بزرگداشت سالگرد شهادت سردار دل‌ها در تاجیکستان + تصاویر

مراسم بزرگداشت سومین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان برگزار شد.

به گزارش مشرق، مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» با حضور سفیر، اعضای سفارت، شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی تاجیک و حضور جمع قابل توجهی از ایرانیان مقیم در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان برگزار شد.

این مراسم با قرائت آیاتی نورانی از کلام‌الله مجید آغاز شد و سپس با دکلمه خوانی توسط تعدادی از دانش آموزان ادامه یافت و نماهنگ‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری درباره رشادت‌ها و قهرمانی‌های سردار قاسم سلیمانی و یارانش پخش شد.

در بخش دیگری از این مراسم، «محمدتقی صابری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در مورد ویژگی‌های شخصیتی آن شهید والامقام صحبت کرد.

وی گفت: نکته بسیار مهم و ارزشمند این است که رهبر معظم انقلاب در مورد سردار دل‌ها از عبارت «مکتب سلیمانی» استفاده کردند که دارای شاخص‌ها و ویژگی‌های خاصی است. طی این فرصت کوتاه سعی می‌کنیم تا به صورت اجمالی برخی از آنها را بیان نمایم. «نبوغ نظامی» یکی از این ویژگی‌های سردار شهید بود که با حضور مستمر در میدان رزم و آشنایی با زوایای مختلف و پیچیدگی‌های فراوان آن به دست آمده بود. سردار قهرمان دستکم سه میدان مهم رزم را تجربه کرد که یکی 8 سال میدان دفاع مقدس، دیگری میدان مبارزه با اشرار مسلح و سومی هم میدان فرامرزی در عراق و سوریه به منظور مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش و غیره بود که تحت حمایت‌های آمریکا و متحدانش قرار داشتند.

به گفته وی، «روحیه سلحشوری و جنگندگی» از دیگر ویژگی‌های سردار حاج قاسم سلیمانی بود. در نماهنگ‌هایی که در این مراسم پخش شد، به خوبی دیده می‌شد که ایشان در خط مقدم جنگ حضور پیدا می‌کرد و هیچ گونه ترسی به دل ایشان راه نمی‌یافت.

صابری ادامه داد: «روحیه شهادت طلبی» خاص این شهید بزرگوار بود و همواره از بارگاه خدای متعال طلب شهادت داشت و در نهایت دعای ایشان مستجاب شد و با دستور و به دست شقی‌ترین افراد به شهادت رسید.

سفیر کشورمان گفت: «اخلاص و پرهیز از ریا و خودنمایی» از دیگر ویژگی‌های ایشان بود. با سادگی تمام در مراسم و برنامه‌ها حضور می‌یافت و هیچ گاهی از مردم خود را جدا نمی‌دانست و هرگز هم اهل تظاهر نبود.

به گفته صابری، سردار سلیمانی «ارادت و تمسک به پیامبر (ص) و خاندان پاکش (ع)» را از عمق جان داشت و خدمت به خاندان پیامبر را افتخار بزرگی برای خود می‌دانست.

صابری اظهار داشت: «ولایت‌مداری» یکی دیگر از ویژگی‌های شهید بزرگوار بود و به رهبر و مقتدای خویش آنچنان عشق می‌ورزید که در قالب جملات قابل توصیف نیست. به عنوان یک افسر رشید لشکر اسلام همواره گوش به دستور و فرمان رهبر داشت و به معنای واقعی کلمه «مقلد» بود.

سفیر ایران در تاجیکستان ضمن تبیین سایر ویژگی‌های سردار شهید، از «تعبد و معنویت» ایشان یاد و تاکید کرد: افراد نزدیک به این شهید بزرگوار گواهی می‌دهند که ایشان علاوه بر واجبات به مستحبات هم توجه خاصی داشتند و از هر فرصتی برای تلاوت قرآن استفاده می‌کرد. مأنوس بودن سردار شهید با قرآن زبانزد بود. علاوه بر این مقید به تهجد و نماز شب بود.

«فرامرزی» بودن از دیگر ویژگی‌های ایشان بود و فرماندهی سپاه قدس فرصتی را فراهم کرد تا در فلسطین، لبنان، عراق و سوریه تجربیات جدیدی کسب کند و به لحاظ هوشمندی، توان ‌فرماندهی و مدیریتی به سرعت به یک چهره موثر تبدیل شود.

محمدتقی صابری «سخت‌کوشی و مجاهدت بدون وقفه»، «نظم و انضباط و دقت در امور»، «سرعت عمل و به هنگام بودن»، «بیان تأثیرگذار»، «علاقه به فرهنگ و هنر»، «روحیه انقلابی»، «اعتدال»، «سنجیدگی و تدبیر در امور»، «سادگی و صفا» و «مردمی بودن» را از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد سردار سلیمانی دانست و در مورد آنها صحبت کرد.

سفیر ایران در باره ساده زیستی سردار شهید، اظهار داشت: شهید سلیمانی با توجه به جایگاهی که داشت می‌توانست از راه مشروع امکاناتی را برای خود فراهم کند، اما زندگی ساده‌ای داشت و از تجملات و تشریفات بیزار بود. در حقیقت مردمی بود، عاشق مردم خود بود و به همین لحاظ هم مردم عاشق وی بودند. از این جاست که با گذشت 3 سال چون نام شهید سلیمانی برده شود، اشک از دیدگان مردم جاری می‌شود.

محمدتقی صابری بر این نکته تاکید کرد که پس از رحلت حضرت امام خمینی (ره) هیچ مراسمی را با این وسعت و حضور میلیونی جمعیت که در تشییع جنازه سردار شهید مشاهده کردیم، نداشتیم. خداوند مهر قاسم سلیمانی را نه تنها بر دل مردم ایران، بلکه بر دل مردم مختلف جهان جا کرده است. بسیاری از سفرا و دیپلمات‌های خارجی به محض شنیدن نام شهید سردار سلیمانی بر مظهر مبارزه با تررویسم بودن ایشان اعتراف می‌کنند.

وی همچنین این شهید بزرگوار را شخصیتی فراجناحی عنوان کرد و گفت که اظهار علاقه شخصیت‌ها و افراد بی‌شماری نسبت به ایشان فارغ از نگاه سیاسی، دلیل جایگاه استثنایی سردار سلیمانی است. به این دلیل بود که بیش از 20 میلیون نفر در مراسم تشییع جنازه ایشان حضور یافتند.

صابری در بخش پایانی سخنان خود، «علاقه خاص به جوانان»، «آرامش و طمأنینه»،‌ «خوش‌خویی»، «عشق به خانواده و تکریم والدین»، «درک عمیق از حقیقت دنیا و آخرت» و «توجه به اصل کمال طلبی» را نیز از ویژگی‌های برجسته سردار سلیمانی برشمرد و شخصیت ایشان را الگوی ایمان‌داری واقعی و صداقت به کشور و اسلام توصیف کرد.

وی تاکید کرد: دولت آمریکا در یک اقدام آشکار نقض قوانین بین المللی سردار سلیمانی را که به عنوان یک مقام رسمی به دعوت رسمی دولت عراق به این کشور سفر کرده بود، ترور و به شهادت رساند. گمان دشمن این بود که با رفتن سردار سلیمانی داستان تمام خواهد شد، فارغ از آن که امروز شهید سلیمانی از سردار سلیمانی موثرتر و کارسازتر است.

پخش چند کلیپ زیبا از رشادت‌های سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در میدان‌های نبرد علیه تروریسم و به خصوص داعش و همچنین مرثیه‌سرایی در وصف شهید قهرمان از بخش‌های پایانی این مراسم معنوی بود.

بزرگداشت سالگرد شهادت سردار دل‌ها در تاجیکستان +عکس

بزرگداشت سالگرد شهادت سردار دل‌ها در تاجیکستان +عکس

بزرگداشت سالگرد شهادت سردار دل‌ها در تاجیکستان +عکس

بزرگداشت سالگرد شهادت سردار دل‌ها در تاجیکستان +عکس

بزرگداشت سالگرد شهادت سردار دل‌ها در تاجیکستان +عکس

بزرگداشت سالگرد شهادت سردار دل‌ها در تاجیکستان +عکس

بزرگداشت سالگرد شهادت سردار دل‌ها در تاجیکستان +عکس

بزرگداشت سالگرد شهادت سردار دل‌ها در تاجیکستان +عکس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس