استقبال ایران و عربستان از میانجیگری بغداد برای از سرگیری روابط

«محمد شیاع السودانی» با اشاره به اینکه تلاش های عراق برای از سرگیری دور جدید مذاکرات بین ایران و عربستان ادامه دارد، از واکنش مثبت تهران و ریاض به روند میانجی گری های بغداد خبر داد.

به گزارش مشرق، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق جمعه شب به سفر دو روزه خود به آلمان پایان داد و به بغداد بازگشت. السودانی قبل از ترک برلین در در مصاحبه با شبکه «دویچه وله DW» آلمان به بحث درباره موضوعات مختلف از جمله روابط کشورش با ایران و تلاش‌های بغداد برای نزدیک کردن دیدگاه‌های تهران و ریاض پرداخت.

نخست وزیر عراق در بخش‌هایی از این مصاحبه گفت: روابط متوازن بین عراق و کشورهای همسایه بر اساس اصل احترام متقابل، منافع مشترک و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، بهترین رویکرد برای دولت عراق است.

وی همچنین با اشاره تلاش‌های عراق برای از سرگیری روابط میان ایران و عربستان افزود: تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها بین ایران و کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی رویکردی است که دولت عراق از آن پیروی کرده است و به این رویکرد ادامه می‌دهد. بغداد معتقد است که این رویکرد، به کاهش تنش در منطقه کمک می‌کند که به نوبه خود بر امنیت عراق و منطقه منعکس خواهد شد.

وی افزود که ایران و عربستان نیز از این روند استقبال می‌کنند و تلاش عراق برای ازسرگیری این مذاکرات در آینده نزدیک در بغداد ادامه دارد. السودانی بار دیگر روابط عراق با ایران را بسیار خوب و سازنده توصیف کرد و گفت که عراق با ایران هم مانند کشورهای عربی اشتراکات دینی و فرهنگی و اجتماعی دارد.

السودانی به روابط کشورش با ترکیه هم اشاره و تصریح کرد: ما اشتراکات مذهبی، فرهنگی و اجتماعی با ترکیه داریم، اما کنترل این رابطه در چارچوب منافع مشترک و عدم مداخله در امور داخلی، زمینه‌ای است که اکنون پیگیری می‌شود.

نخست وزیر عراق در بخش دیگری از مصاحبه با این رسانه آلمانی بر توجه ویژه دولتش به امنیت مرزها برای جلوگیری از تردد تروریست‌ها و مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد و گفت که از گذرگاه‌های مرزی متعدد شاهد تلاش برای قاچاق بوده‌ایم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    1 2
    عربستانی های وهّابی مزدور کثیف را بکشید. این حیوانات باید کشته بشن نه اینکه باهاشون صلح کنید.. خباثت این کثافات فقط با مرگشون پایان پیدا می کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس