نمانیده عراقی: سازمان اطلاعات وقت، در ترور شهدای مقاومت نقش داشت

یک نماینده عراقی عضو ائتلاف فتح در سخنانی گفت که سازمان اطلاعات دولت مصطفی الکاظمی در جنایت ترور شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نقش داشت.

به گزارش مشرق، «علی ترکی الجمالی» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، امروز (سه شنبه) در مصاحبه‌ای از نقش سازمان اطلاعات این کشور در دولت مصطفی الکاظمی در ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانش سخن گفت.

الجمالی به وبگاه المعلومه گفت که جنایت آمریکا در حق «فرماندهان پیروزی» در خاک و حاکمیت عراق (فرودگاه بغداد) رخ داد که به طور معمول دارای پروتکل‌های امنیتی شدیدی است، به خصوص زمانی یک مهمان بزرگ و فرمانده نظامی در آن‌جا حضور می‌یابد و پیشفرض بر این است که سفر شهدای مقاومت با اشراف و اطلاع سازمان اطلاعات عراق صورت گرفته بود.

او افزود: «سازمان اطلاعات باید مسئولیت جنایت آمریکا در حق فرماندهان پیروزی را بر عهده بگیرد؛ به خصوص اینکه اطلاعات موثقی وجود دارد که از همکاری سازمان اطلاعات عراق با آمریکا و برخی شرکت‌های امنیتی وابسته به برخی شخصیت‌های عراقی حکایت دارد».

این نماینده عراقی تأکید کرد که جنایت فرودگاه بغداد با بی مسئولیتی و همراهی داخلی انجام گرفت و در خانه‌های امن برنامه‌ریزی شد.

در این راستا «جبار عوده المعموری» عضو ارشد چارچوب هماهنگی در عراق، شامگاه یکشنبه، در گفت‌وگو با پایگاه خبری «بغداد الیوم» اظهار داشت که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر پیشین عراق برای درخواست محافظت از خود به سفارت آمریکا در بغداد رفته است.

این عضو چارچوب هماهنگی در این باره گفت: «نخست‌وزیر سابق مصطفی الکاظمی همچنان به مقر سفارت آمریکا در بغداد رفت و آمد دارد و از آن‌ها می‌خواهد از او محافظت کنند؛ به‌ویژه آنکه تخلفات مالی و اداری بسیاری [در ارتباط با او] رصد شده است. طبق نتایج تحقیقات اولیه و به اضافه یک سری مسائل دیگر در ارتباط با امنیت ملی کشور، به‌زودی این تخلفات گریبانگیر او خواهد شد.»

جبار عوده المعموری همچنین اشاره کرد: «الکاظمی در حال حاضر بین عراق، لبنان و امارات در تردد است و پس از بازنشستگی‌اش امارات نزدیک‌ترین [مقصد] برای جابه‌جایی و زندگی برای اوست. آینده سیاسی او به پایان رسیده و اکنون یک مهره سوخته در عرصه کلی است.»

از سوی دیگر «محمد العکیلی» حقوقدان عراقی و از وکلای پرونده ترور سرداران مقاومت نیز به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: دولت الکاظمی در تعامل با این پرونده به صورت وسیع و عمدی، نسبت به آمریکایی‌ها اهمال‌ کرد. در زمان نخست‌وزیری او، دادگاه‌های عراقی رأی به بازداشت دونالد ترامپ دادند اما دولت او حتی یک اظهارنظر ساده در این خصوص هم نداشت؛ چه برسد به آنکه بخواهد این رأی را با اینترپل که برای چنین مواقعی ایجاد شده، در میان بگذارد. نه در جانب سیاسی و حقوقی و نه حتی در مواضع رسانه‌ای و اعلامی، هیچ‌گونه پیگیری و تلاشی از سوی دولت الکاظمی ندیدیم؛ حتی عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشین نیز لایحه و شکایتی در این خصوص به شورای امنیت سازمان ملل تحویل داده بود که در زمان الکاظمی آن هم پیگیری نشد و عملاً به حاشیه رفت‌. بسیار واضح بود که این اهمال‌کاری وسیع، دلایلی دارد و دولت الکاظمی در پرونده ترور سرداران مقاومت متهم است؛ به همین خاطر هیچ موضع مثبتی در خصوص این پرونده اتخاذ نکرد».

در این راستا «مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا نیز در ماه ژوئن در مصاحبه با شبکه سعودی العربیه در خصوص ترور سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس اشاره کرد که عناصری در سازمان اطلاعات عراق در این عملیات نقش داشته‌اند.

همان زمان «نصر الشمری» سخنگوی جنبش نجبای عراق نیز در سخنانی گفت: «جنایت فرودگاه بغداد علنا و با کمک یک سرویس امنیتی عراقی اجرا شد؛ اما من نمی‌خواهم سازمان اطلاعات عراق را به کلی مسئول این امر بدانم. شکی نیست که افرادی در این سرویس وجود دارند که به علت مشارکتشان در این جنایت مرتکب خیانت بزرگ شدند و باید طبق قوانین عراق محاکمه شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 15
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    32 1
    گور پدر هر چه منافقه حرامزاده هست، چه عرب و چه عجم.
  • IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    4 0
    تاخیانت نباشه دشمن غلطی نمیتونه بکنه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس