان از شوروی سابق، روابط خود را آغاز کرده‌اند و جمهوری آذربایجان با پیروی از ترکیه به دنبال توسعه روابط دو جانبه میان باکو – تل آویو در عالی‌ترین سطح می باشد.

چهاردهم مهرماه گذشته بود که ترکیه اولین سفیر خود در تل آویو به نام "شاکر اوزجان تورنولار" را پس از عادی سازی روابط و سازش مجدد با رژیم صهیونیستی تعیین کرد.

در اواخر آبانماه گذشته بود که "رجب طیب اردوغان" رییس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی که در آن زمان مامور تشکیل کابینه این رژیم شده بود هلاکت دو صهیونیست در سرزمین های اشغالی تسلیت گفت.

اردوغان پیش از آن نیز پا را فراتر گذاشته و در پیامی به نتانیاهو پیروزی‌اش در انتخابات کِنِسِت (پارلمان) رژیم صهیونیستی را تبریک گفته و ابراز امیدواری کرده بود که کابینه‌ای که نتانیاهو تشکیل دهد به همکاری‌ با آنکارا در تمامی زمینه‌ها ادامه دهد و به شکلی صلح و ثبات را به منطقه بازگرداند!

رئیس جمهور ترکیه یک سخن دیگر نیز به نتانیاهو گفته بود و این که، «این دیپلماسی تا زمانی که به ارزش‌های مشترک احترام بگذارد، پیروز خواهد بود».

با مروری بر روند تحولات اخیر در روابط سیاسی ترکیه و رژیم‌ صهیونیستی می‌توان دریافت که آنکارا و تل‌آویو با اشتیاقی فراوان در مسیر تقویت همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی ـ نظامی گام برمی‌دارند و مقامات باکو نیز با پیروی از آنکارا روابط خود را با رژیم صهیونیستی در دوران نتانیاهو که کارنامه ای جز جنایت و قتل عام فلسطینیان و مسلمانان چیز دیگری ندارد، در حال توسعه هستند.

دولت باکو در حالی به دنبال توسعه روابط با رژیم صهیونیستی است که مردم جمهوری آذربایجان مسلمان و شیعه هستند و به طور طبیعی از رژیم صهیونیستی که دشمن اصلی اسلام و مسلمانان است، متنفرند و آنها از رابطه کشور خود با رژیمی که قبله اول مسلمانان را اشغال کرده، به هیچ وجه راضی نیستند؛ حتی محافل لائیک و غیر دینی جمهوری آذربایجان نیز از جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین، ناراضی هستند و در مقاطع مختلف با نگارش مقاله یا انجام مصاحبه، نسبت به این جنایات اعتراض کرده‌اند.

البته به غیر از جامعه مسلمانان جمهوری آذربایجان و لائیک های این کشور که از برقراری میان باکو - تل آویو ناراضی هستند، اکثر یهودیان جمهوری آذربایجان هم که حدود ۲۰ هزار نفر می باشند نیز از اقدامات رژیم صهیونیستی راضی نیستند و مخالف این رژیم هستند و باید گفت که ارتباطات باکو - تل‌آویو دولتی است و به هیچ وجه رابطه مردمی نیست.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 8
  • سیّد IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    10 17
    در باره اصل و نسب صهیونی تبار خاندان علی اف جهت تنویر افکار هم میهنان به خصوص ایرانیان آذری افشاگری کنید!
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      29 4
      سید جان در خصوص اصالت خود هم بنویس بلکه مردم متوجه بشن
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      2 4
      به امیدنابودی هرچی پان ترک زنده بادایران
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    13 14
    باکو دشمن ایران هستش خودتون رو گول نزنید
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      1 4
      ایران شمالی بایدبه ایران ملحق شود.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    2 8
    این فرمان ابدی امپراطور‌ آلپ ارسلان بوده است: گسترش مرزهای ایران
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    6 16
    زبان رسمی دولت عثمانی فارسی بوده و ترکیه اگر پیرو عثمانی است باید زبان ادرات را فارسی کند. آذری آریایی است آذری، ازبک و ترک و مغول نیست.
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      32 1
      معلومه که مغول نیستیم ولی به نظر میاد این مورد در خصوص شما صدق نمیکنه
    • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      26 2
      زبان رسمی دولت عثمانی تورکی بوده و با خط عربی که احتمالا شما آن را فارسی پنداشته اید .درضمن دررامپراطوری عثمانی روسی ، عربی ، ارمنی ، فارسی و..... هم رایج بود ولی گسترش نیافتند و منقرض شدند
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      0 3
      درودبرایران بزرگ و تاریخ شناخته شده کشورعزیزمان
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      1 4
      متاسفم که ملت بزرگ ایران بایداقلیت مریض وبی سوادوبی منطق پان تورک روتحمل کنند.
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    3 8
    به لطف سردار سلیمانی، ایران در خاورمیانه تاجگذاری کرده است.‌ دیگر کشوری در منطقه برای امریکا باقی نمانده تا خاورمیانه را از چنگال شیر ایران نجات دهد.
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    1 11
    تیمور لنگ، آن امپراطور جهان گشا در نامه ای که به خلیفه عباسی‌نوشت خودش را شاه ایران نامید.
  • از شهرستان سراب IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    1 2
    در روابط سیاسی، جمهوری آذربایجان روابط عمیقی با اسرائیل داره. روابط آذربایجان با اسرائیل بسیار عمیق تر از روابط ترکیه با اسرائیل است. اسرائیل با زرنگی پس از انحلال شوروی از جنگ قره باغ به نفع خود سود جست. آنها عاشق چشم و ابروی اهالی آذربایجان نیستند. اسرائیلی ها یک قوم نه بلکه قومی بر اساس آپارتاید مذهبی و قومی هستند. آنها خود را برتر از سایر مخلوقات و ادیان می دانند. جالبه آموزه های دینی آنها سرشار از دروغ و عناد و کفر و خرافات است. آنها دشمن درجه یک اسلام و درجه دو مسیحیت هستند. منتها دوستی ظاهری آنها با آذربایجان فقط به خاطر نفوذ به مرزهای شمالی ایران و ایجاد فاصله بین آذربایجان و ایران بوده. شاید اهداف ثانویه آنها تسلط بر مرزهای جنوبی روسیه و جاسوسی علیه آن کشور هم باشه ولی از نظر من این تمام ماجرا نیست. اسرائیل با نفوذ به قفقاز می خواد بر انرژی این منطقه و خط ترانزیت اون هم کنترل داشته باشه و ایران رو منزوی بکنه. شاید نیم نگاهی هم به کشورهای اون طرف دریای خزر در آسیای مرکزی داشته باشه. اسرائیل کشوری است که چون در منطقه خاورمیانه سال هاست در انزوا بوده، دنبال متحدین و دوست های منطقه ای در خاورمیانه می گرده تا از انزوا خارج بشه. با توجه به شناختی که من از قوم یهود و مخصوصاً صهیونیست دارم، آنها احتمالاً دنبال کوچ گسترده از منطقه اسرائیل و فلسطین اشغالی هستند زیرا آن منطقه گرم و خشک و کم وسعت و کویری، کفاف آینده قوم یهود را نمی دهد. قبل از مهاجرت یهودیان به دست بریتانیا به فلسطین و تشکیل کشور اسرائیل، آنها می خواستند وارد کشور آفریقایی روآندا شوند که این اتفاق نیفتاد. من احتمال می دهم اسرائیلی ها به دنبال سرزمینی خنک تر و سرسبزتر و وسیع تر از کشور کنونی خود می گردند و این ماجرا رو جمهوری آذربایجان جدی نگرفته. آنها می خواهند کشور جدید خود را با مهاجرت به آذربایجان تشکیل دهند. قوم یهود هر جا رفته آنجا را اشغال کرده. برای همین از مصر بیرون ریخته شدند. جمهوری آذربایجان شوروی هم مورد هجوم ارامنه از آناتولی واقع شد و ارامنه با اسکان در منطقه فعلی، کشور ارمنستان رو بنیان نهادند که این امر با خیانت عثمانی و انگلیس و روسیه انجام گرفت. درسته ارامنه حضور تاریخی در قفقاز داشتند ولی حضور آنها در زمان تشکیل و قبل از اون بسیار کمرنگ شده و به شرق عثمانی و ترکیه امروزی محدود شده بود.
    • NL ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      2 5
      ارامنه همیشه در قسمت های آناتولی شرقی و قفقاز جنوبی کم یا زیاد حضور داشتند و البته قفقاز جنوبی بجز گرجستان در دوره های بسیاری نام کشوری خاص نبوده بلکه آران و شروان و دوره هایی خانات باکو و ایروان نام داشت. آذربایجان همیشه نام سرزمین های جنوب رود ارس بوده.. چرندیاتی که پانترکها سر هم میکنند ارزش خنده هم ندارد چه رسد به بحث و بررسی
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      0 4
      دوکشورک جعلی و نژادپرست بایدنابودشوند
  • US ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    4 2
    همانطور که رژیم ایران نه تنها بر جنایان اشغالگران ارمنی چشم پوشی کرده بلکه به آنها کمک هم می کند آذربایجان هم دوست دارد با اسرائیل رابطه داشته باشد هیچ کس دیگر دروغهای رژیم ایران در حمایت از مردم فلسطین و مسلمانان را باور ندارد بلکه آنرا بهانه ای برای کمک به شبه نظامیان حزب اله و شبه نظامیان عراق و سوریه برای نفوذ و بی ثباتی آن کشورها و مسلمان کشی بهره برداری می کند اگر واقعا از مسلمانها حمایت می کرد چرا از مسلمانان های اویغور و آذربایجان و جاهای دیگر حمایت نمی کند
  • سعید IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    11 11
    وقتی ایران با ارمنستان که اشغالگر خاک آذربایجان و مسئول آوارگی بیش از یک و نیم میلیون نفر از مردم آذربایجانی قره باغ می باشد دارای روابط عالی است . چه دلیلی برای منع رابطه آذربایجان و اسرائیل وجود دارد.
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      3 5
      وقتی باکو راه غذا و دارو مردم آرتساخ رو بسته میبینیم که واقعا حق با ارمنستان بوده که برای حقاظت از مردمش اونجا رو اشغال کنه ... هر کشوری حق داره از فاشیزم علیه خودش دفاغ کنه
    • سید IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      1 3
      ای ول
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      2 5
      اشغالگرپان ترک های مریض هستند که گوشه از سرزمین ایران رو اشغال کردند.
  • حمید IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    13 9
    در نظر داشته باشید اقدام جمهوری آذربایجان برای افتتاح سفارت در اسراییل بعد از افتتاح کنسولگری ایران در زنگه زور انجام شد در واقع این رفتار کنش نبود بلکه واکنشی به رفتار غیر دوستانه تهران بود.
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      2 7
      ماله کشی هم عالمی دارد. افتتاح کنسولگری ایران و سیونیک ارمنستان واکنش توهمات کشور گشایی جمهوری باکو بود... جواب متوهم و فاشیست فقط یک سیلی است.
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      1 3
      بروقرص های اعصاب وروان خودت روبخور
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      0 4
      خجالت بکش نمک به حرام بودن هم حدو‌اندازه داره.شرم آورتااین حدسنگ دیگران روبرسرمیزنی
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    14 9
    تیتر جالبی زدید ! فکر میکردم اگر من جای آذربایجان بودم دنباله رو آنکارا بودم که مناطق اشغالی آذربایجان را آزاد کرد ؟ یا دنباله رو ایران که سی سال هیچ کاری نکرد و الان هم حمایت از ارمنستان جز سیاستش هست ؟؟ شما چطور ؟؟؟
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      2 9
      چه جالب! شما دنباله رو آنکارا هستید که شمال قبرس رو چهل ساله اشغال کرده؟!
  • ناشناس IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    6 13
    ترکها مزدور و نوکر صهیونیست ها هستن این کارشون جای تعجب نداره
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      2 5
      دقیقا پاینده ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس