فشار آمریکا برای حضور اردن در نشست «النقب» و پایان بخشیدن به حل مسئله فلسطین

آمریکاییها به دولت اردن فشار وارد کرده‌اند تا در نشست النقب-۲ شرکت کند تا نشان دهند که که هیچ افق سیاسی برای حل مسئله فلسطین وجود ندارد و فقط باید به راستگرایان اسرائیلی امتیاز داده شود.

به گزارش مشرق، منابع خبری گزارش دادند که دولت آمریکا و کشورهای غربی فشار به اردن را افزایش داده‌اند تا این کشور در نشست «النقب-۲» که قرار است که در مغرب برگزار شود، شرکت کند. در این نشست، صهیونیستها نیز حضور خواهند داشت.

روزنامه رأی الیوم گزارش داد، ظاهرا تماسها و روابط اردن و مغرب در خصوص آنچه تکمیل پروژه‌های اقتصادی در منطقه نامیده می‌شود، فعال و اثربخش نیست؛ پروژه‌هایی که مربوط به توافقهای سازش با رژیم صهیونیستی موسوم به «آبراهام» است.

آمریکا و غربیها همیشه وعده می‌دادند که سازش و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، پیش زمینه رشد اقتصادی کشورهای سازشکار بوده و باعث خواهد شد در کنار رابطه با جهان غرب، اقتصاد خود را نیز سازمان دهند. این ادعا دستکم در خصوص سودان و مغرب محقق نشده است.

به گزارش رأی الیوم، اردن تا کنون در برابر فشارهای زیادی که برای حضور در نشست النقب با آن مواجه است، مقاومت کرده است. این نشست قرار است دوشنبه در مغرب برگزار شود. اردن در دور نخست نشست النقب، شرکت نکرده بود.

بنا بر این گزارش، این فشارها در حال افزایش است و کارشناسان سیاسی بر این باور هستند که حضور اردن در نشست النقب به معنی تسلیم شدن در برابر این گزاره است که هیچ افق سیاسی برای حل مسئله فلسطین وجود ندارد و فقط باید به راستگرایان اسرائیلی امتیاز داده شود تا این مسئله به نحوی که صهیونیستها در پی آن هستند، حل شود.

رسانه‌های عبری هفدهم دی ماه جاری اعلام کردند که به زودی یک هیأت بلندپایه از رژیم صهیونیستی برای هماهنگی برگزاری دور جدیدی از نشست‌های النقب به کشورهای عربی سفر می‌کند.

این هیات به ریاست مدیرکل وزارت امورخارجه این رژیم، به کشورهای عربی خواهد رفت که روابط رسمی با رژیم دارند، از جمله مصر، امارات، مغرب و بحرین؛ هدف از آن نیز آمادگی برای برگزاری دور بعدی نشست‌های النقب در دو ماه آینده است.

این هیات علی‌رغم تنش‌های ایجاد شده توسط «ایتمار بن‌گویر» وزیر امنیت رژیم صهیونیستی در تعرض به مسجدالاقصی، با هماهنگی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر جدید کابینه، سفر خود را آغاز خواهد کرد.

پیش از این نیز «الی کوهن» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که اجلاس وزرای خارجه رژیم صهیونیستی، مصر، امارات، مغرب و بحرین در ماه مارس آینده در مغرب برگزار خواهد شد.

وبگاه خبری صهیونیستی «Makor Rishon» به نقل از کوهن نوشت: قرار است نشست کاری مدیران وزارت خارجه در ابوظبی برگزار شود تا برای اجلاس دیگری با حضور وزیران خارجه، مانند نشستی که مارس سال ۲۰۱۸ که در منطقه النقب، جنوب سرزمین‌های اشغالی برگزار کنیم.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه اظهارات خود به این رسانه، ادعا کرده بود: توسعه توافق‌های عادی‌سازی [روابط] با کشورهای دیگر، مساله‌ای است که فقط نیازمند زمان است.

وزرای خارجه مصر، امارات، مغرب و بحرین در ماه مارس گذشته در نشستی که توسط «یائیر لاپید» همتای اسرائیلی سابق خود و ریاست «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا تحت عنوان «اجلاس نقب» برگزار شده بود، شرکت داشتند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    1 0
    خوب ایران مگر خواب است؟ چرا یک کشتی پُر از نفت به اردن نمی فرستد تا لااقل زبان اردنی ها در برابر اسرائیل و آمریکا و عربستان دراز باشد؟ خوب سپاه باید برای این گونه مواقع دست پُری داشته باشد و نباید بگذارد که اردن را با ده هزار بشکه نفت و یا بیست هزار بشکه نفت تحت فشار قرار دهند. مشکل اردن سوخت است مثل لبنان.
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    0 0
    ایران نباید اردن را تنها در برابر اسرائیل بگذارد و بهتر است با نفت رایگان مانع از سقوط دولت فلسطین گرای اردن شود. این طوری بهتر نیز می تواند کرانه باختری را مدیریت کند. اردن نیز مجبور به باج دادن به اسرائیل نمی شود.
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    0 0
    ایران باید محموله نفتی ارزان و بدون مشتری خود را به اردن بفرستد، مطمئن باشید تحول بزرگی در خاور میانه اتفاق خواهد افتاد. سریع هم به مقامات بلند پایه برسانید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس