کد خبر 1455555
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶

هوشمند سازی چیست؟

منظور از هوشمند سازی یا اتوماسیون یعنی مجهز کرد اشیاء به حسگرهای الکترونیکی برای جمع ‌اوری داده‌ها برای مدیریت کارآمد دارایی‌ها، منابع و خدمات مختلف است. این داده‌ها برای بهبود عملیات در سراسر منطقه حالا کوچک به اندازه خانه یا یک ساختمان یا به بزرگی مدرسه و بیمارستان یا که به بزرگی یک شهر باشد!

در شهر هوشمند داده‌های جمع آوری شده از شهروندان، دستگاه‌ها، ساختمان‌ها و دارایی‌ها برای نظارت و مدیریت سیستم‌های مختلف مثل سیستم ترافیک و حمل و نقل، نیروگاه‌ها، تأسیسات، شبکه‌های آبرسانی، زباله‌ها، تحقیقات جنایی و کاراگاهی، سیستم‌های اطلاعاتی، بیمارستان، مدارس، کتابخانه‌ها پردازش و تجزیه و تحلیل می‌شوند.

مزایای زندگی در شهر هوشمند

شهرهای هوشمند مطابق روش‌هایی که دولت تعیین می‌کند، از فناوری برای نحوه نظارت، تجزیه و تحلیل، برنامه‌ریزی و اداره شهر استفاده می‌کنند. اتوماسیون با اتصال دستگاه‌های فیزیکی مختلف به شبکه اینترنت اشیاء (IoT) به منظور بهینه سازی کارایی عملیات و خدمات شهری و اتصال به شهروندان یکپارچه‌سازی می‌شود. در یک شهر هوشمند، مسئولان می‌توانند به طور مستقیم با زیرساخت‌های اجتماعی و شهری تعامل داشته باشند و آنچه در شهر اتفاق می‌افتد و چگونگی تحول آن پی ببرند.

فناوری اطلاعات و ارتباطات برای افزایش کیفیت، عملکرد و تعامل خدمات شهری، کاهش هزینه‌ها و مصرف منابع و افزایش تماس بین شهروندان و دولت استفاده می‌شود. بنابراین یک شهر هوشمند ممکن است آمادگی بیشتری برای پاسخگویی به چالش‌ها را داشته باشد. (مرکز هوشمند سازی آرات چندین سال است که در زمینه خانه هوشمند و سیستم مدیریت ساختمان (bms) سابقه فعالیت دارد.)

https://smartic.ir/wp-content/uploads/2021/08/5.jpg

مراکز آموزشی هوشمند

مدرسه مهم‌ترین مرکز برای داشتن پرورش خلاقیت‌های نوین، برای تعامل شهروندان هوشمند نیاز به هوشمند شدن دارد. علاوه بر آن، حضور در مدرسه هوشمند به دانش‌آموزان تجربه یادگیری باکیفیتی را با کمک فناوری ارائه می‌دهد. جان گرفتن کلاس‌های آنلاین در پی بیماری‌های واگیردار، نیاز مبرم به مدارس و مراکز آموزشی هوشمند را نشان داد.

کلاس هوشمند با ابزارهای فنی از جمله لپ‌تاپ/کامپیوتر، دسترسی به اینترنت، پروژکتورها، صفحه نمایش‌های هوشمند، بلندگوها، میکروفون‌ها و سایر تجهیزات سمعی و بصری، به روشی لذت‌بخش و هیجان‌انگیز به یادگیری می‌پردازد. از مزایای مدرسه هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجربه یادگیری پیشرفته
  • تجربه یادگیری تعاملی
  • صرفه جویی در زمان
  • حفاظت از محیط زیست
  • بهره‌وری بیشتر

در کلاس‌های درس هوشمند، اطلاعات را می‌توان بر روی تخته‌های سفید تعاملی نوشت، عکس‌ها، نقشه‌ها، نمودارها و فیلم‌های متحرک را نمایش داد. با چنین تجهیزاتی دیگر خبری از کاغذ بازی نیست و بدون درگیر کردن محیط زیست، می‌توان از یادگیری لذت برد.

https://smartic.ir/wp-content/uploads/2021/08/3-1.jpg

نقش بیمارستان هوشمند در شهر چیست؟

یک بیمارستان دیجیتال باید شامل یک زیر ساخت هوشمند به همراه محیط بالینی هوشمند باشد و یک شاهراه ارتباطی بین سیستم‌های تسهیلات (سیستم تهویه، سیستم برق و فناوری اطلاعات) و سیستم‌های برنامه‌ریزی و مدیریت بیمارستان مانند پذیرش، ترخیص و انتقال بیمار داشته باشد.

هنگامیکه بیمارستان به یک سیستم ارتباطی یکپارچه مجهز است که خیلی فراتر از بیمارستان‌های سنتی است. در واقع سیستم BMS فقط نیمی از این پروژه را تأمین می‌کند.

با زیر ساخت دیجیتال و هوشمند با اتصال شبکه‌ای خیلی راحت می‌توان از سوابق پزشکی و تصویربرداری‌های دیجیتالی بیماران استفاده کرد. داروخانه هوشمند و رباتیک بخش مهمی از بیمارستان هوشمند است که با خواندن بارکد روی نسخه‌ها، داروهای تجویز شده را سریعا در اختیار بیماران قرار می‌دهد.

مزایای اتوماسیون سازی فرودگاه

فرودگاه هوشمند باید از دو جهت اتوماسیون یکپارچه داشته باشد: اول محیط فرودگاه و دوم سیستم نرم‌افزاری قدرتمند برای چک این کردن و برنامه‌های رفت و آمد مسافران.

مثلا از آنجاییکه محیط فرودگاه هر روزه پذیرای افراد زیادی است باید سیستم تهویه قدرتمندی داشته باشد که با کمترین مصرف انرژی، دمای مطلوبی برای مسافران بسازد.

مورد دیگر سیستم روشنایی هوشمند است که باید با کمترین مصرف انرژی، روشنایی خوبی داشته باشند. معمولا تنظیم شدت نور و ترکیب رنگ‌های مختلف توسط لامپ‌های هوشمند و سنسوردار انجام می‌شود.

سیستم امنیتی هوشمند در فرودگاه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ نصب دوربین‌های امنیتی با قابلیت تشخیص چهره اتوماتیک، گیت‌های هوشمند این روش را به عهده می‌گیرند.

https://smartic.ir/wp-content/uploads/2022/02/Untitled-5.jpg

هتل هوشمند چیست؟

کاهش مصرف انرژی، با تعبیه شدن سیستم روشنایی و سیستم گرمایشی هوشمند تا حد قابل توجهی انجام می‌شود. هتل هوشمند فرصت‌های عالی برای شخصی سازی ارائه می‌دهد. مثلا تلویزیون‌ها طوری تنظیم می‌شوند که مهمان‌ها را با نام شخصی بشناسند و با یک کنترل مرکزی برای تنظیم شرایط داخل اتاق استفاده کند.

با سسیتم ارائه شده در هتل هوشمند دسترسی آسان به اطلاعات است. در صنعت هتل‌داری نقشه‌های دیواری را به اینترنت متصل کرده‌اند و به مهمان‌ها این امکان را می‌دهد و اطلاعات و دیدگاه‌های مختلف در مورد رستوران‌ها و جاذبه‌های گردشگری را پیدا کنند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس