کد خبر 1454298
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
گپی با رئیس دانشگاه شریف از روزهای اغتشاش/ می‌خواهیم دانشگاه خانه دوم دانشجویان باشد

رئیس دانشگاه صنعتی شریف از روزهای اغتشاشات در دانشگاه، نحوه برخورد با دانشجویان خاطی، تمرکز رسانه‌های بیگانه بر روی دانشجویان، اساتید و مسوولان دانشگاه شریف و نحوه جذب اساتید این دانشگاه می‌گوید.

به گزارش مشرق، آتشی که در چند ماه گذشته از سوی رسانه‌های بیگانه در کشور روشن شده بود، خاموش شد و روسیاهی‌اش به ذغال ماند.

از قشر عادی جامعه که بگذریم، برخی دانشجویان نیز تحت تاثیر شانتاژکاری رسانه‌های بیگانه قرار گرفته و هیزمی بر آتش دشمن ریختند، در این میان برخی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که همه از آن‌ها به عنوان استعدادهای برتر کشور یاد می‌کنند نیز حضور داشتند و به نوعی می‌توان گفت شگفتی رقم زدند چرا که اعتراض خود را در تجمعی با شعارهای رکیک که اصلا قابل انتظار مردم ایران از استعدادهای کشور نبود اعلام کردند، در حالیکه حداقل از افراد برتر کشور انتظار می‌رود اگر انتقاد یا حتی اعتراضی دارند به شکل صحیح تر مطرح کنند نه اینکه تحت تاثیر رسانه‌های بیگانه قرار گرفته و تحریک شوند و به جای اینکه افتخار یک ملت باشند لکه ننگی بر ساحت دانشگاه بیندازند.

حتی تعدادی از دانشجویان با حمله به سلف سرویس دانشگاه، درها و پنجره‌های سالن غذاخوری را شکستند و با مسوولان حراست دانشگاه درگیر شدند.

تمام این‌ها گذشت اما بنا به گفته ریاست دانشگاه به سختی گذشت؛ بخصوص برای مسوولان دانشگاه که از طرفی مسوول حفاظت از دانشگاه و فرزندان ملت هستند و از طرف دیگر دلشان می‌خواهد با جوانان فریب خورده نیز با رحمانیت رفتار کنند.

درباره این موضوعات با رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت‌وگویی انجام دادیم.

در گفت‌وگو با رئیس دانشگاه صنعتی شریف از روزهای اغتشاشات در دانشگاه شریف، نحوه برخورد با دانشجویان خاطی، تمرکز رسانه‌های بیگانه بر روی دانشجویان، اساتید و مسوولان دانشگاه شریف و نحوه جذب اساتید این دانشگاه می‌شنوید.

* ارائه راه حل وقتی خارج از گود باشی راحت است

تابستان امسال از برنامه‌هایی که برای پیشرفت دانشگاه صنعتی شریف داشتید، صحبت کردید، چه شد که چند ماه بعد اغتشاشات به محبوب‌ترین دانشگاه کشور رسید؟

روزگار به نحوی است که باید برنامه ۱۰۰ ساله، ۱۰ ساله و حتی یک ساله داشته باشی اما ممکن است خودت به اجرای آن نرسی، یعنی باید چنان زندگی کنی که گویا ۱۰۰ سال زنده هستی و در همین حین چنان زندگی کنی که شاید یک سال بعد هم نباشی.

روزگار به این شکل است که برنامه‌ریزی می‌کنیم، مشورت می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم ولی بعدها افرادی می‌گویند اگر من بودم فلان کار را می‌کردم یا اینکه می‌گویند چرا فلان کار را انجام ندادی؛ به طور کل خارج از گود بودن راحت‌تر است، این‌ها تجربیات من در این مدت است.

با دانشجویانی که عامل اغتشاشات بودند چطور برخورد کردید؟

کار سختی بود اما ما با حداکثر رحمانیت ممکن با دانشجویان خاطی برخورد کردیم و خواهیم کرد، ما می‌خواهیم دانشگاه خانه دوم دانشجویان باشد و با آن‌ها ارتباط خانوادگی داشته باشیم، یعنی می‌خواهیم آن‌ها مسوولان دانشگاه و اساتید را مانند خانواده دوم خود بدانند.

اینکه به یک طیف دانشجویی حق اعتراض بدهیم و آن‌ها عکس العمل نشان دهند امری کاملا طبیعی است اما مسأله این است که بر روی دانشگاه صنعتی شریف حساسیت ایجاد کرده‌اند و کوچکترین واکنش‌ها در این دانشگاه در صدر اخبار قرار می‌گیرد

ما معتقدیم در دانشگاه باید تربیت انجام شود، یعنی وقتی دانشجویی سهوا یا عمدا اشتباهی را انجام داد نه آن را ندیده بگیریم نه اینکه برخورد بسیار شدیدی غیر از شأن دانشجو داشته باشیم؛ بلکه باید عذر او را بپذیریم اما حواسمان به اعتبار دانشگاه هم باشد.

ما با دانشجوی دانشگاه حتی دانشجوی خاطی با حداکثر رحمانیت ممکن برخورد می‌کنیم ولی حق دانشگاه و دانشگاهیان را هم در نظر می‌گیریم.

ما می‌دانیم اگر فردی عالم‌تر باشد سقوطش خطرناک‌تر است چون کسی که پیشرفت کرده و به بالا رسیده قطعا در هنگام سقوط ارتفاع بیشتری را به پایین می‌آید بنابراین باید مراقب سقوط استعدادهای دانشگاه باشیم، ما به این استعدادها بسیار امید داریم.

روایت رئیس دانشگاه شریف از روزهای اغتشاش

* دشمن برای ایجاد شکاف بین ملت ایران و دانشگاه صنعتی شریف بسیار تلاش کرد

درباره اساتید دانشگاه نیز صحبت کنید، آیا در جریان اغتشاشات اساتید دانشگاه برای آرام کردن دانشجویان فریب خورده به کمک مسوولان دانشگاه آمدند؟

ابتدا باید بگویم که اساتید دانشگاه صنعتی شریف انسان‌هایی بسیار شریف هستند.

دشمن بسیار بسیار تلاش کرد تا شکافی بین دانشگاه صنعتی شریف و جامعه ایران ایجاد کند، افرادی که مخالف تعالی دانشگاه صنعتی شریف بودند چه در داخل مرزهای ایران و چه افراد خارج از کشور تمام تلاش خود را برای این امر به کار گرفتند، برخی دوستان نیز دغدغه مندانه با این اتفاقات همراهی کردند.

من می‌گویم اینکه به یک طیف دانشجویی حق اعتراض بدهیم و با آن‌ها گفت‌وگو کنیم و آن‌ها عکس العمل نشان دهند امری کاملا طبیعی است اما مسأله این است که بر روی دانشگاه صنعتی شریف حساسیت ایجاد کرده‌اند و کوچکترین واکنش‌ها در این دانشگاه در صدر اخبار قرار گرفته و به حاشیه تبدیل می‌شود.

می‌خواهم بگویم که اتفاقات رخ داده در دانشگاه صنعتی شریف منحصر به فرد نبود و شاید در دانشگاه‌های دیگر هم نظیر آن را دیدیم اما تمرکزها روی دانشگاه شریف است، به طوریکه یک عکس از دانشگاه صنعتی شریف به ترند فضای مجازی تبدیل شده و برجسته می‌شود.

* رسانه‌های بیگانه بر روی دانشگاه صنعتی شریف متمرکز شده‌اند

برای رفع مشکلات گفت‌وگویی با دانشجویان داشتید؟

برنامه گفت‌وگوی آزاد برگزار کردیم و خودم هم در این برنامه حضور یافتم اما آن را هم به حاشیه تبدیل کردند، اینجا ما با یک سری انسان فرهیخته سر و کار داریم و باید دیپلماسی روابط و تکریم‌ها را رعایت کنیم، گاهی ما از دیپلماسی رحمانیت در برابر دانشجویان خاطی استفاده می‌کنیم، حالا همین تبدیل می‌شود به ترند شبکه‌های مجازی.

چرا نماز جماعت دانشگاه صنعتی شریف، هیئات مذهبی، مراسم عزاداری برای ائمه اطهار را نمی‌بینند اما یک عکس معمولی را به حاشیه برای شریف تبدیل می‌کنند؟ زیرا رسانه‌های بیگانه بر روی شریف متمرکز شده‌اند.

بله، برخی مقررات دانشگاه را در این مدت رعایت نکردند اما باید در چارچوب شئونات دانشگاه آن‌ها را هم از مقررات مطلع کنیم و هم بابت خطایشان با آن‌ها برخورد داشته باشیم.

* نحوه جذب اساتید در دانشگاه صنعتی شریف

برای جذب اساتید در دانشگاه صنعتی شریف قانون خاصی دارید؟ اصلا فرایند جذب به چه صورت است؟

جذب اساتید در این دانشگاه بر اساس فرآیندهای اعلامی و ابلاغی وزارت علوم است و امکان جذب خارج از این فرآیند اصلا وجود ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    4 1
    ایشان همانی بود که دانشجوی دختر مقنعه اش را درآورد و هیچی نگفت
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    0 0
    تئوریسین بستن اینترنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس