کد خبر 1452496
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۶
دوگانگی در تیتر رسانه‌های بیگانه

یک رسانه آمریکایی اعلام کرد، معاون رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از وزارت خارجه این کشور به وزارت انرژی باز می‌گردد.

به گزارش مشرق به نقل از تارنمای آکسیوس، سه مقام آمریکایی اعلام کردند که جرت بلانک، معاون رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، تیم ایران را در وزارت امور خارجه ترک می‌کند و به وزارت انرژی آمریکا بازمی گردد تا به فعالیت خود پیرامون سیاست هسته‌ای ادامه دهد.

تارنمای آمریکایی – صهیونیستی"اکسیوس" با ارتباط این موضوع به مذاکرات وین، مدعی شد که خروج بلانک از تیم رابرت مالی نشانه دیگری از اعتقاد دولت جو بایدن رییس جمهور آمریکا مبنی بر ممکن نبودن بازگشت به برجام در شرایط کنونی است.

آکسیوس ادعا کرد بلانک، معاون رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران و یکی از بازیگران کلیدی در مذاکرات غیرمستقیم با ایران بر سر بازگشت به برجام در دو سال گذشته بود.

این رسانه آمریکا در عین حال با نقض ادعای خود به نقل از یکی مقامات ارشد آمریکایی نوشت که بلانک، کارمند اداره ایمنی هسته‌ای وزارت انرژی آمریکا است و پس از نزدیک به دو سال همکاری با وزارت امور خارجه آمریکا، به محل خدمت پیشین خود باز می‌گردد و این یک انتقال عادی کارمندان دولتی است.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می‌۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، در نهایت در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می‌۲۰۱۹) شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به این که کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران، سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس