کشف خانه‌های منحصربه‌فرد ۵هزار ساله در عمان

آژانس خبری عمان اعلام کرد یک سکونتگاه ۵۰۰۰ ساله در حفاری‌های باستان‌شناسیِ سایتِ الغرین در شهرستان مضیبی عمان کشف شده که از جهت وسعت و مساحت ساختمان‌هایش کم‌نظیر است.

به گزارش مشرق، این سکونتگاه توسط تیمی از کارشناسانِ دانشگاه سلطان قابوس و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشف شد. بقایای فرهنگ‌های حفیت و ام‌النّارِ یافت‌شده در این سایت نشان می‌دهد قدمت این سکونتگاه به اوایل عصر برنز بازمی‌گردد.

ام‌النار (مادر آتش) یک فرهنگ عصر برنزی است که حدود ۲۰۰۰-۲۶۰۰ قبل از میلاد در ناحیه‌ی امارات متحده‌ی عربی و عمان شمالی وجود داشته است. این نام برگرفته از جزیره‌ای به همین نام در مجاورت شهر ابوظبی است که شواهد اولیه و یافته‌های منسوب به آن دوره را در اختیار محققان قرار داده است.

کشف خانه‌های منحصربه‌فرد ۵هزار ساله در عمان

بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۵۰۰ قبل از میلاد، این جزیره‌ی کوچک، خواستگاه یک سکونتگاه نسبتاً بزرگ بود که نقش فعالی در تجارت منطقه‌ای ایفا می‌کرد. مصنوعات بجامانده از این سکونتگاه نشان می‌دهد که مردمان این جزیره با تمدن‌های دوری مانند بین‌النهرین باستانی (عراق کنونی) و تمدن دره سند (پاکستان و هند امروزی) تجارت داشتند.

سرپرست تیم حفاری، دکتر ناصر سیدالجهوری استاد بخش باستان‌شناسیِ کالج هنر و علوم اجتماعی سلطان قابوس بود. این تیم متشکل از دکتر خالد داگلاس و دکتر محمد حسین بود.

کشف خانه‌های منحصربه‌فرد ۵هزار ساله در عمان

سکونتگاهِ سایت الغرین طرح خاصی دارد و شامل یک ساختار برج‌مانند، خانه‌های چند اتاقه در پیرامون آن، گورستانی با گورهای دسته‌جمعی و ویرانه‌های ساختارهای دیگر می‌شود. سکونتگاه الغرین به واسطه ساختمان‌های بزرگی که دارد ممتاز است. هر یک این ساختمان‌ها ۶۰۰ مترمربع است.

این سکونتگاه به غیر از سبک‌های استثنایی معماری، به واسطه فعالیت‌های انسانی گوناگون از قبیل کشاورزی، دام‌پروری، ذوب مس و تبادلات تجاری، در گذشته نقش مهمی در منطقه، به ویژه میان جوامع ساحلی داشته است.

کشف خانه‌های منحصربه‌فرد ۵هزار ساله در عمان

منبع: برترین ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کلیم IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    3 7
    البته تو ایران سکونتگاه "شهری یئری" در آذربایجان با 13000 سال قدمت کشف شده و به لطف مسئولین خدوم و وظیفه شناس تنها در عرض 30 سال از زمان کشفشون، 80 درصد تخریب شدن.... البته این تخریب چیزی از ارزش های مسئولا و آثار ملی و باستانی ما کم نمی کنه.
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
      2 0
      قدمت 13000 سال را از کجا متوجه شدن؟ معمولا قدمت رو از روی ابزارها و ساختارهای سازه ها و تناسب بندی آن با اعصار تمدنی بشری، حدس می زنند، این 13000 سال رو شما با مفایسه کدوم دوره تمدنی بدست آوردید؟
  • اسرحدون IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    0 1
    خدایا شکرت ک همه چیو به نوادگان سام دادی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس