1

برای آنکه شکست ۴ شبکه آشوب سازی را بهتر درک کنیم، باید اخبار منطقه را کنار یکدیگر قرارداده و به پیام جدید برجامی آمریکا با دقت نگاه کرد!

سرویس سیاست مشرق- وزارت خزانه‌داری آمریکا در دور جدیدی از اقدامات ضد ایرانی با انتشار یک بیانیه ۶ فرد مرتبط با صنایع هوایی را تحریم کرده است، در این بیانیه اعلام‌شده است که این افراد و شرکت‌ها که جزو نهادهای کلیدی سازنده پهپادهای ایرانی است را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. اعمال تحریم‌های جدید در حالی از سوی آمریکایی‌ها اعلام‌شده است که پیش از آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آن کشور اعلام کرده است که فشار حداکثری روی ایران بی‌فایده بوده و تحریم اثربخشی اولیه خود را ازدست‌داده است.

اگر این اعتراف از سوی مقامات کاخ سفید را به‌عنوان پیش‌فرض شکست پروژه فشار حداکثری در نظر گرفته شود، باید برای اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا دلایل دیگری پیدا کرد! اواخر هفته گذشته روزنامه وال‌استریت ژورنال که اخبار محرمانه امنیتی را به‌صورت پراکنده منتشر می‌کند در یک گزارش ویژه نوشت که بعد از چند ماه اختلافات سیاسی میان عربستان سعودی و آمریکا این دو کشور با یکدیگر به تفاهم رسیده‌اند.

در این گزارش آمده بود که دولت بایدن در واکنش به مسئله کاهش تولید نفت، تهدید سعودی‌ها را متوقف کرده است. در مهم‌ترین بخش از این گزارش روایتی از همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی میان ریاض و واشنگتن را شرح داده و نوشته است که اخیراً طرفین حتی همکاری امنیتی و اطلاعاتی خود را برای کشیدن ترمز ایران در منطقه تقویت کرده‌اند.

در حالی همکاری امنیتی میان آمریکا و سعودی افزایش‌یافته که پیش‌ازاین عربستان سعی کرده بود نارضایتی خود از سیاست‌های بایدن را با طرح گفتگوی مستقیم با ایران و نیز همکاری نفتی با روس‌ها نشان دهد. در آن روزها با افزایش دامنه جنگ در اوکراین بایدن با سفر به ریاض سعی کرده بود تا موازنه انرژی را برقرار کرده تا غرب را از عوارض زمستان سخت نجات دهد؛ اما پاسخ محمد بن سلمان به درخواست رئیس‌جمهور آمریکا یک نه قاطع بود.

ولیعهد عربستان به رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود که ریاض توانایی تولید بیشتر نفت در آرامکو را نداشته و اگر بایدن نفت بیشتری می‌خواهد باید امتیازات بالاتری به سعودی بدهد! یکی از این پیش‌شرط‌ها ادامه سیاست‌ها ضد ایرانی ترامپ از سوی بایدن در منطقه بود. پرنس سعودی به آمریکایی‌ها یادآور شده بود که حزب دموکرات باید بین برجام ایرانی و نفت سعودی یک گزینه را انتخاب کند. باوجوداینکه بایدن در ابتدا با خواسته سعودی‌ها مخالفت کرده بود، اما مدتی بعد در سیاست‌گذاری‌های خود تجدیدنظر کرده و با اعلام مرگ برجام در یک نشست انتخاباتی دست دوستی به‌جانب ریاض دراز کرده این نقطه شرح همان دورانی است که همکاری‌های امنیتی میان عربستان و آمریکا دوباره شکل جدی‌تری به خود گرفت.

دیوید ایگناتیوس تحلیل‌گر ارشد روزنامه واشنگتن‌پست روایت جالب‌توجهی از وضعیت آمریکا و عربستان در آن روزها ارائه داده و در یادداشتی نوشته است:

از جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن خواستم تا یک «ارزیابی خالص» از موضع دولت بایدن در عرصه سیاست خارجی ارائه دهد. جای تعجبی نداشت که ارزیابی او مثبت بود. او فکر می‌کند بایدن به اهداف اساسی‌ای که در زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۲۱ تعیین کرده بود دست خواهد یافت. بخش جالب پاسخ سالیوان این بود که او چگونه الگوی جدید سیاست را توصیف کرد، جهانی که در آن ساختار جهانی پس از ۱۹۴۵ میلادی به‌سرعت در حال تغییر است. آنچه در حال حاضر اهمیت دارد سیال بودن و سازگاری است، زیرا ایالات‌متحده به دنبال همکاری با قدرت‌های میانی بی‌شکلـ علاوه بر متحدان سنتی خود هست.

چشم بایدن در ایران کور خواهد شد؟ / اعلام شکست اغتشاشات از سوی چهار سرویس جاسوسی!

البته تنها «سیال بودن» و اعمال رفتار پراگماتیستی در سیاست خارجه دموکرات‌ها باعث رجوع مجدد کاخ سفید به‌سوی ریاض نبوده است؛ این اتفاق یک کاتالیزور مهم نیز داشته است! هم‌زمان با بحران انرژی در غرب برخی اغتشاشات محله محور با سازمان‌دهی سیا و موساد باعث شد تا بایدن روی اسب آشوب‌ها در ایران شرط‌بندی کرده بود. تحلیل استراتژیست‌های امنیت ملی آمریکا آن بود که واشنگتن به ارزیابی خالصی از وضعیت موجود رسیده و نقاط قوت و ضعف رقیبان و حریفانش را به‌خوبی شناسایی کرده است؛ درجایی که آمریکا قدرت کمتری برای وادار ساختن بازیگران به حصول نتایج دلخواه واشنگتن دارد به‌منظور دستیابی به اهداف خود نیازمند استراتژی بهتری می‌باشد. اصطلاح «ارزیابی خالص» ازجمله واژه‌هایی بود که در جنگ سرد از آن استفاده‌شده و حالا بار دیگر توسط آمریکایی‌ها مورد بهره‌برداری قرارگرفته بود.

این ارزیابی خالص همان بندی از تجدیدنظر آمریکا در سیاست خارجه آمریکا بود که هیلاری کلینتون آن را به‌صراحت شرح داده است. وزیر خارجه سابق آمریکا در حاشیه اغتشاشات در ایران گفته بود که این کشور فعلاً نباید با ایران بر سر هیچ‌چیزی، ازجمله توافق هسته‌ای مذاکره کند. او البته جمله عجیبی نیز بر سر زبان آورده و مدعی شده بود که آمریکا نباید چشم‌هایش در ایران را از دست بدهد!

در آن زمان این سؤال پدید آمد که منظور از چشم آمریکایی‌ها در ایران چه چیزی است؟ برخی معتقد بودند که منظور از چشم آمریکا همان شبکه جاسوسی و متخاصم در ایران است، برخی دیگر اشاره به لیدرهای اغتشاشات داشته اما گروه سوم معتقد بودند که منظور آمریکا از چشم بایدن در ایران اعمال سیاست‌هایی است که باعث می‌شود همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با آژانس کاهش یابد. به نظر می‌رسد گزینه سوم از دو عامل دیگر به واقعیت نزدیک‌تر باشد، زیرا پس از ۱۰۰ روز عملیات شبانه‌روزی سرویس‌های اطلاعاتی متخاصم عملاً منفذی برای نفوذ به ایران از جانب آن‌ها باز نشده و فراخوان‌های سریالی لیدرها نیز با بی‌توجهی اجتماعی روبه‌رو شده است، ازاین‌روی چشم آمریکا در تهران همان دوربین‌های نظارتی آژانس است که این روزها با اعمال سیاست‌های ضد ایرانی ممکن است کور شود.

فارین افرز در یک مقاله جالب با عنوان «پایان دوران اعمال تحریم‌ها» نوشته است:

دوره طلایی استفاده آمریکا از حربه تحریم‌ها بتدریج رو به پایان است چون رقبای واشنگتن در حال روئین تن شدن در مقابل تحریمها هستند. توسل مکرر واشنگتن به حربه تحریم طی سالهای گذشته و زیاد شدن تدریجی کشورهای هدف تحریم(از جمله روسیه و چین) بتدریج باعث اتخاذ تدابیر مناسب در دنیا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و در نتیجه بی اثر شدن تدریجی چنین سیاستی خواهد شد.

اعمال سیاست‌های تحریمی از جانب آمریکایی‌ها در طول یک ماه گذشته نیز این شواهد را تائید کرده است. واقعیت آن است که اجرای همکاری‌های امنیتی جدید میان بایدن و سعودی‌ها با مشارکت عناصر تروریستی رژیم موقت صهیونیستی نه‌تنها آورده‌ای برای شبکه اغتشاشات نداشته است، بلکه مؤلفه تهدید را روی شاهرگ حیاتی عناصر آشوب در خارج از کشور قرار داده است.

این شکست امنیتی در سطحی است که اخیراً در یک جلسه چهارجانبه میان مسئولان رده‌بالای سرویس‌های جاسوسی خارجی در یک کشور در حاشیه خلیج‌فارس یکی از اعضا اعلام کرده است که اطلاعات آمریکایی‌ها از سطح اغتشاشات در ایران غلط بوده و حالا هر حرکتی علیه ایران می‌توان تبدیل به یک خطر امنیتی علیه کشورهای همکار با آشوب‌ها شود!

چشم بایدن در ایران کور خواهد شد؟ / اعلام شکست اغتشاشات از سوی چهار سرویس جاسوسی!

در این جلسه یکی از مقامات امنیتی کشورهای اطراف ایران خطاب به مقام غربی می‌گوید مگر نمی‌گفتید با شروع اعتراضات جمعیت میلیونی به خیابان‌های تهران می‌آیند؟ پس چرا نیامدند و ما فقط وارد صحنه شدیم والان نگران هستیم که ایران اقدامات ما را تلافی کند. وضعیت عوامل اصلی اغتشاشات پس از پایان آن جالب‌توجه است. سازمان سیا کور شده است، موساد ۶ افسر خود را کشته است، رژیم سعودی بار دیگر به تنظیمات کارخانه بازگشته و ماشین اعدام را به راه انداخته است و اردنی‌ها نیز درگیر اعتراضات تنیجیری هستند، برای آنکه شکست ۴ شبکه آشوب سازی را بهتر درک کنیم، باید اخبار منطقه را کنار یکدیگر قرارداده و به پیام جدید برجامی آمریکا با دقت نگاه کرد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 1
    همیشه نمیتونه حکومت کنه
  • سید IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    29 2
    حماقت رؤسای جمهور اخیر یانکیستان سبب شد یوغ برجام ننگین که با زیرکی اوباما در مقابل حماقت دولت حسنک وزیر به گردن کشورمان بسته شده بود، به دست همان یانکی ها باز شود و غول ایران از چراغ جادو آزاد شود! بعید است دیگربار ایرانیان دولتی به حماقت دولت حسنک وزیر برگزینند تا غربی ها بتوانند با ترفندی دوباره ایران را در چراغ جادو محبوس کنند!!!
  • هوشنگ IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    8 2
    دلار را مثل زنجیر کلفتی بر گردن شما انداختند تا زمانی که این زنجیر را پاره نکنی مشکلات شما کم نمی شود بیشتر می شود کارشناسان اقتصاد منظورم را می فهمند چطوری ایرانی ؟ خوش می گذره ؟
  • مهدی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    8 2
    ملت خودشو کور کرد؟
    • IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      7 4
      کی میخواید از طرف خودتون صحبت کنید. ملت با اغتشاشگران نیستند
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      4 1
      اینها ملت ندارند عزیزم یه مشته متجاوزورشکسته وضدهم هستند
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    3 1
    آنها تحریم می کنند شما دنبال مذاکره و بتن ریزی هستید در این 20 سال
  • سعید IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 1
    بسیار عالی
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    12 3
    سردار فاتح، ژنرال سلیمانی کبیر بالاخره بعد از قرن ها توانست کریدور باستانیِ ایرانیِ (ایران-عراق_سوریه_اروپا) و کوریدور باستانی ایرانی (ایران_عراق_سوریه_افریقا) را احیا و به امپراطوری بزرگ و قدرتمند ایران بازگرداند.
  • ناشناس ۵ IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    3 7
    بالاخره نفهمیدیم از نظر شما برجام خوبه یا بد ؟ تکلیفتون با خودتون مشخص کنید خیلی خوبه .
    • NL ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      5 1
      بایستی مذاکرات برجامی را ادامه داد ولی هیچگاه به مرحله اجرایی نرساند و اقتصاد را هم بدون برجام سر و سامان داد
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    9 1
    در تاریخ خواهند نوشت امپراطوری ایران در جنگ نابرابر با باقیمانده روم باستان (امریکا، ناتو) باز هم شکست نخورد. _ امپراطوری علوی‌ حسینی مهدوی ایران مبارک مردم صبورش باشد.
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    2 5
    نترس دفعه دیگه
  • یاسر DE ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    6 0
    برجام شهریور امسال ازسوی غربیها عملا ازدستورکارخارج شد. اتفاقات سرنوشت سازی خواهیم داشت
  • US ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    4 10
    جرات داريد يك بازي فوتبال رو با تماشاچي كنيد؟!
    • محسن IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      5 2
      ۳۵ روز دیگه یعنی ۲۲ بهمن جوابت رو میگیری
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      5 1
      یکی از شباهت‌های ویروس کرونا و اغتشاشگر اینه که هر دو باعث بدون تماشاگر شدن بازی‌های فوتبال شدن.
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      6 2
      که چهارتا بیشعور مثل تو بازی رو به گند بکشن
    • رسول IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      2 2
      شما هنرتان در فحاشی و آتش افروزی است ، آیا تا کنون از مخالفان ج.ا.ا در ضمینه سازندگی هنری دیده‌اید؟ هرجا حضور دارید بجز نفرت پراکنی و تخریب و آتش‌سوزی و فحاشی ، هنری از خود نشان داده اید که برای سرزمین ایران آبادانی و امنیت و یک پارچگی بوجود آورد ؟؟ شخصیت روانی و اجتماعی مخالفان ج.ا.ا در حجمه و فحاشی به غیر هم فکرانشان گویای تفکر آنها در مملکت داری و هدایت ‌جامعه میباشد،، اگر هنری در خود می‌بینید بهتر است صرف آبادانی ایران کنید، نه بر اندازی حاکمیت سیاسی حتی به قیمت تخریب مولفه های قدرت افزایی یک سرزمین.
    • بهلول IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      2 0
      ترسمان را در عین الاسد به آزمایش گذاشتیم
  • علی افصحی IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    25 0
    خداوند در قرآن مجید آیه چهل و چهار و پنج سوره قلم می فرماید « سنستدرجهم من حیث لا یعلمون و املی لهم ان کیدی متین» ما آن ها را تدریجا به سمت هلاکت برده از مسیری که هرگز قدرت درک آن را ندا رند و به آن ها مهلت می دهیم چرا که عملیات به تور انداختن جانیان استوار و همه جانبه است. غرب وحشی به سرکردگی شیطان بزرگ امریکا پس از همه خباثت های خود این بار ترکیبی ترین ، خشن ترین و عریان ترین فتنه را کلید زده و به زعم خود فتنه ای بود که کار نظام اسلامی را یکطرفه می کرد بنابراین صبر از کف داده و از همان اول با حمایت همه جانبه خود را از ارذل و اوباش و گروهک های تروریستی و تجزیه طلب اعلام و همه امکانات رسانه ای و فضای مجازی خود را در اختیار آن ها گذاشته و حتی وحشیانه ترین صحنه های جنایی اراذل را در رسانه ها پخش کردند، و نیز همه ظاهر سازی های خود با سلاح دروغین دیپلماسی و نیز برجام نافرجام را از اولویت خارج کردند به این امید که موج انسانی در خیابان را ه افتاده و شبه انقلابی راه بیندازند! در این زمینه از چند کشور مرتجع نیز بهره گرفتند !کشورهایی که گرفتار شدند!چرا؟ چون در برابر این همه «کید»، کید متین الهی بود که توسط امام خامنه‌ای ولی فقیه خردمند مان به اجرا گذاشته شد. با این طرح و برنامه مقابله ای الهی همان روزهای اول مردم فتنه را شناخته و دشمن فقط اراذل و اوباش و فواحش و تروریست ها را توانست با پرداخت مواجب سنگین به میدان آورد و همین کار سربه گونی کردن سرنگونی طلبان را بسیار تسهیل کرد و در نتیجه به تدریج ترک دیوار فتنه ظاهر شده و در نهایت اراذل و تیم های ترور و ویرانگر و..زیر آوار این دیوار سرکوب شدند و اینک شاهد مجازات های سنگین آن اراذل و اوباش بوده و در خارج از کشور نیز رسانه های مزدور دچار یاوه پرت و پلا گویی شده و چشمان ناظر غرب وحشی و آمریکا نیز کاملا کور شده است.این است که باید برای سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات غرایی بفرستیم که ایشان هدایت فرمودند تا فتنه ترکیبی ضد خود عمل کند. الحمد لله.
  • حسن IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    7 3
    حالا دست ایران پراست ودشمن شکست سختی خورد وشبکه های جاسوسی ومزدورشان همه شناسایی ودستگیر شدند.باید حالا وقت انتقام از آل سعود عنترنشنال وعمال آنها درمنطقه ودنیاست.ازاین به بعد التماس عمان میکنندکه از ایران بخواهد.
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    5 1
    بایدن بیشتر بدرد سیرک میخوره
  • محسن IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    4 11
    بر اساس این دست تحلیلها که سالهاست تکرار میشود الان واقعا باید کاخ سفید حسینیه شده باشد، همین چند ماه پیش با شروع‌جنگ روسیه و اوکراین گفتید اروپا بیچاره شد، ولی خبری نشد برعکس تو کشور خودمون قیمت ارز ۳۰ درصد بالا رفت، ۱۰۰ روز اغتشاش رو پشت سر گذاشتیم، بی حجابی بیشتر شد و .... این توهم بد چیزیه
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      4 1
      متوهم اونیه که هر هفته داره وعدهٔ سقط نظام رو می‌ده. البته این توهم مزمن چهل و چند ساله است که الان دوباره بدجوری عود کرده. ولی به امید حق علیه باطل، این متوهم ها هم به اون متوهم هایی که خوراک مار و مور شدن، می‌پیوندند.
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    3 0
    فقط می دونم الان زمان پاسخ قاطع و تلافی جویانه به کسانی ست که این اغتشاشات رو مدیریت کرده و هزینه مالی اون رو تامین کردند. مشخصاً سعودی ها و اماراتی ها و باکویی ها و غیره. اقلا یکی دو تا سیلی بزنید. حوثی ها هم که ماشاءالله در طول دوره مبارزه شون به اندازه این دو سه ماه آرام و ساکت نبودند!!! واقعاً جای تعجب و سؤاله!!!
    • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      0 1
      حوثى هاى عزيز ايران رو دور زدند چه دور زدنى ! ايرانى جماعت دستش نمك نداره ، يه كم صبر داشته باش تا عجائب ها ببينى
  • فرهاد IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    2 3
    هیچ قدرتی توان مقابله با نظام مقدس ج.ا ایران و مردم انقلابی را ندارد.
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    1 1
    بانک های خصوصی تعطیل شوند یا ادغام در بانک های دولتی شود وزارت بازرسی تشکیل شود و یا بازرسی ادارات و اصناف مستقل از آن اداره وصنف باشد
  • علی IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    4 1
    زنگ تفریح کشورهای حامی اغتشاشات اعم از غربی عربی عبری تمام شده حالا وقت حساب هست باید هزینه این اغتشاشات را حامیان اغتشاش گران بپردازند همانطوری که گروهکهای ضد انقلاب در اقلیم کردستان تنبیه شدند ولی اینها به روشی دیگر اما اصل تنبیه سرجایش باقی است جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده بود دوران بزن در رو تمام شده است یکی بزنید ده تا میخورید
  • حسن IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    0 2
    طبق این تحلیل که آمریکا به عربستان قول داده ترمز ایران را بکشد.باید گفت حضور رییس جمهور چین در عربستان وصدور بیانیه ضد ایرانی وبستن قرار داهای بزرگ هم باچراغ سبز آمریکا بوده است.پس هوشیاری می طلبد
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    2 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • سامان صدری IR ۰۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    0 0
    صحنه های اغتشاشات اخیر نشان داد که تحلیل های سابق کیهان مخصوصا آقای شریعتمداری در خصوص اصلاح طلبان و نقش مرموز آنها در منحرف کردن مسیر انقلاب اسلامی ایران ،توهم نبود و آنها از ابتدای انقلاب با نفوذ در جایگاه های مختلف انقلاب اسلامی! در صدد دمکراتیزه!! نمودن آن مطابق تئوری های غربگرایانه! خویش بوده اند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس