کد خبر 1452397
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
نخست‌وزیر عراق در سفر به واشنگتن به دنبال چیست؟

یک نماینده پارلمان عراق مهمترین محورهای سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر این کشور به واشنگتن را فاش کرد.

به گزارش مشرق، «محمد البلداوی» نماینده فراکسیون پارلمانی فتح، امروز (چهارشنبه، ۴ ژانویه) با اشاره به سفر قریب‌الوقوع «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق به آمریکا، مهمترین محورهای رایزنی‌های او در واشنگتن را فاش کرد.

وی در گفت‌وگو با وبگاه «المعلومه»، تصریح کرد: « در سفر محمد شیاع السودانی به واشنگتن، که هنوز زمان دقیق آن مشخص نشده، چند پرونده مهم مورد بحث قرار خواهد گرفت که مهمترین آنها رفع محدودیت‌ها علیه تعاملات تجاری عراق، تنظیم روابط سیاسی با واشنگتن و حضور نظامی آمریکا برای اجرای مصوبه سابق پارلمان عراق است».

البلداوی افزود: «درخواست برای دخالت ندادن عراق در درگیری‌های منطقه‌ای به دلیل اینکه طرف این درگیری‌ها نیست و نیز لغو محدودیت‌ها بر دارایی‌های عراق در ایالات متحده آمریکا از جمله دیگر پرونده‌های مورد بررسی در این سفر خواهد بود».

این نماینده عراقی تصریح کرد: «السودانی ممکن است همچنین موضوع لغو تحریم‌ها علیه شخصیت‌های حاضر در روند سیاسی را نیز در این سفر طرح کند».

قرار است، محمد شیاع السودانی طی روزهای آتی به ایالات متحده آمریکا سفر کند و این نخستین سفر او به واشنگتن از زمان تصدی پست نخست‌وزیری عراق است.

عراق در سال‌ ۲۰۰۸ دو توافق با آمریکا امضاء کرده است که توافق اول «صوفا» نام داشت و توافق دوم «چارچوب راهبردی» نام گرفت. توافق نخست با خروج نیروهای آمریکا در سال ۲۰۱۱ به پایان رسید؛ اما توافق دوم که توافقی بسیار گسترده است، تنها محدود به مسائل امنیتی نمی‌شود، بلکه طیف مهمی از مسائل سیاسی، دیپلماتیک، فرهنگی، آموزشی، محیط‌زیستی و... را در بر می‌گیرد و سقف زمانی مشخصی برای آن تعیین نشده است.

آمریکا در سال ۲۰۰۸ با هدف آنچه دفاع مشترک و تقویت امنیت و ثبات عراق خوانده شد، توافق چارچوب راهبردی را با بغداد امضاء کرد. دو طرف بر اساس این توافق ملزم شده‌اند در زمینه‌های امنیتی و دفاعی با یکدیگر همکاری داشته باشند.

طبق بندهای این توافق، «دو طرف اقدامات خود در جهت توسعه همکاری مستحکم در زمینه ساماندهی‌های دفاعی و امنیتی را ادامه خواهند داد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس