کد خبر 1453741
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
شناسایی منشا ریزگردهای تهران

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: بر اساس مطالعات انجام شده سهم اصلی گرد و غبار در شهر تهران، با منشأ خارجی و بین ۳۰ تا ۴۰ درصد آن منشأ داخلی بوده است.

به گزارش مشرق، محمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در سال ۱۳۷۲ با وظیفه سنجش آلودگی هوا و صوت تأسیس شد و در این دو حوزه وظیفه پایش، سنجش و تحلیل دارد و وظیفه‌ای بابت مدیریت آلودگی هوا ندارد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خاطرنشان کرد: ۲۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در مناطق ۲۲ گانه داریم و ۳۶ ایستگاه آلودگی سنجش آلودگی صوت در شهر تهران داریم و ۱۸ نمایشگر که وضعیت آلودگی هوای تهران را ارائه می‌کند.

وی اظهار کرد: در همه موضوعات مطالعاتی، شرکت کنترل کیفی هوا در شهرداری تهران و در کشور بی‌نظیر است و همتایی ندارد؛ چرا که بسیاری از موضوعاتی که در حوزه آلودگی هوا شکل گرفته شروع کننده آن این شرکت بوده است.

قمی در ادامه عنوان کرد: منابع آلاینده به دو بخش ثابت و متحرک تقسیم می‌شود و بر همین اساس مطالعات سیاهه انتشار صورت گرفته است و بخشی آلاینده‌های گازی و بخشی ذرات معلق است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: دو دست آلاینده گازی و ذرات معلق داریم و آنچه که بیشترین تأثیر منفی را بر سلامت افراد می‌گذارد ذرات معلق است و منشأ این ذرات معلق با سهم‌ها و جزئیات به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه سازمان هواشناسی بر اساس قانون مکلف است مدل پیش بینی آلودگی هوا را پیاده سازی کند، گفت: غیر از مدلی که در شرکت کنترل کیفیت هوا پیاده سازی کردیم تاکنون چنین مدلی در کشور پیاده سازی و اجرا نشده است.

قمی گفت: با توجه به اتفاقاتی که از انتهای سال گذشته و ابتدای امسال رخ داد و بروز پدیده ریزگردها که سبب تعطیلی شهر تهران شد و باعث افزایش شاخص آلودگی هوای تهران شد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده سهم اصلی گرد و غبار در شهر تهران، با منشأ خارج بوده است و بین ۳۰ تا ۴۰ درصد آن منشأ داخلی بوده است.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در کشور موضوع تحلیل تصاویر ماهواره‌ای را در دستور کار قرار دادیم و در کمیته اضطرار آلودگی هوا ارائه کردیم، اظهار کرد: اولین نکته در خصوص معضل آلودگی هوا این است که این معضل غیرقابل حل نیست و سایر کشورهای پیشرفته دنیا نیز دچار آن شدند و برون رفت از این معضل را در دهه‌های گذشته پیدا کردند.

قمی تصریح کرد: راهکارهای معضل آلودگی هوا شناخته شده و نیاز به شناسایی راهکار جدید ندارد اما با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی این راهکارها را باید در بستر تکنولوژی روز آورد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه چین طی ۱۵ سال با راهکارهای شناسایی شده موفق شد این معضل را حل کند، گفت: نباید موضوع آلودگی هوا را سیاسی کرد و باید با اراده سیاسی به دور از سیاست زدگی موضوع را پیگیری کرد. اینکه بابت اغراض سیاسی به شهرداری تهران حمله کنند، آدرس غلط دادن است.

وی عنوان کرد: در قانون هوای پاک بر اساس آمارهای دیوان محاسبات و سازمان بازرسی، تمامی دستگاه‌های مسئول شناخته شده هستند اما عمده مسئولیت‌ها در ید دستگاه‌های اجرایی دولتی است و نامی از شهرداری تهران در قانون هوای پاک برده نشده است.

قمی در ادامه گفت: در حال حاضر قانون سیاسی هوای ناپاک شکل گرفته و انگار شهرداری تهران تبدیل به دولت اجرایی شده که این آدرس غلط دادن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس