رئیسی

رئیس جمهور گفت: بعد از لایحه بودجه دوستان ما دارند با تمام همت خود کار را دنبال می‌کنند و به زودی برنامه هفتم نیز تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۲۱ دی ماه) مجلس شورای اسلامی پیش از ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک ولادت صدیقه طاهره (س) اظهار داشت: ان شاء الله خداوند به کوثر وجود حضرت زهرا (س) برکات را به جمع ما و امت اسلامی عطا فرماید و عمل ما را خالص گرداند تا مصالح ما به نحو برتر رقم بخورد؛ مصلحتی که برای ما، کشور و نظام ما و امت اسلامی باشد.

وی عنوان کرد: از رئیس محترم و مجلس و نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم که با همکاری آنها دولت توانست در سال مالی ۱۴۰۱ گام‌هایی بردارد و اقداماتی انجام دهد و کارهایی انجام شود که منجر به خدمت به مردم شود.

رئیس جمهور گفت: عنوان جلسه تقدیم بودجه ۱۴۰۲ است، لکن مستحضر هستید بخش اول لایحه بودجه که مربوط به شرکت‌ها است اول آبان ماه به مجلس تقدیم شد. آنچه مربوط به شرکت‌ها بود، برای اینکه قانون گذار وقت بیشتری برای رسیدگی به آن داشته باشد، یک ماه زودتر لایحه بودجه این بخش را مقرر کرد.

رئیسی تصریح کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز ۵ آذر ماه تقدیم مجلس شد. بخش تبصره و احکام نیز ارسال گردید اما در مورد بخش مربوط به جداول تدابیری میان مجلس و شورای نگهبان بود و در نهایت نظر مجلس مبنی بر دو مرحله‌ای شدن نهایی شد. در نتیجه بخش مربوط به جداول امروز به مجلس تقدیم خواهد شد.

وی اضافه کرد: نسبت به لایحه بودجه ۱۴۰۲ تمام تلاش این بود با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه هفتم مطابقت داشته باشد. البته مستحضر هستید آنچه مربوط به سیاست‌ها بود، به شهریور ماه باز می‌گردد. تدوین لایحه بودجه از تیر ماه آغاز می‌شود و در میانه تدوین لایحه بود برنامه هفتم ابلاغ شد و هر جای کار باشد، بودجه باید با الهام گرفتن از این سیاست‌ها انجام گیرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: سیاست‌های ابلاغی در مجمع تشخیص مصلحت نظام یک سال و نیم مطرح بود و تقدیم دفتر مقام معظم رهبری رسید و در مدتی کوتاه به امضا، تصویب و ابلاغ رسید. طبیعتاً دولت برای اینکه بتواند بودجه کامل را تقدیم مجلس کند، در تدوین و تصویب برنامه نیازمند وقت مناسب است.

رئیسی ادامه داد: بعد از لایحه بودجه دوستان ما دارند با تمام همت خود کار را دنبال می‌کنند و به زودی برنامه هفتم نیز تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

وی بیان کرد: طبیعتاً نسبت به برنامه هفتم حتماً این نکته مورد توجه دولت و مجلس خواهد بود که نگاهی به اندازه اجرا شدن برنامه‌های گذشته خواهند داشت. ما حتماً بنا داریم برنامه‌ای که تدوین می‌شود نهایتاً همراه با تصویب و اجرا از سوی مجلس و دولت باشد.

تلاش ما آن بود که با کسری بودجه مواجه نشویم

رئیس جمهور با اشاره به نکات مورد توجه در بودجه ۱۴۰۲ تاکید کرد: جدا کردن احکام دائمی از احکام یک ساله در بودجه ۱۴۰۲ مورد تاکید بوده است. تلاش در سال ۱۴۰۱ است بود که در سال جاری با کسری بودجه مواجه نباشیم و لازم است از کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه برای این مسأله تشکر کنم که سعی کردند تا جایی که می‌شود ما گرفتار کسری بودجه نشویم.

رئیسی با تاکید بر اینکه با توجه به درآمدهای دولت تلاش ما این است که با ۲۰ درصد صندوق توسعه با کسری بودجه مواجه نباشیم، گفت: در موضوع تورم نیز تلاش ما این است که در شرایط فعلی که شاهد ۱۹ درصد کاهش تورم هستیم، حتماً اقدامات و تصمیمات باید منجر به کاهش بیشتر تورم باشد. کاهش نرخ بیکاری امروز ۸/۹ درصد است و امروز دولت به دنبال کاهش بیکاری و افزایش اشتغال است. میزان اشتغال در این مدت، طبق آمار نزدیک به وعده یک میلیون اشتغال بوده است و انجام شده است.

وی ادامه داد: افزایش ضریب جینی و کاهش فاصله طبقاتی از جمله اقداماتی است که اگر با اقدامات دیگر همراه باشد محقق خواهد شد. این اقدام نیازمند همکاری دولت و مجلس دارد تا به صورت یک بسته اقتصادی اتفاق بیفتد و به نقطه هدف برسیم.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت در سال جاری تصریح کرد: امر ۱۱ ساله رتبه بندی معلمان نیز امسال اجرایی شد، پاداش بازنشستگان کشوری و لشکری انجام شد و اوراق مالی به صورت ۱۵ همت در سال جاری در حال انجام است و به موقع هم پرداخت شده است. باید به دولت اعتماد شود و اعتماد به دولت یعنی است اوراق در زمان خودش پرداخت شود. آغاز اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری که سه بار مورد گله مقام معظم رهبری در سالهای متوالی بود برطرف و انجام شده است.

رئیسی اظهار کرد: اقدامات مؤثری در کسب درآمدها، فرار مالیاتی و شناسایی معدیان مالیاتی وجود دارد که بیش از ۶۶ درصد آن در سال جاری انجام شده است. در این مدت تلاش شد از بانک مرکزی استقراض نداشته باشیم و این تاکید دولت بود که از تنخواه گردان بانک مرکزی استفاده نکند و این نگاه دولت به برخی از پرداخت‌ها بود.

وی اضافه کرد: از روز اول بحث در دولت این بود که حقوق کارمندان چطور پرداخت شود و به حمدالله با انضباط مالی تلاش دولت این بوده که درآمدها و کنترل هزینه‌ها را اعمال کند و اگر بانک‌ها در خلق پول و نقدینگی مراعات نکنند دولت موفق نخواهد بود و باید به اینها توجه شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: لایحه بودجه مهمترین سند مالی در کشور است. نگاه دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ رشد با ثبات اقتصادی، عدالت محوری و کارآمد سازی نظام حکمرانی است.

رئیسی با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه از امور مورد تاکید مقام معظم رهبری و نیازهای جدی کشور است، گفت: در بودجه تقدیمی آنچه مورد تاکید است تقویت تولید و اشتغال به عنوان نکته محوری است و پیش‌بینی ۵۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه شرکت‌های دولتی در اقتصاد کشور و پیش‌بینی بینی ۳۲۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی دولت و پیش‌بینی امکان ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در تمامی استان‌ها برای حمایت از تولید و اشتغال، ارائه مشوق‌های مالیاتی از جمله کاهش ۷ درصدی مالیات واحدهای تولیدی و کاهش تعرفه گمرکی نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از ۴ درصد به ۱ درصد، همه در جهت این است که کار بتواند در جهت تولید و اشتغال بهتر صورت گیرد.

میانگین ۲۰ درصدی رشد حقوق‌ها در سال آینده

وی افزود: نکته بعدی ارتقای رفاه و معیشت مردم است که در این زمینه پیش‌بینی منابع مورد نیاز برای افزایش صد درصدی حق اولاد و پنجاه درصدی حق عائله مندی، موضوع قانون حمایت از خانواده، تأمین یارانه نقدی، یارانه دارو و تجهیزات پزشکی و افزایش متوسط یا میانگین رشد ۲۰ درصد حقوق کارکنان و بازنشستگان و رعایت عدالت از طرق پرداخت‌های پلکانی و افزایش حداقل پرداختی به ۷ میلیون تومان و معافیت مالیاتی حقوق تا ۷ میلیون تومان صورت گرفته است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مسأله بعدی در رابطه با مسکن و حمل و نقل است که تأمین منابع مالی برای حمایت از ساخت مسکن و تأمین اعتبارات لازم برای صندوق توسعه حمل و نقل و پیش‌بینی امکان اخذ تسهیلات مالی خارجی خارجی برای تأمین ناوگان و تجهیزات قطارهای شهری و ریلی مورد توجه بوده است.

پیش‌بینی ۶۹ همت برای یارانه دارو

رئیسی یادآور شد: در حوزه سلامت، پیش‌بینی ۶۹ همت برای یارانه دارو اجرای کامل پزشک خانواده و نظام ارجاع و پیش‌بینی حدود ۱۰ همت برای پوشش کامل بیمه تکمیلی ایثارگران از نکات محوری و مورد تاکید در بودجه ۱۴۰۲ بوده است.

وی افزود: در جهت تمرکز زدایی و نقش دادن به استان‌ها، واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی ملی در سطح استان به استان و پیش‌بینی تشکیل صندوق عدالت و پیشرفت حتماً می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

رئیس جمهور بیان کرد: در حوزه فرهنگ و آموزش عالی، در حوزه آب و تنش‌های آبی پیش‌بینی هایی در لایحه بودجه صورت گرفته و نکته مهم این است که تمام تلاش بر این است که کار به صورت شفاف انجام شود تا کار برای مجریان و ناظران، شفافیت بتواند به صحت و پیشرفت امور در کارها کمک کند.

رئیسی عنوان کرد: تلاش شده است در بودجه ۱۴۰۲ از هزینه‌های غیرضروری و فاقد اولویت حتماً جلوگیری شود و ایجاد ثبات اقتصادی و به اقتصاد و بازار سیگنال دادن در آن به صورت کامل قابل پیش‌بینی باشد.

منابع عمومی دولت در بودجه ۱۴۰۲، هزار و ۹۸۴ هزار میلیارد تومان است

وی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در بودجه ۱۴۰۲ گفت: به صورت خلاصه، تمام منابع عمومی دولت در بودجه ۱۴۰۲ نسبت به قانون بودجه سال جاری با در نظر گرفتن افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در نیمه سال ۱۴۰۱ و انتقال بخشی از مصارف و منابع تبصره ۱۴ به بودجه عمومی، به هزار و ۹۸۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس جمهور ادامه داد: درآمدهای عمومی در لایحه نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱ حدود چهار درصد افزایش داشته و به ۹۷۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه نسبت به قانون بودجه سال جاری، ۳۸ درصد افزایش داشته است و اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۳۲۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که حدود ۲۶ درصد نسبت به قانون سال جاری افزایش را نشان می‌دهد.‌

رئیسی خطاب به رئیس مجلس و نمایندگان بیان کرد: یقیناً شما برای بررسی بودجه وقت زیادی خواهید گذاشت و پیشاپیش از فرصتی که می‌گذارید و دقتی که به کار خواهید گرفت تقدیر خواهم کرد. آنچه می‌خواهیم و در مجموع به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان می‌رسد باید منجر به عدالت اجتماعی و آرامش در مردم و ثبات اقتصادی و در نهایت رفاه اجتماعی منجر شود تا مردم احساس کنند مشکلاتشان کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: با تمام فتنه انگیزی ها و توطئه‌های دشمن با به راه انداختن جنگ ترکیبی در حوزه‌های روانی، سیاسی، رسانه‌ای و اقتصادی، امروز ملت ایران سربلند است که دشمن را ناکام گذاشت. خدا را شاکر هستیم که ملت با بصیرت ما با توجه به رهنمودهای مقتدای بصیرت آفرینمان دشمن را ناکام گذاشت و دشمن این بار هم مانند دفعات قبل در توطئه و فتنه علیه ملت ایران مفتضح شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: مسئولیت ما و مسئولین در مقابل این مردم مؤمن، متدین، مخلص و دلداده به انقلاب در همه استان‌ها، اقوام و گویش‌ها مضاعف می‌شود و باید بیشتر تلاش کنیم به مردم خوب خود خدمت کنیم و امیدوار هستیم خدا به ما کمک کند تا بتوانیم در جهت رفع مشکلات مردم و باز شده گره‌ها گام برداریم.

رئیسی افزود: یقین می‌دانیم با آنچه فاطمه اطهر، امام بزرگوار و رهبری معظم و سردار دل‌ها شهید سلیمانی به ما آموختند بقین داریم که خود را برای رفع مشکلات توانمند می‌دانیم.

وی اظهار داشت: ما به شعار «ما می توانیم» عمیقأ معتقد هستیم و عمیقأ اعتقاد داریم می‌توانیم با همکاری و همدلی و همگرایی راه را پیش ببریم و احساس مردم این باشد که مشکلاتشان روز به روز به لطف الهی و با مشارکت مردم و به دست توانای همه مسئولان برطرف و با خدمتگزاری ما گره‌ها باز شود و مشکل‌ها کاهش پیدا کند.

رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: تلاش این بوده است تا بودجه‌ای که با تجربه همه بودجه‌های تمام سنوات گذشته تصویب می‌شود، بهترین بودجه‌ای باشد که ارائه شده است. به زودی هم برنامه هفتم را تقدیم عزیزان در مجلس شورای اسلامی خواهیم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    3 1
    خب بگید
    • فرزاد IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      2 1
      از قیمت خودرو و وزیر محبوبتان چه خبر؟ هشت فرمان خودرویی چگونه اجرا شد؟
    • بیتا IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      3 1
      تورم را گذشتیم، با دلار آزاد 40 هزار حداقل خودرو های وارداتی رو به مردم برسونید تا مردم خودرو های چینی مونتاژ رو سه برابر نمونه وارداتی آن نخرند...
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    9 1
    کاش تلاش میکزدید بودجه با وضع جیب و سفره مردم هم خوانی داشته باشد
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
      3 3
      تو مردم حالیت میشه؟
    • فرزاد IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      3 1
      به جناب آقای رئیسی، از قیمت خودرو و وزیر محبوبتان چه خبر؟
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      0 3
      اگر کل بودجه مملکت را به امثال تو بدهند باز غر غر می کنید !
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    8 1
    از چهار میلیون مسکن که با صراحت فرمودید دولت میسازه چه خبر؟
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
      1 7
      زحمت بکشید خودتون بسازید مخصوصا اونا که به هوای مسکن دولتی رای دادید
  • کاظم IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    4 2
    اینقدر عملکردت ضعیف بوده که روحانی تونست از این هرج و مرج بودجه ای استفاده کنه و دوباره خودشو مطرح کنه. نه اینکه روحانی عملکرد عالی داشته، شما باعث شدی که همه بیان تو میدون از لاریجانی بگیر تا کواکبیان
  • انقلابی منطقی IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    8 2
    خسته نباشی که فقط ناراحتی!!! بیچاره ما مردم
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    6 1
    خدا بداد مردم برسه سال دیگه
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
      1 5
      تو مردم حالیت میشه بی بی سی؟
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    6 1
    بیچاره ما حقوق بگیرا . تورم بالای چهل درصد افزایش 20درصد
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    3 3
    روحانی رئیسی پیوندتان مبارک
    • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      0 2
      عالی خخخ
  • رضا IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    0 2
    آقای رئیسی بااینکه خودتوخیلی دوست داریم ولی آمارهایی که میدهندبرات درست نیست ونیروهای صادق درمدیرت استفاده کنید.ماکه شاهدبیکاری واخراج فرزندمان شدیم بااینکه ایثارگریم.یادولت شما دشمن ایثارگران است.یامیخواهندشمارابدبین کنند.چراشرکت**** فرزندمرابا۱۲سال سابقه کاربعدازاینکه گواهی جبهه ارائه کرد که رسمی کنداخراج کرد.
    • پدی ازپیج همسایه😊 IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
      0 1
      ببین وضع برای مردم عادی چطوره و چجوری سیلیشون رو با صورتشون سرخ نگه میدارن
  • محمد IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    1 1
    باید آثارش ملموس باش
  • حمید IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    3 1
    فقط برای مردم ناراحتید ، اقتصاد رو سپردید به دشمن مردم فقط ابراز ناراحتی می کنید
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    3 1
    چرا مجلس قانون تصویب نمیکنه کسی با کارکرد ضعیف حق نداره مسئول بشه؟!!!!!
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
      1 2
      ایشون کارکردش قویه تا چشای حسودان دراد
  • ب IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    1 1
    شما و تمامی حرفاتو تو تریبون مجلس واگذار می کنم به وجدانت ، اگر خودت قبولش داری بقیه هم باور می کنند ، بهترین راه این است
  • ب IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    1 1
    آقای رییس ، کشور در وضعیت بحران، نیاز به بودجه ریزی بحرانی دارد , اول باید هزینه های اضافه اداره کشور را پایین بیاورید ، از کارشناسان خبره و منصف در اداره اقتصاد کشور بهره بگیرید ، قبول کنید تا الان بیشترین ضربه را گروه اقتصادی تان به علت نابلدی به کشور تحمیل کرده‌اند ، آمارها واقعی نیست بودجه صدها موسسه و ارگان به درد نخور را حذف نمایید بیشتر کانالهای تلویزیون بیننده ندارند و بودنش مفت است 5 شبکه مفید کفایت می کنه چرا بودجه تلویزیون را42 درصد اضافه کرده آید بیشتر سفارتخانه های کشور در خارج کارکردی نیستند چرا سفارتخانه ها را کم نمی کنید اگر نصف کارمندان دولت نباشند هیچ اتفاقی نمی افتد شعار گران را از خودتان دور کنید دولت را از سبک کنید بجای مسافرت اگر وقتتان را در مرکز صرف خدمت کنید بهتر است خستگی میتواند توان اداره درست را از شما و دولت تان بگیرد اداره کشور با استاتداران نظامی فقط در زمان اضطرار میتواند باشد یکی از بزرگترین اسنباهتون وزیر کشور نظامی و تندرو بود
  • مجتبی IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    1 1
    آقای رئیسی الکی مقام معظم رهبری را سپر خودت نکن لطفاً ،هر کاری دوست داری انجام میدی بعد نظام و شهداء و امام همه رو سپر میکنی ،فقط آقای رییسی به من بگو مقام معظم رهبری کجا گفتن پراید باید سیصد میلیون باشه جواب همین یکی رو بده بقیه کارات هم به کنار
  • علی IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    1 1
    ترکیب هزینه ها نشان می دهد که شما به تظرات رهبری توجه نکردید سفره مرد م فراموش شده خواص چاق شده اند
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    1 1
    افزایش حقوق بین ده تا بیست درصده افزایش تورم 50 درصد
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      0 0
      خود اداره دارایی میگه درامد مالیاتیمون ۶۰ درصد اصاف شده ، سال قبل هم که گفتن ۱۰۰ وصول مالیاتی داشت ، ینی اونچه بیتر هز میزان تورم بازار ، به بعنوان مالیات گرفته شده ، از اصل داراییها یا سرمایه های مردم بوده و مردم متوجه نشدن
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    0 1
    رئیسی رو مهره سوخته کردند
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      0 0
      سید اولاد پیغمبر ؟؟!!
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    1 1
    زمستون سخت اروپا هم که برگشت خورد برامون
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    0 1
    از اون طرف هم که فقط ۶ تا کشور در سازمان ملل به ما رای دادن ، بعدا چی میشه ؟
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    1 1
    دلار ۵ تمنی ؟
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    1 1
    هر کاری تخصص مخصوص خودش رو میخواد
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    0 1
    کاش
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    0 0
    خود اداره دارایی میگه درامد مالیاتیمون ۶۰ درصد اصاف شده
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    1 0
    بودجه افتضاح سال بعد دلار ميره بالا
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    1 0
    پول مالیاتهامون رو دارید باهاش ترقه و هواپیمای کاغذی درست میکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس