لطیفی

پیشکسوت استقلال گفت: وقتی بازیکنی ۳۰ میلیارد تومان پول می‌گیرد دیگر فقط برای خودش نیست و نسبت به باشگاه و هوادارانش مسئولیت دارد، او حق این را ندارد در پارتی‌های شبانه شرکت کند.

به گزارش مشرق، علی لطیفی مهاجم سال‌های نه چندان دور استقلال حرف‌های مهم و جالبی بر زبان آورد. او از فساد در فوتبال پایه گفت، از بازیکنانی حرف زد که مسئولیت‌پذیر نیستند و به جای اینکه تمرکز خود را روی فوتبال بگذارند، در میهمانی شبانه شرکت می‌کنند.

در زیر مصاحبه او را می‌خوانید:

استقلال دو امتیاز مهم را در خانه از دست داد، نظر شما در این خصوص چیست؟

استقلال با دو مشکل بزرگ روبروست؛ اگر این تیم سال گذشته با فرهاد مجیدی به مقام قهرمانی رسید، ساختار دفاعی مطمئنی داشت. استقلال نه خوب بازی می‌کرد نه هجومی بود اما نتیجه‌گرا بود. در این فصل ریکاردو ساپینتو دنبال بازی هجومی است. شاید در برخی از بازی‌ها ۷۰ درصد صاحب توپ و میدان باشد اما این چه فایده‌ای دارد. برای فوتبال هجومی باید ابزار داشته باشید که ساپینتو دارد اما وقتی توپ را از دست می‌دهند برای گرفتن دوباره توپ و پرسینگ با مشکل روبرو هستند.

مشکل دیگر چیست؟

استقلال روی ضربات ایستگاهی مشکل دارد، بازیکنان این تیم در یارگیری با مشکل روبرو هستند، این تیم در خلق موقعیت ضعف دارد و البته وقتی موقعیت‌هایی نیز خلق می‌کنند کمتر گل ‌می‌زند. از وقتی کارلوس کی‌روش وارد فوتبال ما شد این چرخه شکل گفت.

او فوتبال دفاعی را در دستور کار قرار داد و همه مربیان چه در لیگ برتر، چه در لیگ آزادگان و چه در لیگ‌های پایین‌تر و حتی فوتبال پایه مربیان تحت تاثیر قرار گرفتند و بازی دفاعی الگوی آنها شد، هیچ کس اکنون از تماشای بازی‌های ایران لذت نمی‌برد، فوتبالی کسل‌کننده و بی‌روح که همه اول می‌خواهند گل نخورند.

از ضعف دفاع حرف زدید در حالی که مدافعان خوبی استقلال در اختیار دارد.

استقلال بر خلاف سال گذشته به حریفان راحت موقعیت می‌دهد، این فقط به ساختار خط دفاعی بر نمی‌گردد و مربوط به دفاع تیمی است، بازیکنان از خط جلو باید پریسینگ را به بهترین شکل ممکن انجام دهند، در زمان دفاع خطوط سه گانه باید یکدیگر را پوشش دهند، اگر پرس گروهی وجود نداشته باشد حریف به راحتی صاحب توپ شده و خلق موقعیت می‌کند.

همه کارشناسان از نبود یک هافبک طراح و خلاق حرف می‌زنند، بازیکنی که مهاجمان را در فضای گلسازی قرار می‌دهد.

استقلال باید در پشت مهاجمان بازیکنی را داشته باشد که مثل مجتبی جباری باشد، الان ما درباره داشته‌های استقلال حرف می‌زنیم نه نداشته‌هایش، آرش رضاوند در این فصل می‌توانست نقش شماره ۱۰ را به خوبی ایفا کند، او خیلی خوب در این فصل بازی کرد اما متاسفانه آسیب دید، البته باید یک موضوعی را بگویم.

نه در استقلال بلکه تمام تیم‌ها مشکل هافبک طراح و گلزن را دارند. فوتبال ما هافبکی مثل شاهرخ بیانی، مجید نامجو مطلق، محسن عاشوری، مرحوم سیروس قایقران، خداداد عزیزی، مجتبی جباری، محرم نوید کیا و یا در پست مهاجم بازیکنی همچون ناصر محمدحانی، حمید علیدوستی، علی دایی، فرشاد پیوس، اصغر مدیرروستا دیگر نداریم، همه اینها به خاطر ضعف و فساد در فوتبال پایه است، فوتبال پایه‌ای که مرده است.

می‌گویید فوتبال پایه مُرده است، این فوتبال پایه با فساد روبروست، چرا فساد شکل می‌گیرد؟

مدیران ما فوتبالی نیستند، وقتی بر مسند کار قرار می‌گیرند اطلاعی ندارند و مشاوران آنها می‌گویند فقط به تیم بزرگسالان توجه کن، مدیران ما با مربیان بزرگسالان قرارداد میلیاردی می‌بندند اما با مربیان تیم‌های پایه قرارداد ۲۰ میلیونی امضا می‌زنند و پول هم نمی‌دهند در نهایت برخی از مربیان مجبور می‌شوند به فساد روی آورده و بازیکنانی را جذب کنند که استعداد ندارد، برایتان مثال می‌زنم، در پایه‌ها بازیکنی استعداد ندارد اما چون پدرش پولدار است و چند صد میلیون پول داده است پسرش در ترکیب بازی می‌کند، این طور می‌شود که استعدادهای بی‌پول نابود می‌شوند.

راهکار از بین بردن این فساد چیست؟

فقط و فقط یک راهکار وجود دارد، اگر می‌خواهیم فوتبال ایران از فساد نجات پیدا می‌کند باید نهادهای امنیتی ورود کنند، اگر مربی فساد کرد رسانه‌ای و برای همیشه محروم و به زندان برود، اگر این طور شود کسی جرات نمی‌کند در فوتبال به فساد روی آورد.

در این سال‌ها به شما پیشنهادی شده است؟

به من جرات نمی‌کردند بگویند، چون می‌دانستند من با کسی شوخی ندارم و سریع مصاحبه و نام همه را اعلام می‌کنم. اگر خاطرتان باشد دو سال قبل در یکی از برنامه‌های تلویزیونی فوتبالی اعلام کردم در لیگ یک شرطبندی وجود دارد، اولین بار من از این فساد رونمایی کردم و بعد از مدتی دیگران هم آمدند و تمام حرف‌هایی که زده بودم را تایید کردند.

مثالی دارید؟

در تیمی مربیگری می‌کردم، روز جمعه بازی داشتیم، بیست‌و چهار ساعت قبل از این مسابقه چند نفر آمدند و به من گفتند، دو بازیکن تو شرطبندی می‌کنند، من زیر بار نرفتم و اعلام کردم محال است، می‌دانید چرا؟ برای اینکه خودم از این کارها نکرده بودم باورم نمی‌شد بازیکن من از این کارها بکند اما وقتی از تیمم رفتم حرف‌هایی زده شد که مُخم سوت کشید.

چه حرف‌هایی؟

با نشانه گفتند آقای ایکس در فلان بازی با تیم حریف بسته بود، وقتی فیلم بازی را می‌دیدید متوجه می‌شدید اشتباهاتی صورت گرفته بود که یک بچه ۱۰ ساله هم انجام نمی‌داد.

چه واکنشی به این خیانت انجام دادید؟

تنها واکنشی که می‌توانستم انجام دهم این بود که به برخی از مسوولان که دستی در آتش داشتند بگویم به اتفاقاتی مشکوک هستم و بهتر است به صورت ویژه نظارت کنید. این موضوع فقط در یک تیم نیست، به صورت ریشه‌ای باید درست شود.

برای ریشه ‌کن کردن این این فساد باید کار گروهی صورت بگیرد، با این حرف موافق هستید؟

دقیقا. یک نفر نمی‌تواند با فساد مبارزه کند، باید همه در این کار ورود کنند، باید دست به دست هم بدهند، باید فوتبال را شخم بزنند، فدراسیون فوتبال، هیات فوتبال استان‌ها، مدیران، مربیان و بازیکنان، نیروهای امنیتی، قوه قضاییه به صورت دسته‌جمعی می‌توانند فوتبال را از فساد نجات دهند.

به طور حتم از اتفاق حاشیه‌ای که صورت گرفته است باخبر شده‌اید، بازداشت چند بازیکن سرشناس در میهمانی شبانه!

یکی از مشکلاتی که ما با آن روبرو هستیم فرهنگ در فوتبال است. در اروپا از دوران نونهالی به بازیکن‌ها آموزش می‌دهند چگونه حرفه‌ای زندگی کنند، همه آموزش‌های لازم به آنها داده می‌شود، زیدان بازیکن اسطوره‌ای فوتبال در زمانی که بازی می‌کرد در مصاحبه‌ای ‌گفت من آرزو دارم ساعت ۲۲ پاریس را ببینم، اگر مسی در ۳۵ سالگی یک‌تنه آرژانتین را قهرمان جهان می‌کند به خاطر این است که خوب استراحت می‌کند، سالم زندگی می‌کند و حاشیه ندارد. یکی از همبازیان او درباره این فوق ستاره گفت وقتی ما مشغول تماشای تلویزیون بودیم مسی ساعت ۲۱:۳۰ به اتاقش می‌رفت و می‌خوابید. بازیکن ما چون آموزش ندیده است و حس مسئولیت‌پذیری ندارد به خودش اجازه می‌دهد به میهمانی شبانه رفته و بازداشت شود.

وقتی بازیکنی ۳۰ میلیارد پول می‌گیرد دیگر فقط برای خودش نیست و نسبت به باشگاه و هوادارانش مسولیت دارد، او حق این را ندارد رفتاری انجام دهد اعتبار باشگاهش زیر سوال برود. وقتی بازیکنی خوب استراحت نمی‌کند دچار افت می‌شود و نمی‌تواند برای تیمش مهره مثمر ثمری باشد، وقتی باشگاهی ۵۰۰ میلیارد هزینه می‌کند عدم آمادگی یک بازیکن می‌تواند منجر به از دست رفتن قهرمانی شود، باید با خاطیان برخورد قاطعی صورت بگیرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    3 0
    همین آقای لطیفی با ژست دفاع از معترضین (اغتشاشگران) از حضور در بحثهای کارشناسی تلویزیون انصراف داده چشم نداره ببینه یه بازیکن 30 میلیاردی برای همدردی و عزاداری بره پارتی مختلط و در حال انجام حرکات موزون چند پیک نجسی بریزه تو حلقومش تا در غم برعندازا شریک بشه
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      1 0
      آیا حکم حد شرب خمر حامد لک که 80 ضربه شلاق است اجرا شد؟
  • دلسوز IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    8 0
    تا وقتی که به افراد دون شان توجه می شود وضع بدتر از این می شود.
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    برده داری
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    1 0
    دوستان حواستون باشه این لطیفی هم تلویزیون رو تحریم کرده بود، یوقت دوباره پا نشه بیاد فوتبال برتر
  • ایزدی IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    حیف نیست پول ملت اینجوری حیف میل شود این 30 میلیارد تومان مشکل چند شرکت دانش بنیان که گره و مشکلات کشور حل می کنند، برطرف می کند حیف نیست واسه یا بازیکن ناحرفه ای صرف کنند دستمزد بیش از یک میلیارد تومان برای بازیکنان فوتبال زیادی هست
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    این ۳۰ م از کجا میاد
  • صبا FR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    1 0
    کریم بن زما مهره اصلی تیم ملی فرانسه تنها بخاطر شکایتی که از وی به خاطر یک مسئله اخلاقی شده بود و بعد از سالها هم تبرئه شد بخاطر همین امر سالها از تیم ملی این کشور حذف شد حالا شما جرئت داری در مورد مسائل غیر اخلاقی ثابت شده یکی از بازیکنان تیم ملی حرفی بزنید همین سایت مشرق شما را سانسور و حتی در مورد شما پرونده سازی خواهد کرد می گوید نه امتحانش مجانیست همین چند خط را هم مغز نخودی ها حذف خواهند کرد
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    ملت در فقر شما ۳۰ملیارد به بازیکن میدهید
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    بازیکنی که مشروبات الکلی میخورد را با تست های پزشکی اعلام نشده شناسایی کنید و با انها برخورد قانونی کنید
  • ح ر IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    حیف این پول ها ی ملت که دور ریخته می شود.
  • رضا IR ۰۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    قائدی و‌لک و‌مطهری عزاردارند ، بگذارید حداقل با شرکت در پارتی مختلط کمی از داغ عزاداری بکاهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس